Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 366
Offentligt
2730067_0001.png
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - Bilag 366
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og driv-
husgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres
energimæssige ydeevne)
§1
I lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 296 af 17. marts 2023 foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres
energimæssige ydeevne
§ 14 a.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres
energimæssige ydeevne, herunder om følgende:
1) Hvilke datacentre der er omfattet af krav om indberetning og offentlig-
gørelse.
2) Hvilke oplysninger der er omfattet af krav om indberetning og offentlig-
gørelse.
3) Anvendelse af bestemte standarder til beregning af datacentres energi-
mæssige ydeevne m.v.
4) Anvendelse af bestemte it-systemer til indberetning.
5) Frister for indberetning.
6) Undtagelser fra krav om indberetning.
7) Undtagelser fra krav om offentliggørelse.
8) Påbud om opfyldelse af regler fastsat i medfør af dette stykke.
9) Tilsyn med opfyldelse af regler fastsat i medfør af dette stykke.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institu-
tion under ministeriet til i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1, nr.
9, at føre tilsyn med opfyldelse af de regler, der er udstedt i medfør af stk.
1.«
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0002.png
UDKAST
2.
I
§ 18 a,
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer efter stk. 1 skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter »støttemodtagere omfattet af kapitel 3,«:
»datacentre omfattet af kapitel 4 a,«.
§2
Loven træder i kraft den 28. december 2023.
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Bemyndigelse til at fastsætte regler om indberetning og offentliggørelse
af oplysninger vedrørende datacentres energimæssige ydeevne
2.1. Gældende ret
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0004.png
UDKAST
1. Indledning
Datacentre står for en stigende del af EU’s energiforbrug og det følger af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/xx/EU om energieffektivitet
(omarbejdning), herefter benævnt energieffektivitetsdirektivet, at det for-
ventes, at datacentrenes energiforbrug vil stige med 28 pct. fra 2018 til 2030.
For at fremme en bæredygtig udvikling for datacentre forpligtes medlems-
staterne med energieffektivitetsdirektivet til at kræve indberetning af data
vedrørende datacentrenes energimæssige ydeevne. Europa-Kommissionen
vil etablere en database, hvor oplysningerne vil skulle indberettes, og hvor
visse data vil være offentligt tilgængelige.
Det foreslås derfor med lovforslaget, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren bemyndiges til at fastsætte regler om indberetning og offentliggørelse
af oplysninger vedrørende datacentres energimæssige ydeevne. Med den fo-
reslåede bemyndigelse tilvejebringes grundlaget for, at artikel 12 i energi-
effektivitetsdirektivet, samt delegerede retsakter i tilknytning til artikel 12
udstedt i medfør af energieffektivitetsdirektivet, kan implementeres i dansk
ret. Energieffektivitetsdirektivet skal være implementeret i dansk ret senest
den [xx. Xx] 2025. Det er dog nødvendigt, at direktivets artikel 12 imple-
menteres tidligere, da medlemsstater i henhold til artikel 12 fra den 15. maj
2024 og årligt herefter skal pålægge datacentre med et installeret effektfor-
brug til IT på 500 kW eller derover at indberette oplysninger i relation til
datacentrenes energimæssige ydeevne.
2. Bemyndigelse til at fastsætte regler om indberetning og offentliggø-
relse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssige ydeevne
2.1. Gældende ret
Der er ikke gældende regler i dansk ret om, at ejere eller operatører af data-
centre skal indberette oplysninger om energimæssig ydeevne. De pligter der
følger af artikel 12 i energieffektivitetsdirektivet er nye, og vil skulle imple-
menteres i dansk ret.
Et datacenter defineres i henhold til energieffektivitetsdirektivet som en
struktur eller gruppe af strukturer, der anvendes til at rumme, forbinde og
drive computersystemer eller servere og dertil hørende udstyr til lagring,
behandling eller distribution af data og dertil knyttede aktiviteter.
Det følger af artikel 12, stk. 1, i energieffektivitetsdirektivet, at medlems-
stater senest den 15. maj 2024 og efterfølgende hvert år skal pålægge ejere
og operatører af datacentre på deres område med et installeret effektforbrug
4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0005.png
UDKAST
til IT på mindst 500 kW, at gøre de oplysninger, som er fastsat i direktivets
bilag VII, offentligt tilgængelige og at indlæse dem i den europæiske data-
base over datacentre, jf., artikel 12, stk. 3, bortset fra oplysninger, der er
omfattet af national ret og EU-retten om beskyttelse af handels- og forret-
ningshemmeligheder og fortrolighed.
Det følger af bilag VII, pkt. a, at der som minimum skal indberettes oplys-
ninger om navnet på datacentret, navnet på datacentrets ejer og operatører,
datoen, hvor datacentret blev sat i drift, samt den kommune, hvori datacen-
tret er beliggende. Derudover følger det af bilagets pkt. b, at der skal oplyses
om datacentrets etageareal, den installerede effekt, den årlige indgående og
udgående datatrafik og mængden af data, der lagres og behandles i datacen-
tret. Det følger endvidere af bilagets pkt. c, at der skal indberettes informa-
tioner om datacentrets præstationer i det seneste hele kalenderår i overens-
stemmelse med de centrale præstationsindikatorer for bl.a. energiforbrug,
strømforbrug, temperaturindstillingspunkter, udnyttelse af spildvarme,
vandforbrug og brug af vedvarende energi, i givet fald på grundlag af
CEN/CENELEC EN 50600-4 "Informationsteknologi – Faciliteter og infra-
strukturer i datacentre", indtil ikrafttrædelsen af en delegeret retsakt vedta-
get i henhold til direktivets artikel 33, stk. 3.
Europa-Kommissionen har i medfør af artikel 33, stk. 3, beføjelse til at ved-
tage delegerede retsakter i overensstemmelse med direktivets artikel 34, for
efter høring af relevante interessenter at etablere en fælles EU-ordning til
vurdering af bæredygtigheden af datacentre på unionens område. Europa-
Kommissionen skal vedtage den første delegerede retsakt senest den 31. de-
cember 2023. Det følger endvidere af artikel 33, stk. 3, at den fælles EU-
ordning skal fastlægge definitionen af indikatorer for datacentres bæredyg-
tighed og fastlægge de centrale præstationsindikatorer, der skal anvendes til
at måle disse. Det følger af artikel 34, stk. 5, at Kommissionen så snart den
vedtager en delegeret retsakt vil skulle give meddelelse herom til Europa-
Parlamentet og Rådet. Det følger herefter af artikel 34, stk. 6, at en delegeret
retsakt vedtaget i henhold til artikel 33 kun træder i kraft, hvis hverken Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to må-
neder fra de har modtaget meddelelsen om den delegerede retsakt. Denne
frist kan efter anmodning fra Europa-Parlamentet eller Rådet forlænges med
to måneder.
