Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 62
Offentligt
2650615_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
13. januar 2023
Europa-Kommissionens delegerede retsakt 2022/... om revisionen
af primærenergifaktoren for elektricitet i anvendelse i Energieffek-
tivitetsdirektivet 2012/27/EU
Resumé
Europa-Kommissionen har den 15. december 2022 vedtaget en delegeret retsakt
om revisionen af en fælles primærenergifaktor (PEF) for elektricitet i EU. Den dele-
gerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Rådet eller Europa-Parlamentet har gjort
indsigelse inden for en frist på to måneder efter vedtagelse.
Værdien sænkes fra 2,1 til 1,9. Faktoren afspejler forholdet mellem brutto og ende-
lig energi på EU-plan, dvs. hvor mange dele energi brutto der skal til for at produ-
cere én del endelig energi (netto). Ændringen i faktoren afspejler en øget VE-andel
i el-mikset samt energieffektivisering i elsektoren. Medlemsstaterne har dog fleksi-
bilitet til at fastsætte en PEF-værdi på nationalt niveau, hvis de kan begrunde den i
henhold til regler i energieffektivitetsdirektivet.
Retsakten vurderes ikke at have betydelige statsfinansielle konsekvenser i form af
tab af elafgiftsprovenu. Retsakten vurderes at have mindre, men positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser og vurderes generelt ikke at berøre beskyttelses-
niveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod vedtagelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 15. december 2022 vedtaget den delegerede rets-
akt, som reviderer den fælles primærenergifaktor (PEF) for elektricitet i EU. Den
delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i Energieffektivitetsdirektivet
2012/27/EU (EED). PEF-værdien, som er en enhedsløs konverteringsfaktor, skal i
henhold til EED Annex IV, fodnote 3, tages op til revision hvert fjerde år af Kommis-
sionen. PEF for elektricitet anvendes ved omregning af elbesparelser i det primære
energiforbrug til en fælles enhed med henblik på sammenligning på tværs af ener-
giformer (jf. artikel 21, EED). Den danske sprogversion af retsakten er d. 13. januar
endnu ikke tilgængelig.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Komiténotat om revision af primærenergifaktoren for el
2650615_0002.png
Nærværende delegerede retsakt sænker værdien for PEF fra 2,1 til 1,9, med hen-
blik på, at værdien reflekterer den forventede teknologiske udvikling og andel af
vedvarende energi i EU’s elsektor. Faktoren afspejler forholdet mellem brutto og
endelig energi på EU-plan, dvs. hvor mange dele energi (brutto) der skal til for at
producere én del endelig energi (netto). Ændringen i faktoren afspejler således en
øget VE-andel i el-mikset samt energieffektivisering i elsektoren. Værdien blev se-
nest revideret i 2018, hvor Kommissionen sænkede den fra 2,5 til 2,1.
Retsakten er behandlet på et afsluttende teknisk ekspertgruppemøde for den dele-
gerede retsakt d. 7. november 2022. Kommissionen har efter denne procedure
vedtaget den delegerede retsakt. Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hver-
ken Rådet eller Europa-Parlamentet har gjort indsigelse inden for en frist på to må-
neder. Indsigelse imod den delegerede retsakt kan i Rådet vedtages med kvalifice-
ret flertal.
2. Formål og indhold
PEF’en for elektricitet anvendes bl.a. når forskellige energiforbrugende produkter
skal sammenlignes.
De væsentligste elementer i retsakten
Værdien 1,9 baserer Kommissionen på observeret data og konsoliderede frem-
skrivningsmetoder for den teknologiske udvikling i 2024 og 2025. Kommissionen
vurderer, at den opdaterede værdi er på linje med kravene i Fit for 55-pakken
1
og
REPowerEU-planen
2
.
