Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 358
Offentligt
2728677_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om til-
skud til konverteringer til varmepumper i bygninger til hel-
årsbeboelse (Varmepumpepuljen)
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til konverteringer til varmepumper i bygninger
til helårsbeboelse blev sendt i høring den 8. september 2022.
Der er modtaget i alt 15 høringssvar.
Følgende tre høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til bekendtgø-
relsesudkastet: Dansk Arbejdsgiverforening, Københavns Erhvervsakademi (KEA),
Byggeskadefonden.
Følgende 12 høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
EjendomDanmark, Varmepumpeindustrien, Danske Bygningskonsulenter, Energi-
forum Danmark, Forening af Rådgivende Ingeniører (FRI), TEKNIQ Arbejdsgi-
verne, Grundfos, Intelligent Energi, Finans Danmark, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation (ABF), Forbrugerrådet Tænk og Dansk Fjernvarme.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået, efterfulgt af ministeriets bemærkninger. Ministeriets bemærkninger er marke-
ret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til
det fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringsnotatet er disponeret efter følgende punkter:
Opsplitning af Bygningspuljen
Potentielle fjernvarmeområder
Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
Ansøgningsportalen
Fordeling af midler mellem Varmepumpepuljen og den kommende pulje for
energiforbedringer vedrørende bygningens klimaskærm og drift
6. Ændringer som høringen har givet anledning til
1.
2.
3.
4.
5.
Kontor/afdeling
Center for energiadministra-
tion
Dato
01-03-2023
J nr.
2022 - 16509
1. Opsplitning af Bygningspuljen
EjendomDanmark, Energiforum Danmark, Grundfos, Intelligent Energi og TEKNIQ
Arbejdsgiverne finder det umiddelbart fornuftigt at opsplitte Bygningspuljen af hen-
syn til ansøgere og af hensyn til administrationen.
Danske Bygningskonsulenter mener, at det er en god idé at gøre tilskuddene mere
ensartede. Det er Danske Bygningskonsulenters forhåbning, at dette vil skabe min-
dre forvirring og lette administrationen af tilskudsordningen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0002.png
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
for de indkomne høringssvar.
2. Potentielle fjernvarmeområder
EjendomDanmark og Varmepumpeindustrien vurderer, at det er meget indskræn-
kende, at ejendomme beliggende i områder udlagt til potentiel fjernvarme ikke kan
meddeles tilsagn om tilskud til konvertering til varmepumpe med henvisning til be-
kendtgørelsesudkastets § 11, nr. 2. Vurderingen beror på, at der kan gå lang tid, in-
den fjernvarmen i et potentiel fjernvarmeområde udrulles. EjendomDanmark og
Varmepumpeindustrien foreslår derfor, at ejendomme i potentielle fjernvarmeområ-
der ikke afgrænses fra at kunne få tilsagn om tilskud til konvertering til varme-
pumpe gennem Varmepumpepuljen. Intelligent Energi foreslår ligeledes et loft for,
hvor lang tid ansøgere kan fratages muligheden for at få tilskud til en individuel var-
mepumpe.
Intelligent Energi foreslår en præcisering af begrebet ”potentielt fjernvarmeområde”
i bekendtgørelsesudkastets § 11, nr. 2. Alternativt med henvisning til relevant lov-
givning, hvoraf dette fremgår.
Finans Danmark bemærker, at det bør være nemt og offentligt tilgængeligt for den
enkelte ansøger at finde ud af, hvorvidt deres bygning er beliggende i henholdsvis
et område med eksisterende fjernvarme, et område besluttet udlagt til fjernvarme,
et område udlagt til potentiel fjernvarme, eller et område med forventning om indivi-
duel forsyning.
Dansk Fjernvarme bemærker, at Plandata bruges som datagrundlag for afgørelser
om tilsagn om tilskud til konvertering til varmepumpe. Dansk Fjernvarme pointerer,
at potentielle fjernvarmeområder med henvisning til de nye kommunale varmepla-
ner skal indlægges i Plandata i et nyt ”lag”, hvis bestemmelsen i bekendtgørelses-
udkastets § 11, nr. 2 skal fungere i praksis.