Det følger af artikel 12, stk. 2, at datacentre, der udelukkende bruges til eller
leverer tjenester til et endeligt formål, der vedrører forsvar og civilbeskyt-
telse, ikke er omfattet af direktivets artikel 12, stk. 1.
Det følger af artikel 12, stk. 3, at Europa-Kommissionen opretter en euro-
pæisk database over datacentre, der omfatter oplysninger, som ejeren eller
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0006.png
UDKAST
operatøren af de forpligtede datacentre har meddelt i overensstemmelse med
stk. 1. Det følger endvidere, at den europæiske database skal være offentligt
tilgængelig på et overordnet niveau.
Det følger af artikel 12, stk. 5, at Europa-Kommissionen senest den 15. maj
2025 skal vurdere de tilgængelige data om datacentres energieffektivitet,
som den har fået forelagt i henhold til stk. 1 og 3, og herefter forelægger
Europa-Parlamentet og Rådet en rapport, eventuelt ledsaget af lovgivnings-
mæssige forslag, der indeholder yderligere foranstaltninger til at forbedre
energieffektiviteten, herunder fastsættelse af minimumsstandarder for yde-
evne og en vurdering af gennemførligheden af omstillingen til en sektor med
nettonulemissionsdatacentre i tæt samråd med de relevante interessenter.
Sådanne forslag kan fastsætte en tidsfrist, inden for hvilken de eksisterende
datacentre vil skulle overholde minimumsydeevnen.
Det følger af præambelbetragtning 87, at rapporteringsforpligtelsen i alle
tilfælde og specifikt for virksomhedsdatacentre på stedet bør forstås som en
henvisning til de lokaler og det udstyr, der primært eller udelukkende bruges
til datarelaterede funktioner (serverrum), herunder det nødvendige tilknyt-
tede udstyr, f.eks. tilhørende køling, belysning, batterisystemer eller uafbry-
delige strømforsyninger. Det følger endvidere af præamblen, at IT-udstyr,
der primært er anbragt eller installeret i offentligt tilgængelige lokaler, fæl-
les lokaler eller kontorlokaler, eller som understøtter andre virksomheds-
funktioner såsom arbejdsstationer, bærbare computere, fotokopimaskiner,
sensorer, sikkerhedsudstyr eller hvidevarer og audiovisuelt udstyr, bør und-
tages fra rapporteringsforpligtelsen. Samme udelukkelse bør også gælde for
serverudstyr, netværksudstyr, lagringsudstyr og tilknyttet udstyr, der vil
være spredt ud over et område såsom enkelte servere, enkelte rackskabe el-
ler wi-fi- og netværkspunkter.
Det følger af præambelbetragtning 88, at de indsamlede data som minimum
bør anvendes til at måle en række grundlæggende dimensioner af et bære-
dygtigt datacenter, nemlig hvor effektivt det bruger energi, hvor stor en del
af denne energi der stammer fra vedvarende energikilder, genbrug af even-
tuel spildvarme, som det producerer, effektiviteten af køling, effektiviteten
af CO
2
-anvendelsen og anvendelsen af ferskvand. Det følger endvidere af
præamblen, at de indsamlede data og bæredygtighedsindikatorer bør øge
bevidstheden blandt datacenterejere og -operatører, producenter af udstyr,
udviklere af software og tjenester, brugere af datacentertjenester på alle ni-
veauer samt enheder og organisationer, der udbyder, anvender eller indkø-
ber cloud- og datacentertjenester. De bør også skabe tillid til de faktiske
forbedringer, der opnås som følge af bestræbelserne og foranstaltningerne
6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0007.png
UDKAST
med henblik på at øge bæredygtigheden i nye eller eksisterende datacentre.
Endelig fremgår det af præamblen, at de bør anvendes som grundlag for
gennemsigtig og evidensbaseret planlægning og beslutningstagning og at
Kommissionen bør vurdere datacentrenes effektivitet på grundlag af oplys-
ninger indsendt af medlemsstaterne.
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Energieffektivitetsdirektivet er en omarbejdning af det nuværende energief-
fektivitetsdirektiv, der senest blev revideret i 2018. Som noget nyt indehol-
der energieffektivitetsdirektivet pligter rettet mod datacentre med et instal-
leret effektforbrug til IT på 500 kW eller derover.
I Danmark kan datacentrene opdeles i fire hovedkategorier, 1) hyperscale,
2) co-location, 3) enterprise og 4) urbane/Micro/Edge. Kategori 1-3 har et
typisk elforbrug på mellem 10-300 MW, mens kategori 4 typisk har et el-
forbrug på 50-400 kW.
Hyperscale er store datacentre der oftest ejes, drives og anvendes af inter-
netbaserede virksomheder. Hyperscale datacentre agerer derfor ofte som
serviceplatform for sociale medier, søgemaskiner, streamingtjenester og e-
handelssider. Grundet disse virksomheders online tilstedeværelse, kræver
denne type virksomheder en stor datakapacitet.
Co-location datacentre er kendetegnet ved, at operatøren udlejer plads, elek-
tricitet og køling til en række forskellige kunder. Kunderne står typisk selv
for at opsætte deres eget IT-udstyr i co-location faciliteterne. Derved adskil-
ler co-location sig fra andre forretningsmodeller ved at være baseret på et
delekoncept. Co-location datacentrene agerer altså som serviceplatform for
et større antal kunder, der efterspørger datacenterinfrastruktur på specifikke
lokationer.
Enterprise datacentre er et traditionelt lokalt server set-up. Enterprise data-
centrene drives som egne serviceplatforme til virksomheder, der har valgt
ikke at outsource deres operationelle IT-behov til f.eks. en co-location eller
cloud baseret løsning (netbaseret løsning hvor systemer er i et serverfælles-
skab, som kan tilgås online). Dermed er enterprise datacentrenes servere ty-
pisk placeret i et dedikeret lokale i virksomhedens egne bygninger og danner
dermed grundlag for virksomhedens interne netværk og IT-løsninger. Idet
virksomheders behov for datakapacitet er vidt forskellige, er det vanskeligt
at estimere et typisk elforbrug for denne type datacenter.
