Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2700487_0001.png
Udskriftsdato: 28. april 2023
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023 (Gældende)
Cirkulære om folkekirkens lokale kassers budget, regnskab og revision m.v.
(Til menighedsråd, provstiudvalg, bestyrelser for selvstændige juridiske
enheder og stiftsadministrationer m.v.)
Ministerium: Kirkeministeriet
Journalnummer: Kirkemin., j.nr. 2023­1792
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Cirkulære om folkekirkens lokale kassers budget, regnskab og revision m.v.
(Til menighedsråd, provstiudvalg, bestyrelser for selvstændige juridiske enheder og stiftsadministrationer
m.v.)
I medfør af § 7, stk. 6, § 7 a, stk. 5 og 6, § 9, stk. 1, § 17 h, stk. 4, 6, og 8, i lov om folkekirkens
økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 424 af 19. april 2023, fastsættes:
Definition
§ 1.
Ved folkekirkens lokale kasser forstås i dette cirkulære kirkekasser, provstiudvalgskasser og
selvstændige juridiske enheders kasser.
Budgetproces for folkekirkens lokale kasser
§ 2.
Provstiudvalget fastsætter budgetprocessen for kirkekasser, provstiudvalgskassen og eventuelle
selvstændige juridiske enheder i provstiet, jf. dog §§ 4-6. Provstiudvalget skal forud for fastsættelsen
af budgetprocessen inddrage menighedsrådene. Inddragelsen skal som minimum ske ved høring af den
tiltænkte budgetproces.
Stk. 2.
For budgetprocessen gælder, at:
- der skal afholdes budgetsamråd som fastsat i § 5 i lov om folkekirkens økonomi,
- den i § 10 nævnte frist for indberetning af ligningsbeløb til kommunen skal overholdes, og
- budgetprocessen skal være afsluttet senest 31. december.
Stk. 3.
Budgetprocessen skal være udmeldt til menighedsrådene senest 1. marts.
Stk. 4.
For provstier, som består af flere kommuner, kan der fastsættes forskellige budgetprocesser for
hvert ligningsområde i provstiet.
§ 3.
Til budgettet for kirkekasserne anvendes Kirkeministeriets vejledning til budgetskemaet og mini-
steriets budgetskema. Budgettet specificeres på den 2-cifrede formålskontoplan.
Stk. 2.
Budgettet skal indberettes i Økonomiportalen. Beslutning om budgettets fastsættelse indføres i
beslutningsprotokollen, og beslutningsprotokollen indlæses snarest muligt, dog senest 7 dage efter mødets
afholdelse, i Kirkeportalen.
Budget for kirkekasser
§ 4.
Såfremt provstiudvalget ikke har fastsat en budgetproces for provstiets kirkekasser, jf. § 2, anven-
des den i stk. 2-6 beskrevne budgetproces.
Stk. 2.
Provstiudvalget udmelder foreløbige driftsrammer for kirkekasser til menighedsrådene senest
den 15. april. Rammerne skal udmeldes fra Provstiernes Budgetstøttesystem til Økonomiportalen, og kan
ledsages af brev til menighedsrådene.
Stk. 3.
Menighedsrådene udarbejder og behandler senest den 15. juni budgetbidraget og indfører
beslutning herom i menighedsrådets beslutningsprotokol. Menighedsrådene indberetter budgetbidrag for
kirkekasserne i Økonomiportalen. Beslutningsprotokollen indlæses snarest muligt, dog senest 7 dage efter
mødets afholdelse, i Kirkeportalen.
Stk. 4.
Provstiudvalget meddeler senest den 15. september menighedsrådene de endelige driftsrammer,
anlægsbevillinger og projektbevillinger for kirkekasserne. Rammerne skal udmeldes fra Provstiernes
Budgetstøttesystem til Økonomiportalen, og kan ledsages af brev til menighedsrådene.
Stk. 5.
Provstiudvalgets afgørelse om størrelsen af hver enkelt kirkekasses rammebevilling til driftsud-
gifter, bevilling til anlægsudgifter og bevilling til projekter er endelig.
Stk. 6.
Kirkekassernes endelige budget udarbejdes og behandles senest den 15. november, jf. § 3, stk. 2.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
1
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Budget for provstiudvalgskasser
§ 5.
Såfremt provstiudvalget ikke har fastsat en budgetproces for provstiudvalgskassen, jf. § 2, anven-
des den i stk. 2-6 beskrevne budgetproces.
Stk. 2.
Provstiudvalget skal senest den 15. juni udarbejde og behandle budgetbidraget og indføre
beslutning herom i provstiudvalgets beslutningsprotokol.
Stk. 3.
Provstiudvalgskassens budgetbidrag udsendes med dagsordensmaterialet til budgetsamrådet til
menighedsrådene. Provstiudvalget skal orientere menighedsrådene i provstiet om budgetbidraget for
provstiudvalgskassen på budgetsamrådet.
Stk. 4.
Provstiudvalget skal senest den 15. september fastsætte den endelige driftsramme, de endelige
anlægsbevillinger og de endelige projektbevillinger for provstiudvalgskassen. Menighedsrådene oriente-
res om den endelige driftsramme, anlægsbevillinger og projektbevillinger.
Stk. 5.
Provstiudvalgskassens endelige budget skal senest den 15. november udarbejdes og behandles,
jf. § 3, stk. 2.