Dansk Fjernvarme foreslår yderligere, at der i ansøgningsportalen foretages et au-
tomatisk opslag i Plandata, når en ansøger indtaster adressen for konverterings-
projektet. Dansk Fjernvarme ønsker, at der automatisk meddeles afslag på ansøg-
ninger om tilsagn om tilskud til konvertering til varmepumpe på de adresser, som
ligger inden for et område besluttet udlagt til fjernvarme eller et potentielt fjernvar-
meområde.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det følger af forligskredsbe-
slutning fra september 2022 i forlængelse af Aftale om fremskyndet planlægning for
udfasning af gas til opvarmning 2022 og af Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022, at afskære potentielle fjernvarmeområder fra tilskud fra varmepumpepuljen i
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0003.png
2023. Tilskud i 2023 målrettes de områder, der i de kommunale varmeplaner ikke
vurderes at blive udlagt til fjernvarme.
Det følger yderligere af forligskredsbeslutningen fra september 2022, at det fra
2024 igen vil være muligt at yde tilsagn om tilskud til de boligejere, der ikke er om-
fattet af et godkendt projektforslag for fjernvarme.
Det bemærkes hertil, at der med opfølgende aftale til Klimaaftale for energi og indu-
stri mv. af oktober 2020 er besluttet, at der skal ydes tilskud til både individuelle og
kollektive opvarmningsformer, samt at statslige tilskud skal tage hensyn til, at poten-
tialet for fjernvarme ikke bliver undermineret i områder, hvor fjernvarme er den hen-
sigtsmæssige løsning.
Yderligere bemærkes det, at kommunalbestyrelserne i henhold til cirkulæreskrivelse
om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse, Aftale om fremskyndet
planlægning for udfasning af gas til opvarmning og klar besked til borgerne 29. juni
2022, samt Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 skal sikre, at der inden ud-
gangen af 2023 i udgangspunktet udarbejdes og træffes afgørelse om godkendelse
af de konkrete projektforslag, der skal udmønte kommunens samlede varmeplan.
Endelig bemærker ministeriet, at det præciseres i bekendtgørelsesudkastets § 11,
nr. 2, hvad der i bekendtgørelsen forstås ved ’potentielle fjernvarmeområder’. Det
vil således fremgå af bestemmelsen, at potentielle fjernvarmeområder forstås som
områder, der i den kommunale varmeplan forventes at blive omfattet af et projekt-
forslag til fjernvarme, og som er indberettet i Plandata.dk. De indberettede varme-
planer i Plandata.dk er dermed datagrundlaget for, hvem der kan få tilskud. Dog så-
ledes, at der kan ydes tilsagn om tilskud i potentielle fjernvarmeområder, der ved
udgangen af 2023 ikke er udlagt eller besluttet udlagt til fjernvarme.
Indberetning af oplysninger om godkendte varmeplaner
Flere kommuner har per den 22. juni ikke indberettet oplysninger om godkendte
varmeplaner for alle gasforsynede områder, hvilket betyder, at for de områder, hvor
datagrundlaget mangler at blive indberettet, er det ikke muligt på baggrund af Plan-
data.dk at afgøre, om området er et potentielt fjervarmeområde.
Afgørelser om tilsagn om tilskud fra Varmepumpepuljen træffes bl.a. på grundlag af
oplysningerne i Plandata.dk. Såfremt en ansøgers bolig er beliggende i et gasforsy-
net område, hvor der ikke er indberettet oplysninger om en godkendt varmeplan i
Plandata.dk, vil ansøger få adgang til puljen, idet kommunen ikke har indberettet
oplysninger om varmeplanen korrekt. Det betyder, at der kan tildeles støtte i ikke-
indberettede potentielle fjernvarmeområder.
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0004.png
Der pågår et arbejde for, at kommunerne opfylder deres forpligtigelse til at indbe-
rette data i Plandata.dk, sideløbende med at puljen vil blive gjort klar til åbning. For-
slaget tilgodeser dermed hensigten med at automatisere ansøgningsprocessen for
borgeren og nedbringe sagsbehandlingstiden.
Hvis ansøgers bolig er beliggende i et indberettet fjernvarmeområde, vil ansøger få
besked om, at der kan forventes afslag i ansøgningsportalen. Hvis der er indberet-
tet en varmeplan, hvor området er udlagt til individuel varme, vil borgeren ikke være
afgrænset fra at søge puljen.