Urbane datacentre er mindre datacentre, der servicerer kunder med en efter-
spørgsel på datakapacitet med en meget lav latency (den tid, der går, fra data
7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0008.png
UDKAST
bliver afsendt, og til de ankommer til modtageren). Idet de urbane datacentre
er af mindre størrelse, ses der typisk en eleffekt på 50- 400 kW per datacen-
ter.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det er nød-
vendigt at foreslå nye bemyndigelsesbestemmelser i lov om fremme af ef-
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr.
296 af 17. marts 2023, (herefter energispareloven), med henblik på at mu-
liggøre opfyldelse af energieffektivitetsdirektivets krav vedrørende datacen-
tre
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det er mest
hensigtsmæssigt, at regler om energieffektivitet i datacentre fastsættes af
klima, energi- og forsyningsministeren ved bekendtgørelse efter bemyndi-
gelse, dels på grund af reglernes teknisk komplekse karakter, dels fordi dette
vil skabe størst mulig fleksibilitet i forhold til fremtidig tilpasning af reg-
lerne, der vil blive nødvendigt, da Europa-Kommissionen i medfør af ener-
gieffektivitetsdirektivet er bemyndiget til at udstede delegerede retsakter
vedrørende artikel 12. Derudover vil det give de omfattede aktører et bedre
overblik, når alle relevante regler samles i en bekendtgørelse.
Ministeriet vurderer overordnet, at adgangen til at regulere i medfør af en
sådan bemyndigelsesbestemmelse vil skulle afgrænses af direktivets be-
stemmelser, delegerede retsakter i tilknytning til artikel 12, som er udstedt i
medfør af energieffektivitetsdirektivet og eventuelle vejledninger fra Eu-
ropa-Kommissionen.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt kapitel 4 a i energispareloven med over-
skriften ”Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende data-
centres energimæssige ydeevne”.
Derudover foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren i en ny §
14 a bemyndiges til at fastsætte regler om indberetning og offentliggørelse
af oplysninger vedrørende datacentres energimæssige ydeevne.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes til at fastsætte regler om
gennemførelse af de obligatoriske bestemmelser i energieffektivitetsdirek-
tivets artikel 12 vedrørende datacentre samt senere delegerede retsakter,
som Europa-Kommissionen måtte udstede i tilknytning til artikel 12 samt
eventuelle nærmere retningslinjer fra Europa-Kommissionen i form af vej-
ledninger.
8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0009.png
UDKAST
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fast-
sætte en regel om, at det vil være datacentre med et installeret effektfor-
brug til IT på mindst 500 kW, der vil blive omfattet af kravene om indbe-
retning og offentliggørelse af oplysninger.
Størrelseskravet til hvilke datacentre, der vil være omfattet af de regler, der
fastsættes i medfør af bemyndigelsen, vil umiddelbart medføre, at alle hy-
perscale datacentre vil blive omfattet, mens en del co-location datacentre vil
blive omfattet. I nogle tilfælde vil enterprise datacentre endvidere blive om-
fattet, da der kan forekomme tilfælde, hvor sådanne datacentre har et instal-
leret effektforbrug til IT på minimum 500 kW. Det forventes ikke, at den
foreslåede regulering vil komme til at omfatte datacentre i kategorien urbane
datacentre. Det forventes, at de regler der kan fastsættes med hjemmel i de
foreslåede bemyndigelser, på nuværende tidspunkt vil omfatte 20-30 data-
centre.
Den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes til at fastsætte regler
om, hvilke oplysninger der er omfattet af pligten til indberetning og offent-
liggørelse. Det forventes, at det vil blive et krav, at de omfattede datacentre
indberetter de oplysninger, der følger af energieffektivitetsdirektivets bilag
VII. For nærmere om indholdet i bilag VII henvises til de almindelige be-
mærkninger pkt. 2.1.
Det forventes endvidere, at der med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse
vil blive fastsat regler om, at oplysninger vedrørende datacentrenes energi-
mæssige ydeevne vil skulle indberettes årligt i en europæisk database over
datacentre, inden for nærmere fastsatte frister. Det forventes endvidere, at
der vil blive fastsat regler om, at det vil være ejeren og operatøren af data-
centeret, der vil være forpligtet til at indberette oplysningerne i den europæ-
iske database over datacentre. I nogle tilfælde vil der være sammenfald mel-
lem ejeren og operatøren af datacenteret. Er det ikke tilfældet forventes det,
at forpligtelsen vil påhvile begge aktører, men i praksis vil det være tilstræk-
keligt, at én af aktørerne indberetter de påkrævede oplysninger.
Det forventes, at Europa-Kommissionen vil gøre visse af de data, som vil
blive indberettet i den europæiske database over datacentre, offentligt til-
gængelige. Det forventes, at offentligheden vil få adgang til to niveauer af
information. For det første vil det være information om enkelte datacentre
og for det andet aggregeret information fra hver medlemsstat eller hele EU.
Information, der forventes at være offentlig tilgængeligt, om det enkelte da-
tacenter vil bl.a. være type datacenter, total energiforbrug, vandforbrug og
mængden af produceret vedvarende energi on-site. Det forventes, at en
9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0010.png
UDKAST
række oplysninger ikke vil blive offentligt tilgængelige, herunder oplysnin-
ger om navnet på datacentret, type bygning, den fysiske størrelse på bygnin-
gen, antal racks (strukturelle enheder, der bruges til at organisere og montere
servere på) og serverkapacitet.
Den foreslåede bemyndigelse vil derudover kunne anvendes til at fastsætte
undtagelser til krav om indberetning og undtagelser til krav om offentliggø-
relse. Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at datacentre, der udelukkende bruges til eller leverer
tjenester til et endeligt formål, der vedrører forsvar og civilbeskyttelse, vil
være undtaget kravet om indberetning. Denne undtagelse følger af artikel
12, stk. 2, i energieffektivitetsdirektivet. Herudover forventes det, at den fo-
reslåede bestemmelse vil blive anvendt til at fastsætte en regel om, at så-
fremt oplysninger er omfattet af national ret eller EU-ret om beskyttelse af
handels- og forretningshemmeligheder eller fortrolighed, vil de kunne und-
tages krav om offentliggørelse. Denne undtagelse følger af artikel 12, stk. 1,
i energieffektivitetsdirektivet.
