Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 434
Offentligt
2757259_0001.png
Opgørelse over statens energiforbrug
Kontor/afdeling
Energieffektivisering og data
Dato
28. september 2023
J nr.
2021 - 13571
/LVBJ/SHP
Indledning
Det følger § 21 i cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner
1
for perioden
2021-2030 (herefter »cirkulæret«), at Energistyrelsen skal udarbejde en årlig opgø-
relse over energiforbruget i staten for det foregående år, på baggrund af ministerier-
nes og tilhørende institutioners indberetninger af energi- og vandforbrug i databasen
’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Opgørelsen fremsendes til Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg inden den 1. oktober det efterfølgende år.
Dette notat indeholder en opgørelse over statens energiforbrug for 2022, fordelt på
de enkelte ministerier, samt en kort redegørelse for statens plan for udfasning af olie-
og gasfyr i statens bygninger, som blev offentliggjort i juni 2023.
Resultater
Opgørelsen viser, at det samlede energiforbrug for statens institutioner i 2022 var på
1.810 GWh. Heraf udgør 35 pct. elforbrug og 57 pct. varmeforbrug i statens bygnin-
ger. Staten har samlet set reduceret det faktiske energiforbrug i statens bygninger
med 235 GWh fra 2020 til 2022, hvilket svarer til en reduktion af det faktiske energi-
forbrug på 12 pct. (uden procesenergi), set i forhold til energiforbruget i 2020. Hvis
procesenergi medtages, er reduktionen i energiforbruget på 182 GWh, svarende til
9 pct., set i forhold til energiforbruget i 2020.
For statens ene energisparemål betyder det, at den statslige forvaltning er nået 16
pct. af vejen ift. målsætningen i 2030, som følger energieffektivitetsdirektivets art. 5.
Konkret er energiforbruget i 2022 i de bygninger, som er ejet og benyttet af den stats-
lige forvaltning, reduceret med 6,72 GWh, set i forhold til 2020.
Energiforbruget i de statslige institutioners øvrige bygninger ligger med en reduktion
på ca. 176 GWh (10 pct.), set i forhold til 2020, allerede på niveau med det nationalt
fastsatte energisparemål, hvor der skal indfries energibesparelser på mindst 10 pct.
frem mod 2030.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
1
Cirkulære nr. 9909 af 9. december 2020 om energieffektivisering i statens institutioner.
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 434: Orientering om statens energiforbrug 2022
2757259_0002.png
Energisparemål i staten
De enkelte ministerier med tilhørende institutioner m.v. er forpligtet til samlet set at
reducere energiforbruget i bygninger, som er ejet og benyttet af den statslige forvalt-
ning (departement, styrelser el.lign.) med 42,48 GWh inden 2030 set i forhold til ener-
giforbruget i 2020. Forpligtelsen implementerer dele af art. 5 i gældende energieffek-
tivitetsdirektiv, der er fastsat som et fælles energisparemål for alle omfattede mini-
sterier for perioden 2021-2030. Derudover følger det af et nationalt fastsat energispa-
remål, at der skal opnås energibesparelser i de statslige institutioners øvrige bygnin-
ger, som ikke er omfattet af ovenstående energisparemål, og deres øvrige energifor-
brug, på mindst 10 pct. frem mod 2030,
jf. cirkulærets § 7, stk. 2.
Foruden energifor-
bruget skal vandforbruget også reduceres i alle statens bygninger inden 2030.
De opnåede energibesparelser ses i forhold til det estimerede energiforbrug for 2020,
der er beregnet som en middelværdi af energiforbruget i 2017, 2018 og 2019. Det
skyldes et væsentligt lavere aktivitetsniveau i statens bygninger i 2020 pga. covid-
19
2
. Da energispareforpligtelsen udgør et krav om realisering af energibesparelser
forekommer indberetningen i absolutte tal, hvor der tages højde for eksterne forhold
ved opfølgning på de opnåede energibesparelser. Det sker ved, at energiforbruget
korrigeres, iht. ændringer i areal og årsværk, samt at varmeforbrug graddagekorri-
geres
3
.
Statens energiforbrug 2022
Opgørelsen over statens energiforbrug for 2022 foretages med udgangspunkt i den
ministerielle sammensætning, som den så ud efter regeringsdannelsen ultimo 2022.
