Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 85
Offentligt
2654376_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om
engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af
ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022
Kontor/afdeling
Center for
Energiadministration
Dato
31-1-2023
Udkast til bekendtgørelsen vedrørende den supplerende ansøgningsrunde for
varmechecken har været sendt i ekstern høring fra den 30. september 2022 med
frist for afgivelse af høringssvar den 28. oktober 2022.
Der er modtaget i alt 7 eksterne høringssvar.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
ATP, Faglige Seniorer, Forbrugerrådet Tænk, Intelligent Energi, Mødrehjælpen,
Søren Stener, Ældre Sagen.
Høringsnotatet gengiver de væsentligste punkter fra høringssvarene i hovedtræk.
Energistyrelsens bemærkninger er markeret med kursiv. For detaljerede
oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar, som
kan ses på Høringsportalen.
J nr.
2022 - 14456
/HBB
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Generelt ............................................................................................................. 2
Åbning af ansøgningsrunden ............................................................................. 2
Hvem kan søge.................................................................................................. 3
Fritagelse for digital kommunikation .................................................................. 4
Varmekilde- og indkomstkriteriet ....................................................................... 5
Udbetaling .......................................................................................................... 6
Klage og genoptagelse ...................................................................................... 6
Bemærkninger til øvrige konkrete bestemmelser .............................................. 6
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0002.png
1. Generelt
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget og har ingen yderligere bemærkninger.
Mødrehjælpen finder ansøgningsrunden for et betydningsfuldt tiltag, der vil gøre en
stor forskel for de børnefamilier, der har mindst.
Intelligent Energi har ikke bemærkninger til indholdet af det fremsendte udkast og
forståelse for, at der er borgere, der skal have en håndsrækning i år.
Intelligent Energi benytter dog denne lejlighed til at understrege, at man skal
indstille udbetalinger af varmechecks, og i stedet bruge midlerne på konverteringer
væk fra gas og olie, fordi varmechecks ikke betyder meget rent økonomisk. I stedet
bør der ydes hjælp til de berørte til udskiftning af olie- eller gasfyr med en individuel
varmepumpe, eller med fjernvarme baseret på grønne varmekilde, hvorved det
fossile energiforbrug reduceres.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen kvitterer for positive tilkendegivelser fra Forbrugerrådet Tænk og
Mødrehjælpen. Energistyrelsen takker for Intelligent Energis bemærkninger og
henviser til, at varmechecken formål er at afbøde konsekvenserne for
husholdningerne af de ekstraordinært høje varmepriser i fyringssæsonen 2021-
2022. Der er både med Aftale om målrettet varmecheck af d. 11. februar og siden
taget en række politiske beslutninger, som skal sikre, at der sættes fart på
udrulning af grøn varme.
2. Åbning af ansøgningsrunden
Mødrehjælpen finder det positivt, at Energistyrelsen arbejder for at fremskyde
åbningen af ansøgningsrunden. De ved, at mange børnefamilier har akut brug for
engangstilskuddet. For dem, der har mindst, er venteperioden mellem august og
årsskiftet lang. Derfor er det afgørende, at ansøgningsrunden åbnes hurtigst muligt,
hvilket ATP og Ældre Sagen også opfordrer til. Derudover anmoder ATP om, at
bekendtgørelsen ikke træder i kraft senere end 1. januar 2023 af hensyn til ATP´s
planlægning og forberedelse.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er bevidst om, at varmechecken hurtigst muligt skal ud og gøre
gavn. Derfor er varmechecken også i første omgang udbetalt automatisk til over
400.000 husstande. Energistyrelsen har arbejdet på at kunne igangsætte den
supplerende ansøgningsrunde hurtigst muligt i starten af 2023 og er enige med
ATP i, at bekendtgørelsen skal træde i kraft hurtigst muligt. Bekendtgørelsen
træder i kraft d. 1. februar, og den supplerende ansøgningsunde åbner d. 14. marts
2023.