Det foreslås endvidere, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast-
sætte regler om påbud om opfyldelse af regler og om tilsyn med overhol-
delse af de regler, der kan udstedes med hjemmel i forslaget til § 14 a, stk.
1. Det forventes, at Energistyrelsen vil blive bemyndiget til at føre dette til-
syn, der også vil kunne omfatte, at Energistyrelsen udsteder påbud om op-
fyldelse af kravene.
For nærmere om de foreslåede bemyndigelsers rækkevidde henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 1, og de specielle bemærkninger hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at ville medføre udgifter for staten i form af udgifter
i Energistyrelsen til udarbejdelse af administrative forskrifter samt admini-
strationen heraf. Det forventes, at udgifterne hertil kan holdes inden for
Energistyrelsens egen ramme.
Lovforslaget vurderes umiddelbart ikke at ville medføre økonomiske kon-
sekvenser eller implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Folketingets partier indgik i januar 2018 en aftale om digitaliseringsklar lov-
givning, som skal sikre et mere enkelt og klart lovgrundlag, som er let at
forstå og omsætte til sikre og brugervenlige digitale løsninger. Digitalise-
ringsstyrelsens vejledning herom fra maj 2018 indeholder syv principper for
10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0011.png
UDKAST
digitaliseringsklar lovgivning, som er blevet vurderet for dette lovforslag og
følges, hvor det er relevant. Særligt i forhold til princip 2 om digital kom-
munikation foreslås det, at der i energispareloven indsættes en bemyndi-
gelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at udstede regler om, at
indberetning skal ske via et bestemt it-system. Det forventes, at det vil være
pligtmæssigt for datacentrene at indberette digitalt til en europæisk database
over datacentre, som etableres af Europa-Kommissionen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget foreslås det, at der i energispareloven indsættes bemyndi-
gelsesbestemmelser til klima-, energi- og forsyningsministeren, der mulig-
gør implementering af energieffektivitetsdirektivets artikel 12, samt yderli-
gere krav, som følge af vedtagne delegerede retsakter, som Europa-Kom-
missionen kan udstede med hjemmel i artikel 33, stk. 3, i energieffektivi-
tetsdirektivet samt eventuelle vejledninger fra Europa-Kommissionen.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 14 a, stk. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, vil blive anvendt til at udstede regler for datacen-
tre med et installeret effektforbrug til IT på 500 kW eller derover med krav
om indberetning og offentliggørelse af visse oplysninger i en europæisk da-
tabase over datacentre. Det vurderes på nuværende tidspunkt, at 20-30 da-
tacentre vil blive omfattet af kravet om indberetning af oplysninger. Det
vurderes, at de omfattede datacentre allerede vil være i besiddelse af de data,
som vil skulle indberettes. Det estimeres, at hvert af de omfattede datacentre
årligt vil skulle anvende omkring 15 timer på at indberette. Det estimeres
samlet set at det årlige timeforbrug vil udgøre 300-450 timer.
Den endelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet vil foreligge ved udmøntning af de foreslåede bemyndigel-
ser i den foreslåede § 14 a i energispareloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det vurderes ikke, at lovforslaget vil påvirke virksomheders og iværksætte-
res muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innova-
tion, herunder brug af sikkerheds- og privatlivsfremmende teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende og vil derfor ikke medføre ad-
ministrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke, at ville medføre hverken positive eller negative
konsekvenser for klimaet.
11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0012.png
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at ville medføre miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der skal muliggøre implementering
af artikel 12 i [Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/xx/EU af [XX.
Xxx] 2023 om energieffektivitet (omarbejdning)].
Danmark skal senest den [xxx] 2025 have vedtaget og offentliggjort de love
og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme og
gennemføre direktivet. De krav vedrørende datacentre, som følger af ener-
gieffektivitetsdirektivets artikel 12, vil dog skulle gennemføres tidligere, da
medlemsstaten skal kunne stille krav om, at forpligtede datacentre allerede
senest den 15. maj 2024 skal indberette oplysninger i en europæisk database
over datacentre. Dette indebærer, at artikel 12 vil skulle gennemføres i dansk
ret inden fristen den 15. maj 2024.
De fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering er
iagttaget. Det følger af princip 5, at byrdefuld EU-regulering bør træde i
kraft senest muligt og under hensyntagen til de fælles ikrafttrædelsesda-
toer. Energieffektivitetsdirektivets samlede implementeringsfrist er den
[xxx. Xxxx] 2025, mens de krav der følger af artikel 12 vil medføre, at
Danmark allerede fra den 15. maj 2024 skal kunne pålægge de omfattede
datacentre at indberette. Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 28. de-
cember 2023. Det forventes, at reglerne i medfør af den foreslåede bemyn-
digelse i § 14 a, stk. 1, vil blive udmøntet i en ny bekendtgørelse med
ikrafttræden hurtigst muligt derefter, for at sikre, at de berørte vil kunne nå
at indrette sig på kravene i god tid inden den første indberetningsfrist, som
forventes at blive den 15. maj 2024.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli til den 17. august 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademikerne, Aktive Energiforbru-
gere, Aktiveenergiforbrugere, Affald Plus, AffaldVarme Aarhus, Alumi-
nium Danmark, Ankenævnet på Energiområdet, Andel, Arbejdstilsynet,
BAT-kartellet, Better Energy, Biofos A/S, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, CEPOS, Cerius,
Cevea, Center for Electric Power and Energy (DTU), Concito, COWI, Da-
nish Data Center Industry (DDI), Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0013.png
UDKAST
Affaldsforening, Danske Arkitektvirksomheder, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri, Danske Advokater, De Frie Energiselskaber,
Dansk Industri (DI), drivkraft Danmark, EA Energianalyse, EjendomDan-
mark,Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Fagbevægelsens Hoved-
organisation, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, GreenTech Advisor,
Green Power Denmark, IT-Branchen, Kommunernes Landsforening, Land-
brug og Fødevarer, MOE Rådgivende ingeniører, Niras, Rambøll, Rådet for
Bæredygtigt Byggeri, Rådet for grøn omstilling, SMV Danmark, Synergi,
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Veltek og Viegand Maagøe.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget vurderes at ville med-
føre udgifter for Energistyrelsen til
udarbejdelse af administrative for-
skrifter og administrationen heraf.
Det forventes, at udgifterne hertil kan
holdes inden for Energistyrelsens
egen ramme.