Stk. 6.
Menighedsrådene i provstiet orienteres skriftligt om provstiudvalgskassens endelige budget. Der
redegøres på samme tid for væsentlige ændringer i forhold til det budgetbidrag som blev udsendt i
forbindelse med budgetsamrådet.
Budget for selvstændige juridiske enheder
§ 6.
Såfremt provstiudvalget ikke har fastsat en budgetproces for selvstændige juridiske enheders
kasser, jf. § 2, anvendes den i stk. 2-6 beskrevne budgetproces.
Stk. 2.
For selvstændige juridiske enheder, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet af flytte kom-
petencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget, skal
provstiudvalget udmelde foreløbige driftsrammer til enhedernes bestyrelser senest den 15. april. Rammer-
ne skal udmeldes fra Provstiernes Budgetstøttesystem til Økonomiportalen, og kan ledsages af brev til de
selvstændige juridiske enheders bestyrelser.
Stk. 3.
For selvstændige juridiske enheder, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet af flytte
kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget,
skal bestyrelsen senest den 15. juni udarbejde og behandle budgetbidrag og indføre beslutning herom i
den selvstændige juridiske enheds bestyrelses beslutningsprotokol. Budgetbidraget for den selvstændige
juridiske enhed indberettes i Økonomiportalen. Beslutningsprotokollen indlæses snarest muligt, dog
senest 7 dage efter mødets afholdelse, i Kirkeportalen.
Stk. 4.
For selvstændige juridiske enheder, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet af flytte
kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget,
skal provstiudvalget senest den 15. september meddele de endelige driftsrammer, anlægsbevillinger og
projektbevillinger for kasserne. Rammerne skal udmeldes fra Provstiernes Budgetstøttesystem til Økono-
miportalen, og kan ledsages af brev til de selvstændige juridiske selvstændige enheders bestyrelser.
Stk. 5.
For selvstændige juridiske enheder, hvor de deltagende menighedsråd har besluttet af flytte
kompetencen til fastsættelse af driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger til provstiudvalget,
skal det endelige budget senest den 15. november udarbejdes og behandles, jf. § 3, stk. 2.
Stk. 6.
For selvstændige juridiske enheder, hvor de deltagende menighedsråd fra egen driftsramme,
anlægsbevilling og projektbevilling fastsætter driftsrammer, anlægsbevillinger og projektbevillinger for
den selvstændige juridiske enheds kasse, skal det endelige budget senest den 15. november udarbejdes og
behandles, jf. § 3, stk. 2.
Offentliggørelse af folkekirkens lokale kassers budgetter
§ 7.
Kirkeministeriet offentliggør folkekirkens lokale kassers budgetter fra Økonomiportalen den 1.
februar ved, at budgetterne overføres til sogn.dk og provsti.dk. Budgetterne offentliggøres uden de
foruddefinerede bilag, men inkl. de bilag som menighedsrådet frivilligt har vedlagt til orientering.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
2
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Fastsættelse af reserve
§ 8.
Provstiudvalget kan fastsætte en reserve på op til 5 % af det samlede ligningsbeløb til folkekirkens
lokale kasser i provstiet. Reserven fastsættes særskilt for hvert ligningsområde i provstiet.
Stk. 2.
Budgetsamrådet beslutter årligt, om der skal afsættes en reserve på mere end 5 % af ligningsbe-
løbet til folkekirkens lokale kasser i kommunen. Provstiudvalget fastsætter, jf. 1. pkt., størrelsen på den
konkrete reserve.
Stk. 3.
Menighedsrådene kan på det første budgetsamrådsmøde efter nyvalg til menighedsråd beslutte at
flytte kompetencen til at fastsætte størrelsen og udmøntningen af reserven til budgetsamrådet.
Stk. 4.
Provstiudvalget, eller budgetsamrådet, jf. stk. 3, kan beslutte at afsætte dele af reserven til
bestemte formål eller projekter. Provstiudvalget skal på budgetsamrådet orientere menighedsrådene om
en forventet øremærkning af dele af reserven med henblik på menighedsrådenes mulighed for at gøre
indsigelse.
Opsparing til menighedsrådenes anlægsudgifter i provstiudvalgskassen
§ 9.
Opsparinger til menighedsrådenes anlægsprojekter, som foretages over flere budgetår, kan foreta-
ges i provstiudvalgskassen.
Stk. 2.
Alle opsparinger til menighedsrådenes anlægsprojekter skal være afsat til konkrete projekter.
Stk. 3.
Provstiudvalget har ansvaret for placeringen af de opsparede midler.
Indberetning af ligningsbeløb til kommunen
§ 10.
Provstiudvalget giver senest den 15. september kommunalbestyrelsen meddelelse om ligningsbe-
løbets størrelse.
Kvartalsrapportering
§ 11.
Menighedsrådene og de selvstændige juridiske enheders bestyrelser fremsender senest 2 måneder
efter kvartalets udløb et eksemplar af kvartalsrapporten til provstiudvalget. Provstiudvalget fremsender
senest 2 måneder efter kvartalets udløb, et eksemplar af kvartalsrapporten til stiftet.
Stk. 2.
Udarbejdelse og fremsendelse sker efter Kirkeministeriets nærmere anvisning.
Udarbejdelse af regnskab for folkekirkens lokale kasser
§ 12.