Til bemærkning om automatisk afslag
Ministeriet bemærker til ønsket om, at der automatisk meddeles afslag på ansøg-
ninger om tilsagn om tilskud til konvertering til varmepumpe på adresser, som lig-
ger inden for et besluttet udlagt eller et potentielt fjernvarmeområde, at imødekom-
melse heraf kan stride imod forvaltningsretlige regler og principper. Eksempelvis
følger det af officialprincippet, at myndighederne har ansvaret for at oplyse en sag
tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse i sagen.
Det bemærkes hertil, at ansøgere ved indtastning af adressen, der søges om til-
sagn om tilskud til, vil blive oplyst i ansøgningsportalen om, hvorvidt adressen er
beliggende i et område udlagt til fjernvarme, besluttet udlagt til fjernvarme eller et
potentielt fjernvarmeområde. Er det tilfældet, vil ansøgeren i portalen blive oplyst,
at vedkommende kan forvente at få afslag på sin ansøgning.
I tilfælde, hvor en ansøger gør opmærksom på, at der evt. måtte være en fejl på
Plandata.dk, skal Energistyrelsen have lejlighed til at forholde sig hertil, herunder
evt. medsendt dokumentation for fejl på Plandata.dk, inden der træffes afgørelse.
3. Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) gør opmærksom på, at § 3,
stk. 1, springer fra nr. 4 til nr. 5.
EjendomDanmark mener, at § 4, stk. 2, om arbejdets påbegyndelse er overflødig
og kan medvirke forsinkelse og foreslår, at bestemmelsen udgår. EjendomDanmark
mener, at bygningsejer blot skal gøres opmærksom på risikoen for, at projektet ikke
opnår støtte, og at lovgivningen ikke bør holde bygningsejer tilbage.
TEKNIQ Arbejdsgiverne ser ligeledes gerne, at ansøgere bagudrettet kan ansøge
om tilskud op til 1 år efter installation af varmepumpen.
Forbrugerrådet Tænk er bekymrede for, at ansøgere, der har udfordringer med det
digitale, vil blive ladt i stikken og ikke få mulighed for at ansøge om tilskud. Der
henvises til § 6, stk. 2, hvoraf det fremgår, at der ”under særlige omstændigheder”
kan indgives en ansøgning uden om ansøgningsportalen. Forbrugerrådet Tænk
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0005.png
vurderer, at dette ikke er tilstrækkeligt uddybet og opfordrer i øvrigt til, at der er mu-
lighed for support, hvis ansøgerne har spørgsmål under ansøgningsprocessen.
EjendomDanmark foreslår, at bestemmelsen i bekendtgørelsesudkastets § 10, stk.
5 ændres, således at det bliver valgfrit for ejere af udlejningsejendomme, hvorvidt
tilskuddet fratrækkes i den forbedringsudgift, hvoraf udlejer beregner en eventuel
lejeforhøjelse. EjendomDanmark vurderer, at dette i endnu højere grad vil skabe in-
citament til at foretage energiforbedringer i udlejningsejendomme.
EjendomDanmark vurderer, at kravet om kommunal projektgodkendelse i bekendt-
gørelsesudkastets § 11, nr. 6 efter Energistyrelsen har meddelt tilsagn om tilskud,
udgør en unødvendig administrativ procedure. Det foreslås, at bestemmelsen ud-
går, og at udbetaling af tilskuddet alene betinges af, at der opnås kommunal god-
kendelse af projektet.
Varmepumpeindustrien foreslår at tilskudsordningen omlægges til et skattefradrag,
så konvertering af varmekilder ikke skal afvente sagsbehandling hos Energistyrel-
sen, men umiddelbart kan igangsættes.
Varmepumpeindustrien betvivler, hvorvidt det er i strid med EU-lovgivningen at på-
tvinge borgere i områder udlagt til fjernvarme, besluttet udlagt til fjernvarme eller et
potentielt fjernvarmeområdes tilslutning til fjernvarmenettet og forhindre dem i at
opnå tilskud til konvertering til varmepumpe. De bemærker, at fjernvarmetilslutnin-
gen sker alene for at tilgodese fjernvarmeselskabernes forhold og ikke af kli-
mamæssige årsager.