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Det vurderes på nuværende tids-
punkt, at 20-30 datacentre vil blive
omfattet af kravet om indberetning af
oplysninger. Det vurderes, at de om-
fattede datacentre allerede vil være i
besiddelse af de data, som vil skulle
13
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0014.png
UDKAST
indberettes. Det estimeres, at hvert af
de omfattede datacentre årligt vil
skulle anvende omkring 15 timer på
at indberette. Det estimeres samlet
set at det årlige timeforbrug vil ud-
gøre 300-450 timer.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder bestemmelser, der skal muliggøre implementering
retten
af artikel 12 i [Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/xx/EU af [XX.
Xxx] 2023 om energieffektivitet (omarbejdning)].
Danmark skal senest den [xxx] 2025 have vedtaget og offentliggjort de love
og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme og
gennemføre direktivet. De krav vedrørende datacentre, som følger af ener-
gieffektivitetsdirektivets artikel 12, vil dog skulle gennemføres tidligere, da
medlemsstaten skal kunne stille krav om, at forpligtede datacentre allerede
senest den 15. maj 2024 skal indberette oplysninger i en europæisk database
over datacentre. Dette indebærer, at artikel 12 vil skulle gennemføres i
dansk ret inden fristen den 15. maj 2024.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0015.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der findes ikke regler i gældende ret, der giver mulighed for, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om krav til datacentre
om indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres
energimæssige ydeevne.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes et nyt kapitel 4 a i lov om
fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 296 af 17. marts 2023, (herefter energispareloven), med
overskriften ”Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende
datacentres energimæssige ydeevne”.
Det følger af den foreslåede indsættelse af
§ 14 a, stk. 1,
at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning og offentlig-
gørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssige ydeevne.
Den foreslåede bestemmelse vil give klima-, energi- og forsyningsministe-
ren bemyndigelse til at fastsætte regler, der er nødvendige for at implemen-
tere de obligatoriske bestemmelser i energieffektivitetsdirektivets artikel 12
vedrørende datacentre, senere delegerede retsakter, som Europa-Kommissi-
onen måtte udstede i tilknytning til artikel 12 samt eventuelle vejledninger
fra Europa-Kommissionen. For nærmere om indholdet i energieffektivise-
ringsdirektivets artikel 12 henvises til de almindelige bemærkninger pkt.
2.1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi-, og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om krav til datacentre om indberetning
af oplysninger i relation til datacentrenes energimæssige ydeevne, og om
offentliggørelse af sådanne oplysninger.
Udmøntning af den foreslåede bemyndigelse i § 14 a, stk. 1, vil kunne ske
ved fastsættelse af regler på en række områder, der er fremhævet i den ikke
udtømmende opregning i stk. 1, nr. 1-9.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0016.png
UDKAST
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 1,
at ministeren kan fastsætte
regler om, hvilke datacentre der er omfattet af krav om indberetning og of-
fentliggørelse.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte regler
om, at datacentre med et installeret effektforbrug til IT på 500 kW eller der-
over vil være omfattet af kravene om indberetning og offentliggørelse. Af-
grænsningen fremgår af energieffektiviseringsdirektivets artikel 12, stk. 1.
Reglerne vil omfatte både eksisterende og nye datacentre.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, hvem der vil være forpligtet til at indberette oplysninger. Det
forventes, at det vil være enten ejeren og operatøren af datacenteret, der vil
blive forpligtet til at foretage indberetningen. I nogle tilfælde vil der være
sammenfald mellem ejeren og operatøren af datacenteret. Er det ikke tilfæl-
det forventes det, at forpligtelsen vil påhvile begge aktører, men i praksis vil
det være tilstrækkeligt, at én af aktørerne indberetter de påkrævede oplys-
ninger. Når der i det følgende henvises til, at et datacenter er forpligtet eller
omfattet af en forpligtelse, er det således ejeren og operatøren af datacente-
rets forpligtelser, der henvises til.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 2,
at ministeren kan fastsætte
regler om, hvilke oplysninger der er omfattet af krav om indberetning og
offentliggørelse.
Det forventes, at det som minimum vil blive et krav, at der indberettes op-
lysninger om navnet på datacenteret, navn på ejeren af datacenteret og på
operatøreren af datacenteret, dato for hvornår datacenteret blev sat i drift
og oplysninger om den kommune hvori datacenteret er beliggende. Derud-
over forventes det, at der vil skulle oplyses om datacentrets etageareal, den
installerede effekt, den årlige indgående og udgående datatrafik og mæng-
den af data, der lagres og behandles i datacentret. De nævnte krav følger af
energieffektivitetsdirektivets bilag VII, pkt. a og b.
Endelig forventes det, at der vil skulle indberettes informationer om data-
centrets præstationer i det seneste hele kalenderår i overensstemmelse med
de centrale præstationsindikatorer for bl.a. energiforbrug, strømforbrug,
temperaturindstillingspunkter, udnyttelse af spildvarme, vandforbrug og
brug af vedvarende energi. De centrale præstationsindikatorer vil komme
til at fremgå af en delegeret retsakt udstedt af Europa-Kommissionen i
henhold til energieffektivitetsdirektivets artikel 33, stk. 3. Indtil en sådan
16
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0017.png
UDKAST
delegeret retsakt træder i kraft vil datacenterets præstationer skulle vurde-
res på grundlag af den internationale tekniske specifikation CEN/CENE-
LEC EN 50600-4 "Information technology - Data centre facilities and in-
frastructures". De nævnte krav vedrørende centrale præstationsindikatorer
følger af energieffektivitetsdirektivets bilag VII, pkt. c. For nærmere
herom henvises til de specielle bemærkninger til den foreslåede § 14 a, stk.
1, nr. 3, nedenfor.
Det kan vise sig, at de ovenfor nævnte oplysninger vil skulle ændres eller
tilpasses på baggrund af udstedte delegerede retsakter eller eventuelle vej-
ledninger fra Europa-Kommissionen.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 3,
at ministeren kan fastsætte
regler om anvendelse af bestemte standarder til beregning af datacentres
energimæssige ydeevne m.v.
