Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 40
Offentligt
2645102_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. januar 2023
J nr.
2022-4583
Folketingets Europaudvalg har i brev af 13. december 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 1 ad KOM(2022) 0668, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alexander Ryle (LA) og Karin Liltorp (M).
Spørgsmål 1
I forlængelse af drøftelserne på Europaudvalgets møde den 9. december 2022 be-
des ministeren oplyse, hvordan Kommissionen er kommet frem til prisniveauet for
det foreslåede prisloft, de øvrige kriterier for aktivering af prisloftet og kriterierne for
deaktivering af prisloftet.
Svar
Da Kommissionen præsenterede forslaget til rådsforordning om indførelse af en mar-
kedskorrektionsmekanisme til beskyttelse af borgerne og økonomien mod uforholds-
mæssigt høje priser, fulgte der desværre ikke en konsekvensanalyse med. Der fore-
lægger derfor ikke en offentlig tilgængelig dybdegående analyse af de foreslåede
niveauer for såvel prisloft for den toneangivende gasbørs i EU (TTF - ”Title Transfer
Facility”) som koblingen til det globale LNG-marked, dvs. markedet for flydende gas.
Kommissionen henviser dog i baggrunden for forslaget til prisniveauerne for natur-
gas i det sidste årti, der generelt har ligget på mellem 5 og 35 euro pr. MWh, samt at
naturgaspriserne efter Ruslands invasion af Ukraine nåede niveauer, som var 10
gange højere end tidligere gennemsnitspriser i EU. Ifølge Kommissionen viste de
tilgængelige data, at prisforskellen mellem TTF-month-ahead-spotprisen og LNG-
priserne i perioden fra den 22. august til den 31. august var over 57 euro pr. MWh,
og at front-month-priserne nåede et niveau på over 300 euro. ”Front month” refererer
til fremtidig levering af gas en måned frem i tid til en på forhånd aftalt pris. Hensigten
med markedskorrektionsmekanismen har ifølge Kommissionen været at undgå unor-
male priser oppe i den størrelsesorden, som blev nået i august. Det må derfor for-
modes, at Kommissionen særligt har skelet til prisniveauerne i august, da de fast-
satte størrelsen på loft og koblingen til det globale LNG-marked.
Aktivering af mekanismen baseres både på prisen på gas på TTF samt prisforskellen
i forhold til prisen på det globale LNG-marked, dvs. mekanismen vil først blive akti-
veret, hvis begge kriterier er opfyldt. Det sidste kriterium er medtaget for at sikre, at
det uanset prisniveauet på TTF skal være muligt at tiltrække LNG til EU. LNG kan i
modsætning til rørbunden gas lettere transporteres til andre verdensdele.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Kopi af svar til Europaudvalget fra klima-, energi- og forsyningsministeren om prisniveauet for det foreslåede prisloft
2645102_0002.png
Kriterierne for deaktivering af markedskorrektionsmekanismen er fastsat for at tage
højde for de ’safeguards’, som det Europæiske Råd blev enige om i oktober 2022,
dvs. indførsel af en sådan mekanisme må bl.a. hverken skade EU’s forsyningssik-
kerhed, modvirke gasflowet på tværs af EU-landene, øge det europæiske gasfor-
brug, skade integriteten af det indre marked eller påvirke eksisterende kontrakter.
Det har været vigtigt at sikre, at hvis det kan konstateres, at en aktivering af meka-
nismen har betydelige negative konsekvenser for bl.a. forsyningssikkerheden i Eu-
ropa, at så deaktiveres den automatisk.
Kriterierne for deaktivering er derfor desuden blevet skærpet under forhandlingerne.
Den automatiske deaktivering vil således også ske, hvis der opstår likviditetsproble-
mer for energiselskaber. Hermed tages der højde for de bekymringer, som bl.a. den
Europæisk Centralbank (ECB) pegede på i forhold til mekanismens mulige konse-
kvenser for den finansielle stabilitet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2