Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 39
Offentligt
2645008_0001.png
Grønnere
boliger i
landdistrikterne
Energiudspil fra Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark
JANUAR 2023
1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0002.png
Mod en grønnere fremtid
Danmark skal være grønnere. Det gælder
ikke mindst de energikilder, som sørger for, at
vores hjem fungerer – at vi kan tænde lyset
og holde værelserne varme. I den seneste tid
er det blevet stadig mere klart, at den grønne
omstilling er vigtigere end nogensinde. Med
sin nyeste rapport slår FN’s klimapanel fast,
at der skal øjeblikkelig handling til, hvis vi for
alvor skal lykkes med at bremse klimafor-
andringerne. Og vi nærmer os med hastige
skridt året 2030, hvor et flertal i Folketinget
har forpligtet sig til at levere en 70 pct.
CO2-reduktion.
Det hele sker på et sikkerhedspolitisk
bagtæppe, hvis alvor ikke er set siden Den
Kolde Krig. Danmark skal hurtigst muligt være
uafhængig af russisk gas, og derfor er det
nødvendigt at accelerere den grønne omstil-
ling. For i dag er omstillingen til grøn energi
ikke længere kun et spørgsmål om klima men
også om sikkerhedspolitik.
I de danske hjem har man i husholdnings-
budgettet mærket alvoren efter energipri-
sernes himmelflugt. Nogle husstande har
kunnet opleve ekstra varmeregninger på
flere tusinde kroner om måneden. Det kalder
på handling.
Ud af det samlede danske energiforbrug
udgør bygninger 40 pct., og derfor skal der
sættes skub i energirenoveringerne. Også i
landdistrikterne. For i landdistrikterne er der
et stort behov for energirenoveringer, og der
er stort potentiale for CO2-reduktioner. Grøn-
nere og mere bæredygtige boliger vil ikke
alene gavne den enkelte boligejers økonomi,
det vil gavne hele Danmarks grønne omstil-
ling og CO2-reduktion.
Et bredt flertal i Folketinget har besluttet, at
alle boligejere inden udgangen af 2022 skal
have besked om, hvorvidt det bliver muligt
at tilslutte sig fjernvarmenettet. Men for
mange danskere, særligt i landdistrikterne,
vil tilslutning til fjernvarmenettet ikke være en
reel mulighed. Og da mange tusinde danske
hjem i landdistrikterne i dag opvarmes med
gas eller olie, vil lige så mange hushold-
ninger i landdistrikterne skulle finde andre
grønne opvarmningskilder, når olie og gas
skal udfases.
Men, hvis vi skal lykkes med at blive uafhæn-
gig af russisk gas og leve op til klimamålene
for 2030, så er det ikke nok alene at rykke fra
sorte til grønne opvarmningskilder. I dag er
hver tredje bolig i energimæssig dårlig stand.
I landdistrikterne er andelen endnu højere.
Her gælder det for over 40 pct. af boligerne.
Desværre er der i dag en lang række boliger,
hvor energirenovering af den ene eller anden
årsag ikke kan betale sig. Særligt i landdi-
strikterne er en større del af de eksisterende
bygninger i en sådan stand, at boligens værdi
og dermed friværdi er så lav, at den langt fra
dækker lån til nye vinduer eller nye varmekilder.
Som samfund har vi et fælles ansvar for at
skabe en grønnere fremtid uden at efterlade
nogen på perronen. For vi
kan
lykkes med
Som samfund har vi et
fælles ansvar for at ska-
be en grønnere fremtid
uden at efterlade nogen
på perronen.
den grønne omstilling og sikre den fortsatte
folkelige opbakning til at komme i mål med
CO2-reduktionerne - både på land og i by.
Men det kræver politisk vilje.
Det håber vi i Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark, at det nye Folketing er
klar til. For det skal kunne betale sig for alle
danske boligejere at energirenovere deres
bolig. Vi har 13 konkrete forslag, der baner
vejen mod en grønnere fremtid.
God læselyst!
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør
Finans Danmark
Steffen Damsgaard
Formand
Landdistrikternes Fællesråd
2
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0003.png
FOTO: SØNDERBORG KOMMUNE
Gør boligmassen i
landdistrikterne grønnere
I landdistrikterne er der fortsat et stort antal
huse, som er i energimæssig dårlig stand.