Det forventes, at det vil blive et krav, at de informationer om ydeevne, som
skal indberettes, vil skulle være i overensstemmelse med centrale præstati-
onsindikatorer om bl.a. energiforbrug, eludnyttelse, sætpunkter for tempe-
ratur, spildevandsudnyttelse, vandforbrug og brug af vedvarende energi. Det
forventes, at Europa-Kommissionen i medfør af artikel 33, stk. 3, i energi-
effektivitetsdirektivet, vil udstede en delegeret retsakt angående dette. Indtil
Europa-Kommissionen udsteder en delegeret retsakt forventes det, at der vil
blive fastsat krav om, at den internationale tekniske specifikation CEN/CE-
NELEC EN 50600-4 "Information technology - Data centre facilities and
infrastructures" anvendes, hvor det er relevant, jf. bilag VII, pkt. c, i energi-
effektivitetsdirektivet.
CEN/CENELEC EN 50600-4 er en international teknisk specifikation ud-
arbejdet af European Committee for Standardization (CEN) og European
Commitee for Electrotechnical Standardization (CENELEC). Standarden
anvendes til at specificere og kvalificere effektiviteten af energi til at kon-
trollere temperaturerne i datacenteret.
Det forventes, at der med hjemmel i § 18 a, stk. 1, i energispareloven vil
blive fastsat en regel om, at standarden CEN/CENELEC EN 50600-4 ikke
indføres i Lovtidende. Det forventes, at der i medfør af energispareloven §
18 a, stk. 2, vil blive fastsat nærmere regler om, hvorledes oplysning om de
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i
Lovtidende, jf. § 18 a, stk. 1, kan fås. Dette skal sikre, at der tages hensyn
til ophavsretlige rettigheder.
17
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0018.png
UDKAST
Det forventes endvidere, at der i medfør af den foreslåede nye bestemmelse
jf. lovforslagets § 1, nr. 2, vil blive fastsat krav om, at CEN/CENELEC EN
50600-4 er gældende, selvom den ikke foreligger på dansk. For nærmere
herom henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 4,
at ministeren kan fastsætte
regler om anvendelse af bestemte it-systemer til indberetning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, at det vil være et krav, at oplysnin-
ger indberettes i et særligt it-system.
Det forventes, at den foreslåede bestemmelse vil blive anvendt til at fast-
sætte regler om, at de forpligtede datacentre vil skulle indberette oplysnin-
ger til en fælles europæisk database over datacentre, som Europa-Kommis-
sionen vil etablere. Oplysninger, der ikke anses for fortrolige, vil blive of-
fentliggjort på et overordnet niveau, jf. energieffektiviseringsdirektivets ar-
tikel 12, stk. 3.
Det forventes, at Europa-Kommissionen vil gøre visse af de data, som vil
blive indberettet i den europæiske database over datacentre, offentligt til-
gængelige. Det forventes, at offentligheden vil få adgang til to niveauer af
information. For det første vil det være information om enkelte datacentre
og for det andet aggregeret information fra hver medlemsstat eller hele EU.
Information om det enkelte datacenter, der forventes at være offentlig til-
gængelig, vil bl.a. være type datacenter, total energiforbrug, vandforbrug og
mængden af produceret vedvarende energi on-site. Det forventes, at en
række oplysninger ikke vil blive offentligt tilgængelige, herunder oplysnin-
ger om navnet på datacentret, type bygning, den fysiske størrelse på bygnin-
gen, antal racks (strukturelle enheder, der bruges til at organisere og montere
servere på) og serverkapacitet.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 5,
at ministeren kan fastsætte
regler om frister for indberetning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, hvornår de forpligtede datacentre
vil skulle indberette oplysninger.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastætte regler om,
at de forpligtede datacentre senest den 15. maj 2024 og samme dato årligt
herefter vil skulle indberette de af forpligtelsen omfattede oplysninger i den
18
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0019.png
UDKAST
europæiske database over datacentre. Fristen fremgår af energieffektivitets-
direktivets artikel 12, stk. 1.
For nye datacentre forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at der for
sådanne datacentre vil skulle indberettes oplysninger ved første årlige ind-
beretningsfrist efter datacenteret er sat i drift.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 6,
at ministeren kan fastsætte
regler om undtagelser fra krav om indberetning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, at nogle datacentre vil være und-
taget krav om indberetning.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fast-
sætte regler om, at datacentre, der udelukkende bruges til eller leverer tje-
nester til et endeligt formål, der vedrører forsvar og civilbeskyttelse, vil
være undtaget kravet om indberetning. Denne undtagelse følger af artikel
12, stk. 2, i energieffektivitetsdirektivet.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 7,
at ministeren kan fastsætte
regler om undtagelser fra krav om offentliggørelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, at nogle af de oplysninger, som
datacentrene indberetter ikke vil skulle offentliggøres.
Det forventes, at den foreslåede bestemmelse vil blive anvendt til at fast-
sætte en regel om, at såfremt oplysninger er omfattet af national ret eller
EU-ret om beskyttelse af handels- og forretningshemmeligheder eller for-
trolighed, vil de pågældende oplysninger kunne undtages krav om offent-
liggørelse efter regler fastsat i medfør af § 14 a, stk. 1. Denne undtagelse
følger af artikel 12, stk. 1, i energieffektivitetsdirektivet.
Det forventes endvidere, at der i administrationen af den europæiske data-
base over datacentre vil blive taget hensyn til forretningshemmeligheder
på den måde, at sådanne data enten ikke offentliggøres eller offentliggøres
anonymiseret.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 8,
at ministeren kan fastsætte
regler om påbud om opfyldelse af regler fastsat i medfør af dette stykke.
19
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0020.png
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, at de forpligtede aktører vil
kunne blive påbudt at opfylde de krav til indberetning af oplysninger for
datacentre, som der forventes fastsat regler om i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 14 a, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse forventes det, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren vil fastsætte regler om, at der kan udstedes et påbud om, at
forpligtede aktører vil skulle indberette oplysninger. De aktører, der vil
kunne blive mødt med et påbud forventes at være de aktører, der i henhold
til regler udstedt i medfør af forslaget til § 14 a, stk. 1 er forpligtede til at
indberette oplysninger om datacenteret, dvs. ejeren og operatøren af data-
centeret.
Påbud vil eksempelvis kunne anvendes, hvis der ikke er indberettet oplys-
ninger i medfør af reglerne, selvom ministeren har truffet afgørelse om, at
det pågældende datacenter er omfattet af forpligtelsen. I tvivlstilfælde vil
ministeren kontakte ejeren og operatøren af et potentielt forpligtet datacen-
ter med henblik på at afklare, om datacenteret er omfattet af forpligtelsen.
