Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 368
Offentligt
2730479_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Tværgående Politik og
Sektoromstilling
Team
Kontor for Tværgående
Politik
Dato
28. juni.2023
Høringsnotat vedr. Danmarks Nationale Energi- og
Klimaplan
Udkast til ajourføring af Danmarks Nationale Energi- og Klimaplan (NECP) blev sendt i
ekstern høring den 16. maj 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 6. juni 2023.
Der er modtaget i alt 12 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 12 høringsparter har fremsendt bemærkninger til NECP’en:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Biogas Danmark
Danmarks Almene Boliger
Dansk Affaldsforening
Dansk Erhverv
Danmarks Jægerforbund
Danske Rederier
Dansk Skovforening
DANVA
Forbrugerrådet Tænk
Stiesdal Skyclean
SYNERGI
92-gruppen
J nr.
2022-123
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Elnettet
Nr. 2: Affald, varme og forsyningssikkerhed
Nr. 3: Biogas
Nr. 4: Vedvarende Energi
Nr. 5: Transport
Nr. 6: Carbon Capture and Storage (CCS)
Nr. 7: Energieffektvisering
Side 1/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0002.png
Nr. 8: Skov, Landbrug og Natur
Nr. 9: Inddragelse og øvrige bemærkninger
Nr. 10: Øvrige tværgående bemærkninger
Ad nr. 1: Elnettet
Forbrugerrådet Tænk kommer med en række forslag på el-området, der vedrører:
forbrugerbeskyttelse og -oplysning, priser og prissammenligning, standardisering af
betegnelser, retningslinjer for markedsføring, drift af elselskaber, oplysning og klimaadfærd,
energifattigdom, konkurrencesituation på elmarkedet og tidsdifferentierede tariffer.
Dansk Erhverv kommer med en række bemærkninger til reform af det indre energimarked,
herunder til hastighed, analysearbejde, konkurrencesituation, tariffer, fleksibilitet mv.
DANVA foreslår en dialog mellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og vandforsynings-
og spildevandsselskaber mhp. at justere incitamenter i vandsektoren til at bidrage til
balancering af elnettet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hilser alle forslag til nye politiske tiltag velkommen,
og indgår gerne i en yderligere dialog herom.
Ad nr. 2: Affald, varme og forsyningssikkerhed
Dansk Erhverv bemærker, at NEKST er en vigtig brik i udfasning af fossile brændsler.
Ligeledes at der er potentiale i fjernvarme for effektivisering i fjernvarmesektoren, og opfordrer
regeringen til at realisere potentialet.
Dansk Skovforening beder regeringen m.fl. overveje anvendelsen af dansk flis-biomasse i
fjernvarmen, og hvorvidt flis-fyrede fjernvarmeværker bør udfases. Desuden bemærker
foreningen, at der konsekvent skelnes mellem importeret biomasse og dansk biomasse både
i grafer og tekst i rapporten. Foreningen ønsker at kunne udlede af klima- og energiplanen,
hvordan balancen mellem de to former for biomasse udvikler sig som følge af den førte
energipolitik – ligesom, at det er vigtigt at være bevist om, at vi har en indenlandsk træ-
ressource, der kan understøtte vores strategiske autonomi på energiområdet.
Biogas Danmark anfører, at anvendelse af biomasse til varmeproduktion er fritaget for energi-
og CO2-afgifter ”med undtagelse af biogas, som i stedet modtager direkte støtte, der
overstiger afgiften.”. Biogas, der leveres direkte fra biogasanlæg til for eksempel et
kraftvarmeværk er også fritaget for afgifter. Det er når den opgraderede biogas leveres via
gasnettet, der pålægges samme afgifter som naturgas. Det er ligeledes vigtigt at præcisere,
at der ikke er støtte til anvendelse af biogas til varmeproduktion.
Side 2/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0003.png
Stiesdal Skyclean efterspørger fokus på muligheder for at øge biomasseforsyningen som
foreslået af Det Nationale Bioøkonomipanel.
