Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 7
Offentligt
2643353_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
9. november 2022
Kommissionens forslag til gennemførselsforordning om miljøvenligt
design af smartphones, mobiltelefoner og tablets i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. oktober 2022 fremsat forslag til en gennemfør-
selsforordning om krav til miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og
tablets. Ecodesign regulerer energi- og ressourceeffektivitetskrav og informations-
krav, såsom batteriholdbarhed og reparerbarhed. Hermed sikres et velfungerende
europæisk marked for produkter af høj energi- og ressourceeffektivitet, lige konkur-
rencevilkår for virksomheder samt mere energi- og ressourceeffektive produkter til
forbrugerne.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 17. november 2022. Ikrafttrædelsestidspunktet er ikke specificeret, men retsak-
tens bestemmelser forventes at finde anvendelse i slutningen af 2023 eller i løbet
af 2024.
Forslaget vurderes at have mindre statsfinansielle konsekvenser i form af tab af el-
afgiftsprovenu. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser og beskyttelsesniveauet i Danmark.
Fra dansk side er man positiv over for forslaget og lægger vægt på, at ecodesign-
kravene bidrager til EU's klima-, miljø- og energimål samt reducerer EU’s miljø- og
klimafodaftryk, ved at forbedre energi- og ressourceeffektiviteten for produktgrup-
perne.
Danmark agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 14. oktober 2022 fremsat forslag til en gennemfør-
selsforordning om miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og tablets.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EU om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Rammenotat og komiténotat vedr. miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og tablets
2643353_0002.png
energirelaterede produkter, som sammen med tilhørende energimærkningsreger
fastlægger produktreguleringerne for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF, og det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning
på den Regulerende Komités møde den 17. november 2022.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig imod in-
den for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende harmoniserende produktforordninger er et vigtigt
redskab til at
bidrage til bæredygtig udvikling ved at øge energieffektiviteten og mil-
jøbeskyttelsesniveauet af
produkter og apparater på det europæiske marked.
Formålet er at bidrage til EU's klima-, miljø- og energimål samt reducere EU’s miljø-
og klimaaftryk
.
Smartphones, mobiltelefoner og tablets har ikke tidligere været omfattet af ecodesign
regulering. Den stigende efterspørgsel efter smartphones og tablets har øget energi-
og ressourceforbruget til produktionen af produkterne på EU-markedet. Kommissio-
nen vurderer, at det samlede primære energiforbrug for smartphones, mobiltelefoner
og tablets i 2020 var på 39,5 TWh over deres livscyklus, hvoraf smartphones havde
det største energiforbrug på 28,5 TWh. Uden lovgivning er det Kommissionens vur-
dering, at energiforbruget i 2030 for denne produktgruppe kun ville være en smule
faldende.
Hertil fører for tidlig afskaffelse af produkterne samt manglende genbrug og genan-
vendelse af produkternes indhold, ifølge Kommissionen, til et øget ressourcespild.
Den nye retsakt har til formål at højne energi- og især ressourceeffektiviteten bl.a.
ved at stille krav til producenter om at undgå for tidlig forældelse af produktet samt
sikre pålideligheden af produktgrupperne og deres nøglekomponenter, såsom batte-
rier og skærme. Kommissionen finder, at kravene til producenterne forbedrer gen-
brugeligheden og genanvendeligheden af produkterne. Desuden vil der i retsakten
stilles krav om forbedrede reparationsmuligheder for forbrugerne. Samtidig sikres en
fortsat udvikling af produktområdet og dermed muligheden for at høste omkostnings-
effektive energi- og ressourcebesparelser.
Reguleringen er målrettet producenter, importører og bemyndigede repræsentanter.
Harmoniserede produktkrav sikrer lige konkurrenceforhold for industrien og klare
rammer for tilsynsmyndighedernes markedstilsyn.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Rammenotat og komiténotat vedr. miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og tablets
2643353_0003.png
Foreslåede krav
Anvendelsesområdet omfatter smartphones, mobiltelefoner og tablets. Anvendel-
sesområdet omfatter ikke smartphones til højsikker kommunikation eller mobiltelefo-
ner/smartphones og tablets som har fleksible skærme.
Forslaget indeholder en række krav, der skal understøtte en øget energieffektivitet
og levetidsforlængende aspekter:
krav til batteriernes varighed (per opladning) og levetid (totalt antal opladninger
i batteriets levetid),
krav om tilgængeligheden af reservedele og reparations- og vedligeholdsin-
struktioner for hhv. professionelle reparatører og slutbrugere,
krav til den maksimale leveringstid for reservedele,
informationskrav vedr. reparations- og vedligeholdelsesinstruktionernes ind-
hold samt information om reservedelenes maksimale pris,
krav til, at produkterne nemt kan adskilles i komponenter og bestanddele,
krav til produkternes holdbarhed ved tab, ridsning af skærm og eksponering for
støv og vand,
krav til styresystemers opgradering, datasletning og overførsel af funktionalite-
ter efter brug, samt bestemmelse om, at softwareopdateringer ikke må forringe
produkters ydeevne, der gør, at produktet ikke overholder gældende lovgivning.