I forbindelse med den årlige indberetning af energiforbrug samt areal- og årsværkstal
i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF) mangler nogle ministerier fortsat at ind-
berette data for et mindre antal adresser. Der mangler komplet indberetning af ener-
giforbruget for 27 GWh, svarende til 1,5 pct. af statens samlede energiforbrug. For
adresserne, hvor energiforbruget mangler, er forbrugstallet fremskrevet ved brug af
tidligere års indberetninger. Energistyrelsen har taget kontakt til de pågældende mi-
nisterier med henblik på at sikre data for energiforbruget på disse arbejdssteder. Så-
fremt efterindberetningen mod forventning giver anledning til væsentlige ændringer i
den samlede opgørelse over statens energiforbrug for 2022, vil Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget blive orienteret.
På baggrund af ministeriernes indberetninger har Energistyrelsen udarbejdet en op-
gørelse over statens samlede energiforbrug for 2022, fordelt på elektricitet, varme,
fjernkøling og procesenergi,
jf. tabel 1.
2
Se notat om metoden for etablering af basisår-2020 i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF) på
Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
3
Se notat om graddagekorrektion af det indberettede varmeforbrug i databasen for Offentligt Energifor-
brug (OEF) på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 434: Orientering om statens energiforbrug 2022
2757259_0003.png
Tabel 1
Statens energiforbrug for 2022
Ministerie
Elforbrug
[MWh]
Varmeforbrug
[MWh]
Fjernkøling
[MWh]
Procesenergi
[MWh]
Total
[MWh]
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri
Skatteministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
I alt
2.048
135.696
1.494
3.946
1.534
117.387
14.821
44.232
278
6.629
23.612
2.246
3.712
8.056
2.053
251
3.284
258.497
2.389
5.013
637.178
3.811
328.459
1.390
3.950
2.271
152.570
13.664
91.420
1.382
5.672
35.707
6.610
3.479
17.845
4.560
633
5.110
337.323
4.094
17.677
1.037.627
48
26
19
-
-
-
-
164
28
216
3.295
-
-
-
-
-
218
13.389
-
-
17.405
-
-
-
43.736
-
-
-
-
-
-
-
333
-
-
-
-
71.464
1.832
-
-
117.365
5.907
464.181
2.903
51.632
3.805
269.957
28.485
135.816
1.688
12.518
62.614
9.189
7.191
25.902
6.613
884
80.076
611.042
6.482
22.689
1.809.575
Anm.: Data er baseret på ministeriernes og tilhørende institutioners m.v. egne indberetninger af energiforbruget i databasen
’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Varmeforbruget er graddagekorrigeret.
Kilde: Energistyrelsen (2023).
Ministeriernes indberetninger viser, at staten samlet set har reduceret det faktiske
energiforbrug i statens bygninger med 235 GWh fra 2020 til 2022,
jf. tabel 2.
Det
svarer til en reduktion af det faktiske energiforbrug på ca. 12 pct. (uden proces-
energi), set i forhold til energiforbruget i 2020. Hvis procesenergi medtages, er re-
duktionen i energiforbruget på 182 GWh, svarende til ca. 9 pct., set i forhold til ener-
giforbruget i 2020.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 434: Orientering om statens energiforbrug 2022
2757259_0004.png
Tabel 2
Udviklingen i statens energiforbrug fra 2020 til 2022 (pct.)
Ministerie
Energiforbrug
Energiforbrug
pr. m2
Energiforbrug
pr. årsværk*
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
I alt
-15,7
-14,6
-2,9
-0,7
-38,7
-13,9
18,3
-28,3
-9,1
-10,8
-7,1
5,1
-16,8
17,6
5,4
-17,1
-24,9
-8,1
8,3
-3,2
-12,2
-15,8
-14,7
-3,0
-0,9
-38,8
-14,0
18,2
-28,4
-9,2
-10,9
-7,2
5,0
-16,9
17,5
5,3
-17,2
-25,0
-8,2
8,2
-3,3
-12,3
-11,7
-10,6
1,7
3,9
-35,8
-9,9
23,9
-24,9
-4,8
-6,6
-2,8
10,1
-12,9
23,2
10,4
-13,2
-21,4
-3,8
13,4
1,3
-8,1
Anm.: Data er baseret på ministeriernes og tilhørende institutioners m.v. egne indberetninger af
energiforbruget i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Energiforbruget omfatter ikke
procesenergi. *Årsværk omfatter antal fuldtidsansatte, og inkluderer ikke brugere af bygningerne,
herunder studerende m.m.
Kilde: Energistyrelsen (2023).
