Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 401
Offentligt
2743921_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2024 i forhold til finansloven for 2023
August 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0002.png
115
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
29.11.79. Reserve og budgetregulering
(Driftsbev.)
..........
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 96,6 mio. kr. skyldes primært
bevillingsprofilen til kommunernes arbejde med
Klimaaftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om grøn strøm og varme 2022
af juni 2022, herunder bl.a. at midlerne for 2024
er blevet udmøntet (68,4 mio. kr.). Dertil kommer
bevillingsprofilen for den negative budgetregule-
ring svarende til den udestående finansiering fra
salg af VE-andele i forhold til det forudsatte i før-
nævnte aftale (13,2 mio. kr.) samt en generel ram-
mereduktion (15,0 mio. kr.).
29.21.01. Energistyrelsen
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 52,4 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, idet der er
en lang række eksempler på særbevillinger, der
både reduceres, udløber, forhøjes eller afsættes,
men den primære forklaring på bevillingsreduk-
tionen er, at 49,7 mio. kr. i 2024, der hidtil har
været forudsat bevillingsfinansieret, overgår til at
blive finansieret gennem REPowerEU.
29.21.04. Salg af CO2-kvoter ..............................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 1.297,0 mio. kr. skyldes
kombinationen af opdaterede kvotepris- og kvote-
mængdeforudsætninger.
29.21.11. Provenu fra salg af danske VE-andele ..............
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 125,2 mio. kr. skyldes ind-
tægtsprofilen for de aftaler, der er indgået med
Belgien og Luxembourg, om salg af VE-andele.
52,7
-43,9
-96,6
600,2
547,8
-52,4
4.240,0
2.943,0
-1.297,0
189,5
64,3
-125,2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0003.png
116
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.21.12. Engangstilskud til husstande med lav indkomst og
varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstignin-
ger i fyringssæsonen 2021-2022
(Lovbunden)
....
109,9
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 109,9 mio. kr. skyldes, at der
efter 2023 ikke budgetteres med udgifter til den
målrettede varmecheck, som blev besluttet i Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie
Grønne, Kristendemokraterne og Alternativet om
målrettet varmecheck og udfasning af sort varme
af februar 2022.
29.22.01. Tilskud til energiforskning
(Reservationsbev.)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 279,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af midler fra forskningsreserven afsat i Af-
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige om
fordeling af forskningsreserven mv. i 2023 af fe-
bruar 2023.
29.24.27. Tilskud til energibesparelser
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 332,2 mio. kr. skyldes primært de
i forskellige politiske aftaler aftalte bevillingspro-
filer for erhvervs- og bygningspuljen. Puljerne er
delvist finansieret gennem EU's genopretningsfa-
cilitet.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 78,4 mio. kr. skyldes fastsat fi-
nansieringsprofil fra det danske hjemtag fra EU's
genopretningsfacilitet.
29.24.30. Håndtering af grundbeløbets ophør (tekstanm. 125)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,8 mio. kr. skyldes primært,
at der i Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022 blev afsat 25,0
mio. kr. i 2023 til en forlængelse af ordningen for
etableringsstøtte til fjernvarmevirksomheder.
-
-109,9
506,1
226,2
-279,9
722,9
1.055,1
332,2
119,1
197,5
78,4
25,8
-
-25,8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0004.png
117
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.24.32. Tilskud til udrulning af fjernvarme (tekstanm. 129)
(Reservationsbev.)
.................................................
380,8
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 380,8 mio. kr. skyldes, at det i
forskellige politiske aftaler er besluttet til og med
2023 at afsætte midler til tilskud til udrulning af
fjernvarme, som var delvist finansieret gennem
EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 72,7 mio. kr. skyldes, at ord-
ningen delvist har været finansieret fra det danske
hjemtag fra EU's genopretningsfacilitet.
29.24.33. Tilskud til afkobling af gasnettet (tekstanm. 130)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 133,4 mio. kr. skyldes primært,
at der i henholdsvis Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og
Moderaterne om vinterhjælp af september 2022 og
Tillægsaftale til Aftale mellem regeringen, So-
cialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borger-
lige om inflationshjælp 2023 af marts 2023 blev
afsat etårige udvidelser af ordningen på henholds-
vis 35,0 mio. kr. og 112,0 mio. kr. i 2023.
29.24.36. Tilskudsordning til PtX-projekter
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,7 mio. kr. skyldes, at der bud-
getteres med, at tilskudsordning til PtX-projekter,
der blev aftalt i Klimaaftale for energi og industri
mv. mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020,
starter op med tilskud i 2024.
72,7
-
-380,8
-
-72,7
240,2
106,8
-133,4
-
11,7
11,7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0005.png
118
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.24.37. Støtte til testvindmøller
(Reservationsbev.)
........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 113,9 mio. kr. skyldes primært, at
det i Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Det Konservative Folkeparti om grøn skattere-
form for industri mv. af juni 2022 blev besluttet at
afsætte en pulje til test af havvindmøller i 2024.
Puljen finansieres gennem REPowerEU.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 199,5 mio. kr. skyldes, at ord-
ningerne på kontoen overgår til at blive finansieret
gennem REPowerEU.
85,6
199,5
113,9
-
199,5
199,5
29.25.17. Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
(Reservationsbev.)
.................................................
141,4
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 47,7 mio. kr. skyldes primært
den i Klimaftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alterna-
tivet og Kristendemokraterne om grøn strøm og
varme 2022 af juni 2022 aftalte profil for merbe-
villing til energiøprogrammet.
