Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 367
Offentligt
2730437_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Dato
29. juni 2023
J nr.
2023 - 1893
Orientering om arbejde med store bonusser i energihandelsselskaber
En række nyhedsmedier har i foråret bragt historier om, at et forbrugerejet ener-
giselskab havde indgået kontrakter med bonusaftaler uden loft med enkelte an-
satte. Aftalerne har givet anledning til, at tre ansatte angiveligt skulle have op-
tjent trecifrede millionbonusser på samlet ca. 750 mio. kr. Jeg har på baggrund
af denne og en række andre sager igangsat arbejde i flere spor, der skal for-
holde sig til forholdene på markederne for handel med energi.
Vederlag og god selsk absledelse
For det første har jeg gjort det klart over for branchen, at bonusser i den stør-
relse, som det er set i 2022, er helt ude af proportioner, og at bonusser uden lof-
ter skal være fortid. Jeg har samtidig gjort det klart, at jeg forventer, at branchen
og de enkelte selskaber agerer ansvarligt, er transparente og strammer op på
efterlevelsen af principper for god selskabsledelse herunder ift. aflønning og bo-
nusser.
Green Power Denmark har d. 14. juni 2023 meldt ud, at de vil justere anbefalin-
gerne for god selskabsledelse i forbrugerejede virksomheder. De justerede an-
befalinger omfatter bl.a., at:
Virksomhederne udformer en transparent, proportional og enkel vederlags-
politik, der gælder for hele selskabet/koncernen.
En eventuel variabel del af vederlaget bør have et loft på tildelingstidspunk-
tet. Loftet på den variable del af lønnen bør max være på 100 pct. af basis-
lønnen på tildelingstidspunktet med mulighed for i særlige tilfælde at hæve
det til 200 procent.
Virksomhederne offentliggør det samlede vederlag, som hvert enkelt med-
lem af bestyrelsen og direktionen modtager, og oplyser repræsentantska-
bets vederlæggelse.
Den samlede værdi af vederlag for opsigelsesperioden inkl. fratrædelses-
godtgørelse ved et direktionsmedlems fratræden ikke overstiger to års ve-
derlag inkl. alle vederlagsandele.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 367: Orientering om arbejde med store bonusser i energihandelsselskaber, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730437_0002.png
Jeg noterer mig, at, at branchen dermed har taget de sager, der er omtalt i medi-
erne, seriøst og har strammet op. Jeg vil fortsat følge branchens arbejde med de
skærpede retningslinjer og efterlevelsen af dem meget tæt.
Regulering af systemisk risik o
Der er ligeledes igangsat et tværministerielt arbejde, som skal undersøge mulig
regulering af elhandlernes risikotagning. Der skal bl.a. ses nærmere på, om sy-
stemisk risiko i energibranchen kan gå ud over forsyningssikkerheden. Risiko
ansporet af høje bonusser og bonusser uden loft vil indgå i dette arbejde.
Jeg er ligeledes optaget af, at den fælleseuropæiske regulering af energimarke-
derne er tidssvarende og tilstrækkelig. Der blev taget forhandlingsoplæg på
EU’s elmarkedsreform i Folketingets Europaudvalg den 2. juni. Heri indgår bl.a.,
at man fra dansk side vil arbejde for at fremme håndteringen af systemisk risiko
i energimarkedet på EU-niveau, herunder bl.a. aflønning og vederlag.
Analyse af besk atningsmuligheder for uafhængige mellemhandlere
Der pågår i Skatteministeriet et arbejde med at analysere mulighederne for at til-
vejebringe et finansieringsbidrag fra uafhængige mellemhandlere med overnor-
mal profit. Det følger af aftale om inflationshjælp fra februar 2023, at såfremt der
kan etableres en beskatningsmodel, skal aftalepartierne bag drøfte anvendelsen
af provenuet.
Mark edsmanipulation
Der føres allerede i dag tilsyn og kontrol med manipulation på energimarke-
derne med udgangspunkt i EU-lovgivning. I Danmark er Forsyningstilsynet til-
synsmyndighed i forhold til REMIT, som er den EU-forordning, som sætter en
fælles ramme for overvågning af engrosmarkederne for handel med el og gas.
REMIT-forordningen har direkte retsvirkning i alle EU-lande. Jeg har taget initia-
tiv til, at mit ministerie spørger Forsyningstilsynet, om de har de fornødne res-
sourcer og rammer for at udøve deres kontrolopgave med området.
På Europæisk plan blev rådet den 19. juni enige om en første politisk aftale om
revisionen af REMIT-forordningen. Der lægges heri op til at styrke ACERs (de
europæiske energiregulatorers samarbejdsorgan) rolle som aktør i grænseover-
skridende situationer og dermed muligheder for i samarbejde med de nationale
tilsyn at overvåge energimarkederne, og sikre mod mulig markedsmanipulation.
Revisionen forventes at skulle forhandles med Europa-Parlamentet i efteråret
2023.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2