PEF-værdien har især indflydelse på den EU-harmoniserede produktregulering, da
den bruges som konverteringsfaktor, når produkter med forskelligt brændsels-
type/energitype skal sammenlignes ift. deres energieffektivitet. Eksempelvis er der
et tab ved produktionen og forsyningen af elektricitet til en varmepumpe. Tabet
medregnes derfor i varmepumpens energieffektivitetsindikator, så den samlede
energieffektivitet kan sammenlignes med et gasfyrs energieffektivitet. På trods af
dette er varmepumpen stadig relativt mere energieffektiv, og den vil blive relativt
mere energieffektiv i takt med, at PEF-værdien bliver sænket, som følge af elsekto-
rens forventede energieffektivisering.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt herom. Der
1
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/green-deal/fit-for-55-the-eu-plan-for-
a-green-transition/
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A230%3AFIN&qid=1653033742483
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Komiténotat om revision af primærenergifaktoren for el
2650615_0003.png
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
For overholdelse af nærhedsprincippet henvises til, at den omtalte nye delegerede
retsakt er udarbejdet med baggrund og med hjemmel i Energieffektivitetsdirektivet
2012/27/EU. Derudover er energieffektivisering af elsektoren samt udbygning af
vedvarende energi til dels grænseoverskridende aspekter, hvor en koordineret ind-
sats på EU niveau er nødvendig. Medlemsstaterne har fleksibilitet til at fastsætte
en PEF-værdi på nationalt niveau. hvis de kan begrunde den, jf. Energieffekti-
vitetsdirektivet 2012/27/EU artikel 21 sammenholdt med bilag IV, som ændret
ved direktiv 2018/2002/EU.
Derfor er det regeringens vurdering, at retsakten er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Den delegerede retsakt har direkte juridisk virkning i hele EU og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning.
Anvendelsen af den nationalt definerede PEF er derimod udfoldet i bygningsregle-
mentet (BR18) §252, hvor tre nationale primærenergifaktorer for hhv. el, fjernvarme
og andre former for varme er fastsat.
6. Konsekvenser
Konsekvenserne vurderes at være begrænsede, idet EED artikel 21 muliggør,
at PEF-værdien kan fastsættes på nationalt niveau efter reglerne i energief-
fektivitetsdirektivet. Derfor tager nedenstående vurderinger udgangspunkt i
indflydelse på EU produktreguleringen.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. Retsakten medfører ikke behov for at foretage æn-
dringer i dansk lov eller tilknyttede bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at den delegerede retsakt ikke har statsfinansielle konsekvenser, idet
mindre energibesparelser kun vil medføre ubetydelige provenutab.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Regeringen vurderer, at den delegerede retsakt ikke vil medføre negative samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Komiténotat om revision af primærenergifaktoren for el
2650615_0004.png
Den delegerede retsakt forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt for revidering af primærenergifaktoren vurderes ikke at få
konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Retsakten er den 19. december 2022 sendt i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsyning-, og Klimapolitik med frist den 6. januar 2023. Der er modtaget følgende
høringssvar:
Dansk Fjernvarme:
Dansk Fjernvarme sætter pris på, at der fortsat er national frihed til at fastsætte pri-
mær-energifaktorerne. Det er fortsat vigtigt, at der kan fastsættes faktorer, der af-
spejler de nationale forhold.
Ændringen af den nuværende værdi på 2,1 til 1,9 i denne høring, afspejler blot den
værdi vi allerede har i Danmark for el. De gældende værdier giver dog en skæv-
vridning mellem el og fjernvarme, der betyder at nye bygninger med fjernvarme kan
være nødsaget til at få installeret solceller, hvorimod en identisk bygning med var-
mepumpe ikke behøver at få installeret solceller, på trods af at el og fjernvarme er
klimamæssigt konkurrencedygtige.
Dansk Fjernvarme vil derfor understrege, at der fortsat bør arbejdes for en fair ba-
lance mellem primærenergifaktorerne for henholdsvis el- og fjernvarme, for at sikre
grønne og rentable løsninger i nye bygninger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes ikke, at andre medlemsstater vil gøre indsigelse mod den delegerede
retsakt.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder justeringen af PEF’en positivt, da revisionen er foretaget efter en
begrundet og verificerbar metode, og at PEF’en er baseret på objektive og ikke-dis-
kriminerende kriterier. Samtidig har medlemsstaterne fortsat fleksibilitet til efter eget
skøn at fastsætte en anden faktorværdi, hvis de kan begrunde den.
Regeringen støtter desuden retsakten, da det er med til at fremme et velfunge-
rende europæisk marked for produkter med høj energieffektivitet og øgede energi-
besparelser. Nedjusteringen af primærenergifaktoren vil påvirke den forventede
fælles energimærkning for opvarmningsprodukter, og vurderes derfor at kunne øge
forbrugernes incitament til i højere grad at anskaffe sig el-drevne frem for fossilba-
serede produktgrupper.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Komiténotat om revision af primærenergifaktoren for el
2650615_0005.png
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod vedtagel-
sen af den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af dette notat lægge
dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5