Dansk Affaldsforening har følgende tekstnære bemærkninger til rapporten:
1) Der spørges til affaldsforbrændingens rolle, som jo leverer ca. 25% af den danske
fjernvarme.
2) Der spørges til, hvorfor affald kun udgør en lille andel af VE til fjernvarme, jf. figur.
3) Det bemærkes, at ”der ikke (er) gennemført særskilte vurderinger af effekterne på
udledningerne fra virksomheder omfattet af EU ETS”. Dertil påpeges, at
affaldsforbrændingsanlæg er omfattet af ETS, og der spørges til, hvorfor
reduktionen på 0,6 mio. ton CO2 i 2030 grundet konkurrenceudsættelse ikke er
nævnt.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hilser alle forslag til nye politiske tiltag velkommen,
og indgår gerne i en yderligere dialog herom.
Med Klimaaftale om grøn strøm og varme af 25. juni 2022 blev det besluttet at indføre et
prisloft på forbrugerpriserne på fjernvarme. Dette indebærer bl.a., at forbrugerne skal have
bedre mulighed for at vælge en anden varmekilde, hvis et fjernvarmeselskab inden for en
rimelig periode ikke kan holde sig under prisloftet. Samtidig indeholder aftalen et antal tiltag,
der skal fremme transparens i sektoren. Formålet er at sikre tilstrækkelig konkurrence, hvilket
forventes at øge sektorens effektivitet og beskytte forbrugerne mod for høje varmepriser.
Fsva. NEKST bemærkes det, at NEKST skal understøtte den grønne omstilling, og sikre
grundig implementering af de politisk vedtagne tiltag, der bl.a. skal gøre Danmark uafhængig
af fossile brændsler. De to første arbejdsspor ”Farvel til gas i danske hjem” og ”Mere sol og
vind på land” er igangsat og skal kortlægge udfordringer og løbende komme med bud på
løsninger, der kan nedbryde de barrierer, der i dag spænder ben for udrulning af grønne
varmeløsninger, og for at vind- og solenergi kan opføres hurtigere. Det bemærkes, at
regeringsudvalget for grøn omstilling (GU) følger arbejdet i NEKST, og kan løbende stille
NEKST nye grønne opgaver. NEKST handler operationelt og kan igangsætte løsninger på de
akutte grønne udfordringer, som kan løses med det samme. Det betyder, at der løbende kan
handles hurtigt. Såfremt indsatserne har økonomiske eller juridiske konsekvenser, vil disse
blive forelagt for regeringen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at det er vigtigt at skelne mellem importeret
biomasse og dansk biomasse. Derfor fremgår fordelingen mellem importeret biomasse og
dansk biomasse af figur 4 og 5 i rapporten. Teksten i afsnit 2.1.2 Vedvarende energi (del i og
iv) redegør ligeledes for fordelingen mellem importeret biomasse og dansk biomasse. I de
afsnit der omhandler de danske bæredygtighedskrav eller støtte til biomasse skelnes der ikke
mellem importeret biomasse og dansk biomasse, da det udvikler sig som følge af den førte
energipolitik – ligesom, at det er vigtigt at være bevidst om, at vi har en indenlandsk træ-
ressource, der kan understøtte vores strategiske autonomi på energiområdet. lovgivningen er
ens for importeret biomasse og dansk biomasse.
Side 3/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0004.png
Angående metanafgift er det korrekt, at biogas anvendt i varmeanlæg ikke betaler metanafgift
ved brug som brændsel i kedelanlæg jf. Skats vejledning om biogas (E.A.4.4.11.3.2). Derfor
udgår bisætningen i afsnit 2.1.2: ’med undtagelse af biogas, som i stedet modtager direkte
støtte, der overstiger afgiften.’.
Det Nationale Bioøkonomipanels anbefalinger er omtalt i afsnit 3.1.2 (vii). Det er korrekt at
disse anbefalinger også omhandler mulighederne for at øge den danske biomasseforsyning.
Derfor er der lavet denne tilføjelse til bisætningen i dette afsnit: ”samt muligheder for at øge
biomasseforsyningen i Danmark.”
