Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 379
Offentligt
2736118_0001.png
Personbilerne vil derfor også i fremtiden stå for langt den
overvejende del af
hele transportsektorens CO2 forurening.
Brandene i Grækenland og tørke i Spanien får mig til at undre mig over vores
egen uansvarlighed, når man fuldt bevist lader CO2 udledning fra fossilbiler
stige.
I Danmark har vi, i stedet for at løse problemet, valgt at vedblive med at
importere nye personbiler med en forældet teknologi, der er energi-
ineffektiv, og som ødelægger klimaet. Når vi, mod bedre vidende, fortsætter
med at importere fossilbiler skyldes dette, at misinformation, vildledning og
lobbyisme er gået hånd i hånd med vores egen ønsketænkning.
Der importeres flere nye fossilbiler, således at den
samlede CO2 udledning fra
personbilerne vil vedblive med at stige.
Når vi fortsætter som hidtil med at
importere nye fossilbiler hvert år med en middellevetid på 16 år, vil der være
flere fossilbiler i 2030, end der var for ti år siden.
Den glædelige nyhed er, at bestanden af elbiler i husholdningerne er steget
markant i løbet af de sidste seks år. Elbilerne udgør i dag 3-4 procent af den
samlede bestand af personbiler i husholdningerne.
Personbilerne vil derfor også i fremtiden stå for langt den
overvejende del af
hele transportsektorens CO2 forurening.
Dette blev helt tydeligt under Coronanedlukningen, der betød et stort fald i
CO2 fra husholdningerne.
Det store fald var en direkte konsekvens af
reduceret forbrug af benzin og diesel til transport som følge af øget
hjemmearbejde,
skriver Danmarks Statistik.
I Danmark har vi, i stedet for at løse problemet, valgt at vedblive med at
importere nye personbiler med en forældet teknologi, der er energi-
ineffektiv, og som ødelægger klimaet. Når vi, mod bedre vidende, fortsætter
med at importere fossilbiler skyldes dette, at misinformation, vildledning og
lobbyisme er gået hånd i hånd med vores egen ønsketænkning.
På samme måde, som når vi forbyder
plantegifte, der er kræftfremkaldende
og ødelægger vores drikkevand,
bør vi forbyde importen af nye fossilbiler.
Fossilbilerne er en af de største klimasyndere. Vi kan ikke forsvare at
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 379: Henvendelse af 25/7-23 fra Mogens Nygaard Christoffersen vedr. transportsektorens CO2 forurening.
2736118_0002.png
overlevere en bilpark med et stadig stigende CO2 udslip, når løsningerne
ligger lige foran os.
Klimarådet skriver:
Hvorvidt et decideret forbud i Danmark mod salg af nye
benzin- og dieselbiler vil være i strid med EU-rettens regler om fri
konkurrence, kræver en nærmere juridisk afklaring. Hvis dette viser sig at
være tilfældet, kan en
pragmatisk løsning være at indrette
afgiftssystemet
med så markante fossilafgifter, at kun bilkøbere med meget
høj betalingsvillighed for benzin- eller dieselbiler køber en sådan.
Løsningen ligger lige for.
LadeInfrastrukturen kan nemt udbygges i takt med et stigende antal elbiler.
Vi kan sagtens undvære fossilbilens forældede teknologi.
Nyere opgørelser
viser,
at 95 pct. af pendlerne kører dagligt mindre end 100 km til og fra
arbejde. Og de ville kunne klare deres kørselsbehov med en elbil, der oplades
om natten på eller ved bopælen.
I Danmark giver nogle energiselskaber særlige rabatter til elbilers opladning i
det tidsrum, hvor forbruget på det almindelige net er reduceret. Elbilernes
batterier vil på denne måde komme til at udgøre en buffer, som vil være
nyttig for hele samfundet. Overskydende vindenergi oplagres på denne måde,
og vi slipper for en meget væsentlig del af vores CO2 problem. Men det
kræver, at fossilbilerne udskiftes med elbiler hurtigst muligt.
Der er flere grunde til, at det haster.
For det første er CO2 den primære drivkraft i den opvarmning, der vil ske
over lange stræk. For det andet vil en reduktion af CO2-udledningen kun gøre
stigningen i opvarmningsfasen langsommere, indtil vi kommer ned på netto-
nuludledninger. For det tredje er CO2 akkumulerende. Hvis vi venter og
udskyder reduktionen, således som det foreslås, så indbygger man fremtidig
opvarmning. Og endelig ved vi ikke, om vi nærmer os
eller allerede har
passeret nogle klimatiske tipping points.