Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 380
Offentligt
Daka Denmark A/S
CVR-nr. 33776039
Lundagervej 21
8722 Hedensted
www.daka.dk
Dansk 2. generationsbiodiesel fremstilles af animalske biprodukter- ikke af
friturefedt
Daka bakker stærkt op om intentionerne i Regeringens oplæg til forhøjelse af CO2-
fortrængningskravet for biobrændstoffer i transportsektoren og samtidige begrænsning af
anvendelsen af 1.G biobrændstoffer.
Det gør vi på baggrund af en forventning om, at der dermed igen bliver
markedsmæssig mulighed
for at anvende klimavenlig 2.G biodiesel fra dansk landbrugs animalske biprodukter i Danmark,
hvilket ikke har været tilfældet siden aftalen om Grøn omstilling af Vejtransporten fra 2020 blev
implementeret den 1. januar 2022. Aftalen ændrede iblandingskravet til et fortrængningskrav og
fjernede samtidig fatalt dobbelttællingsprincippet for 2.G biobrændstoffer. Selvom den positive
klimaeffekt af 2.G biodiesel baseret på animalsk fedt er større, er det væsentligt billigere at
fremstille biodiesel direkte af energiafgrøder dyrket på landbrugsjord, f.eks. raps. Den svære
konkurrencesituation på hjemmemarkedet afhjælper vi i Daka p.t. ved at eksportere produktionen
til EU-markedet.
I relation til den debat, som før sommerferien florerede om bl.a. biodiesels herkomst, er det
samtidig væsentligt at gøre opmærksom på, at den
2.G biodiesel som fremstilles i Danmark af
Daka Ecomotion, ikke er at sammenligne med den importerede biodiesel fremstillet af brugt
friturefedt/madolie,
som mange har udtrykt skepsis overfor. I REDII-direktivets bilag IX del B er de
to former opført således:
a) Brugt madolie
b) Animalske fedtstoffer, der er klassificeret som kategori 1 og 2 i henhold til
forordning (EF) nr. 1069/2009.
Hvis man vælger at skele til REDII annex IX for at afgrænse kilderne til opfyldelse af
fortrængningskravet, er det således væsentligt at tilføje også del B b) til de avancerede
biobrændstoffer i del A.
Daka Ecomotions 2.G biodiesel fremstilles i Løsning ved Hedensted af fedtet fra døde dyr fra
landbruget og veterinært risikomateriale fra slagterierne.
Altså reelle affaldsprodukter, som af
veterinære årsager skal destrueres
og som ingen kan beskylde for at være fremstillet p.g.a. deres
værdi som affald.
2.G biodiesel fremstillet af fedt fra animalske affaldsprodukter giver en CO2-besparelse på over
80% i forhold til fossil diesel og beslaglægger ingen landbrugsjord. Mængden er naturligt
begrænset af størrelsen af husdyrproduktionen, men udgør ca. 55 mio. liter årligt svarende til
knap 2% af det samlede forbrug af diesel i den danske vejtransport.