Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Biskoppen over Københavns Stift
Kære Peter Skov-Jakobsen
I forbindelse med udfærdigelsen af en kgl. resolution om afskaffelse af store be-
dedag som helligdag er det mit ansvar som kirkeminister at sikre, at afskaffel-
sen ikke er i strid med folkekirkens bekendelsesgrundlag og dermed i strid
med grundlovens § 4.
Grundlovens § 4 har følgende ordlyd:
Ӥ
4.
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøt-
tes som sådan af staten.”
Bestemmelsen, der har indgået uændret i grundloven siden 1849, består af to
led. Første led angiver, at den evangelisk-lutherske kirke er den danske folke-
kirke, og andet led pålægger staten at understøtte folkekirken.
Justitsministeriets vurdering af en mulig afskaffelse eller flytning af en eller
flere helligdage fremgår af besvarelsen af 11. juli 2012 af spørgsmål nr. 837
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Af besvarelsen fremgår følgende om grundlovens § 4, første led:
”Som nævnt fremgår det af grundlovens § 4, 1. led, at den evangelisk-luther-
ske kirke er den danske folkekirke. Det indebærer, at lovgivningsmagten
skal respektere den evangelisk-lutherske lære, således at der blandt andet
ikke lovgives eller administreres i modstrid hermed, jf. bl.a. Hans Gammel-
toft-Hansen, Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, red. af Henrik
Zahle, 2. udgave (2006), side 137.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det antages, at en eller flere af folke-
kirkens helligdage kan afskaffes eller flyttes, hvis en sådan afskaffelse eller
flytning ikke strider mod den evangelisk-lutherske lære. Det tilkommer ikke
Justitsministeriet at vurdere, om en afskaffelse eller flytning af en eller flere
helligdage strider mod den evangelisk-lutherske lære. En sådan vurdering
henhører under Ministeriet for Ligestilling og Kirke.”
Af besvarelsen fremgår derudover følgende om grundlovens § 4, andet led:
”Som det fremgår af det ovenfor anførte, har grundlovens § 4, 2. led, gennem
tiden givet anledning til nogen tvivl, men den gængse opfattelse i statsretlig
og kirkeretlig litteratur
er dog, at udtrykket ”understøttelse” skal forstås i
vid forstand, dvs. som en forpligtelse for staten til at yde både økonomisk og
moralsk støtte. Bestemmelsen er også blevet forstået sådan i praksis.
Efter Justitsministeriets opfattelse må bestemmelsen i grundlovens § 4, 2.
led, antages at indebære en forpligtelse for staten til at yde en vis ikke-øko-
nomisk støtte til folkekirken. Efter Justitsministeriets opfattelse må det sam-
tidig antages, at understøttelsens art og omfang er overladt til lovgiver.
Kirkeministeren
Kanal 21
Frederiksholms
Postboks 2123
Frederiksholms Kanal 21
1015 København K
1220 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 266542
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
24. januar 2023