Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del Bilag 141, KEF Alm.del Bilag 412
Offentligt
2749689_0001.png
LOVFORSLAG OM
UNIVERSALOPLADERE
TIL MOBILTELEFONER
M.V.
1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0002.png
TELEFORLIGSKREDSENS TEKNISKE GENNEMGANG AF LOVFORSLAGET
Baggrund for lovforslaget
Ændringerne i Radioudstyrsloven
Ændringerne i Teleloven
Ændringerne i Masteloven
Videre proces
Offentlig høring
Fremsættelse Oktober I 2023
Ikrafttræden 28. december 2023
DAGSORDEN
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0003.png
BAGGRUND FOR LOVFORSLAGET
Der er tale om en samlelov, der ændrer i flere love med udgangspunkt i følgende:
Ændringsdirektiv for radioudstyrsdirektivet (universalopladere)
Skal være indarbejdet i dansk ret 28. december 2023 og finder anvendelse fra 28. december 2024.
Teleforliget af 17. maj 2018
Teleaftalen af 21. december 2021
Ordensmæssige hensyn
Mastelovens indberetningsregler overlapper med ny EU-forordning om indberetning af small cells
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0004.png
ÆNDRINGERNE I
RADIOUDSTYRSLOVEN
4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0005.png
LOV OM RADIOUDSTYR OG ELEKTROMAGNETISKE FORHOLD
Problemstilling
Der indføres regler om opladning med USB-C standarden. Der er i den sammenhæng en regel om, at køb af fx en
mobiltelefon skal kunne ske på en måde, hvor der ikke nødvendigvis medfølger en oplader.
Princippet kaldes ”unbundling”.
Ikrafttræden 28. december 2023 med virkning fra 28. december 2024.
UNIVERSALOPLADERE
Hvis loven ikke ændres
Ikke-implementering af EU-direktiver vil medføre en sag om traktatbrud ved EU-domstolen
Lovforslagets effekt
Europa-Kommissionen har i sin konsekvensanalyse vurderet, at forslaget vil give et årligt reduceret materialeforbrug på
godt 2.600 ton, at mængden af e-affald årligt vil falde med 980 ton, og at drivhusgas-emissioner falder med 184 ktCO
2
årligt.
Forbrugerne forventes at værdsætte at kunne lade radioudstyr op med den samme oplader. Desuden vil de europæiske
forbrugere kunne spare 246 millioner € årligt (cirka 1,8 mia. kr.).
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0006.png
ÆNDRINGERNE I
TELELOVEN
6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0007.png
SDFI’S TILSYNSBEFØJELSER I MASTELEJESAGER
Problemstilling
Tvivlsomt om den eksisterende tilsynsbestemmelse i sig selv udgør en tilstrækkelig hjemmel for SDFI’s kompetence til at
træffe afgørelser af indgribende karakter rettet mod offentlige myndigheder.
Det antages at ligge implicit i SDFI’s tilsynskompetence, at SDFI også kan træffe afgørelser, men der kan uden en klar
hjemmel sås tvivl om SDFI’s potentielt indgribende afgørelser
Hvis loven ikke ændres
SDFI vil mangle en klar hjemmel til at udøve et effektivt og sagligt tilsyn med offentlige myndigheders aftaler med
udbydere af elektroniske kommunikationsnet om udlejning af arealer m.v.
Lovforslagets effekt
SDFI får en klar hjemmel til i forbindelse med sit tilsyn at kunne træffe nødvendige afgørelser, herunder fastsætte vilkår,
rettet mod offentlige myndigheder.
7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0008.png
SDFI’S OMKOSTNINGSDÆKNING I MASTELEJESAGER
Problemstilling
For at SDFI kan træffe en fagligt korrekt afgørelse, vil styrelsen i enkelte konkrete sager kunne have behov for at anvende
ekstern ekspertbistand. Det kan fx være i form af en udtalelse fra en ejendomsmægler med henblik på at kunne fastlægge
markedsvilkår for det pågældende areal m. v. Der er i den forbindelse behov for hjemmel til, at SDFI udgifter hertil kan
dækkes af en eller flere af sagens parter.