Fsva. bemærkningerne fra Danske Affaldsforening, første punkt om, at affaldsforbrændingens
rolle i fjernvarme er svær at finde, så bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at
høringssvaret har givet anledning til justering af Danmarks Nationale Klima- og Energiplan, så
affald eksplicit fremgår som en energikilde til fjernvarme.
Vedr. andet punkt om at biogent affald udgør en forsvindende lille andel af VE til fjernvarme i
Figur 9: Hertil takker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Dansk Affaldsforening for deres
høringssvar, der har gjort ministeriet opmærksom på en fejl i figur 9 og tabel 7. Ministeriet har
rettet fejlene.
Vedr. tredje punkt om ETS og konkurrenceudsættelse i forbrændingssektoren: Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet bemærker, at der ikke gennemføres særskilte vurderinger af
effekterne på udledninger fra virksomheder omfattet af EU ETS. Høringssvaret giver ikke
anledning til justering.
Ad nr. 3: Biogas
Biogas Danmark fremhæver, at det er muligt at nå målet om 100 pct. grøn gas allerede i 2027
ved fremrykning af de politisk besluttede udbud. Desuden har foreningen en række tekstnære
bemærkninger til metanafgift for biogas til varme, bidrag til forsyningssikkerhed og termerne
’biometan’ og ’gassystem’.
Dansk Skovforening bemærker ift. biogas, at Klima og Energiplanen kunne bidrage til
gennemsigtighed på biogasområdet ved at oplyse om fordeling af biogas, der hidrører fra hhv.
animalsk produktion og biomasseaffald.
Ministeriets bemærkninger:
I Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 er det besluttet at fremrykke andet udbud fra 2026
til 2025. Det er samtidig aftalt at begrænse produktionen af støttet biogas, såfremt den
indenlandske produktion overstiger forbruget. Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet takker
Biogas Danmark for tekstnære bemærkninger.
Side 4/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0005.png
Fsva. fordeling af biogas, der hidrører fra hhv. animalsk produktion og biomasseaffald,
henviser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til Energistyrelsens hjemmeside, hvor man
kan finde detaljeret statistik over biomasser anvendt i biogasproduktion.
Biogas Danmark har afgivet en række specifikke bemærkninger, hvoraf flere har givet
anledning til konkrete justeringer, bl.a. ift. metanafgift for biogas til varme, bidrag til
forsyningssikkerhed
samt
termerne
’biometan’
og
’gassystem’.
Andre
specifikke
bemærkninger har ikke givet anledning til justeringer, herunder ift. figur 13 og figur 36, hvor
yderligere detaljering ikke vurderes nødvendig.
Ad nr. 4: Vedvarende energi
Dansk Erhverv kommer med en række forslag for VE-udbygning på land, herunder et årligt
mål for VE-udbygning, grøn behandlingsgaranti, rammevilkår for investeringer i elnettet og
tarifmodeller.
Dansk Skovforening bemærker, at en ambition om en firedobling af VE på land er et af mange
politiske ønsker med arealkrav og at en sammenhængende klimaplan bør adressere areal-
udfordringen.
Danske Almene Boliger bemærker, at de er uenige i, at der ikke er regulatoriske barrierer for
etableringen VE-fællesskaber.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hilser alle forslag til nye politiske tiltag velkommen,
og indgår gerne i en yderligere dialog herom.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på, at der er mange interesser på
spil, når det kommer til prioritering af arealer til vedvarende energi, og at disse skal spille
sammen med øvrige målsætninger om arealanvendelse i Danmark. Der er løbende fokus på
at sikre de forskellige interesser og hensyn til natur, biodiversitet, skovrejsning mv. i arbejdet
med sikre arealer til en firedobling af landbaseret VE frem mod 2030.
Vedrørende regulatoriske barrierer for VE-fællesskaber henviser Danske Almene Boliger (BL)
til tidligere afgivne høringssvar afgivet i forbindelse med lovforslag L37, Forslag til lov om
ændring af lov om elforsyning og lov om afgift af elektricitet, samt bekendtgørelser udstedt
med hjemmel indført med L 37.