Varmepumpeindustrien finder endvidere forslaget om at omfatte konvertering til
store varmepumper fornuftigt, da det understøtter den grønne omstilling i fjernvar-
meproduktionen. Varmepumpeindustrien foreslår i forlængelse heraf at bibeholde
differentieringen mellem varmepumper med energimærke A++ og A+++.
Grundfos foreslår, at hydraulisk balancering af bygningens varmesystem skal være
et krav, når man får tilskud fra ordningen. Formålet er at sikre en jævn opvarmning
af bygningen og anslår, at tiltaget vil kunne resultere i energibesparelser på op til
20 pct. for opvarmning. Grundfos foreslår derfor, at § 11 tilføjes en betingelse om,
at bygningens varmesystem skal hydraulisk balanceres.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer og bemærker, at fejlen i § 3, stk.
1, hvor bestemmelsen springer fra nr. 4 til nr. 6, er udbedret.
Til forslag om at kunne ansøge om tilskud efter projektets gennemførelse
For så vidt angår forslaget om at lade § 4, stk. 2 udgå og alternativt lade ansøgere
ansøge om tilskud efter gennemførelsen af projektet bemærker ministeriet, at det
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0006.png
følger af lovbekendtgørelse nr. 1897 af 1. oktober 2021 om fremme af besparelser i
energiforbruget (herefter energispareloven) § 7, stk. 1, at der alene kan gives til-
sagn om tilskud til et projekt om energibesparelser og energieffektiviseringer forud
for påbegyndelse af projektet.
Det følger endvidere af lovforslaget til lovbekendtgørelse nr. 1234 af 24. august
2020, lovforslag nr. L 116, at formålet med at yde tilskud er, at det skal have en til-
skyndende effekt for at iværksætte projekterne og dermed være additionelt. Det
blev foreslået som en overordnet betingelse for at yde tilskud, at projektet ikke er
påbegyndt, inden der gives tilsagn, da formålet er at give tilskud, der tilskynder til
konvertering. Dette er endvidere en betingelse efter EU’s statsstøtteregler.
Betingelsen om, at tilsagn skal være givet forud for projektets påbegyndelse, inde-
bærer, at der ikke er indgået aftaler om arbejder eller leverancer mv. eller påbe-
gyndt arbejder eller gennemført indkøb mv. i relation til det tilskudsberettigede pro-
jekt, før tilsagn om tilskud er meddelt skriftligt.
Forslaget om at lade § 4, stk. 2 udgå og forslaget om at lade ansøgere vente med
at søge om tilsagn om tilskud i op til et år efter projektets gennemførelse vil således
være i strid med EU’s statsstøtteregler. Ministeriet afviser på denne baggrund for-
slaget.
Til forslaget om, at betingelsen i bekendtgørelsens § 11, nr. 6 om opnåelse af til-
sagn om tilskud før der opnås kommunal godkendelse af projekter om konvertering
til store varmepumpeanlæg på 250 kW eller derover bør udgå, skal ministeriet
fremsætte følgende bemærkninger: I forlængelse af ovenstående fremgår det af
lovforslag nr. L 116, at køb af grunde og forberedende arbejde såsom indhentning
af tilladelser vil blive betragtet som en påbegyndelse af projektet. Forslaget om at
lade ovenstående betingelse udgå, vil således være i strid med EU’s statsstøttereg-
ler. Ministeriet medtager på denne baggrund ikke forslaget.
Mulighed for at indgive en ansøgning om tilsagn uden om ansøgningsportal
Ministeriet bemærker, at mulighederne for at indgive en ansøgning om tilsagn om
tilskud uden om ansøgningsportalen som anført i § 6, stk. 2, vil være nærmere be-
skrevet i den ansøgningsvejledning, som gøres tilgængeligt på sparenergi.dk forud
for puljens åbningsdag.