Hvis loven ikke ændres
Eksterne ekspertudtalelser vil ikke indgå i grundlaget for afgørelserne.
Lovforslagets effekt
SDFI får hjemmel til at opkræve et beløb af en part i en tilsynssag til dækning af styrelsens ekstraordinære omkostninger i
forbindelse med tilsynet.
SDFI kan udøve et effektivt og sagligt tilsyn med offentlige myndigheders aftaler med udbydere af elektroniske
kommunikationsnet om udlejning af arealer m.v.
8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0009.png
BEFØJELSER VEDRØRENDE NYE MASTELEJEMETODER
Problemstilling
På baggrund af de telepolitiske aftaler fra 2018 og 2921 er SDFI er i gang med at udvikle metoder, som offentlige
myndigheder kan benytte som grundlag for beregning af lejepriser for udlejning af arealer til master og antenner.
For at sikre, at nye metoder implementeres og anvendes af offentlige myndigheder, kan der være behov for at fastsætte
nogle regler om implementering og anvendelse af metoderne.
Hvis loven ikke ændres
Der er en risiko for, at offentlige myndigheder ikke vil kunne benytte nye metoder som grundlag for beregning af lejepriser
for udlejning af arealer til mobilmaster og –antenner.
Lovforslagets effekt
Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler, der er nødvendige for implementeringen og
anvendelsen af metoderne, herunder regler om oplysningspligt og pligt til indsendelse af materiale.
Det sikres, at offentlige myndigheder vil kunne implementere og anvende nye metoder som grundlag for beregning af
lejepriser for udlejning af arealer til mobilmaster og –antenner.
9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0010.png
HJEMMEL TIL KOMMUNAL STØTTE VIA DE MINIMIS-
REGLER
Problemstilling
Det foreslås at give kommuner mulighed for at kunne yde støtte til udrulning af bredbånd i form af de minimis-støtte.
SDFI vil kunne fastsætte yderligere supplerende regler for kommunernes støtte, ligesom SDFI vil kunne føre tilsyn med
eventuelt fastsatte supplerende regler.
Hvis loven ikke ændres
Hvis der ikke fastsættes regler herom, vil kommunerne ikke kunne anvende de minimis-reglerne til at yde støtte til
udrulning af bredbånd. De gældende regler er ikke sat i kraft.
Lovforslagets effekt
Effekten af den foreslåede bestemmelse er, at både kommuner og udbydere vil kunne have glæde af et mere simpelt
regelsæt ved små støtteprojekter, da det er muligt at fastsætte regler, der er mere simple for kommunerne og udbyderne.
10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0011.png
VIDEREFØRELSE AF REGLER OM HJEMMEL TIL
ETABLERING AF EN KOMMUNAL STØTTEORDNING
Problemstilling
Som følge af de foreslåede bestemmelser om de minimis-støtte, jf. forrige slide, videreføres de gældende bestemmelser i
teleloven om en kommunal støtteordning.
De gældende bestemmelser i §§ 60 d-60 f, bliver, med enkelte sproglige ændringer, herefter §§ 60 f-60 h.
Hvis loven ikke ændres
Hvis der ikke fastsættes regler herom, vil kommunerne ikke kunne anvende kommunale støtteregler til at yde støtte til
udrulning af bredbånd.
Lovforslagets effekt
Bestemmelsen gøre det muligt at fastlægge klare rammer, som kommunalbestyrelserne vil kunne anvende til at give
økonomisk støtte til udrulning af bredbånd og samtidig give bredbåndsudbydere forudsigelighed og sikkerhed i forhold til
investeringer.
11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0012.png
INDHENTNING AF OPLYSNINGER OM ELFORBRUG
Problemstilling
Bredbåndsmålsætningen indebærer, at alle boliger og virksomheder i 2025 skal have adgang til minimum 100/30 Mbit/s.
