Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 4
Offentligt
Kommentering af
Klimaprogram 2022
Klimarådets kommentarer til regeringens klimaprogram
Den til enhver tid siddende regering skal hvert år udarbejde et klimaprogram til Folketinget ifølge klimaloven.
Programmet skal blandt andet indeholde en status på opfyldelse af klimalovens mål og indeholde regeringens
planlagte virkemidler og effekterne heraf. Klimarådet har til opgave at kommentere på det årlige program.
Siden klimaprogrammets offentliggørelse den 23. september 2022 har der været afholdt valg til Folketinget. I
skrivende stund er det uvist, hvilken regering der sidder efter valget. Klimarådets kommentering vedrører på den
baggrund den daværende S-regerings klimaprogram, men rådets kommentarer har relevans for klimapolitikken,
uanset hvilken regering der sidder. Klimarådet udgiver i februar 2023 sin årlige statusrapport, hvor den nationale
klimaindsats vurderes, og hvor der også gives anbefalinger til klimapolitikken.
Der er vedtaget en betydelig klimaindsats baseret på brede politiske aftaler
Folketinget har de seneste år vedtaget klimaaftaler med en betydelig forventet reduktionseffekt. Der er i alt
vedtaget politik, som forventes at reducere drivhusgasudledningen i 2030 med omkring 15 mio. ton CO
2
e.
Reduktionsbehovet for at nå 70-procentmålet var omkring 20 mio. ton ved klimalovens vedtagelse i 2020. De
forventede reduktioner vedrører alle væsentlige sektorer. Det kan særligt nævnes, at Folketinget i år vedtog en
højere og mere ensartet CO
2
-afgift på udledninger fra primært industrien. Det er også grunden til, at
Klimaprogram 2022
kan fremvise betydelige konkrete reduktionseffekter på omkring 5 mio. ton CO
2
e i 2030. Det
vil altså sige en betydelig del af de førnævnte 15 mio. ton. Af klimaprogrammets reduktionseffekter på 5 mio. ton
stammer 4,3 mio. ton fra aftalen om CO
2
-afgift på industrielle udledninger, og dertil skal hovedsageligt lægges
reduktioner fra aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler samt regulering af metanudslip fra biogasanlæg.
Samlet finder klimaprogrammet, at der udestår et reduktionsbehov på 0,4-3,5 mio. ton CO
2
e for at nå 2025-målet
og 5,0 mio. ton CO
2
e for at nå 2030-målet. Tallene bygger på Klimafremskrivning 2022 og de efterfølgende
politiske aftaler. Ifølge klimaloven skal reduktionsbehovet i 2030 opgøres som et gennemsnit af reduktionerne i år
2029, 2030 og 2031. Når man bruger denne opgørelsesmetode mangler der at blive reduceret med 5,2 mio. ton
CO
2
. Reduktionsbehovet stiger dog til 5,8 mio. ton, hvis der korrigeres yderligere for højere udledninger fra
affaldsforbrænding end forventet i Energistyrelsens
Klimafremskrivning 2022,
hvilket Klimarådet omtalte i sin
kommentering af
Klimafremskrivning 2022.
1
Korrektionen uddybes senere i dette notat. Reduktionsbehovet for
2025-målet ændres ikke ved opgørelse med et treårigt gennemsnit og påvirkes heller ikke af Klimarådets
kommentar om affaldsforbrænding.
En betydelig del af den vedtagne politik, som giver reduktionseffekt i 2030, er indgået bredt hen over midten i
Folketinget.
2
I et historisk perspektiv har det været en stor styrke for Danmark, at der har været indgået brede
energiforlig, som samfundets virksomheder, borgere og kommuner har haft tillid til holdbarheden af, når de skulle
investere i den grønne omstilling. Klimarådet opfordrer derfor til, at Folketinget fortsat indgår bredt forankrede
Side 1