Ministeriet kan oplyse, at proceduren herfor under administration af bygningspuljen
hidtil har været, at ansøgere, der ikke kan anvende ansøgningsportalen, f.eks. fordi
ansøgeren er fritaget fra digital post eller har et handicap, ringer op til Energistyrel-
sens anførte hovednummer inden eller på åbningsdagen. Ansøgere vil herefter
blive vejledt om, hvordan ansøgningen vil foregå, og hvordan der indsendes en an-
søgning uden om ansøgningsportalen.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0007.png
Ministeriet forventer, at der i forbindelse med Varmepumpepuljen anvendes en til-
svarende fremgangsmåde. Ministeriet bemærker, at der vil være vejledningsmateri-
ale tilgængeligt på sparenergi.dk forud for puljens åbningsdag. Vejledningsmateria-
let vil beskrive ansøgningsprocessen, hvilke tiltag der kan søges om tilsagn om til-
skud til, samt svar på mange af de oftest stillede spørgsmål. Derudover er det mu-
ligt at kontakte Energistyrelsen eller Sparenergi.dk telefonisk under ansøgningspro-
cessen.
Forslag om at det skal være valgfrit for ejere af udlejningsejendomme at fra-
trække tilskud i forbedringsudgiften
Ministeriet vurderer, at forslaget om at § 10, stk. 5 ændres, således at det bliver
valgfrit for ejere af udlejningsejendomme at fratrække tilskuddet i forbedringsudgif-
ten, hvoraf der beregnes en eventuel lejeforhøjelse, ikke er i overensstemmelse
med ordningens formål. Det følger af L 116, at formålet med at yde tilsagn om til-
skud er, at det skal have en tilskyndende effekt og dermed være additionelt, jf.
ovenfor.
Ministeriet vurderer, at der vil være tale om overkompensation ved energibesparel-
ser og energieffektiviseringer, hvis ejere af udlejningsejendomme kan opkræve le-
jeforhøjelser for den del af forbedringsudgifterne, som helt eller delvist dækkes af
tilskuddet. Ministeriet anser det således ikke som foreneligt med tilskuddets formål
at gøre det valgfrit for ejere af udlejningsejendomme at fratrække tilskuddet i den
forbedringsudgift, hvoraf en evt. lejeforhøjelse beregnes, fordi dette kan give profit
til udlejer i stedet for at støtte investeringen.
Forslag om at gøre tilskudsordningen til skattefradrag
Ministeriet takker for forslaget om at omdanne tilskudsordningen til et skattefradrag.
Ministeriet bemærker, at det følger af flere politiske aftaler, at der skal etableres til-
skud til individuelle varmepumper.
Bekendtgørelsens overensstemmelse med EU-retten
I forhold til bekendtgørelsesudkastets overensstemmelse med EU-retten, skal mini-
steret bemærke, at ordningen blandt andet har til formål at understøtte den varme-
planlægning, der ved lov er udlagt i kommunerne, og som fremmer en samfundsøko-
nomisk, herunder miljøvenlig og energieffektiv anvendelse af energi. Det er herefter
et krav, at ordningen er egnet til at opfylde formålet.
I forhold til opfyldelse af miljøhensynet, er omfanget af fjernvarmens CO
2
-udledning
afhængig af varmens oprindelse og varmetæthed i det geografisk afgrænsede om-
råde. Det vurderes, at ordningen er egnet til at understøtte de EU-retlige principper
om at udfase gas, herunder udbredelse af fjernvarme og varmepumper i de områder,
hvor det giver mening.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0008.png
Varmeplanlægning, herunder områdeopdeling i hhv. individuel opvarmning og fjern-
varmeområder sikrer energieffektiv udnyttelse af de ressourcer, der er til rådighed i
fjernvarmeområder med kraftvarme, affald, overskudsvarme og fx geotermisk var-
meproduktion. Dette er i overensstemmelse med principperne i EUF art. 194, hvis
formål er at fremme energieffektivisering og dermed forbedre miljøet. Derudover vur-
deres det, at ordningen understøtter, at der er tilskudsmidler til varmepumper i de
områder, der ikke bliver udlagt til fjernvarme. Dette sikrer en mere effektiv brug af de
statslige midler og understøtter den samlede konvertering væk fra olie- og gasfyr til
hhv. fjernvarme og varmepumper.