Den foreslåede bestemmelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte en
regel om, at ministeren vil kunne udstede påbud om, at den forpligtede ak-
tør vil skulle indberette manglende oplysninger.
Ministeren vil endelig kunne fastsætte regler om, at et påbud kan omfatte
en forpligtelse til at efterleve påbuddet inden for en af ministeren fastsat
frist. Fristen vil blive fastsat efter partshøring.
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive
fastsat regler om, at den, der undlader at efterkomme et påbud, straffes
med bøde. For nærmere herom henvises til de specielle bemærkninger til
den foreslåede § 14 a, stk. 1, nr. 9.
Det følger af det foreslåede § 14 a, stk. 1,
nr. 9,
at ministeren kan fastsætte
regler om tilsyn med opfyldelse af regler fastsat i medfør af dette stykke.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren vil kunne udstede regler om tilsyn med overholdelse af de
regler, der med de foreslåede bemyndigelser vil blive fastsat for datacen-
tre.
20
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0021.png
UDKAST
De omfattede datacentre vil skulle indsende oplysninger til en fælles euro-
pæisk database over datacentre. Det forventes, at Klima-, energi- og Forsy-
ningsministeriet vil få tilladelse til at tilgå databasen, og disse oplysninger
forventes dermed at kunne danne grundlag for tilsyn af, om de korrekte
oplysninger er indberettet.
Det forventes, at der alene føres tilsyn med datacentrene, hvis klima-,
energi- og forsyningsministeren bliver opmærksom på, at ejeren og opera-
tøren af et datacenter, som umiddelbart er omfattet af reglerne, ikke har
indberettet oplysninger eller de indberettede oplysninger er mangelfulde.
Tilsynet vil også kunne omfatte, at det efterses, om oplysninger som er
markeret som fortrolige også af myndigheden vurderes som omfattet af
regler vedrørende fortrolighed. Det kan også vise sig relevant at foretage
stikprøvekontrol.
Tilsynet vil dermed kunne omfatte, at der føres tilsyn med, om de omfat-
tede ejere og operatører af datacentre indberetter oplysninger, om de kor-
rekte oplysninger indberettes, om de indberettede oplysninger er mangel-
fulde og om tidsfrister for indberetning overholdes.
Muligheden for tilsyn vil kunne understøtte en effektiv implementering af
energieffektivitetsdirektivets artikel 12.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af
det foreslåede § 14 a, stk. 1 at fastsætte regler, forventes at blive delegeret
til Energistyrelsen i medfør af § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28.
september 2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser (herefter dele-
gationsbekendtgørelsen).
Det forventes, at reglerne i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 14
a, stk. 1, vil blive udmøntet i en ny bekendtgørelse med ikrafttræden hur-
tigst muligt efter lovforslaget er vedtaget. Dette skal sikre, at de berørte ak-
tører vil kunne nå at indrette sig på kravene i god tid inden den første ind-
beretningsfrist, som forventes at blive den 15. maj 2024. Fristen følger af
energieffektiviseringsdirektivets artikel 12 stk. 1.
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive
fastsat regler om, at den der overtræder de regler, der fastsættes med hjem-
mel i den foreslåede § 14 a, stk. 1, eller påbud udstedt med hjemmel i reg-
lerne, straffes med bøde. Henset til ordningens nye karakter vurderes det
21
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0022.png
UDKAST
mest hensigtsmæssigt, at bødens fastsættelse beror på domstolenes konkrete
vurdering af sagens omstændigheder i det enkelte tilfælde. Der angives der-
med ikke en retningslinje for bødens fastsættelse.
Det følger af det foreslåede § 14 a,
stk. 2,
at klima-, energi- og forsynings-
ministeren kan bemyndige en institution under ministeriet til i henhold til
regler udstedt i medfør af stk. 1, nr. 9, at føre tilsyn med opfyldelse af de
regler, der er udstedt i medfør af stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren kan uddelegere hele eller dele af det forventede tilsyn til en in-
stitution under ministeriet.
Det forventes, at Energistyrelsen vil varetage opgaven med at føre kontrol
og tilsyn med reglerne for datacentre, der forventes udstedt i medfør af den
foreslåede § 14 a, stk. 1.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i energisparelovens § 18 a, stk. 1,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at nær-
mere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrø-
rende krav til virksomheder, anlæg, indretninger og produkter, som der hen-
vises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Bemyndigelsen har eksempelvis været anvendt til at udstede bekendtgørelse
nr. 711 af 24. maj 2022 om tilskud til energibesparelser og energieffektivi-
seringer i bygninger til helårsbeboelse. Bekendtgørelsen finder anvendelse
på tilskud til gennemførelse af energiforbedringsprojekter i bygninger til
helårsbeboelse med henblik på at opnå energibesparelser og energieffekti-
viseringer samt reduktioner i anvendelsen af fossile brændsler i forbindelse
hermed. I bekendtgørelsen henvises der til en række standarder, og det frem-
går herudover af bekendtgørelsen, at de pågældende internationale standar-
der ikke kundgøres i Lovtidende, men vil være tilgængelige til gennemsyn
hos Energistyrelsen.
Den gældende § 18 a, stk. 1, indeholder ikke bemyndigelse til at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer skal være gældende, selv om de ikke
foreligger på dansk.
22
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0023.png
UDKAST
Det følger af forslaget til
§ 18 a, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer efter stk. 1 skal være gældende, selv om de ikke foreligger
på dansk.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at internationale standarder og
tekniske specifikationer affattet på andre sprog end dansk, som ikke indføres
i Lovtidende, vil kunne undtages fra den almindeligt gældende forudsætning
om, at forskrifter skal udfærdiges på dansk.
Med den foreslåede bestemmelse vil klima-, energi- og forsyningsministe-
ren efter en konkret vurdering også kunne udstede regler, der henviser til
anvendelse af internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ek-
sempelvis kun foreligger på engelsk. Bemyndigelsen forventes alene an-
vendt, når der er tale om engelsksprogede standarder, som indeholder detal-
jerede tekniske krav og som retter sig mod en snæver, internationalt orien-
teret gruppe af professionelle.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse som det første vil skulle an-
vendes til at fastsætte krav om anvendelse af den internationale tekniske
specifikation CEN/CENELEC EN 50600-4 "Information technology - Data
centre facilities and infrastructures", selvom den udelukkende findes på en-
gelsk. Det forventes, at det vil blive et krav i forbindelse med datacentres
indberetning af oplysninger, at informationerne om ydeevne skal være i
overensstemmelse med centrale præstationsindikatorer om bl.a. energifor-
brug, eludnyttelse, sætpunkter for temperatur, spildevandsudnyttelse, vand-
forbrug og brug af vedvarende energi, og at den internationale tekniske spe-
cifikation CEN/CENELEC EN 50600-4 anvendes, hvor det er relevant, jf.
energieffektiviseringsdirektivets bilag VII.