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0003.png
3. Hvem kan søge
Mødrehjælpen finder det vigtigt, at ansøgningsprocessen ikke er for
ressourcekrævende, da det ellers kan betyde, at nogle af samfundets mest udsatte
forbigår støtten.
Ældre Sagen henviser til, at det virker uklart om en person, der mener at være den
ældste i en husstand med en indkomst under 650.000 kr., kan søge varmechecken.
Derudover bemærker Ældre Sagen, at de frygter, at en del borgere, der ikke
anvender digital kommunikation, kan have vanskeligheder ved at fremskaffe
dokumentation inden for den foreslåede frist på otte uger. Derfor opfordrer de til, at
der gives mulighed for at indsende supplerende dokumentation, hvis ansøgerne
ikke har kunnet fremskaffe den fornødne dokumentation inden for
ansøgningsfristen.
ATP konstaterer, at der efter udkast til bekendtgørelsen er visse ansøgninger, som
ikke kan gøres tilgængelige for Energistyrelsen, men i stedet afvises. ATP forslår,
at det omformuleres, særlig for de ansøgninger, der afvises, pga. ansøgning ikke
indeholder den nødvendige dokumentation, da der kan være forvaltningsretligt krav
om at søge en sag oplyst nærmere efter modtagelse, hvilket også fremgår af § 10,
stk. 2 i bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen noterer sig Mødrehjælpens opfordring om, at
ansøgningsprocessen ikke bør være ressourcekrævende. Inden for rammerne i lov
om varmecheck
1
, er ansøgningsportalen opbygget til at give ansøger et konkret
indblik i deres husstand om, hvilke betingelser der er eller ikke er opfyldte mv.
Energistyrelsen har endvidere været i dialog med flere boligorganisationer ift.
tilfælde, hvor husstandes varmekilde var fejlregistret i BBR den 1. januar 2022.
Såfremt boligorganisationerne gør brug af at indsende erklæringer forud for
ansøgningsrunden, vil mange lejere kunne søge uden at indsende dokumentation
for en bestemt varmekilde, såfremt indkomstkriteriet også er opfyldt.
I mange andre tilfælde vil ansøger dog skulle sende dokumentation for at finde ud
af, om husstanden er berettiget til en varmecheck. Det skyldes, at den supplerende
ansøgningsrunde er for de sager, hvor der for eksempel mangler oplysninger.
Således er varmechecken allerede udbetalt til over 400.000 husstande, hvor der
gennem udsøgning i de forskellige registre er konstateret, at de konkrete
husstande opfylder betingelserne.
I ansøgningsportalen vil der være vejledning til, hvilken dokumentation der kan
indsendes for den enkelte husstand. Det bemærkes hertil, at de former for
dokumentation der kræves, i høj grad er noget, borgerne sandsynligvis allerede
har, f.eks. en regning, kvittering eller andet. I tilfælde af, at dokumentation ikke kan
1
Den officielle titel er: Lov nr. 445 af 12. april 2022 om engangstilskud til husstande med lav indkomst
og varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0004.png
fremskaffes inden for tidsfristen, vil det være muligt at indsende en ansøgning med
kommentar om, at dokumentationen eftersendes. Borgerne, der er fritaget for
digital kommunikation og derfor søger via en ansøgningsblanket, vil ikke få afvist
deres ansøgning grundet manglende dokumentation. I stedet modtager de et
høringsbrev om, hvad der mangler af oplysninger og dokumentation for denne
husstand. Det skyldes, at de ikke har adgang til at orientere sig i
ansøgningsportalen, før ansøgning sendes.