BL har i de tidligere høringssvar bemærket, at de bl.a. anser netselskabernes eneretsbevilling,
pålæggelse af tariffer og afgifter ved transport af el, krav om distribution via det kollektive net
og manglende mulighed for at etablere interne elektricitetsforbindelser imellem bygninger i en
boligorganisation som barrierer.
Energistyrelsen bemærker indledningsvis, at ingen af de tidligere angivne barrierer forhindrer
oprettelse af VE-fællesskaber eller deling i et VE-fællesskab.
Side 5/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0006.png
Energistyrelsen bemærker, at elforsyningslovens hovedregel er, at transport af elektricitet skal
ske via det kollektive elforsyningsnet.
Energistyrelsen bemærker, at der ved tale om flere elforbrugere, som fx beboere i en
boligforening, vil den transport af elektricitet, der sker til beboerne på tværs af boligforeningens
bygninger, være det samme som ”distribution” af elektricitet efter elmarkedsdirektivets regler
(jf. artikel 2, nr. 28). Energistyrelsen bemærker desuden, at distribution er en aktivitet, der
kræver bevilling, uanset hvilken betegnelse man giver de elforbindelser, der anvendes til
transporten.
Specifikt for boligforeninger kan Energistyrelsen oplyse, at det er Energistyrelsens opfattelse,
at der ikke er noget til hinder for, at boligfællesskaber, som almene boliger, andelsboliger og
bofællesskaber, kan indgå i borgerenergifællesskaber og opstille og dele energi via det
kollektive elnet, på lige fod med andre aktører.
Det er derfor fortsat Energistyrelsens opfattelse, at der ikke er nogle regulatoriske barrierer for
at etablere VE-fællesskaber og at den eksisterende regulering, som begrænser VE-
fællesskabers mulighed for at drive distribution, er hensigtsmæssig at opretholde. Det
bemærkes desuden, der med lokal kollektiv tarifering lovgivningsmæssigt er muliggjort en
tarifering af deltagerne i en sammenslutning af netbrugere på deres individuelle aftagenumre
eller en samlet fælles tarifafregning af en sammenslutning af netbrugere. En fælles
tarifafregning af sammenslutningen af netbrugere kan således indebære, at tarifgrundlag kan
afregnes samlet i ét nyt målepunkt oprettet til formålet.
I forhold til BL’s bemærkning angående simple regelsæt for VE-fællesskaber, bemærker
Energistyrelsen først og fremmest, at Forsyningstilsynets tilsynspligt kun er et af flere tiltag
gennemført for at sikre, at VE-fællesskaber er underlagt simple regelsæt.
BL henviser til Forsyningstilsynets afgørelse sagsnr. 21/01123 hvor Forsyningstilsynet finder,
at de ikke har kompetence til at rejse en tilsynssag. Hertil bemærker Energistyrelsen, at
Forsyningstilsynet er forpligtet til at identificere og overvåge fjernelsen af uberettigede
hindringer og
restriktioner i
reguleringen
for
udviklingen
af
VE-fællesskaber og
borgerenergifællesskaber, jf. bekendtgørelsens § 181. Resultaterne af overvågningen vil
kunne indgå som grundlag for regelændringer.
Ad nr. 5: Transport
Dansk Erhverv foreslår, at der igangsættes tiltag, der får nulemissionslastbilerne ned i pris.
Eksempelvis støtte til indkøb.
Biogas Danmark bemærker, at de ønsker øget fokus på biogas lastbiler som løsning til grøn
omstilling af transportsektoren.