Menighedsrådet, provstiudvalget og bestyrelsen for selvstændige juridiske enheder aflægger
regnskab senest den 1. april efter regnskabsårets udløb. Beslutning om regnskabet indføres i beslutnings-
protokollen, som snarest muligt, dog senest 7 dage efter mødets afholdelse, indlæses i Kirkeportalen.
Stk. 2.
Hvis et medlem af menighedsrådet, provstiudvalget eller bestyrelsen for den selvstændige juridi-
ske enheder har taget forbehold for godkendelse af regnskabet, skal det fremgå af beslutningsprotokollen
fra det pågældende møde.
Stk. 3.
Regnskab for afsluttede nybygnings- og istandsættelsesarbejder finansieret af anlægsbevilling
vedlægges regnskabet som biregnskab.
Stk. 4.
Regnskab for afsluttede projekter finansieret af projektbevilling vedlægges regnskabet som
biregnskab.
Stk. 5.
Udgifter og indtægter i forbindelse med samarbejder mellem flere menighedsråd, som ikke er
organiseret som en selvstændige juridisk enhed, eller mellem et eller flere menighedsråd og et provstiud-
valg, jf. lov om menighedsråd kapitel 8, indgår i årets regnskab for den regnskabsførende kasse på de
relevante formåls- og artskonti. Regnskab for samarbejdet vedlægges den regnskabsførende institutions
regnskab som biregnskab. Deltagelse, herunder hvor regnskabet føres, skal fremgå af de øvrige deltageres
regnskaber.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
3
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 6.
Der skal udarbejdes særskilt regnskab for de til menighedsplejen indsamlede beløb samt beløb
indsamlet til andre formål. Regnskabet indgår i kirkekassens regnskab, jf. cirkulære om indsamling i
kirkerne.
Stk. 7.
Regnskab for folkekirkens lokale kasser udarbejdes i henhold til Kirkeministeriets vejledning
samt ministeriets regnskabsskema i Økonomiportalen.
Stk. 8.
Provstiudvalget fremlægger og redegør for provstiudvalgskassens endnu ikke reviderede regn-
skab på førstkommende budgetsamråd. I tilfælde af bemærkninger fra provstirevisor skal der også rede-
gøres for den afsluttede revision på førstkommende budgetsamråd efter revisionens afslutning.
§ 13.
Provstirevisor foretager revision i overensstemmelse med revisionsinstruksen, jf. bilag 1, senest
den 15. september.
§ 14.
Menighedsrådet behandler provstirevisors erklæring og revisionsprotokollen på et menighedsråds-
møde senest den 15. oktober. Provstiudvalget kan dispensere fra denne frist. Menighedsrådets bemærk-
ninger indføres i menighedsrådets beslutningsprotokol, som snarest muligt, og senest 7 dage efter mødets
afholdelse, indlæses i Kirkeportalen.
Stk. 2.
Bestyrelsen for en selvstændig juridisk enhed behandler provstirevisors erklæring og revisions-
protokollen på et møde senest den 15. oktober. Provstiudvalget kan dispensere fra denne frist. Bestyrel-
sens bemærkninger indføres i den selvstændige juridiske enheds beslutningsprotokol, som snarest muligt,
og senest 7 dage efter mødets afholdelse, indlæses i Kirkeportalen.
§ 15.
Provstiudvalget behandler provstirevisors erklæring og revisionsprotokollen på et provstiudvalgs-
møde senest den 15. oktober. Stiftsøvrigheden kan dispensere fra denne frist. Provstiudvalgets bemærk-
ninger indføres i provstiudvalgets beslutningsprotokol, som snarest muligt, og senest 7 dage efter mødets
afholdelse, indlæses i Kirkeportalen.
§ 16.
Hvis provstiudvalget igennem sit forvaltningstilsyn med et menighedsråd har andre bemærkninger
til regnskabet end de af revisionen anførte, kan provstiudvalget anmode provstirevisor om at tage sådanne
bemærkninger op til nærmere overvejelse. Såfremt provstiudvalget herefter fortsat ikke finder forholdet
løst tilfredsstillende, kan provstiudvalget indsende en redegørelse til stiftsøvrigheden for stiftsøvrighedens
sagsbehandling. Redegørelsen til stiftsøvrigheden kan indeholde indstilling om igangsætning af anden
revisionsbistand.
Stk. 2.
Hvis stiftsøvrigheden igennem sit forvaltningstilsyn med et provstiudvalg har andre bemærknin-
ger til regnskabet end de af revisionen anførte, kan stiftsøvrigheden anmode provstirevisor om at tage
sådanne bemærkninger op til nærmere overvejelse. Såfremt stiftsøvrigheden herefter fortsat ikke finder
at kunne godkende regnskabet, kan stiftsøvrigheden indsende en redegørelse til Kirkeministeriet med be-
grundelse for den manglende godkendelse samt eventuelt foretage indstilling om anden revisionsbistand.
Offentliggørelse af regnskaber for kirkekasser, provstiudvalgskasser og selvstændige juridiske enheder
§ 17.
Kirkeministeriet offentliggør regnskaber for folkekirkens lokale kasser fra Økonomiportalen ved
at regnskaberne overføres til sogn.dk og provsti.dk den 1. maj.
Stk. 2.
Ved afslutning af revisionen suppleres det offentliggjorte regnskab med provstirevisors erklæ-
ring.
