Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2653375_0001.png
Ministeren
Dato
30. januar 2023
J nr.
2022 - 4214
Bilag 1. Konsekvenser af producenttarifferne 12 måneder efter vedtagelse af
lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love af 28. decem-
ber 2021
I nærværende bilag følges op på de forventede konsekvenser af lovforslaget 12
måneder efter vedtagelse af lovforslaget.
Energinet og netvirksomhederne vil begynde at opkræve geografisk differentie-
rede producenttariffer og tilslutningsbidrag fra 1. januar 2023.
Energinets anmeldte metode for producentbetaling
Energinet anmeldte den 8. april 2022 en tarifmetode for producentbetaling til
transmissionsnettet til Forsyningstilsynet, der blev revideret ved en anmeldelse
af 5. september 2022. Forsyningstilsynet har 21. december 2022 godkendt
Energinets metode for producentbetaling. Producentbetalingen er trådt i kraft pr.
1. januar 2023 og gælder for en femårig periode fra den 1. januar 2023, dvs.
indtil udgangen af 2027.
Den geografiske differentiering, som Energinet har anmeldt til Forsyningstilsy-
net, vil have indflydelse på tilslutningsbidraget til det bagvedliggende net, som
forbinder forbrugs- og produktionsanlæg lokalt, og den løbende indfødningstarif.
Betalingen vil således afhænge af, om tilslutningen foretages i et geografisk om-
råde med produktionsoverskud, og hvor betalingen derfor vil være højere, eller i
et forbrugsdomineret område med tilsvarende lavere betaling.
Netvirksomhedernes (Green Power Denmark) anmeldte metode for produ-
centbetaling
Green Power Denmark anmeldte den 31. januar 2022 deres branchevejledning
for producentbetaling til distributionsnettet til Forsyningstilsynet. Green Power
Denmark har den 31. marts 2022 fremsendt et tillæg til anmeldelsen. Forsy-
ningstilsynet har den 24. juni 2022 taget Green Power Denmarks branchevejled-
ning for producentbetaling til efterretning. Branchevejledningen gælder til udgan-
gen af 2026.
Branchevejledningen er Green Power Denmarks anbefaling til netvirksomhe-
derne, og det er således ikke et krav, at netvirksomhederne følger den. Netvirk-
somhederne kan vælge enten at anmelde, at de følger Green Power Denmarks
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Opfølgning på KEF-udvalgets betænkningsbemærkning om konsekvenser af producenttarifferne
2653375_0002.png
branchevejledning med eller uden afvigelser, eller de kan vælge at anmelde de-
res egen metode for producentbetaling i distributionsnettet. Alle netvirksomhe-
derne følger principperne i branchevejledningen. Den enkelte netvirksomhed
har fortsat en forpligtelse til opnå en metodegodkendelse fra Forsyningstilsynet.
Green Power Denmark har tilsvarende Energinet anvendt muligheden for at dif-
ferentiere tilslutningsbidraget geografisk afhængigt af, om tilslutningen foretages
i et produktionsoverskudsområde eller et forbrugsdomineret område.
Illustration af konsekvenserne ved producentbetaling
Hensigten med den geografisk differentierede producentbetaling er bl.a. at give
VE-opstillerne et økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor
elnettet bedst og billigst kan håndtere det.
I det følgende er angivet et eksempel på de økonomiske konsekvenser for VE-
opstillerne ved at få tilsluttet en 400 MW vindmøllepark til transmissionsnettet på
en 400 kV-station i hhv. et produktionsoverskudsområde område og et forbrugs-
domineret område.
I produktionsoverskudsområder vil installation af ny produktionskapacitet øge
behovet for transmissionsnet, både i det nære net, men også for det dybe trans-
missionsnet og dermed øge omkostningerne for nettet pga. tilslutning af ny pro-
duktion. Det nære net er Energinets betegnelse for den del af det bagvedlig-
gende net, som forbinder forbrugs- og produktionsanlæg lokalt i områderne. Det
dybe net er Energinets betegnelse for den del af det bagvedliggende net, som
primært foretager de ”lange transporter” fra produktionsoverskudsområderne til
de forbrugsdominerede områder.
I forbrugsdominerede områder vil transportopgaven være mindre og det sam-
lede behov for netforstærkning vil derfor tilsvarende være mindre. Der kan sta-
dig være behov for forstærkninger i det nære net, mens behovet for dybt net til
gengæld kan blive reduceret.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Opfølgning på KEF-udvalgets betænkningsbemærkning om konsekvenser af producenttarifferne
2653375_0003.png
Eksempel 1: En vindmøllepark på 400 MW skal tilsluttes transmissionsnettet på en 400 kV-station i et
forbrugsdomineret område
1
Stationsbidrag (Energinet)
Tilslutningsbidrag til det nære transmissionsnet
(Energinet)
Betaling ifm. med tilslutning i alt (Energinet)
Løbende indfødningstarif til Energinet
Balancetarif for produktion
12 mio. kr.
40,4 mio. kr.
52,4 mio. kr.
0,3 øre/kWh
0,116 øre/kWh
Eksempel 2: En vindmøllepark på 400 MW skal tilsluttes på en 400 kV-station i et produktionsdomineret
område
2
Stationsbidrag (Energinet)
Tilslutningsbidrag til det nære transmissionsnet
(Energinet)
Betaling ifm. med tilslutning i alt (Energinet)
Løbende indfødningstarif til Energinet
Balancetarif for produktion
12 mio. kr.