Nye vinduer, isolering eller udskiftning af
varmekilde kan i mange tilfælde finansieres
af den friværdi, private boligejere har optjent
i deres bolig.
Desværre er den mulighed ikke tilgængelig
for alle boligejere. Særligt i landdistrikterne
er en større del af de eksisterende bygninger
i en sådan stand, at gennemgribende ener-
girenoveringer ikke kan betale sig for den
enkelte boligejer. Det skyldes, at boligens
værdi og dermed friværdi er så lav, at den
langt fra dækker lån til nye vinduer eller nye
varmekilder. Ligeledes er kvadratmeterpri-
sen i mange landområder så lav, at investe-
ringen til energirenoveringen ikke er rentabel
i forbindelse med et fremtidigt salg.
Derfor er der behov for indsatser, der gør
boligerne i landdistrikterne mere energieffek-
tive. Dette skal sikre, at det fortsat er attraktivt
at bo, leve og arbejde i disse områder.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark, at
der afsættes 200 mio. kr. ekstra i 2023
der indføres et grønt håndværkerfradrag
målrettet boligejere i landdistrikter, hvor
der tildeles fradrag for lønudgifter til ener-
gibesparende håndværksydelser.
til bygningspuljen,1 som skal øremærkes
boliger i landdistrikterne. Det bør desuden
være muligt at yde tilskud via bygningspul-
jen til fritidshuse og flexboliger.
der indføres et energiforbedringsfradrag
på 40.000 kr. for feriehuse, der energire-
noveres.
¹ Det blev med Energiaftalen fra 2018 besluttet at oprette bygningspuljen, der har til formål at nedbringe energiforbruget
og omstille varmeforsyningen i helårsboliger i Danmark. Fra 2023 er det planen, at Bygningspuljen opdeles i to puljer,
hvoraf den ene målrettes energirenoveringer og den anden tilskud til varmepumper.
4
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0004.png
Ved indgangen til 2022 blev
omkring hvert fjerde hus i land-
distrikterne opvarmet med
enten et olie- eller gasfyr.
Sæt turbo på den grønne varme
Ved indgangen til 2022 blev omkring hvert
fjerde hus i landdistrikterne opvarmet med
enten et olie- eller gasfyr. Gasprisernes
himmelflugt i kølevandet på krigen i Ukraine
har derfor kunnet mærkes på pengepungen
i landdistrikterne. Det har også sat skub i ef-
terspørgslen efter at få udskiftet gasfyrene.
Flere initiativer er sat i søen på blandt andet
fjernvarmeområdet for at gøre Danmark
uafhængig af russisk gas. Det er godt og
vigtigt. I løbet af 2022 er der blevet fremlagt
flere nye initiativer til en hurtigere udfasning
af naturgas og udrulning af fjernvarme.
Den tidligere regering og Finans Danmark
har f.eks. indgået et partnerskab om Fyr
dit fyr-kampagnen, der skal give en fælles
håndsrækning til de danskere, der vil af med
deres olie- eller gasfyr. Med Fyr dit fyr-kam-
pagnen får boligejere mulighed for lån uden
oprettelsesgebyrer og tinglysningsafgift, når
de tager lån til at udskifte olie- eller gasfyr til
en grøn varmekilde.
Desværre er fjernvarme ikke en mulighed
flere steder i landdistrikterne på grund af
afstanden mellem husene. Derfor er der stort
behov for også at fokusere på udbredelsen
af andre grønne opvarmningskilder såsom
varmepumper eller jordvarmeanlæg.
Antal huse med olie- eller gasfyr
Bykommune
Yderkommune
Mellemkommune
Landkommune
1.000 huse
Der findes i dag flere forskellige ordninger til
at understøtte udskiftning af varmekilde fra
gas og olie til varmepumpe. Gennem byg-
ningspuljen er det f.eks. muligt at få tilskud
til skift af opvarmningsform til varmepumpe,
mens skrotningsordningen giver tilskud til
installationsomkostningerne, når et olie- eller
gasfyr udskiftes med en varmepumpe på
abonnement.