Endelig er det et krav, at ordningen er nødvendig (proportionel) i forhold til at opnå
formålet. Det bemærkes i den sammenhæng, at ordningen ikke udgør et forbud mod
installation af varmepumper, men derimod alene, at der ikke kan opnås tilskud til
installation af en varmepumpe i områder, der potentielt kan udlægges til fjernvarme.
Det vurderes på den baggrund, at der ikke umiddelbart kan peges på alternative og
andre mindre indgribende midler, som på lige så effektiv vis kan realisere formålet
med ordningen. Det er på baggrund af ovenstående Energistyrelsens opfattelse, at
ordningen følger EU’s overordnede ønske om at skabe en mere energieffektiv forsy-
ningssektor.
Forslag om at bibeholde differentieringen mellem A++ og A+++ mærkede var-
mepumper
Ministeriet bemærker i forbindelse med forslaget om at bibeholde differentieringen
mellem varmepumper med energimærke A++ og A+++, at hensynet bag er at auto-
matisere og forenkle puljen, så ansøgningsproces, sagsbehandling og dokumenta-
tionskravene bliver simplere for borgerne.
Til bemærkning om inkludering af hydraulisk balancering
Ministeriet kvitterer for forslaget om at stille krav om hydraulisk balancering af byg-
ningens varmesystem, når der ydes tilskud fra ordningen. For at holde puljen enkel
og følge hensigten at automatisere og forenkle puljen vil dette dog ikke indgå i pul-
jens støttemuligheder.
4. Ansøgningsportalen
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) gør opmærksom på, at
mange foreninger har været frustrerede over de tekniske problemer med ansøg-
ningsportalen.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet noterer sig og beklager frustrationen over de tekniske problemer med
den eksisterende ansøgningsportal, som anvendes ved ansøgning om tilsagn om
tilskud fra Bygningspuljen. Det er ministeriets forventning, at opsplitningen af puljen
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 358: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af bekendtgørelsen for varmepumpepuljen
2728677_0009.png
og ensretningen af tilskudssatser vil kunne afhjælpe og mindske tekniske proble-
mer med ansøgningsportalen. Ministeriet har fokus på at sikre en smidig og bruger-
venlig administration af puljen, herunder en brugervenlig ansøgningsportal.
5. Fordeling af midler mellem Varmepumpepuljen og den kommende pulje for
energiforbedringer vedrørende bygningens klimaskærm og drift
EjendomDanmark efterlyser klarhed over de økonomiske rammer for hhv. Varme-
pumpepuljen og den kommende pulje for energiforbedringer vedrørende bygnin-
gens klimaskærm og drift.
Ministeriets bemærkninger
Ministeriet kan oplyse, at midlerne til de to tilskudspuljer er baseret på midler afsat
med Energiaftalen 2018, samt Opfølgende aftale til klimaaftale for energi og indu-
stri 2020, og Finanslov 2021.
Herigennem er der afsat i alt 337 mio. kr. (ekskl. administration) til de to puljer i
2023, hvoraf 70 pct. af midlerne er afsat til Varmepumpepuljen og 30 pct. er afsat til
den kommende pulje for energiforbedringer vedrørende bygningens klimaskærm
og drift. Der træffes ved udgangen af 2023 beslutning om fordelingen af midlerne
for 2024-2026.
6. Ændringer som høringen har givet anledning til
Der er foretaget følgende ændringer og præciseringer i bekendtgørelsesudkastet:
Bekendtgørelsens indledning
Der tilføjes hjemmelshenvisning til lov nr. 1388 af 5. oktober 2022 om ændring af
lov om fremme af besparelser i energiforbruget og ligningsloven, og om ophævelse
af statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et
stort energiforbrug.
Kapitel 1 om anvendelsesområde og definitioner
Rettelse nummeringen af § 3, nr. 6-8, hvor nr. 5 manglede. § 3, nr. 6 rettes således
til nr. 5 og så fremdeles.
Kapitel 3 om afgørelse om fyldestgørende ansøgning og tilsagn om tilskud
Bekendtgørelsesudkastets § 11, nr. 8 om brug af VE-godkendte installatør- og
montørvirksomheder ved installation af små, individuelle varmepumper præciseres
svarende til ordlyden i § 11, nr. 7, hvorefter installation af varmepumpen skal udfø-
res og faktureres af en virksomhed.
Side 9/9