Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 6
Offentligt
2643345_0001.png
Skriftlig forelæggelse af forhandlingsoplæg om forslag til rådsbe-
slutning om modernisering af Energichartertraktaten den 9. no-
vember 2022
Kommissionen har den 5. oktober 2022 fremsat to forslag til rådsbe-
slutninger med henblik på at fastlægge EU’s og EURATOM’s holdning
til forslag til modernisering af Energichartertraktaten (ECT). Energi-
chartertraktaten har som formål at yde beskyttelse til private udenland-
ske investeringer på energiområdet, og derved gøre det attraktivt og
sikkert at investere mellem de lande, som er parter til traktaten.
Sagen forelægges for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsop-
læg, da resultatet af forhandlingerne vil have betydning for EU og for
Danmark, som også i egen ret er part i ETC. Enkelte elementer vil have
direkte virkning efter traktatens vedtagelse, mens størstedelen af æn-
dringerne får virkning for Danmarks vedkommende efter dansk ratifi-
cering, der vil ske efterfølgende i separat proces.
Der vil i en separat proces med passende involvering af Folketinget,
evt. ifm. ratifikationen i Danmark, blive taget stilling, hvorvidt Danmark
fortsat skal være part til traktaten. Overvejelser herom er derfor ikke
omfattet af forhandlingsoplægget, men vil blive overvejet i separat ef-
terfølgende proces med passende involvering af Folketinget.
Forslag om moderniseringen af Energichartertraktaten
I forslagene til rådsafgørelser lægges der op til, at EU og EURATOM
støtter moderniseringen af ECT. Sagen er aktuel, da medlemslandene
skal beslutte, hvorvidt de vil støtte Kommissionens forslag på et møde
blandt ambassadørerne den 9. november 2022, hvor beslutning vil
blive truffet med kvalificeret flertal. Der afholdes statspartskonference
under ECT den 22. november 2022, hvor Danmark vil blive repræsen-
teret af EU.
Kommissionen har siden 2019 forhandlet moderniseringen af ECT på
vegne af de af EU’s
medlemslande,
der er part til ECT. Kommissionen
vurderer, at forslaget vil bringe ECT i overensstemmelse med moderne
standarder for investeringsbeskyttelse og sikre, at traktaten afsejler
EU’s
tilgang til investeringsbeskyttelse i de nyligt indgåede frihandels-
og investeringsaftaler samt med EU's energi- og klimamål, herunder
Parisaftalen.
Dato
7. november 2022
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af forhandlingsoplæg om forslag til rådsbeslutning om modernisering af Energichartertraktaten (ECT) den 9/11-22
2643345_0002.png
Moderniseringen består rent teknisk af en samlet pakke, der omfatter
ændringer af i) traktaten, ii) annekserne til traktaten, iii) tilhørende er-
klæringer og beslutninger samt iv) en beslutning om ikrafttrædelse og
midlertidig anvendelse. Ændringerne til selve traktaten træder først i
kraft, når det individuelle lands ratifikationsproces er afsluttet, og 3/4
af de kontraherende parter har ratificeret. Dele af ændringerne til an-
nekserne og til de tilhørende erklæringer og beslutninger, vil kunne
træde i kraft allerede fra vedtagelsen den 22. november 2022.
Det er den fungerende regerings holdning, at Danmark bør støtte for-
slaget om, at EU, på medlemslandenes vegne, accepterer den moder-
niserede traktat under den forestående statspartskonference den 22.
november 2022.
Den fungerende regering vurderer, at den moderniserede ECT udgør
en forbedring af den oprindelige traktat, eftersom den tager større hen-
syn til klimamål. Endvidere vurderes der ikke at være mulighed for at
opnå et bedre resultat gennem en evt. afvisning af moderniseringen.
Den fungerende regering vurderer generelt, at den moderniserede
ECT ikke øger risikoen for søgsmål med dertil følgende erstatningsan-
svar. Moderniseringen betyder bl.a. ophør af beskyttelse for nye fossile
investeringer i EU fra 15. august 2023, mens investeringsbeskyttelse
af eksisterende fossile investeringer vil forsætte ti år efter ikrafttræ-
delse af ændringerne til ECT. Endvidere indeholder den modernise-
rede ECT nye bestemmelser om tvistbilæggelser, som sigter mod at
beskytte mod ubegrundede krav og sikre mere gennemsigtighed i pro-
cedurerne. Aftalen vil desuden tilbyde en entydig ret for stater til at
regulere, herunder klima- og miljøhensyn og inkorporerer Parisaftalens
forpligtelser samt bestemmelser om bæredygtig udvikling, herunder
klimaforandringer og grøn energi transition. Afslutningsvist vil aftalen
også bidrage til nye moderne standarder for investeringsbeskyttelse,
herunder i forhold til tvistbilæggelsesmekanismen og eliminering af
muligheden for intra-EU-sager i overensstemmelse med afgørelser for
EU-domstolen.
Det bemærkes, at stillingtagen til moderniseringen er uden præjudice
for overvejelser om evt. dansk medlemskab - og potentielt EU-med-
lemskab - af ECT. Traktatens solnedgangsklausul medfører, parter der
udtræder af ECT vil være forpligtet heraf i en periode på 20 år herefter.
Det er derfor vurderingen, at det også i tilfælde af en evt. beslutning
om at forlade ECT af klimahensyn vil være bedre at være forpligtet af
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af forhandlingsoplæg om forslag til rådsbeslutning om modernisering af Energichartertraktaten (ECT) den 9/11-22
2643345_0003.png
den moderniserede aftale end den oprindelige. Nederlandene og
Frankrig har annonceret, at de vil forlade ECT, men forventes tilsva-
rende ikke vil modsætte sig vedtagelse af den moderniserede aftale.
Der vil på et senere tidspunkt separat blive taget stilling til evt. dansk
medlemskab af ECT med passende involvering af Folketinget.
Side 3/3