Disponeringsregler og regnskabsinstruks
§ 18.
Disponeringsreglerne fremgår af Kirkeministeriets vejledning om folkekirkens lokale kassers
budget, regnskab og revision. Disponeringsreglerne skal overholdes.
Stk. 2.
Folkekirkens lokale kasser skal følge reglerne for budget, regnskab m.m., som er beskrevet i
regnskabsinstrukserne.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
4
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 3.
Menighedsrådenes, provstiudvalgets, bestyrelserne for de selvstændige juridiske enheder samt de
ansattes opgaver og kompetence til at disponere inden for budgettet fastsættes i bilag til regnskabsinstruk-
serne.
Disponering af reserven
§ 19.
Menighedsråd i provstiet kan skriftligt søge om midler fra reserven. Provstiudvalget, eller budget-
samrådet, hvis kompetencen til at fastsætte og udmønte reserven er overført hertil, kan fastsætte særlige
krav til ansøgningens udformning.
Stk. 2.
Provstiudvalget, eller budgetsamrådet, hvis kompetencen til at fastsætte og udmønte reserven er
overført hertil, træffer beslutning om reservens udmøntning. Provstiudvalget kan dog ikke uden at høre
menighedsrådene træffe beslutning om at omfordele en eventuel øremærket del af reserven, jf. § 8, stk. 4,
til andre formål.
Stk. 3.
Beslutning om udmøntning af reserven, jf. stk. 2, er endelig.
Stk. 4.
Provstiudvalget kan efter høring af menighedsrådene i provstiet beslutte at overføre midler
fra reserven til provstiudvalgskassen, herunder til uforudsete udgifter. Høringsperioden skal være så
lang, at det sikres at alle menighedsråd har mulighed for at afholde menighedsrådsmøde og behandle
provstiudvalgets høring. Høringsperioden bør kun i tilfælde af uopsættelige begivenheder være kortere
end tre uger.
Tilbageførsel af anlægs- og projektbevillinger
§ 20.
Provstiudvalget kan træffe beslutning om, at ikke anvendte anlægs- eller projektbevillinger fra kir-
kekasser, provstiudvalgskassen eller fra selvstændige juridiske enheders kasser, skal tilføres reserven, hvis
anlægsprojektet eller projektet finansieret af projektbevillingen er afsluttet, og regnskabet for projektet
viser, at den fulde bevilling ikke er anvendt.
Stk. 2.
Regnskabet betragtes som afsluttet, når alle udgifter til projektet er betalt og bogført, og et
regnskab svarede til biregnskabet, jf. § 12, stk. 3 og 4, kan udarbejdes.
§ 21.
Provstiudvalget kan med menighedsrådets eller bestyrelsen for en selvstændige juridisk enheds
tilslutning beslutte, at anlægs- eller projektbevillinger fra kirkekassen eller fra selvstændige juridiske
enheders kasser, skal tilføres reserven, hvis anlægsprojektet eller projektet finansieret af projektbevilling
aflyses. Overførsel kan også gælde opsparede midler til et aflyst anlægsprojekt.
Tilsyn og revision
§ 22.
Provstiudvalget udøver forvaltningstilsyn i løbet af året for kirkekasser og selvstændige juridiske
enheders kasser.
Stk. 2.
Såfremt provstiudvalget i forbindelse med behandling af sager vurderer, at menighedsrådets eller
bestyrelsen for en selvstændig juridisk enheds dispositioner ikke er i overensstemmelse med budgettet,
lovgivningen og de faktiske forhold, har provstiudvalget pligt til at reagere over for menighedsrådet eller
bestyrelsen.
§ 23.
Stiftsøvrigheden udøver forvaltningstilsyn i løbet af året for provstiudvalgskasserne.
Stk. 2.
Såfremt stiftsøvrigheden i forbindelse med behandling af sager vurderer, at provstiudvalgets
dispositioner ikke er i overensstemmelse med budgettet, lovgivningen og de faktiske forhold, har stiftsøv-
righeden pligt til at reagere over for provstiudvalget.
§ 24.
Revision af folkekirkens lokale kasser varetages af provstirevisor. Funktionen som provstirevisor
varetages af godkendt revisor.
Stk. 2.
Provstirevisionen udbydes af stiftsøvrighederne for større enheder. Stiftsøvrighederne fastlægger
disse enheder under hensyntagen til de lokale forhold. Stiftsøvrigheden træffer ligeledes afgørelse om de
enkelte provstirevisorers ansættelsesområder under hensyntagen til de lokale forhold.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
5
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Stk. 3.
Stiftsøvrighederne indgår kontrakt med provstirevisor og orienterer de berørte provstiud-
valg. Provstiudvalgene høres, inden revisionsopgaven sendes i udbud.
Stk. 4.
Revisionen tilrettelægges og gennemføres i overensstemmelse med Kirkeministeriets revisions-
instruks, jf. bilag 1.
§ 25.
Provstirevisor må, med provstiudvalgets godkendelse, udføre anden assistance for de menig-
hedsråd, hvis regnskab provstirevisor reviderer. En sådan godkendelse gives specifikt. Menighedsrådet
afholder udgifterne.
Ikrafttræden m.v.
§ 26.
Cirkulæret træder i kraft den 1. maj 2023.
Stk. 2.