CEN/CENELEC EN 50600-4 er en international teknisk specifikation ud-
arbejdet af European Committee for Standardization (CEN) og European
Commitee for Electrotechnical Standardization (CENELEC). Standarden
anvendes til at specificere og kvalificere effektiviteten af energi til at kon-
trollere temperaturerne i datacentre.
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Til nr. 3
Det følger af den gældende § 21, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren, og Energiklagenævnet kan pålægge kollektive energiforsynings-
virksomheder, støttemodtagere omfattet af kapitel 3, store virksomheder
23
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0024.png
UDKAST
omfattet af kapitel 5 og virksomheder, institutioner eller organisationer, som
er nævnt i § 19, at udarbejde og meddele alle sådanne oplysninger, som er
nødvendige for varetagelsen af de opgaver, som er nævnt i loven, herunder
til afgørelse af, om et forhold er omfattet af loven.
Det følger af § 21, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke kategorier af oplysninger, der omfattes af stk. 1,
og hvorledes oplysningerne skal meddeles.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 21, stk. 1,
at der efter »støttemod-
tagere omfattet af kapitel 3,« indsættes »datacentre omfattet af kapitel 4 a,«.
Med den foreslåede ændring vil det således fremgå af § 21, stk. 1, at data-
centre omfattet af kapitel 4 a er omfattet af § 21, stk. 1.
Den foreslåede ændring vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren vil kunne pålægge ejere og operatører af datacentre at udarbejde og
meddele sådanne oplysninger, som er nødvendige for at kunne varetage
Danmarks forpligtelse til at pålægge ejere og operatører af datacentre at ind-
berette oplysninger i den europæiske database over datacentre. Dette krav
følger af energieffektivitetsdirektivets artikel 12, stk. 1.
Bestemmelsen vil kunne være relevant i tilfælde, hvor der er tvivl om,
hvorvidt et datacenter vil være omfattet af pligten til at indberette oplys-
ninger. Her vil det kunne blive nødvendigt for klima-, energi- og forsy-
ningsministeren at pålægge datacenteret at indsende visse oplysninger,
også i tilfælde hvor den forpligtede aktør har vurderet, at det pågældende
datacenter ikke er omfattet af forpligtelsen. Det forventes endvidere, at der
i tilknytning hertil vil blive fastsat regler om, at ministeren vil kunne træffe
afgørelse om, hvorvidt et datacenter er forpligtet af kravene om indberet-
ning af data og offentliggørelse. Bestemmelsen vil eksempelvis kunne om-
fatte adgangen til at pålægge ejeren og operatøren af et datacenter at frem-
sende dokumentation for, at datacenteret ikke er omfattet af reguleringen,
ved eksempelvis at sende data vedrørende datacenterets installerede ener-
giforbrug til IT. Bestemmelsen vil endvidere kunne anvendes til at på-
lægge aktører at fremsende dokumentation for, at datacenteret er omfattet
af en undtagelse, som der er fastsat regler om i medfør af den foreslåede §
14 a, stk. 1, nr. 6.
24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0025.png
UDKAST
Beføjelsen i energisparelovens § 21, stk. 1, er delegeret til Energistyrelsen,
jf. § 3, stk. 1, nr. 14, i delegationsbekendtgørelsen, jf. energisparelovens §
19.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 28. december 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da energispareloven ikke gæl-
der for disse dele af rigsfællesskabet og heller ikke kan sættes i kraft for
disse dele, jf. energisparelovens § 25.
25
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0026.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduk-
tion, jf. lovbekendtgørelse nr. 296
af 17. marts 2023 foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Indberetning og offentliggørelse af
oplysninger vedrørende datacen-
tres energimæssige ydeevne
§ 14 a.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om indberetning og offentlig-
gørelse af oplysninger vedrørende
datacentres energimæssige yde-
evne, herunder om følgende:
1) Hvilke datacentre der er omfat-
tet af krav om indberetning og of-
fentliggørelse.
2) Hvilke oplysninger der er om-
fattet af krav om indberetning og
offentliggørelse.
3) Anvendelse af bestemte standar-
der til beregning af datacentres
energimæssige ydeevne m.v.
4) Anvendelse af bestemte it-syste-
mer til indberetning.
5) Frister for indberetning.
6) Undtagelser fra krav om indbe-
retning.
26
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0027.png
UDKAST
§ 18 a.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om, at nærmere angivne interna-
tionale vedtagelser og tekniske spe-
cifikationer vedrørende krav til
virksomheder, anlæg, indretninger
og produkter, som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne
lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren fastsætter regler
om, hvorledes oplysninger om de
internationale vedtagelser og tekni-
ske specifikationer, der ikke indfø-
res i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.
§ 21.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren, og Energiklage-
nævnet kan pålægge kollektive
energiforsyningsvirksomheder,
støttemodtagere omfattet af kapitel
3, store virksomheder omfattet af
kapitel 5 og virksomheder, institu-
tioner eller organisationer, som er
nævnt i § 19, at udarbejde og med-
dele alle sådanne oplysninger, som
er nødvendige for varetagelsen af
de opgaver, som er nævnt i loven,
7) Undtagelser fra krav om offent-
liggørelse.
8) Påbud om opfyldelse af regler
fastsat i medfør af dette stykke.
9) Tilsyn med opfyldelse af regler
fastsat i medfør af dette stykke.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan bemyndige en
institution under ministeriet til i
henhold til regler udstedt i medfør
af stk. 1, nr. 9, at føre tilsyn med op-
fyldelse af de regler, der er udstedt
i medfør af stk. 1.«
2.
I
§ 18 a,
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om, at internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer efter
stk. 1 skal være gældende, selv om
de ikke foreligger på dansk.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter
»støttemodtagere omfattet af kapi-
tel 3,«: »datacentre omfattet af ka-
pitel 4 a,«.
27
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 366: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacentres energimæssigeydeevne), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2730067_0028.png
UDKAST
herunder til afgørelse af, om et for-
hold er omfattet af loven.
Stk. 2. ---
28