29.25.19. Puljer til fangst og lagring af CO2
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 52,4 mio. kr. skyldes, at der bud-
getteres med, at teknologineutral pulje til CO2-
fangst, der blev besluttet i Aftale mellem den da-
værende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om finansloven for 2022 af de-
cember 2021, starter op med tilskud i 2024. Puljen
finansieres i de første år gennem REPowerEU.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 52,4 mio. kr. skyldes, at ordnin-
gen finansieres gennem REPowerEU.
93,7
-47,7
-
52,4
52,4
-
52,4
52,4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0006.png
119
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.25.20. Biogas og andre grønne gasser (opgradering, trans-
port og proces) ifm. Klimaaftalen
(Lovbunden)
.
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 212,5 mio. kr. skyldes, at der
budgetteres med, at tilskudspuljen til biogas og
andre grønne gasser, der blev aftalt i Klimaaftale
for energi og industri mv. mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Al-
ternativet af juni 2020, starter op med tilskud i
2024.
29.25.22. Tilskud vedrørende havvind
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 145,3 mio. kr. skyldes primært el-
prisernes udvikling, som medfører, at der igen
budgetteres med støtte til Anholt Havvindmølle-
park.
29.25.23. Tilskud vedrørende landvind
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 44,1 mio. kr. skyldes primært el-
prisernes udvikling, som bl.a. medfører, at der igen
budgetteres med støtte til husstandsmøller.
29.25.24. Tilskud vedrørende vind diverse
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,1 mio. kr. skyldes primært en
opjustering af de forventede udgifter til balance-
ring af elproduktionen, som er foretaget på bag-
grund af den øgede inflation, antal forventede an-
læg, elpriser, produktionsforhold samt sidste års
realiserede udgift.
29.25.25. Tilskud vedrørende solceller
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,4 mio. kr. skyldes primært tek-
nik, idet der ved tidligere fremskrivninger af støt-
ten blev budgetteret med, at et opbygget negativt
pristillæg ville blive modregnet i kommende støt-
te, hvilket imidlertid blev ændret til, at det negati-
ve pristillæg blev opkrævet.
-
212,5
212,5
-
145,3
145,3
105,3
149,4
44,1
10,3
15,4
5,1
6,7
18,1
11,4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0007.png
120
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.25.26. Tilskud vedrørende biomasse
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 351,6 mio. kr. skyldes primært
en forventning om en lavere støtteberettiget pro-
duktion, som særligt hænger sammen med en for-
ventning omkring øgede biomassepriser.
29.25.27. Tilskud vedrørende biogas
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 114,0 mio. kr. skyldes primært
en ændring i vægtningen imellem fast afregning og
pristillæg.
29.25.30. Tilskud vedrørende øvrige kategorier
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 40,1 mio. kr. skyldes primært,
at der nu på 60/40-ordningen blandet teknologi
budgetteres med opkrævning af negativt pristil-
læg.
29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut (tekstanm. 114)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 26,9 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor den
væsentligste er udløb af bevilling til at videreføre
igangværende forskningsprojekter i regi af Natio-
nalt Center for Klimaforskning (NCKF) (33,3 mio.
kr.), der blev finansieret ved Aftale mellem rege-
ringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemo-
kraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige om fordeling af
forskningsreserven mv. i 2023 af februar 2023.
1.106,5
754,9
-351,6
337,0
223,0
-114,0
1,3
-38,8
-40,1
214,6
187,7
-26,9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0008.png
121
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.41.01. De Nationale Geologiske Undersøgelser for Dan-
mark og Grønland - GEUS
(Statsvirksomhed)
...
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 139,1 mio. kr. skyldes en ræk-
ke bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor de
mest centrale er udløb af bevilling til at kortlægge
potentielle CO2-lagerlokaliteter og analysere lagre
på land, kystnært og offshore i udtjente olie- og
gasfelter (121,5 mio. kr.) og udløb af bevilling til
videreførsel af program for overvågning af Grøn-
lands Indlandsis (PROMICE), der måler afsmelt-
ningen af randområderne, og Greenland Climate
Network (GC-Net), som måler snefaldet på den
centrale del af Grønlands indlandsis (20,4 mio.
kr.). Begge beløb blev afsat i Aftale mellem rege-
ringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemo-
kraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige om fordeling af
forskningsreserven mv. i 2023 af februar 2023.
29.61.01. Geodatastyrelsen
(Statsvirksomhed)
....................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 16,5 mio. kr. skyldes primært, at
der er afsat merbevillinger til Ejerfortegnelsen (5,2
mio. kr.) og til den grønlandske søkortproduktion
(10,4 mio. kr.).
29.61.02. Udstykningsafgift .................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,0 mio. kr. skyldes et ændret
skøn for indtægter fra udstykningsafgift. Skønnet
justeres årligt ud fra det forventede aktivitetsni-
veau for udstykninger de kommende år, som beror
sig på den forventede aktivitet på boligmarkedet.
29.72.01. Frekvensauktioner ...............................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 153,5 mio. kr. skyldes profilen
for auktionsprovenuet fra 1500 MHz-, 2100 MHz-
, 2300 MHz-, 3,5GHz- og 26 GHz-auktio- nen,
hvor to af de tre auktionsvindere begynder at
afdrage i 2024.
276,0
136,9
-139,1
41,5
58,0
16,5
39,0
45,0
6,0
377,9
531,4
153,5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
2743921_0009.png
122
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
29.72.03. Bredbåndsdækning og digital infrastruktur mv.
(tekstanm. 119)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 48,5 mio. kr. skyldes, at bevil-
lingen til Bredbåndspuljen reduceres fra 100,0
mio. kr. i 2023 til 50,0 mio. kr. i 2024, hvor til-
skudsmidlerne er opført på denne konto, mens ad-
ministrationen er opført på § 29.71.01. Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur.
97,0
48,5
-48,5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovsforslaget for så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets § 29
122