Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Formanden for Folketingets Kirkeudvalg
Søren Espersen
Kære Søren Espersen,
I fortsættelse af det høringssvar biskopperne har afgivet i brev af 18. januar
2023 til beskæftigelsesministerens udkast til det lovforslag, der er fremsat
den 2. februar 2023 som L 13 2022/2023, vil vi henlede opmærksomheden på
følgende:
Lovforslagets § 7 indeholder et forslag til ændring af lukkeloven, hvorefter
ordet ’helligdage’ i selve lovteksten, udbyttes med en opremsning af de
tilbageværende helligdage.
En sådan udskiftning vil efter biskoppernes opfattelse have den effekt, at hvis
en regering fremover ønsker at en helligdag skal gøres til arbejdsdag, så kan
det ske med en ændring af lukkeloven. Og det kræver naturligvis
–
som med
alle andre lovforslag
–
at der er flertal for ændringen i folketinget. Ifølge
lovforslagets bemærkninger handler denne ændring i lovteksten alene om at
undgå forvirring.
Efter en ændring af lovteksten i lukkeloven vil en helligdag forsat vil være en
helligdag. Og en fjernelse af (yderligere) en helligdag vil også efter
lovændringen kræve drøftelse med folkekirken og kongelig resolution. Men
der bliver med lovændringen gjort op med det princip, at folkekirkens
helligdage også er helligdage udenfor
–
om vi så må sige
–
folkekirkens rum.
Dette er selvsagt stærkt problematisk af flere årsager. Vi har allerede i
ovennævnte høringssvar peget på spørgsmålet om forholdet mellem kirke og
stat. Vi vil derfor her pege på, at helligdagene
–
foruden at være en helligdag,
der markeres i folkekirken - også tjener andre formål i det danske samfund:
•
Dagene er med til at skabe fællesskab og sammenhængskraft. Fridage
peger på de individuelle muligheder
–
præcis som når vi holder ferie.
Der er ikke en fælles folkelig fortælling.