Energistyrelsen bemærker, at alle i husstanden kan søge i den supplerende
ansøgningsrunde. Udbetalingen af varmechecken vil dog ske til den ældste med
NemKonto, uanset hvem der søger. Det er kun i de tilfælde, hvor den ældste ikke
har en Nemkonto, hvor der i bekendtgørelsesudkastet er lagt op til, at en anden i
husstanden med en Nemkonto kan modtage varmechecken, såfremt den ældste
ikke får oprettet en Nemkonto. Bestemmelsen er justeret, så den ældste i
husstanden altid har mulighed for at udpege, hvem i husstanden varmechecken
skal udbetales til. I særlige tilfælde kan varmechecken udbetales til en bankkonto.
Energistyrelsen er enige med ATP i, at sager skal oplyses inden afslag, medmindre
f.eks. ansøgning indgives uden for tidsfristerne. Energistyrelsen har justeret
bestemmelsen for at tydeliggøre hensigten.
4. Fritagelse for digital kommunikation
Faglige Seniorer forslår, at ansøgningsblanketterne skal være tilgængelige hos
borgerservice hos kommunerne, da det forekommer utilstrækkeligt, at en person,
der er fritaget fra digital kommunikation, kun kan hente ansøgningsblanketten
digitalt.
Ældre Sagen er enig med Faglige Seniorer om brug af borgerservice eller
alternativt, at ansøgningsblanketten kan bestilles telefonisk via Energistyrelsen, for
dem, som ikke har pårørende eller andre, som kan hjælpe. Herudover er både
Faglige Seniorer og Ældre Sagen enige om, at en kommunikationsindsats er
nødvendig for dem, som ikke anvender digital kommunikation. Ældre Sagen
opfordrer til, at borger.dk opdateres, f.eks. i forhold til krav til dokumentation og
klagemuligheder.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen vil igennem KL infomere kommunerne omkring ansøgningsrunden
for varmechecken og afledte konsekvenser for dem. Energistyrelsen kan ikke
pålægge kommunerne, f.eks. at bistå med at printe ansøgningsskemaer ud mv.,
men vi opfordrer kommunerne til at bistå borgerne. Borgere, som ikke kan få hjælp
andetsteds til at printe ansøgningsskemaet ud, er velkomne til at kontakte
Energistyrelsen telefonisk med henblik på at få en blanket sendt.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0005.png
Det er Energistyrelsens håb, at både Ældre Sagen, Faglige Seniorer og andre
organisationer vil kommunikere nyt om varmechecken ud til deres medlemmer. Der
udsendes en pressemeddelelse omkring åbning af den supplerende
ansøgningsrunde for at nå ud til dem, der ikke allerede har tilmeldt sig til
nyhedsbrevet om ansøgningsrunden via varmecheck.dk. Derudover vil man kunne
orientere sig på både borger.dk og varmecheck.dk.
5. Varmekilde- og indkomstkriteriet
Mødrehjælpen opfordrer Energistyrelsen til at se mere lempeligt på
tilfælde, hvor den ukorrekte registrering i Bygnings- og Boligregistret (BBR) af
boligens varmeinstallation den 1. januar 2022, kan henføres til personer i den
pågældende husstand. De påpeger, at i nogle tilfælde kan det gøre sig gældende,
at personer i en husstand ikke har haft den fornødne viden omkring
varmeinstallationen eller viden om, hvorfor og hvordan registreringen
skal opdateres i Bygnings- og Boligregistret.
Ældre Sagen har flere konkrete bemærkninger og spørgsmål til dokumentation,
hvor de generelt savner, at det fremgår, hvordan personer kan dokumentere fejl ift.
registreringen af personer på folkeregisteradressen og øvrige fejl. Ældre Sagen
mener, at bestemmelsen der angår fejl i BBR for varmeinstallation er uklar og
kræver præcisering. Herudover anbefaler Ældre Sagen, at det præciseres i samme
bestemmelse, hvorvidt kravet om, at manglende eller fejlagtige oplysninger ikke
kan henføres til personer i husstanden, gælder både for nulevende personer eller
personer, der ikke længere er en del af husstanden, fordi de er døde. Det
bemærkes endeligt, at det bør fremgå, at der ikke skal fremsendes dokumentation
efter §§ 5-7, hvis registreringen af varmeinstallation i BBR er korrekt.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er lov om varmecheck, der fastlægger rammerne for ansøgningsrunden,
herunder krav om, at den manglende opfyldelse af betingelserne for at få
varmecheck ikke må kunne henføres til personer i den pågældende husstand,
såfremt det skyldes manglende eller fejlagtige oplysninger i de anvendte datakilder.