1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1069
Side 6/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0007.png
Danske Rederier (DR) opfordrer til, at international klimahandling, herunder dansk indsats i
FN’s skibsfartsorganisation (IMO), fremgår af NECP’en. DR opfordrer således til at
skibsfartens globale udledninger, branchens egne målsætninger i regi af Klima-partnerskabet
for Det Blå Danmark samt regulering i regi af IMO bør fremgå af afsnit 2.2 (iii). Desuden
opfordres regeringen til, at fastsætte et mål for udbygning af infrastruktur til brug for alternative
brændstoffer til bl.a. skibe, for at understøtte investeringer fra både aftagere og producenter
af brændstoffer.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hilser alle forslag til nye politiske tiltag velkommen,
og indgår gerne i en yderligere dialog herom.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil sætte yderligere handling bag fremme af
nulemissionslastbiler med afsæt i puljen til drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport fra
Infrastrukturforliget i 2021. Det skal f.eks. fremme omlægning af flåder og opsætning af
ladestandere. Samtidig ønsker regeringen at øge tempoet i omstillingen af den tunge
transport, søfart og luftfart bl.a. ved at fremme elektrificering og grønne brændstoffer. Hertil
bemærkes det, at det nugældende teknologineutrale CO2-fortrængningskrav giver incitament
til anvendelse af VE-brændstoffer med en høj vugge-til-grav-reduktionseffekt såsom biogas.
CO2-fortrængningskravet hæves gradvist frem mod 2030.
Det bemærkes i relation til FN’s skibsfartsorganisation, at de nationale energi- og klimaplaner
skal kortlægge, hvordan EU’s medlemsstater har I sinde at nå EU's energi og klimamål for
2030. Bemærkningerne fsva. dansk klimadiplomati og arbejde i IMO giver således ikke
anledning til ændringer i udkastet til Danmarks nationale energi- og klimaplan.
Ad nr. 6: Carbon Capture Storage
Stiesdal Skyclean bemærker, at pyrolyse ikke er at betragte som en biologisk proces, men en
teknisk/industriel proces. Desuden bemærkes det, at den omtalte lagringskapacitet for CO2-
lagring ikke adresserer muligheden for at lagre i kulstof på landbrugsarealer gennem tilførsel
af biokul fra pyrolyse. Endelig bemærkes, at NEKST bør have fokus på pyrolyse og
udbringning af biokul på landbrugsjord.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at pyrolyse og fremstilling af biokul i
industriel skala er at betragte som en teknisk/industriel proces. Ministeriet ser dog ikke behov
for at tilpasse Danmarks nationale energi- og klimaplan i denne henseende, idet formålet med
planen ikke er at lave en karakterisering af forskellige teknologier, herunder pyrolyse.
Fsva.
lagringskapaciteten
har
ministeriet
tilpasset
rapporten,
muligheden
for
kulstoflagringen i landbruget gennem biokul i højere grad fremgår.
Fsva. inklusion i NEKST bemærkes, at regeringen vil præsentere en strategi for bl.a. pyrolyse.
Side 7/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0008.png
Ad nr. 7: Energieffektivisering
SYNERGI bemærker, at Danmark ikke har udarbejdet fyldestgørende rapportering for
dimensionen energieffektivitet. SYNERGI påpeger, at udkastet bør redegøre for EU’s fælles
energieffektivitetsmål (2.2 (i),1), opfyldelse af energispareforpligtelsen (2.2.(i),2), det samlede
etageareal i det offentlige, som skal renoveres (2.2. (i), 4) samt fastsættelse af vejledende
delmål for reduktion af det faktiske nettovarmeforbrug per m2 i 2040 og 2050 (2.2. (ii)).
SYNERGI pointerer, at der i udkastet til NECP’en henvises til, at der er opnået enighed om
det omarbejdede EED, men at der bør redegøres for ovenstående i medfør af det gældende
EED.
Dansk
Erhverv
foreslår,
at
at
omlægge
tilskudspuljen
mv.
til
til
energieffektiviseringer
et
elektrificerings
i
og
erhvervsvirksomheder (erhvervspuljen) til et elektrificerings og energieffektiviseringsfradrag til
virksomheder
samt
omlægge
Bygningspuljen
energieffektiviseringsfradrag til husholdninger. Derudover bemærker Dansk Erhverv, at
fremme af elektrificering og effektiv anvendelse af energien bør være et centralt formål med
midlerne afsat til omstillingsstøtte til virksomheder, der har vanskeligt ved at omstille sig i Grøn
skattereform for industri mv. Til sidst understreger Dansk Erhverv, at barrierer for udnyttelse
af overskudsvarme bør være en central opgave for arbejdet i NEKST.