Cirkulære nr. 9149 af 22 februar 2023 om ændring af frister vedrørende budget 2024 i cirkulære
om kirke- og provstiudvalgskassernes budget, regnskab og revision m.v. finder i 2023 fortsat anvendelse
for budget 2024.
Stk. 3.
Cirkulære nr. 10204 af 30. november 2016 om kirke- og provstiudvalgskassers budget, regnskab
og revision m.v. ophæves.
Kirkeministeriet, den 25. april 2023
Klaus Kerrn-Jespersen
/ Jacob Ølgaard-Nicolajsen
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
6
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Bilag
Revisionsinstruks for revision af folkekirkens lokale kassers regnskaber
Bilag 1
Revision i henhold til Standarderne for Offentlig Revision (SOR)
1.
Regnskabet er omfattet af statens regnskabsregler, jf. lov om folkekirkens økonomi og de deraf
følgende regler.
Revisionsopgaven omfatter finansiel revision, juridisk-kritisk revision, og forvaltningsrevision. Revisi-
onsinstruksen beskriver revisionsopgaven, formålet med revisionen, revisors planlægning og gennemfø-
relse samt revisors rapportering af revisionen.
Revisionen udføres i henhold til Internationale revisionsstandarder (ISA) og Standarderne for Offentlig
Revision (SOR), jf. nærværende revisionsinstruks.
Revisionen foretages i overensstemmelse med God Offentlig Revisionsskik, således som begrebet er
fastlagt i lovgrundlaget samt i vejledningerne om Standarder for Offentlig Revision (SOR), således som
godkendt af Rigsrevisionen og FSR - danske revisorer.
Ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regn-
skabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Endvidere foretages en vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige
økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af
regnskabet.
Revisionsopgaven
2.
Revisionsopgaven omfatter handlinger, der skal sikre revisor tilstrækkeligt revisionsbevis, for at beløb
og oplysninger anført i regnskabet, bidrager til et regnskab uden væsentlige fejl eller mangler. De valgte
handlinger afhænger af revisors vurdering. Opgaven omfatter desuden stillingtagen til, om den anvendte
regnskabspraksis er passende, om de af ledelsen (dvs. provstiudvalget, menighedsrådet eller bestyrelsen
for selvstændige juridiske enheder) udøvede regnskabsmæssige skøn, er rimelige samt en vurdering af,
om de dispositioner, der er omfattet af regnskabet, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Revisor er forpligtet til at planlægge og udføre finansiel revision, juridisk-kritisk revision og forvaltnings-
revision af kirke- og provstiudvalgskasserne, som det er fastlagt i denne revisionsinstruks. Revisor revide-
rer ligeledes regnskaberne for de selvstændige juridiske enheder, herunder de kirkegårde, der bestyres
efter § 1, stk. 4, og § 3 i lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker og krematorieregnskaberne efter
§ 4 a i lov om begravelse og ligbrænding.
Ledelsens og revisors ansvar
3.
Ledelsens ansvar omfatter de forhold, der er beskrevet i erklæringen, og som fremgår af det gældende
årsregnskabsskema. Heraf følger, at ledelsen har ansvar for udformning, implementering og opretholdelse
af interne kontroller, der er relevante for udarbejdelse af et regnskab uden væsentlige fejl og mangler. Me-
nighedsrådet er ansvarligt for menighedsrådets forklaringer til regnskabet.
Herudover har ledelsen ansvar for, at de dispositioner der er omfattet af regnskabet, er i overensstemmel-
se med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
7
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Endelig har ledelserne ansvar for at tage skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen af udgifter, indtæg-
ter samt i regnskabsaflæggelsen. I udøvelsen af ledelse bør både menighedsråd og provstiudvalg følge
principperne for god offentlig ledelse, herunder principperne om åbenhed, ansvarlighed og integritet.
Provstiudvalget/Menighedsrådet/Bestyrelsen har således ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der
i alle væsentlige henseender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med lov om folkekirkens
økonomi og de deraf følgende regler. Provstiudvalget/Menighedsrådet/Bestyrelsen har ansvaret for den
interne kontrol, som provstiudvalget/menighedsrådet/bestyrelsen anser for nødvendig for at udarbejde et
årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Det er revisors ansvar at udtrykke en konklusion om regnskabet på grundlag af en revision, som er udført
i overensstemmelse med internationale revisionsstandarder, bekendtgørelse om revisors erklæringer og
god offentlig revisionsskik. Disse standarder kræver, at revisor lever op til etiske krav samt planlægger
og udfører revisionen med henblik på at opnå høj grad af sikkerhed for, at regnskabet ikke indeholder
væsentlig fejlinformation. I konklusionen udtrykker revisor en opfattelse af, at regnskabet i alle væsentli-
ge henseender er rigtigt, hvad angår aktiver, passiver og finansielle status ved udgangen af året, samt at
regnskabet er udformet i overensstemmelse med gældende regnskabsbestemmelser.
4.
Såfremt revisor ikke kan underskrive en revisionspåtegning uden forbehold eller kritiske bemærknin-
ger, skal revisor tage forbehold eller fremhæve forhold efter reglerne i bekendtgørelse om godkendte
revisorers erklæringer.
Formål med finansiel revision
5.