Energistyrelsen kan derfor ikke se lempeligt på tilfælde, hvor den ukorrekte
registrering af boligens varmeinstallation i BBR kan henføres til personer i den
pågældende husstand. Derfor vil sådanne husstande ikke kunne få udbetalt
varmechecken i ansøgningsrunden.
Bekendtgørelsen oplister ikke en udtømmende liste af former for dokumentation. I
de mere kendte og forventelige scenarier er der fastsat krav til dokumentation.
Energistyrelsen påtænker at vejlede om dokumentationsformer på varmecheck.dk,
samt i ansøgningsportalen i det omfang, Energistyrelsen bliver bekendt med de
forskellige scenarier og mulige former for dokumentation. Energistyrelsen er enige
i, at § 6 med fordel kan præcises, hvorfor bestemmelsen er justeret med henblik på
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0006.png
at gøre den mere forståelig. Vurderingen ift., om husstanden selv er ansvarlig for
manglende eller fejlagtige oplysninger er den samme uanset, om de manglende
eller fejlagtige oplysninger kan henføres til personer i husstanden, som
efterfølgende er afgået ved døden. Det afgørende er forsat, om fejlen kan henføres
til husstanden, uanset om personer i husstanden efterfølgende er afgået ved
døden.
Det er selvfølgelig alene nødvendigt at indsende dokumentation for de betingelser,
der ikke er opfyldt. I ansøgningsportalen vil det fremgå, hvor der er behov for
dokumentation. Dette fremgår også af § 3, stk. 4 i bekendtgørelsen, hvor det er
tydeliggjort, at krav til dokumentation fremgår i ansøgningsportalen.
6. Udbetaling
ATP foreslår, at det præciseres i bestemmelsen, at ATP’s udbetalinger foretages
månedligt, samt at format for data og overførselstidspunkter aftales mellem
Energistyrelsen og ATP. Ligeledes foreslås en endelig slutdato for ATP’s bistand
med udbetalingerne for at minimere omkostningerne til udbetalingsløsningen.
Derudover forslår ATP, at det fremgår i bekendtgørelsen, at de skal kontrollere mod
genudbetalinger til samme personnummer. Endeligt bemærker ATP, at de
forventer, at Energistyrelsen fremskaffer personnumre på de relevante personer og
alene videresender dette til ATP.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen noterer sig ATP bemærkninger omkring endelig slutdato for ATP´s
bistand, overførselstidspunkter mv., men det giver ikke anledning til ændring af
bestemmelserne i bekendtgørelsen. Det kan i stedet aftales mellem ATP og
Energistyrelsen. Energistyrelsen er dog enige i, at det tilføjes til § 13, stk. 3, at det
er Energistyrelsen, som finder en ny person, som varmechecken udbetales til, i det
tilfælde at den berettigede er afgået ved døden, inden varmechecken udbetales.
Det samme gør sig gældende for tjek af, om der tidligere er udbetalt til samme
cpr.nr. Det er korrekt, at Energistyrelsen har ansvaret for at fremsøge
personnumre, således ATP udelukkende modtager personnumre til brug for
udbetalinger.
7. Klage og genoptagelse
Ældre Sagen mener, at de muligheder, der åbnes med bekendtgørelsen, nok vil
skuffe mange borgere, der har ønsket at klage over en manglende varmecheck,
fordi der kun er tale om en mulighed for at søge varmecheck, hvis man kan påvise,
at der er sket en fejl i registrering af opvarmningsform i BBR eller lignende, som
husstanden ikke selv er skyld i. Muligheden for at få efterprøvet Energistyrelsens
afgørelser er efter Ældre Sagens opfattelse helt afgørende for borgernes
retssikkerhed, men det er ikke en mulighed efter loven.