131,2 mio. kr.
143,2 mio. kr.
0,9 øre/kWh
0,116 øre/kWh
Som det fremgår af eksemplet, differentieres omkostningerne til tilslutning i
Energinets station ikke, da størrelsen af omkostningerne hertil ikke afhænger af
anlæggets geografiske placering.
Det forholder sig anderledes ift. tilslutningsbidraget til det nære transmissions-
net. Her illustrerer eksemplet, at en placering af vindmølleparken i et produkti-
onsoverskudsområde vil øge behovet for at udbygge og styrke transmissions-
nettet, hvilket medfører et tilslutningsbidrag på 131,2 mio. kr. Hvis anlægget
imidlertid blev placeret i et forbrugsdomineret område, ville det tilsvarende tilslut-
ningsbidrag udgøre 40,4 mio. kr., da der ikke vil være samme behov for at ud-
bygge transmissionsnettet. Hvis VE-anlægget skal tilsluttes et sted i elnettet,
hvor der er større forbrug end produktion, går det typisk også hurtigere at blive
nettilsluttet.
Tilsvarende vil den løbende indfødningstarif afhænge af, om området er produk-
tionsoverskudsområde eller et forbrugsdomineret område. Hvis elektriciteten så-
ledes produceres i et produktionsoverskudsområde, og derfor skal transporteres
langt for at blive forbrugt, indebærer det, at producenten skal betale en tarif på
0,9 øre/kWh for den elektricitet, der bliver født ind i nettet. Hvis samme anlæg
blev placeret i et forbrugsdomineret område, og således ikke skal transporteres
langt for at blive forbrugt, skal producenten i stedet betale 0,3 øre/kWh, for den
elektricitet, der bliver født ind i nettet.
VE-opstillerne får dermed et væsentligt økonomisk incitament til, at nye VE-an-
læg placeres der, hvor elnettet bedst og billigst kan håndtere det. Ved en mere
optimal placering af VE-anlæg udnyttes kapaciteten i det eksisterende net
1
2
Kilde: Energinet
Kilde: Energinet
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Opfølgning på KEF-udvalgets betænkningsbemærkning om konsekvenser af producenttarifferne
2653375_0004.png
bedre. Herved kan den tekniske og økonomiske levetid af netkapaciteten ligele-
des udnyttes bedre, hvorved der undgås samfundsøkonomisk suboptimale inve-
steringer i ny netkapacitet eller unødig fremrykning af netudbygning.
Det forventes, at de geografisk differentierede producenttariffer vil medføre, at
VE-anlæg generelt fremover bliver nettilsluttet steder i nettet, som kræver min-
dre netudbygning og -forstærkning, og som dermed også vil kunne medføre en
hurtigere nettilslutning.
Som også tidligere præsenteret for udvalget
3
, vurderes det samlet set, at produ-
centbetalingen ikke vil medføre en lavere udbygning med VE-anlæg frem mod
2030. Energistyrelsen vurderer, at nettilslutningen af en del planlagte VE-anlæg
er blevet fremrykket grundet udsigten til at skulle betale tilslutningsbidrag fra og
med 2023, og dermed er blevet nettilsluttet i 2022 i stedet for 2023. Fremryknin-
gen sammenholdt med usikkerheden om niveauerne for producentbetalingen
forventes at medføre en midlertidig nedgang i nettilslutning af VE-anlæg i 2023.
Den fremskrevne nedgang skyldes en antagelse om færre endelige investe-
ringsbeslutninger i tiden op til at tarifferne blev kendt i 2022 samt den naturlige
efterfølgende forventede etableringstid af projekterne. Den forventede efterslæb
af planlagt kapacitet forventes dog i Energistyrelsens fremskrivning at blive net-
tilsluttet i løbet af 2024 og 2025.
Figuren nedenfor viser udviklingen i den forventede nettoudbygning af sol og
vind, som følger af Energistyrelsens Klimafremskrivning 2022. Det ses heraf, at
der sker et fald i forventet udbygning af landvind i 2023, mens fremskrivningen
viser, at udbygningen ventes at tage fat igen i 2024 og 2025. Fsva. solceller
ses, at udbygningen fortsætter i de kommende år, dog også med et lille fald i
udbygningsgraden i 2023. Fremskrivningen er forbundet med usikkerhed, og
under opdatering ifm. Energistyrelsens Klimafremskrivning 2023.
Den forventede udbygning af sol og vind jf. KF22
Havvind
Nettoudbygning
(MW)
0
350
0
725
735
740
500
1000
Landvind
Nettoudbygning
(MW)
102
-22
204
101
32*
129
120
111
Solceller
Nettoudbygning
(MW)
962
547
892
898
903
568
573
578
År
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
3
KEF-udvalget modtog d. 22. august 2022 opfølgning på tre betænkningsbemærkninger til lov om ændring af el-
forsyningsloven
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Opfølgning på KEF-udvalgets betænkningsbemærkning om konsekvenser af producenttarifferne
2653375_0005.png
2030
1000
109
583
* Nedgang i forventet nettoudbygning i 2026 skyldes, at der en højere nedtagning af landvindmøller i
fremskrivningen end i de omkringliggende år. Det er baseret på en antagelse om forskellige møllety-
per og deres levetid. Historisk var der en større udbygning omkring årtusindeskiftet, hvor disse møl-
ler antages nedtaget efter 25 år
Side 5/5