En del restgruppeadresser forventes at være permanent ubeboede. Pt. har SDFI ikke mulighed for nærmere at afgrænse
de ubeboede adresser.
Elforbruget på adressen inden for de seneste år kan være en pålidelig indikator for, om en adresse er beboet eller ej – og
påvise, om der er behov for hurtigt bredbånd på adressen.
Hvis loven ikke ændres
SDFI får ikke mulighed for at anvende data om elforbrug til at afgrænse restgruppen.
Lovforslagets effekt
En mere retvisende opgørelse af restgruppen og opfølgning på bredbåndsmålsætningen.
12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0013.png
INDHENTNING AF OPLYSNINGER OM MOBIL
BREDBÅNDSDÆKNING
Problemstilling
Det følger af teleaftalen fra 2021, at ”[ …] mobilt bredbånd kan indgå i opfyldelsen af bredbåndsmålsætningen, når
mobilselskaberne i samarbejde med SDFI har udarbejdet en metode, der gør det muligt at sammenligne hastighederne i
mobilt bredbånd med fastnetbredbånd.”
Hvis loven ikke ændres
Metoden skal muliggøre, at mobilt bredbånd og andre trådløse teknologier kan indgå i opfyldelsen af
bredbåndsmålsætningen.
Lovforslagets effekt
Der kan udvikles en forbedret metode i forhold til den nuværende kortlægning. Den nye metode kan levere valide data om
mobildatadækningen i Danmark, der er både retvisende og sammenlignelig med fastnet bredbånd.
13
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0014.png
INDHENTNING AF OPLYSNINGER OM GRØNNE
INDIKATORER
Problemstilling
Det fremgår af teleaftalen af 21. december 2021, at telepolitikken skal fremme understøttelse af den grønne omstilling.
Samtidig forventes IKT-sektorens udledninger af drivhusgasser at stige i takt med øget dataforbrug.
Hvis loven ikke ændres
Indsamling af data på nye grønne indikatorer skal skabe fokus på telesektorens grønne omstilling.
Lovforslagets effekt
Teleloven ændres, således at den fremover også vil indeholde hjemmel til, at SDFI kan indsamle grønne indikatorer med
det formål at understøtte den grønne omstilling.
14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0015.png
GENEREL OPRYDNING I TELELOVEN
Præcisering af reglerne for finansieringen af forsyningspligten
EU-domstolen: Underskud på ydelser, som ikke er omfattet af teledirektivet, kan ikke modregnes i et overskud på ydelser omfattet af
direktivet. Dette fremgår dog ikke tydeligt af den gældende telelov.
Det præciseres, at underskud opgøres samlet for forsyningspligtydelser omfattet af teledirektivet, mens øvrige forsyningspligtydelser
ikke regnes med.
Ophævelse af overflødig hjemmel til at fastsætte regler om M2M-numre
Præcisering af bestemmelsen om funktionel adskillelse
Ved ændringen af teleloven i december 2020 blev omfanget af mulige forpligtelser, som Erhvervsstyrelsen kan pålægge udbydere med
en stærk markedsposition, udvidet.
Derfor ændres henvisningen i telelovens § 47, stk. 2, nr. 2, således, at der sikres en fuldstændig henvisning til de øvrige forpligtelser, som
Erhvervsstyrelsen kan pålægge udbydere med en stærk markedsposition.
15
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0016.png
ÆNDRINGERNE I
MASTELOVEN
16
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0017.png
PÅKLAGE AF AFGØRELSER TIL PLANKLAGENÆVNET
Problemstilling
På baggrund af aftale om Opfølgning på evaluering af planloven m.v. af 15. juni 2022, hvor der bl.a. er aftalt en forenkling
og smidiggørelse af klagesagsprocesser i PKN, ønsker Erhvervsministeriet at ophæve bekendtgørelse nr. 130 af 28.
januar 2017 og foreslår, at de relevante bestemmelser i bekendtgørelsen flyttes til den relevante sektorlovgivning.