Formålet med revisionen er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåteg-
ning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti
for, at en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, idet revisionen
udføres på grundlag af revisionsinstruksen i Kirkeministeriets cirkulære om folkekirkens lokale kassers
budget, regnskab og revision m.v., altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinfor-
mationer kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med
rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger, som
regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, idet revisionen
udføres på grundlag af revisionsinstruksen i Kirkeministeriets cirkulære om folkekirkens lokale kassers
budget, regnskab og revision m.v., foretager revisor faglige vurderinger og opretholder professionel
skepsis under revisionen.
6.
I revisors planlægning gælder principperne om væsentlighed og risiko som overordnede principper for
prioritering af revisionsopgaver og område.
Revisor fastlægger således ud fra en professionel vurdering i henhold til gældende standarder m.v.
omfanget af revisionen med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og risiko.
7.
Revisor vurderer om revisionen skal tage udgangspunkt i systembaseret eller substansbaseret revi-
sion. På baggrund af principperne om væsentlighed og risiko kan det således være praksis, at ikke alle
forhold undersøges hvert år, så revisionen i disse situationer kan foretages stikprøvevist. Har revisor tidli-
gere konstateret, at de interne kontroller fungerer tilfredsstillende, og der ikke er væsentlige ændringer i
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
8
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
kontrollerne i forhold til tidligere år, behøver revisor ikke at teste systemet igen. Alle væsentlige systemer
og interne kontroller bør dog gennemgås og testes på ny indenfor et begrænset åremål.
8.
Revisor skal planlægge revisionen således, at revision af høj kvalitet kan gennemføres på en økono-
misk, produktiv og effektiv måde samt på det rette tidspunkt. På den baggrund skal revisor fastlægge
en revisionsstrategi, der omfatter revisionens omfang, mål og forventede resultat. Fastlæggelse af revisio-
nens omfang sker ud fra en vurdering af væsentlighed og risiko af forekomsten af fejl og mangler i
regnskabet.
9.
Revisionsstrategien skal udmøntes i en konkret revisionsplan. Planen skal dække revision i årets løb,
herunder beholdningseftersyn samt afsluttende revision af årsregnskabet. Såfremt provstiudvalg/menig-
hedsråd/bestyrelse eller revisor finder behov derfor, kan kvartalsrapporterne fremsendes af provstiudval-
get.
I planen skal revisionshandlinger på alle lovmæssige og væsentlige områder være indarbejdet. Det omfat-
ter undersøgelse af de eksisterende forretningsgange, herunder en vurdering af om den interne kontrol
er tilstrækkelig, hensigtsmæssig og sikker. I vurderingen af de revisionsmæssige risici tager revisor
udgangspunkt i kvaliteten af den interne kontrol og pågældende ledelsestilsyn. Derudover bør revisionen
sætte fokus på menighedsrådets eller provstiudvalgets særskilte planer og målsætninger som bl.a. drøftet
på det årlige menighedsmøde eller i provstiudvalgets flerårige planer.
Gennemførelse af finansiel revision
10.
Forretningsgangen er baseret på det forhold, at der ofte ikke kan ske effektiv adskillelse mellem
bogholder og kassefunktion, og provstiudvalget/menighedsrådet/bestyrelsen skal være opmærksomme
herpå. Beholdningseftersyn af likvide beholdninger skal foretages mindst én gang per regnskabsår og kan
foretages som uanmeldt eftersyn, eller, såfremt det findes hensigtsmæssigt, som anmeldt eftersyn med
meget kort varsel. Ved planlægningen heraf skal revisor foretage vurdering af væsentlighed og risiko,
herunder vurdere om der er effektiv funktionsadskillelse mellem bogholderi og kassefunktion.
Ved beholdningseftersynet kan revisor ud fra vurdering af væsentlighed og risiko bl.a. foretage behold-
ningsopgørelse, som afstemmes med bogføringen. Eftersynet tilrettelægges i henhold til god revisions-
skik, således at eftersynet under hensyntagen til de praktiske forhold kan gennemføres på en så effektiv
og hensigtsmæssig måde som muligt.
Såfremt der ved kasse- og beholdningseftersyn konstateres væsentlige fejl, mangler eller uregelmæssig-
heder, sendes revisionsprotokollat straks til menighedsrådet og provstiudvalget, hvis der er tale om
uregelmæssigheder vedrørende menighedsråd, og til provstiudvalget og stiftsøvrigheden, hvis der er tale
om uregelmæssigheder vedrørende provstiudvalgskassen.
Revisor sender en samlet meddelelse til provstiudvalget og stiftsøvrigheden, når beholdningseftersyn er
udført.
11.
Under den finansielle revision kan revisor efter revisors valg og vurdering eksempelvis efterprøve:
Om menighedsrådet, provstiudvalget og bestyrelsen overholder de interne forretningsgange.
Om menighedsrådet, provstiudvalget og bestyrelsens dispositioner i det væsentlige er i overensstemmelse
med bevillingsforudsætninger og gældende bestemmelser fastsat i love, administrative forskrifter, ved-
tægter mv. som med almindelig praksis.
– Om udgifterne er behørigt dokumenterede ved bilag, kontrakter mv. og posteret på de rigtige konti.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
9
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
– Om der er foretaget nødvendige registreringer af menighedsrådets indtægter, og om disse registreringer
korrekt fremgår af bogføringen.
– Om indtægter og udgifter er henført til rette regnskabsår efter gældende regler.
– Om udgifterne til personale er i overensstemmelse med gældende overenskomster, aftaler mv.
