Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2649835_0001.png
Januar 2023
Sekretariatet
Sekretariatet
Eva Leganger Glad
Chefkonsulent, Cand.jur.
Dir. tlf. 72 68 11 04
Tilskud til begravelse/gravsted på kommunalt bestyrede
kirkegårde
Rudersdal Kommune har et ønske om, at medlemmer af folkekirken
ligestilles, så tilskud til begravelse og gravsted for folkekirkens
medlemmer opnås, uanset om begravelsen sker på en af folkekirkens
kirkegårde bestyret af et menighedsråd, eller om det sker på en
kirkegård, der bestyres kommunalt.
Medlemmer af folkekirken forskelsbehandles i de tilfælde, hvor
begravelsen/gravstedet er beliggende på en kommunalt bestyret
folkekirkelig kirkegård, idet der ikke efter nugældende praksis kan opnås
tilskud til begravelsen, herunder køb og vedligehold af gravsteder, fra
kirkekassen.
Grundløs forskelsbehandling
Som praksissen er i dag, medfører tilknytning til en kommunalt bestyret
kirkegård tilfældig forskelsbehandling af folkekirkens medlemmer, idet
det er begravelsesstedet, der er afgørende for, hvorvidt der kan opnås
reduktion af de efterladtes udgift til begravelse samt køb og vedligehold
af gravsted.
Medlemmer af folkekirken, der bliver begravet på en kommunalt bestyret
kirkegård, har bidraget i form af kirkeskat. På trods heraf ligestilles
medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken ved takstfastsættelse for
begravelse og gravsted på en kommunalt bestyret kirkegård.
Det er således uhensigtsmæssigt at udlede, at et begravelsestilskud har
karakter af støtte til kommunens kirkegårdsdrift, idet midlerne vil følge
det enkelte medlem og netop ikke tilgå kommunekassen. Der er dermed
ikke tale om tilskud til en anden myndigheds drift.
I det følgende redegøres for, hvordan begravelsessituationen for
folkekirkens medlemmer er forskellig afhængig af, hvem der bestyrer
den kirkegård, som medlemmerne er tilknyttet, samt for, hvorfor der ikke
er grundlag for en sådan forskelsbehandling.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 20/1-23 fra Borgmestre fra Rudersdal Kommune, Esbjerg Kommune, Hillerød Kommune, Gentofte Kommune og Frederiksberg Kommune vedr. forskelsbehandling af folkekirkens medlemmer
Lov om folkekirkens økonomi og dets bestemmelser ift. tilskud til
begravelse
Det fremgår af lov om folkekirkens økonomi § 2, nr. 2, at
menighedsrådet kan afholde udgifter vedrørende sognets
begravelsesvæsen af kirkekassen.
Rudersdal Kommune rettede den 20. september 2021 skriftlig
henvendelse til kirkeministeriet med et ønske om, at få mulighed for at
ligestille medlemmer af folkekirken i forhold til begravelsessituationen.
Kirkeministeriet har i skrivelse af 17. marts 2021 over for Rudersdal
Kommune tilkendegivet, at § 2 i lov om folkekirkens økonomi
udtømmende afgrænser de udgifter, som menighedsrådet kan afholde af
kirkekassen, og som kan finansieres af kirkeskatten.
Det fortolkes således, at bestemmelsen er affattet med udgangspunkt i
de formål, der er for menighedsrådet virksomhed, hvorfor der ikke er
mulighed for, at menighedsrådet kan yde tilskud til andre myndigheders
virksomhed, og dermed heller ikke mulighed for, at menighedsrådet af
kirkekassen kan understøtte kommunernes drift af en kommunalt
bestyret kirkegård.
Der er tale om en snæver og indskrænkende fortolkning af
bestemmelsen. For det første fordi det forudsættes, at ’sognets
begravelsesvæsen’ indebærer, at der er tale om administration af en
kirkegård. For det andet at ’hjælp til det enkelte’ sognebarn, dvs. dets
efterladte, ved dødsfald kan sidestilles med at yde bidrag til en anden
myndigheds virksomhed.
Kirkegårdstakster
For de kommunalt bestyrede folkekirkelige kirkegårde er der ingen
forskel på taksten for begravelse, herunder køb og vedligehold af
gravsteder, for medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken, men for
de menighedsrådsbestyrede folkekirkelige kirkegårde i resten af
Danmark kan der skelnes.
Der er på landsplan 39 kommunalt bestyrede folkekirkelige kirkegårde
fordelt på 11 kommuner. Vedtægterne for disse kirkegårde skal
godkendes af kirkeministeren. Taksterne for begravelse samt køb og
vedligehold af gravsteder på de nævnte kirkegårde er ens for
medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken.
På de kirkegårde, som bestyres af menighedsrådet, er det i den enkelte
kirkegårdsvedtægt fastslået, hvilken takst der anvendes for medlemmer
2/3
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 20/1-23 fra Borgmestre fra Rudersdal Kommune, Esbjerg Kommune, Hillerød Kommune, Gentofte Kommune og Frederiksberg Kommune vedr. forskelsbehandling af folkekirkens medlemmer
og for ikke-medlemmer af folkekirken. Medlemmer af folkekirken skal
som hovedregel betale en lavere takst for begravelse og gravsted end
ikke-medlemmer. Årsagen til den differentierede takst er, at medlemmer
af folkekirken bidrager gennem kirkeskatten.
Der er ikke tale om tilskud til en myndigheds virksomhed, men derimod
alene om reduktion af udgiften til det enkelte folkekirkemedlems
begravelse og gravsted.
Det burde således være lovligt at etablere en støttepraksis for sognets
folkekirkemedlemmer som et ’begravelsesvæsen’ med nærmere
besluttede tilskud ved dødsfald eller i øvrigt at etablere en sådan praksis
som del af sognets kirkelige virksomhed.
3/3