Hvis loven ikke ændres
De regler, der er fastsat i bekendtgørelsen om bl.a. frist for indgivelse af klage til PKN og opsættende virkning af klage for
visse afgørelser truffet efter masteloven, vil ikke længere finde anvendelse.
Masteloven udgør fortsat hjemlen for at kunne indbringe visse af landzonemyndighedens afgørelser efter masteloven for
PKN, men der vil blive tvivl om processuelle regler for påklage af afgørelserne til PKN.
Lovforslagets effekt
Der vil ikke ske en ændring i Planklagenævnets kompetence til at behandle klager over visse afgørelser truffet efter
masteloven. Det vil endvidere ikke være udtryk for ændringer i den gældende retstilstand for indbringelse af klager over
visse afgørelser efter masteloven for Planklagenævnet. Eksisterende bestemmelser i bekendtgørelsen overføres i
indholdsmæssigt uændret form til masteloven.
17
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0018.png
VEDR. REGLERNE OM INDBERETNING AF ANTENNER OG MASTER TIL MASTEDATABASEN
Problemstilling
Mastelovens indberetningsregler overlapper med ny EU-forordning om indberetning af small cells
I dag kan kun indehavere af frekvenstilladelser forpligtes til at indberette telemaster, men master ejes i stigende grad af
rene infrastrukturselskaber uden aktive netelementer
Gældende regler er spredt ud over regler i masteloven, en ministerbekendtgørelse og en styrelsesbekendtgørelse; reglerne
er også sprogligt forældede
TILPASNING TIL EU-REGLER OG OPRYDNING
Hvis loven ikke ændres
Uden ændring vil der kunne opstå tvivl om retstilstanden pga. uklart forhold til nye EU-regler og reglernes nuværende
fragmentering
Uden ændring vil eventuel udnyttelse af hjemlen til at kræve master indberettet ikke være meningsfuld, da mange master
vil mangle
Lovforslagets effekt
Med ændringen gøres forholdet til EU-retten klart: Masteloven finder ikke anvendelse på de forhold, hvor indberetningen er
reguleret i EU-retten
Med ændringen kan SDFI fastsætte regler om, at ejere af master skal indberette masterne
Med ændringen flyttes væsentlige regler fra den gældende ministerbekendtgørelse til loven.
18
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0019.png
VIDERE PROCES
19
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0020.png
VIDERE PROCES
Høring i fire uger i slutningen af maj/starten af juni.
Forligskredsen modtager høringsnotat
Fremsættelse OKT I
Ikrafttræden 28. december 2023
20
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 412: Præsentation fra teknisk gennemgang af teleområdet
2749689_0021.png
EFTERFØLGENDE LOVÆNDRINGER
EU-Kommissionen har netop fremsat forslag til en ny forordning på teleområdet
(Gigabitinfrastrukturforordningen). Forordningen vil medføre tilpasning af telelovgivningen, som skal
gennemføres i løbet af 1-2 år.
Telebranchen foreslår ændringer i lovgivningen:
Nyt udbyderbegreb i teleloven og masteloven til også at omfatte selskaber, der tilbyder passive faciliteter.
Nyt afregningsprincip i teleloven (ud over markedsleje) for offentlige myndigheders for udlejning af arealer m.v.
Forslag til nyt tvisteløsningsorgan i masteloven i stedet for voldgift samt udvidelse af ekspropriationsbeføjelsen.
Forslag om ændring i graveloven, således at tinglysning af en ledningsdeklaration ikke er et krav.
Forslag om at begrænse offentlighedens adgang til mastedatabasen.
Flere af branchens forslag stammer fra et udkast til den kommende forordning, og forslagene vil derfor blive
taget op i forbindelse med tilpasning af den danske lovgivning.
21