– Om tilbageholdte løndele (pensionsbidrag, ATP-bidrag, skattefradrag mv.) og moms afregnes over for
rette myndighed og til rette tid.
– Om regnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med bogføringen.
– Om menighedsrådets, provstiudvalgets og bestyrelsens beregning af videreførte midler fra tidligere
år (fx ikke-anvendt anlægsbevilling), inkl. ikke afregnede ligningsmidler til afdrag på anlægslån samt
overskud eller underskud på afsluttede anlægsprojekter, er foretaget korrekt.
– Om momsrefusion er korrekt beregnet.
12.
Menighedsrådet, provstiudvalg og bestyrelser skal give revisor adgang til at foretage de undersøgel-
ser, som revisor finder nødvendige. Revisor skal have adgang til de oplysninger og det dokumentations-
og bilagsmateriale, som efter revisors skøn er af betydning for udførelsen af dennes erhverv, herunder
menighedsrådets og provstiudvalgets beslutningsprotokoller.
13.
Revisor skal på hensigtsmæssig måde dokumentere sit revisionsbevis i arbejdspapirer, som omfatter
oplysninger om grundlaget for planlægning og omfang af det udførte arbejde og revisionsresultaterne. Re-
visor rapporterer om den finansielle revision ifølge punkt 20-24.
Formål med forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision
14.
Ifølge God Offentlig Revisionsskik skal revisor udføre forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revi-
sion i henhold til standarderne for offentlig revision (SOR). Formålet med forvaltningsrevision er at vur-
dere, om der er taget skyldige og økonomiske hensyn ved forvaltning og drift af kirke-, provstiudvalgs-
og selvstændige juridiske enheders kassers indtægter og udgifter.
Ved skyldige økonomiske hensyn forstås en sparsommelig, produktiv og effektiv administration i over-
ensstemmelse med almindelige principper for god offentlig økonomistyring og forvaltning.
I tilknytning til revisors revision af årsregnskabet er det således revisors ansvar at gennemføre juridisk-
kritisk revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse med standarderne for
offentlig revision.
Ved den juridisk-kritiske revision efterprøver revisor med høj grad af sikkerhed for de udvalgte emner,
om de undersøgte dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med de
relevante bestemmelser i bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
I forvaltningsrevisionen vurderer revisor med høj grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften
af de aktiviteter, der er omfattet af årsregnskabet.
Planlægning af forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision
15.
Prioritering af forvaltningsrevisionens omfang og dybde bygger på revisors professionelle vurdering
af undersøgelsens forventede resultater under hensyntagen til SOR-standarderne m.v. Forvaltningsrevisi-
on kan udføres integreret og sideløbende med den finansielle revision af årets regnskab og kan omfatte
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
10
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
analyser af udgifts- og indtægtsposter, beregning af takster f.eks. på kirkegården og beregning af nøgletal,
undersøgelser af usædvanlige tendenser, analyser af budgetafvigelser, realisme i budgettets forudsætnin-
ger mv.
16.
Hvor revisionsområdet ønskes undersøgt dybtgående, uden sammenhæng med revision af årsregnska-
bet, kan revisor efter nærmere aftale foretage større undersøgelser. Større undersøgelser vedrører typisk et
eller flere af aspekterne sparsommelighed, produktivitet, effektivitet og økonomistyring.
Som led i en større undersøgelse kan revisor analysere de nævnte aspekter samt give en kvalitativ
vurdering af økonomistyringen som helhed. Afrapportering af undersøgelsen vil typisk have karakter
af en egentlig revisionsrapport, indeholdende en præsentation af undersøgelsens formål, tilrettelæggelse,
metode samt økonomisk-kvalitative vurderinger af de undersøgte forhold.
17.
Revisor skal i øvrigt tilrettelægge planlægningen af forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision i
henhold til SOR 6 (juridisk-kritisk revision) og SOR 7 (forvaltningsrevision).
Gennemførelse af forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision
18.
Forvaltningsrevision gennemføres som en metodisk undersøgelse af et område eller organisation ud
fra et eller flere aspekter, der sigter mod at vurdere, om der er taget skyldige økonomiske hensyn. SOR-
standardernes angivelser af temaer og emner skal følges, baseret på revisors vurdering.
19.
Undersøgelserne skal ikke gennemføres hvert år for alle områder, men tilrettelægges i henhold til an-
visninger i SOR-standarderne. Revisor og provstiudvalget, henholdsvis stiftsøvrighed, kan samarbejde om
dele af forvaltningsrevisionen. Provstiudvalgets og stiftsøvrighedens forvaltningstilsyn kan for eksempel
finde sted:
– Når menighedsrådets eller bestyrelsens takstregulativ i kirkegårdsvedtægten godkendes.
– Når provstiudvalget påser, at forpagtningskontrakter el. lejekontrakter fornyes, og det efterprøves i
samarbejde med revisor, at de indgåede aftaler overholdes.
– Når menighedsråd eller bestyrelser ønsker ændringer i det godkendte budget, fordi grundlaget for
budgetforudsætningerne er forandrede.
– Når provstiudvalget godkender finansieringsplan for et forelagt anlægsprojekt.
– Når provstiudvalget tager stilling til provstesynets udsættelse for at sikre den nødvendige finansiering af
udsættelserne og angive rimelig tidsfrist for afhjælpning af mangler.