Ministeriets bemærkninger:
Regeringen vil sikre et stærkt fokus på energieffektivisering af både private hjem,
virksomheder og i offentlige bygninger. Regeringen vil, når det omarbejdede direktiv er trådt i
kraft, vurdere indsatsen samlet, og Danmark forventer derfor at kunne rapportere om
indsatsen i den endelige ajourføring af NECP’en i juni 2024.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hilser alle forslag til nye politiske tiltag velkommen,
og indgår gerne i en yderligere dialog herom.
Fsva. omlægning af tilskudsmidler til et generelt fradrag vil dette umiddelbart indebære, at
fradraget vil være relativt lille, da det spredes ud på flere projekter. Dertil vil det ikke kunne
sikres, at de energieffektiviseringsprojekter, der modtager fradrag, er additionelle. Et generelt
fradrag vil være forbundet med færre administrative omkostninger for tilskudsansøgere. Fsva.
erhvervspuljen har puljen gennemgået en større optimering gældende fra 2023, hvilket har
resulteret i en stigning i efterspørgslen efter tilskudsmidlerne. Det bemærkes i den forbindelse,
at erhvervspuljen i højere grad end ved det foreslåede fradrag er teknologineutral, da der også
gives tilskud til investeringer i CO2-reduktioner, der ikke indebærer elektrificering og
energieffektiviseringer.
Fsva. midler i Grøn skattereform for industri mv. afsat til omstillingsstøtte til de virksomheder,
der har sværest ved at omstille sig, noteres Dansk Erhvervs bemærkning. Der er endnu ikke
taget stilling til den konkrete udmøntning af omstillingsstøtten, og der vil blive taget stilling
herom på baggrund af et oplæg fra regeringen
.
Side 8/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0009.png
Fsva. udnyttelse af overskudsvarme ses der i forbindelse med NEKST-arbejdssporet "Farvel
til gas i danske hjem" på en effektiv udrulning af fjernvarme og andre grønne varmeløsninger.
Ad nr. 8: Skov, landbrug og natur
Dansk Skovforening kommenterer på ’Fit for 55’-forhandlinger. De er uenige i, at man på EU-
plan bør etablere en fælles landsektorsøjle, som omfatter udledninger og optag fra Landbrug-
og LULUCF-sektoren. DS udtrykker bekymring for, at en kombineret sektor "lægger op til off-
settning af fødevareproduktionens klimabelastning.
Danmarks Jægerforbund bemærker, at Planlægningen i marine områder bør være baseret på
en økosystemsbaseret tilgang, og bemærker yderligere, at den opdaterede havplan (jf. politisk
aftale om Danmarks Havplan), ikke er økosystembaseret. Det er fortsat vigtigt at opdatere den
faglig viden om sammenspillet mellem natur- og klimahensyn, særligt målrettet det faglige
grundlag som miljøkonsekvensvurderinger for energianlæg udarbejdes på. Den opdatering
bør altid foregå i samarbejde med forskningsinstitutioner, og bør prioriteres økonomiske højere
i det politiske arbejde end det er tilfældet i dag.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for Dansk Skovforenings bemærkninger
vedrørende de afsluttede forhandlinger om revision af LULUCF-forordningen. Det fremgår af
den reviderede lovtekst, at Kommissionen skal forelægge en rapport for Europa-Parlamentet
og Rådet i 2024 om anvendelsen af LULUCF-forordningen. Som del af denne rapport ventes
Kommissionen at beskrive reguleringsmæssige valgmuligheder for perioden efter 2030, og
Kommissionen kan efterfølgende forelægge lovgivningsmæssige forslag. På baggrund af
Kommissionens analyser vil regeringen tage stilling til valgmulighederne for perioden efter
2030.
Hvad angår arealudfordringen, er regeringen opmærksom på dette. Det fremgår bl.a. i
regeringsgrundlaget, at en kommende Biodiversitetsstrategi og et partnerskab for en
visionsplan for dansk landbrug skal forholde sig til de forskelligartede arealhensyn, som Dansk
Skovforening påpeger.