Beregnet CO2-udledning for typisk hus på 100 kvm.
Opvarmningskilde / Energimærke
Olie / F
Gas / F
Elektricitet / D
Fjernvarme / D
0
Opgørelsen er lavet på baggrund af antallet af boliger
(parcel-, række-, kæde- og dobbelthuse) med centralvarme
med oliefyr og naturgas.
Kilde: Danmarks Statistik
1
2
3
4
5
6
7
8
Det er antaget, at husets energiforbrug svarer til midten af energimærkeskalaen for
hhv. energimærke F og D. Ton CO2/år er opgjort på baggrund af nettoenergiforbrug og
Energistyrelsens emissionsfaktorer.
Kilde: Energistyrelsen og Finans Danmark
ton CO pr. år
6
7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0005.png
For at udskiftning til f.eks. en energieffektiv
varmepumpe giver mening kræver det som
udgangspunkt et tæt og velisoleret hus,
således at varmepumpen opvarmer tilstræk-
keligt og effektivt. Det kan i landdistrikterne
være en udfordring, fordi mange huse er i så
energimæssig dårlig stand, at klimaskær-
men bør renoveres. Nogle kommuner tilbyder
gratis energitjek, som kan afdække husets
energimæssige stand.
Der findes varmepumpeløsninger på abon-
nement, men det er indtrykket, at det ikke er
særligt udbredt. Det kan skyldes manglende
kendskab, eller at boligejerne oplever uhen-
sigtsmæssigheder i vilkårene.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark, at:
Vi foreslår, at der etableres
et rådgivningsorgan for
landsbyer, der har ønske
om at gå sammen om et
fælles varmeværk.
der igangsættes en analyse, som skal af-
dække barrierer for udskiftning af varme-
kilde til en varmepumpe på abonnement.
Et sådant overblik vil forhåbentligt kunne
accelerere udskiftningen af ikke-ener-
gieffektive varmekilder, f.eks. hvis der er
tale om uhensigtsmæssige betingelser i
ordningerne.
der tilbydes grønne screeninger af huse i
landdistrikter for boligejere, der har lange
udsigter til eller ikke kan kobles på fjern-
varmenettet og enten permanent eller
midlertidigt anbefales at udskifte olie-
eller gasfyr med en varmepumpe. I forbin-
delse med den grønne screening udar-
bejdes en 5-årig renoveringsplan, der kan
sikre, at opvarmning med varmepumpe
er energieffektivt og giver boligejerne en
besparelse på varmeregningen.
der etableres et rådgivningsorgan for
landsbyer, der har ønske om at gå sam-
men om et fælles varmeværk. Rådgiv-
ningsorganet har til formål at understøtte
landsbyer og deres kommune i den indle-
dende planlægningsfase.
FOTO:NIKOLAI LINARES
8
9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0006.png
Trods en stor indsats og allokering
af offentlige midler er der stadig
alt for mange faldefærdige huse i
landdistrikterne.
Mere gang i nedrivningen
af faldefærdige huse
Trods en stor indsats og allokering af offent-
lige midler er der stadig alt for mange falde-
færdige huse i landdistrikterne. KORA skøn-
nede i 2017,2 at der er mellem 10.000-22.000
nedrivningsparate huse på landsplan, og
langt de fleste ligger i landdistrikterne. Disse
slidte ejendomme skæmmer landskabet, er
ikke bæredygtige og gør det fortsat svært
for områder i landdistrikterne at fastholde og
tiltrække nye tilflyttere. Og netop bosætning
er en betingelse for vækst og udvikling i alle
egne af landet.
I puljen til landsbyfornyelse – også kaldet
landsbypuljen eller nedrivningspuljen – har
der siden 2013 været afsat midler til en fokuse-
ret indsats for at forskønne og udvikle mindre
byer i landdistrikterne. Midlerne kan søges af
kommunerne forudsat kommunal medfinan-
siering af bl.a. nedrivning, områdefornyelse,
klimaskærmsrenovering og opkøb af ældre
ejendomme. Men nedrivning af faldefærdige
huse er en dyr affære, og efter man hævede
den statslige refusionsprocent for landsbyfor-
nyelse til 80 pct. for tilsagn i 2021, var satsen
tilbage på 60 pct. for tilsagn i 2022.