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0007.png
Ældre Sagen opfordrer endvidere til, at muligheden for genoptagelse anvendes i
videst muligt omfang og finder, at det bør præciseres, hvad der menes med særlige
tilfælde i § 16, stk. 2, hvor Energistyrelsen kan fravige muligheden for
genoptagelse.
Energistyrelsens bemærkninger
Adgangen til at klage er afskåret i loven. Det begrænser imidlertid ikke alle
husstandsmedlemmer fra at opnå viden om udbetaling af varmechecken for deres
konkrete husstand. Energistyrelsen har udarbejdet ansøgningsportalen, så alle kan
logge ind og se status for den husstand, de boede i 1. januar 2022. Her fremgår
det, om varmechecken allerede er udbetalt til husstanden, eller hvorfor husstanden
ikke har fået varmechecken udbetalt igennem de automatiske udbetalinger.
Såfremt der søges i ansøgningsrunden, så vil behandlingen af de konkrete sager
følge de almindelige forvaltningsretlige krav og principper, herunder begrundelse
ved afslag.
For at undgå tvivl om afskæring af det generelle krav om adgang til genoptagelse,
har Energistyrelsen valgt at fjerne bestemmelsen om genoptagelse i
bekendtgørelsen. Genoptagelse er muligt i det tilfælde, at der er nye væsentlige
oplysninger eller retlige forhold, samt såfremt der er sket væsentlige
sagsbehandlingsfejl.
8. Bemærkninger til øvrige konkrete bestemmelser
Søren Stener bemærker, at der flere steder i §§ 5, 6 og 14 er brug for konsistent
sprogbrug i forhold til ordene ”husstand, bolig og ejer af husstand” samt
”varmeinstallation, varmekilder, varmeform og varmeforsyning”, hvilket går ud over
forståelsen.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er i et vist omfang enig i bemærkningerne omkring ensartet
sprogbrug, hvorfor visse ord er justeret i bekendtgørelsen. Brug af forskellige ord
omkring varmeforsyningen er dog nødvendigt, da det henviser til forskellige steder i
BBR og hænger sammen med § 3 i lov om varmecheck. Energistyrelsen henviser
derudover til § 1 i lov om varmecheck, hvor definition af både bolig og husstand
fremgår. Begrebet ejere anvendes med det sigte, at det efter § 2 i bekendtgørelse
om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR) er ejere af landets faste
ejendomme, der har pligt til at påse, at den pågældende ejendom er registreret
korrekt i BBR. Det er derfor afgørende, om personer i de pågældende husstande
har haft denne pligt. Såfremt det er tilfældet, vil husstanden ikke kunne modtage
varmechecken, hvis varmekilden var fejlregisteret i BBR, også selvom husstanden
f.eks. reelt havde naturgas den 1. januar 2022. Ejerfortegnelsen er et register med
oplysninger om bl.a. faste ejendommes ejere. For både at hjælpe ansøger af
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om engangstilskud efter ansøgning til husstande omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 (varmechecken)
2654376_0008.png
varmechecken omkring denne betingelse og undgå, at varmechecken bliver
udbetalt uretmæssigt, fremgår det i ansøgningsportalen, om der var personer i
husstanden registret som værende ejere af boligen pr. 1. december 2021.
Skæringsdatoen den 1. december er valgt ud fra, at ejerne også reelt skal have
haft mulighed for at anmode om ændring i BBR før skæringsdatoen for
opvarmningskilde d. 1. januar 2022.
Afslutningsvis bemærkes det, at høringen samt det løbende arbejdet har givet
anledning til flere justeringer af bekendtgørelsen, hvoraf baggrunden for mange af
ændringerne er adresseret i høringsnotatet.
Side 8/8