Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 370
Offentligt
2731287_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. juni 2023
J nr.
2022 - 3875
Status på arbejdet med Stop for ny-installationer af olie- og gasfyr
Jeg har i forbindelse med KEF alm. del spørgsmål 122 skrevet, at der vil blive
givet
en status på arbejdet med en model for ’Stop for ny-installationer
af olie-
og gasfyr’ inden sommerferien.
Det fremgår af
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
at
”Regeringen
er i
dialog med Europa-Kommissionen med henblik på at sikre hurtig opbakning til
konkrete tiltag, der kan muliggøre et stop for ny-installation af gasfyr, og har le-
veret bidrag i forbindelse med revision af bygningsdirektivet. Regeringen forven-
ter at kunne give et bud på en model i november 2022. Aftalekredsen holdes
orienteret om processen. Den endelige fortolkning af, om et tiltag er i overens-
stemmelse med det reviderede bygningsdirektiv vil i sidste ende være op til Eu-
ropa-Kommissionen og EU-domstolen. De konkrete modeller for stop for nyin-
stallationer af gas- og oliefyr er under udarbejdelse. Modellerne vil skulle hånd-
tere udfordringer med husholdninger, hvor det er problematisk at vælge en alter-
nativ løsning, hvis boligens gas- eller oliefyr skal udskiftes”
Arbejdet med initiativet er i gang i Energistyrelsen. Følgende er to eksempler på,
hvordan en model for stop for nyinstallationer kunne se ud.
Den ene tilgang indebærer, at der fastsættes en grænse for CO
2
-udledning fra
olie- og gasfyr, som gælder ved udskiftning eller ny installation, og som ikke vil
kunne overholdes, medmindre der udelukkende anvendes bioolie eller biogas.
Modellen vil som udgangspunkt hindre ny-installationer af olie- og gasfyr, men
vil ikke være virksom ift. gasfyr i et gassystem med 100 pct. biogas. Modellen
vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten. Modellen har dog endnu
ikke været drøftet med EU-Kommissionen.
Den anden tilgang indebærer, at der stilles krav om, at bygningens samlede
energiforbrug skal reduceres væsentligt, hvis der installeres et nyt olie- eller
gasfyr. Et sådan krav vil principielt kunne opfyldes med omfattende efterisole-
ring, men det vil være væsentligt billigere at konvertere til varmepumpe eller
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 370: Orientering om status for arbejdet med stop for ny-installationer af olie- og gasfyr, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2731287_0002.png
fjernvarme. I praksis forventes kravet derfor at hindre nye olie- og gasfyr i eksi-
sterende byggeri. EU-retlig vurdering af denne model udestår.
Det er samtidig ved at blive afklaret, hvordan man kan håndtere udfordringer
med husholdninger, hvor det er problematisk at vælge en alternativ løsning, hvis
boligens gas- eller oliefyr skal udskiftes.
Energistyrelsen følger desuden udviklingen i Tyskland, hvor regeringen har fore-
slået et stop for opvarmning med fossilt brændsel gældende fra 2024, ledsaget
af betydelig støtte ved konvertering til varmepumpe eller fjernvarme. Det er usik-
kert, om forslaget gennemføres uden ændringer.
Dertil kommer, at EU-Kommissionen har foreslået et de facto stop for salg af
nye olie- og gasfyr via ecodesign-regler fra 2029. Det er også usikkert, om dette
forslag vedtages uændret.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2