Aftalen om Danmarks havplan blev indgået d. 7. juni med alle Folketingets partier.
Aftalekredsen er enige om, at Danmarks havplan skal være økosystembaseret. Det fremgår
ligeledes af EU-direktiv om maritim fysisk planlægning, og den danske lov om maritim fysisk
planlægning, at havplanen skal være økosystembaseret. Den økosystembaserede tilgang
tager udgangspunkt i et overordnet planniveau, ligesom der tages afsæt i internationale
principper for økosystembaseret havplanlægning. Aftalepartierne er enige om, at det
undersøges, hvordan ny og eksisterende viden og data kan inddrages, mhp. at understøtte og
styrke den fremtidige økosystembaserede planlægning på havet og samtidig udvikle et mere
bæredygtigt fiskeri.
Side 9/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730479_0010.png
Ad nr. 9: Inddragelse
Forbrugerrådet Tænk, Biogas Danmark, Synergi og 92-gruppen efterspørger en øget grad af
inddragelse. Herunder henviser Synergi og 92-gruppen til Artikel 10 i forvaltningsforordningen,
der danner grundlaget for de nationale energi- og klimaplaner.
92-gruppen efterspørger endvidere etablering af ’multilevel’-dialog med henvisning til
forvaltningsforordningens artikel 11.
92-grupppen bemærkninger til indholdet af rapporten, at udkastet til opdateret dansk NECP
er ikke opdateret og udgør ingen ambitionsøgning, at en øget ambition i NECP-planerne er en
del af at overholde Parisaftalen, klimaindsats fra EU siden 2019 kræver, at nationale 2030-
mål skærpes og at Udkastet til dansk NECP skal indeholde scenarier med additionelle
indsatser,
jf. WAM 1-6.
Ministeriets bemærkninger:
Forvaltningsforordningen artikel 10 danner rammerne for den offentlige høring af den nationale
energi- og klimaplan. Af artiklen fremgår: ’Uden at dette berører andre EU-retlige krav, skal
hver medlemsstat sørge for, at offentligheden tidligt får reel lejlighed til at deltage i
udarbejdelsen af udkastet til integreret national energi- og klimaplan, for så vidt angår planerne
for perioden 2021-2030 i udarbejdelsen af den endelige plan i god tid før vedtagelse heraf...’.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har på den baggrund sendt udkastet til ajourføringen
af den nationale energi- og klimaplan i høring fra den 16. maj 2023 til og med 6. juni 2023.
ministeriet tager bemærkningerne angående inddragelse og høring til efterretning, og vil på
den baggrund i forbindelse med høringen af den endelige ajourførte rapport, i foråret 2024,
efterstræbe en længere høringsperiode.
Angående ’multilevel’-dialog fremgår det af forvaltningsforordningens artikel 11: ’Hver
medlemsstat etablerer en klima- og energidialog på flere niveauer i henhold til de nationale
regler, hvor lokale myndigheder, civilsamfundsorganisationer, erhvervslivet, investorer og
andre relevante interessenter samt offentligheden aktivt kan involvere sig og drøfte de
forskellige scenarier, der opstilles for energi- og klimapolitikken, herunder på lang sigt, og
gennemgå opnåede fremskridt, medmindre de allerede råder over en struktur, der opfylder
dette formål. Integrerede nationale energi- og klimaplaner kan drøftes inden for rammerne af
en sådan dialog.’. Ministerieriet bemærker på den baggrund, at Danmarks klima- og
energipolitik er udformet i dialog med alle relevante aktører i formelle instanser såsom Grønt
Erhvervsforum, Klimapartnerskaberne, Borgertinget, Ungeklimarådet og gennem høringer.
Ministeriet indgår gerne i en dialog om, hvordan vi kan styrke dette arbejde.
Ad nr. 10: Øvrige tværgående bemærkninger
92-grupppen har følgende tværgående bemærkninger til indholdet af rapporten:
1. Udkastet til opdateret dansk NECP er ikke opdateret og udgør ingen
ambitionsøgning.
