Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Anders Vind Ebbesen
Kirkebakken 3, Fløng
2640 Hedehusene
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
18. januar 2023
Høringssvar vedrørende
j.nr. 2023-197
: ”Forslag til lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store
bededag som helligdag”
Regeringen bør skrinlægge planerne om en afskaffelse af Store Bededag. Det findes der historiske,
sikkerhedspolitiske, politiske og økonomiske årsager til.
Lidt historie:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Store Bededag blev indført ved kgl.
forordning af 27. marts 1686. Vi har som nation overlevet en del kriser siden da, f.eks Københavns
bombardament og tabet af den danske flåde (1807), afståelsen af Norge (1814), tabet af Slesvig (1864),
den spanske syge (1918-1920), to verdenskrige (1914-18 og 1939-45), et par oliekriser (1973 og 1979)
og en strukturel arbejdsløshed på cirka 350.000 personer (1993). Vi overlevede som nation disse kriser
uden at vi blev nød til at gå til yderligheder som at afskaffe Store Bededag. Det er en særlig helligdag
med unik dansk proviniens. Det har der traditionelt hersket respekt om.
Lidt sikkerhedspolitik:
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at den nye regering bl.a. vil tage
ansvar for, at Danmark står i en helt særlig sikkerhedspolitisk situation. I den offentlige debat har
repræsentanter for regeringen henvist til situationen i Ukraine. I denne anledning skal det anføres, at
Store Bededag har overlevet andre despoter i Europa. Danmark stod også i ”en særlig
sikkerhedspolitisk situation” da Hitler styrede Tyskland og Stalin herskede over Sovjetunionen. Ingen
af disse gav dog anledning til at afskaffe Store Bededag. Regeringen gør Putin for stor ære, når man
tilkendegiver at hans ageren har større konsekvenser for det danske samfund end hans autokratiske
forgængere det seneste århundrede. Beskæftigelsesministeren har endvidere besvaret et §20-
spørgsmål om hvorvidt Store Bededag vil blive genindført ved fred i Ukraine med et klart nej. Det
udstiller hvor forloren regeringens kobling af dette lovforslag med situationen i Ukraine er.
1
Lidt politik:
I 2006 blev NATO-landene enige om at bruge 2% af BNP på forsvaret. Det var under en V-
regering. I 2014 blev NATO-landene – efter annekteringen af Krim – enige om, at man skulle nå de 2%
senest i år 2024. Det var under en S-regering. Da Donald Trump i 2019 bragte denne aftale i erindring
var beskeden klar: ”S og V: Trump skal ikke skamme os til at bruge flere penge på Forsvaret”.
2
Lars
Løkke Rasmussen tweetede(!) på det tidspunkt den amerikanske præsident: ”And - as i told You at the
NATO Summit in Bruxelles last year - we have had (proportionally) exactly the same numbers of
casualties in Afghanistan as US. We always stands firm and ready - so we will not accept that our
1
2
https://www.ft.dk/samling/20222/spoergsmaal/s7/svar/1918678/2642016.pdf
https://www.berlingske.dk/danmark/s-og-v-trump-skal-ikke-skamme-os-til-at-bruge-flere-penge-
paa-forsvaret