– Når provstiudvalget tager stilling til menighedsrådets synsudskrift efter det årlige syn.
Revisor kan efter egen vurdering af væsentlighed og risiko f.eks. efterprøve:
– Om indkøb af varer og tjenesteydelser er foretaget bedst og billigst.
– Om der anvendes indkøbsaftaler.
– Om anlægs- og projektdefinitionen overholdes af provstiudvalg, menighedsråd og bestyrelser.
– Om opgaven kommer i udbud ved større projekter.
– Om likvide midler er anbragt fordelagtigt.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
11
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
– Om afgifter, indtægter, gebyrer o. lign., som opkræves af menighedsrådet, er beregnet på et fyldestgø-
rende og tilstrækkeligt ajourført grundlag.
– Om der utilsigtet sker en opsamling af midler.
– Om et passende antal arbejdstimer er tildelt opgaverne.
– Om de aktiviteter, der indgår i medarbejdernes stillingsbeskrivelser, er blevet gennemført.
Idet provstiudvalget ikke har selvstændige revisionsbeføjelser, kan det alene tage stilling til revisors
bemærkninger til det aflagte regnskab. Hvis det findes påkrævet, kan provstiudvalget iværksætte og
finansiere særlige revisionsarbejder.
Rapportering af revision
20.
Rapportering af finansiel revision såvel som for forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision skal
ske samlet. Der kan afholdes mindst ét årligt ordinært møde mellem provstirevision og provstiudvalget,
hvor revisor rapporterer om resultaterne af revisionen, redegør for revisionsplanen og hvor der kan aftales
særlige fokusområder for næste års revision indenfor de gældende regler og SOR-standarderne. Eventuel-
le bemærkninger i revisors skriftlige beretning eller erklæring skal indgå i planlægningen af næste års
revision. Dette møde afholdes senest den 31. december i regnskabsåret.
21.
Revisor rapporterer om den udførte revision i revisionsprotokollen og skal klart redegøre for revisio-
nens resultater og tilstræbe objektivitet og konstruktivitet i sin form.
Særligt vedrørende forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision bør rapporteringen indeholde oplys-
ninger om formål, metode, vurderingsgrundlag, undersøgelsesresultater, konklusioner og eventuelle anbe-
falinger. Resultater og konklusioner i revisionsrapporten skal begrundes og dokumenteres. Anbefalinger
kan formuleres, når revisionen identificerer sandsynlige og hensigtsmæssige midler til at rette og forbedre
påpegede forhold.
22.
Revisor fører en revisionsprotokol for hvert menighedsråd, hvert provstiudvalg og hver selvstændig
juridiske enheds bestyrelse. I protokollen indføres en redegørelse for udført revisionsarbejde samt alle
væsentlige forhold, der har givet anledning til bemærkninger, herunder notering om foretagne kasse- og
beholdningseftersyn:
1) Hvilke revisionsopgaver der er udført og resultatet deraf.
2) Væsentlige usikkerhed, fejl eller mangler vedrørende bogholderi, regnskabsvæsen eller interne kontrol-
ler.
3) Den udførte forvaltningsrevision og juridisk-kritiske revision
4) Opfølgning på sidste års bemærkninger.
Revisor skal endvidere oplyse:
5) Hvorvidt revisor opfylder de i lovgivningen indeholdte habilitetsbetingelser.
6) Hvorvidt revisor under sin revision har modtaget alle begærede oplysninger til bekræftelse af regnska-
bets rigtighed.
7) Hvorvidt revisor anser regnskabet for aflagt efter lovgivningens krav til regnskabsaflæggelse.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
12
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering om ny bekendtgørelse og cirkulære i forbindelse med ikrafttrædelse af L18 Lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og ophævelse af lov om forsøg i folkekirken, fra kirkeministeren
Revisor udarbejder en årlig redegørelse til de enkelte stiftsøvrigheder om revisionen af provstiudvalgskas-
serne i stiftet. Redegørelsen udarbejdes senest den 1. oktober.
23.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser, uregelmæssigheder eller tilsidesættelser af forskrifter
af væsentlig betydning for midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give menighedsrådet og
provstiudvalget eller provstiudvalget og stiftsøvrigheden meddelelse herom. Provstirevisor bør senest året
efter følge op på indberetningen til provstiudvalget eller stiftet.
Ved revisors rapportering om lovovertrædelser, herunder bedrageri, er det den administrative ledelses an-
svar at tage stilling til, om der skal foretages indberetning til overordnede myndigheder, politianmeldelser
m.v.
Revisors rapportering bør præcisere denne ansvarsplacering. Ved rapportering om resultatet af revisionen
skal der gives en fremstilling, som indeholder alle relevante forhold. De synspunkter, som det reviderede
menighedsråd måtte være fremkommet med i forbindelse med undersøgelsen, skal indarbejdes loyalt i
protokollen eller notatet. Det skal klart og utvetydigt fremgå, hvad der er revisionssynspunkter og kritiske
bemærkninger. Rapporten skal klart fremlægge de spørgsmål og problemer, som ledelsen bør forholde sig
til.
24.
Når revisionen er foretaget, skal revisor forsyne regnskabet med en erklæring i henhold til gældende
erklæringsbekendtgørelse og som godkendt af Rigsrevisionen og FSR - danske revisorer.
CIR1H nr 9325 af 25/04/2023
13