Side 10/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2.
3.
4.
at en øget ambition i NECP-planerne er en del af at overholde Parisaftalen,
Klimaindsats fra EU siden 2019 kræver, at nationale 2030-mål skærpes.
Udkastet til dansk NECP skal indeholde scenarier med ’additionelle’ indsatser,
jf. WAM 1-6.
Ministeriets bemærkninger:
Vedrørende første og andet punkt om opdatering af energi- og klimaplanen og efterlevelse af
Parisaftalen. Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets klare vurdering, at der er tale
om en gennemgående opdatering af den danske energi- og klimaplan, der er efterlever
principperne i forvaltningsforordningen.
Man skal være opmærksom på, at NECP’en indeholder ambitioner på langt flere områder end
alene drivhusgasudledningerne, som – endda sammen med VE-udbredelsen – blot er en ud
af fem dimensioner, NECP’en redegør for. Der er således sket en ambitionsøgning på flere
områder i udkastet til ajourføringen af NECP’en ift. den sidste NECP.
Det er endvidere Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at de af EU-
Kommissionen guidelines ikke tilsidesætter forvaltningsforordningen, der er godkendt af EU-
Rådet, -Parlamentet og –Kommissionen og udarbejdet i samarbejde med alle EU’s
medlemslande. Kommissionens guidelines skal således ses som en vejledning, og således
udtryk for Kommissionens ønsker, hvorimod forvaltningsforordningen er EU-lovgivning.
Derudover bør det understreges, at forvaltningsforordningen efter Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets opfattelse ikke har til hensigt at indføre nye drivhusgasforpligtelser for
medlemslandene, ud over hvad medlemslandene allerede har forpligtet sig til. De nationale
energi- og klimaplaner er grundlæggende et rapporteringsredskab, skabt for at give EU
Kommissionen mulighed for at overvåge, om EU’s samlede målsætninger opfyldes. I sine
kommentarer til udkastet til NECP forventes Kommissionen ikke desto mindre senere i 2023
at komme med deres vurdering af, hvorvidt Danmark bidrager passende til opfyldelsen af
målsætningerne. Denne vurdering af indsats beror imidlertid alene på Kommissionens egne
forventninger, og ikke på en politisk vedtaget fordelingsnøgle.
Vedrørende det tredje punkt om skærpelse af 2030-mål. Se svaret ovenfor. Derudover er de
politikker og initiativer, der blev finansieret ifm. Danmarks Recovery and Resilience Plan
medtaget i NECP’en. Det er ikke beskrevet i et særskilt afsnit, som Kommissionens guidelines
ønsker, men som i svaret i relation til første punkt, så er Kommissionens guidelines en
vejledning og ikke EU-lovgivning. Finansministeriet udgav deres kapitel til REPowerEU d.
31/5-23, hvorfor det ikke har været muligt at have det materiale (politikker og initiativer) med i
udkastet til ajourføringen af NECP’en. Det vil blive indarbejdet i den endelige version næste
år.
Vedrørende
det
fjerde
punkt
om
scenarier
med
’additionelle’
indsatser.
Forvaltningsforordningens Annex 1 giver mulighed for, at medlemslandene i afsnit 5 i
Side 11/12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 368: Orientering om udkast af Danmark Nationale Energi- og Klimaplan, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
rapporten kan inkludere en vurdering af en udvikling med virkemidler, der forventes vedtaget
efter afleveringen af energi- og klimaplanen. Disse virkemidler er snævert defineret som nogle,
der er ’under diskussion og har en realistisk chance for at blive vedtaget’ efter rapportens
aflevering.
Det er således Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, på baggrund af denne
paragraf, at medlemslandene ikke skal medtage scenarier med hypotetiske udviklinger, under
antagelse af vedtagelse af forskellige virkemidler. Det skal alene give medlemslandene
mulighed for at redegøre for mulige konsekvenser af tiltag, der har en realistisk mulighed for
vedtagelse, men blot endnu er ikke formelt vedtaget ved afleveringen af rapporten.
Side 12/12