Effekt af reguleringen
Kommissionen forventer, at effekten af gennemførselsforordningen og tilhørende
energimærkningsforordning i 2030 vil være en primærenergibesparelse på 33 pct.
ift. 2020, hvilket svarer til en besparelse på ca. 12,9 TWh på EU plan. Kommissionen
anfører i forordningsforslaget, at en betydelig andel af besparelserne er uden for EU
(i råmaterialeudvindings- og produktionsleddet). På baggrund af Kommissionens for-
studie estimeres det, at 55-89 pct. af disse besparelser kan henføres til elforbruget i
brugsfasen. Kommissionen har ikke estimeret reduktionen af drivhusgasser som
følge af lovforslaget.
Ikrafttræden af krav og revision
Kravene introduceres på en sådan måde, at producenter har tid til at omstille deres
design og produktion. Ifølge forordningsforslaget vil nye krav finde anvendelse hhv.
12 måneder og 18 måneder efter reguleringens ikrafttrædelsestidspunkt. Ikrafttræ-
delsestidspunktet er ikke specificeret, men forventes i løbet af 2023 eller 2024.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest i 2027/2028 fremsætte et nyt forslag til
revision af kravene for at sikre, at reguleringen tilpasses den teknologiske udvikling
på området.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget. Der
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Rammenotat og komiténotat vedr. miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og tablets
2643353_0004.png
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
For overholdelse af nærhedsprincippet henvises til, at forordningsforslaget er udar-
bejdet med baggrund i Ecodesigndirektivet (2009/125/EF). Derudover er energief-
fektivisering og ressourceknaphed grænseoverskridende aspekter, hvor en koordi-
neret indsats på EU-niveau er nødvendigt. Det har klare fordele frem for selvstæn-
dig regulering i de enkelte medlemslande.
Fra dansk side er det derfor vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i ecodesignloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 2166 af 29. november 2021 og ecodesignbekendtgørelsen, jf. bekendtgø-
relse nr. 1321 af 9. juni 2021, herunder indeholdende kontrol- og straffebestemmel-
ser.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i
dansk lovgivning. En vedtagelse af forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Effekt af reguleringen”, vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet forventes gennemsnitligt at være 27 mio. kr. årligt fra
2024 (hvor det forventes reguleringen finder anvendelse) frem til 2030, eksklusiv
skatteforvridningstab. Gennemførselsforordningen ventes også at medføre statsfi-
nansielle konsekvenser, hvis de nye krav, der indføres, medfører yderligere mar-
kedsovervågning.
Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter holdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Fra dansk side vurderes det, at forordningen vil medføre positive samfundsøkono-
miske konsekvenser i form af energi- og omkostningsbesparelser for forbrugere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forordningen vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Rammenotat og komiténotat vedr. miljøvenligt design af smartphones, mobiltelefoner og tablets
2643353_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forordningen skønnes at have positive konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget har den 14.- 27 oktober 2022 været sendt i høring i Specialudvalget for
Energi-, Forsyning-, og Klimapolitik. Der er ikke modtaget høringssvar.
8. Forhandlingssituationen
Det forventes, at et flertal af medlemslande vil være positive over for det fremlagte
forslag og vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk mar-
ked for produkter med høj energi- og ressourceeffektivitet samt øgede energi- og
materialebesparelser. Energi- og miljøkrav til energirelaterede produkter sikrer dette,
og medfører samtidig et lavere energi- og ressourceforbrug og en reduktion af bl.a.
CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige konkurrence-
vilkår, og forbrugerne får mere energieffektive og holdbare produkter, som er nem-
mere og mere omkostningseffektive at få levetidsforlænget/repareret.
Fra dansk side støtter man derfor, at smartphones, mobiltelefoner og tablets omfat-
tes af ecodesignregulering.
For at sikre en så effektiv regulering som mulig, og hvor der tages højde for den
nyeste teknologiske udvikling vil Danmark på Den Regulerende Komite arbejde for
at forordningens foreslåede anvendelsestidspunkt fastholdes. Det bemærkes desu-
den, at lovforslaget bør tage stilling til, hvem der har ansvaret for, at de reparerede
produkter lever op til radioudstyrsdirektivets krav om elektromagnetiske forstyrrelser.
Dette aspekt søges løst over for Europa-Kommissionen på komitémødet.
Selv uden de danske ændringer til forordningsforslaget vurderes det, at forslaget vil
medføre lavere energi- og ressourceforbrug og deraf følgende CO2-reduktion. Derfor
agter man fra dansk side at stemme for forslaget til gennemførelsesforordning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5