Gennemsnitsprisen ved nedrivning af et
gennemsnitligt enfamiliehuse var i 2017 ifølge
KORA 135.000 kr. pr. ejendom. Der findes ikke
opdaterede tal, men fra 2017-2021 er arbejds-
omkostningerne i byggeomkostningsindekset
for boliger steget med 8,5 pct. Derfor er de
statslige midler, der er blevet afsat til blandt
andet nedrivning, afgørende for udviklingen –
ikke mindst i land- og yderkommuner.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark, at:
den statslige refusion af kommunens ud-
der udarbejdes et inspirationskatalog
der i den økonomiske ramme til landsby-
gifter i forbindelse med landsbyfornyelse
øges fra 60 pct. til 80 pct.
² KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, var en dansk analyse- og forsknings-
organisation, som i 2017 blev slået sammen med SFI og danner nu VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd. Publikationen, der henvises til fra 2017, omhandler en analyse af kommunernes nedrivningsbehov i perioden
2015-2020. KORA skønnede, at mellem 10-22.000 danske huse var nedrivningsparate, og at den samlede omkostning
dertil svarede til 1,5-3 mia. kr. Over perioden skønnede KORA, at yderligere 2.000 huse ville være nedrivningsparate, når
der ikke tages højde for boliger nedrevet i perioden.
fornyelse under Bolig- og Planstyrelsen
afsættes i alt 330 mio. kr. årligt. Det vil give
incitament til at gøre op med byggeri, der
ikke er bæredygtigt.
indeholdende eksempler fra kommuner,
der har udnyttet den frigivne jord ved
nedrivningssager på en grøn og rekreativ
måde. Det skal inspirere kommuner til
effektivt at udnytte den frigivne jord til lokal
bæredygtig udvikling.
10
11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0007.png
Det skal være nemmere at kunne
etablere bofællesskaber i nedlagte
landbrug og funktionstømte
bygninger.
Fjern barrierer for nye
boformer på landet
Nedlagte landbrugsejendomme, industri-
ejendomme og andre ejendomme, som for
længst har udtjent sin funktion, er oplagte at
omdanne til bofællesskaber. Samtidig kan
nybyggeri i form af byggefællesskaber være
med til at skabe mere mangfoldighed i ar-
kitekturen og på den måde gøre interessen
for områderne større. Det kræver dog bedre
rammer for at udnytte udtjente bygninger i
planloven, der i dag ellers udgør en hæmsko
for ny udvikling på landet på dette område.
F.eks. udfordrer planlovens §§ 35-37 mu-
lighederne for at skabe flere boliger i den
eksisterende bygningsmasse samt etablere
nye erhverv i landzonerne. Kommunalbesty-
relsen i den pågældende kommune kan kun
give landzonetilladelse til at indrette flere
boligenheder i en eksisterende bolig i en
landzone, hvis boligenhederne kan indrettes
uden væsentlig om- eller tilbygning. Ligele-
des må der jf. planloven kun oprettes erhverv
i tidligere driftsbygninger på betingelse af, at
virksomheden etableres, uden at der sker til-
eller ombygning i væsentligt omfang.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd
og Finans Danmark, at:
der i lovgivningen fastsættes definitioner
på henholdsvis bygge- og bofælles-
skaber.
kommunerne i en lokalplan kan planlæg-
ge for byggefællesskaber. Dette kan
både være i tilfælde med ledige bygge-
grunde eller ved ny anvendelse af ejen-
domme, der skal omdannes til boliger.
det skal være nemmere at kunne etablere
bofællesskaber i nedlagte landbrug og
funktionstømte bygninger generelt.
øge vejledningen til kommunerne om ud-
nyttelse af §§ 35-37 i planloven, hvis formål
er at udvide mulighederne for at skabe
flere boliger i den eksisterende byg-
ningsmasse samt etablere nye erhverv i
landzoner.
12
13
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 39: Henvendelse af 9/1-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om energiudspil af Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark
2645008_0008.png