Ses der isoleret på bygningerne og det øvrige energiforbrug, som er omfattet det
nationale energisparemål, er energiforbruget reduceret med 176 GWh fra 2020 til
2022. Det svarer til en reduktion på ca. 10 pct., set i forhold til energiforbruget i 2020.
Derudover er der sket en samlet reduktion af vandforbruget på 9 pct. (ca. 342 tm
3
)
fra 2020 til 2022. Ses der på energiforbruget i forhold til 2021 er energiforbruget uden
procesenergi faldet med ca. 4 pct. Dertil er procesenergien steget i 2022.
Den store reduktion i energiforbruget kan dels skyldes flere eksterne forhold, herun-
der at store dele af energiforbruget for 2020 er estimeret ud fra et gennemsnit af
energiforbruget fra forrige år. Dertil har ministerierne og tilhørende institutioner m.v.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 434: Orientering om statens energiforbrug 2022
2757259_0005.png
via en ministeriel instruks været underlagt et krav om temperatursænkning til 19 gra-
der i vinterhalvåret 2022/23, samt slukning af unødvendig belysning og justering af
driftstider m.v., som følge af energikrisen.
Orientering om energispareforpligtelsen i energieffektivitetsdirektivet art. 5
Danmark har som led i implementering af dele af art. 5 i gældende energieffektivi-
tetsdirektiv notificeret EU-Kommissionen om brug af en alternativ metode for reali-
sering af energisparekravet for perioden 2021-2030, der svarer til en årlig renovering
af 3 pct. af den statslige forvaltnings ejede og benyttede bygninger på over 250 m
2
op til dagens standard for energimæssig ydeevne (energimærke B).
I 2022 var det samlede energiforbrug for de bygninger, der ejes og benyttes af den
statslige forvaltning, på 333,68 GWh. Det svarer til en reduktion på 6,72 GWh (ca.16
pct.) af det samlede energisparemål på 42,48 GWh, set i forhold til 2020. I opgørel-
sen af energibesparelser korrigeres der for udefrakommende faktorer såsom grad-
dage, areal- og årsværksændringer.
Plan for udfasning af olie- og gasfyr i statens bygninger
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
af 25. juni 2022 var et bredt flertal i
Folketinget enige om at fremlægge en plan for udfasning af den fossile opvarmning
fra olie- og gasfyr i statens bygninger, som blev offentliggjort i juni 2023. Der har
været gennemført en kortlægning af de olie- og gasfyr, der anvendes til opvarmning,
og hvor der blev taget stilling til, hvornår de forventes udfaset i de statsejede bygnin-
ger og statsfinansierede selvejende institutioner. Dette skulle bl.a. ske under hen-
syntagen til den planlagte udrulning af fjernvarme de kommende år.
Udfasningsplanen viser, at der pr. juni 2023 er 145 oliefyr og 439 gasfyr, der anven-
des til opvarmning af statsejede bygninger og statsfinansierede selvejende instituti-
oner. Frem mod 2026 forventes næsten en fjerdedel af alle eksisterende olie- og
gasfyr i staten at være konverteret til en grøn opvarmningskilde. Inden udgangen af
2030 vil mere end 6 ud af 10 olie- og gasfyr i staten være udfaset. I 2035 forventes
stort set alle eksisterende olie- og gasfyr i staten – over 98 procent ift. 2023 – at være
udfaset. Det betyder, at 11 olie- og gasfyr fortsat forventes i brug i 2035. Det skyldes
overvejende lokale forsyningsforhold, der indebærer opretholdelse af fyr som back-
up, primært i Forsvaret.
For private lejemål, som benyttes af statslige institutioner, afsøges muligheden for
udfasning af fossil opvarmning i dialog med udlejer, idet det ikke er muligt for staten
at beslutte udfasning af et olie- eller gasfyr i bygninger, hvor staten lejer sig ind.
Sammenholdes den forventede udfasning af olie- og gasfyr i staten med tal for den
forventede udfasning af olie- og gasfyr i danske husholdninger,
jf. Klimastatus og -
fremskrivning 2023,
følger de i store træk samme nedadgående tendens til og med
2034. I 2035 forventes staten imidlertid at have udfaset 98 procent af alle olie- og
gasfyr, i modsætning til 66 procent af alle olie- og gasfyr i husholdningerne, sam-
menlignet med 2023.
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 434: Orientering om statens energiforbrug 2022
2757259_0006.png
Der vil blive fulgt op på udfasningsplanen i forlængelse af den eksisterende indsats
om energieffektivisering i statens institutioner, hvor de enkelte ministerier inden 1.
juni 2024 er ansvarlige for indberetningen af energieffektiviseringsplaner, som bl.a.
indeholder en redegørelse for udfasning af olie- og gasfyr jf. cirkulærets § 11.
Side 6/6