Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 355
Offentligt
2728261_0001.png
Energinet Systemansvar
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia
Ministeren
Dato
19. juni 2023
J nr.
2023 - 2993
Godkendelse af Energinets modningsansøgning vedr. et backbone
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet modtog den 24. maj 2023 en ansøg-
ning fra Energinet Systemansvar om tilladelse efter § 4, stk. 3 i Lov om Energi-
net,
jf. lovbekendtgørelse nr. 271 af 9. marts 2023, jf. § 15, stk. 1, nr. 2, i be-
kendtgørelse nr. 1047 af 28. maj 2021
om systemansvarlig virksomhed og an-
vendelse af gassystemet til at udvikle et modningsprojekt om brintinfrastruktur.
Baggrund for projektet
Energinet har i 2022 og 2023 gennemført en markedsdialog og et feasibility-stu-
die, som peger på, at der vil komme brintproduktion og -forbrug i Danmark og
udlandet, som skal bindes sammen med rørbunden brintinfrastruktur. Energinet
fremhæver, at et brintsystem skal bygges op fra bunden, hvilket kræver politisk
stillingtagen. Energinet har derfor fremsendt en modningsansøgning.
Energinet har blandt andet til opgave at eje, drive og udbygge overordnet energi-
infrastruktur samt bidrage til udviklingen af en klimaneutral energiforsyning,
jf. §
2, stk. 1, 1. pkt. i lov om Energinet.
Herudover varetager Energinet en sammen-
hængende og helhedsorienteret planlægning efter reglerne i lov om Energinet,
lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om gasforsyning.
Endvidere driver Energinet systemansvarlig virksomhed, eltransmissionsvirksom-
hed og gastransmissionsvirksomhed,
jf. § 2, stk. 2, 1. pkt. i lov om Energinet,
som
senest blev ændret med lov nr. 1594 af 28. december 2022, hvor brint blev ind-
skrevet i gasforsyningsloven og Energinet fik hjemmel til at eje og drive brintinfra-
struktur og kunne varetage opgaven som systemansvarlig virksomhed for brint.
Det fremgår af bemærkninger til § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet, at Energinet
også vil kunne forestå transmission af brint og systemansvarlig virksomhed an-
gående brint,
jf. Folketingstidende 2022-23, A, L 8 som fremsat s. 73.
Hertil følger
det af
1. delaftale: Ejerskab og drift af fremtidens danske, rørbundne brintinfra-
struktur (22. maj 2023),
at Energinet varetager opgaven som systemansvarlig
virksomhed og som udgangspunkt forbinder grænseoverskridende brintrør på
tværs af Danmark til et brintlager, et såkaldt backbone.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 355: Godkendelse af Energinets modningsansøgning om et backbone
2728261_0002.png
Projektbeskrivelse, økonomi og tidsplan
Energinet har ansøgt om tilladelse til et modningsprojekt vedr. grænseoverskri-
dende, rørbunden brintinfrastruktur på tværs af landet til et brintlager, et såkaldt
backbone. Energinet har som grundlag for modningsansøgningen udarbejdet et
feasibility-studie. Energinets feasibility-studie har afsøgt to brintinfrastrukturløs-
ninger mhp. at afdække, om der kan forventes en samfundsøkonomisk gevinst i
Danmark ved etablering af brintinfrastruktur. Der udarbejdes en samfundsøkono-
misk analyse pba. de udvalgte alternativer, som lægges til grund for den endelige
investeringsbeslutning.
Energinet angiver, at modningsprojektet vil blive gennemført i dialog med Gasu-
nie Deutschland for at sikre samtidighed i transport af brint til Tyskland og med
Evida ift. deres projekter. Energinet koordinerer også modningsprojektet med Gas
Storage Denmarks, der aktuelt undersøger, om en af kavernerne ved Ll. Torup,
der anvendes til gaslagring, kan konverteres til et underjordisk brintlager.
Energinet skønner modningsomkostningerne til 80 mio. kr., imens anlægsom-
kostningerne vil være mere end 1 mia. kr. Modningsprojektet forventes at løbe i
plus 18 måneder og igangsættes, når modningsansøgningen er behandlet. Af-
hængigt af en § 4-ansøgning vil etableringsperioden løbe i perioden 2025 - 2030.
Energinet bemærker, at modningsprojektet ikke er en del af de analyserede be-
hov i Energinets Langsigtede Udviklingsplan (LUP) 2022, da brint på offentliggø-
relsestidspunktet for LUP’en ikke var omfattet af den relevante lovgivning. Tilsva-
rende oplyser Energinet, at modningsprojektet ikke er omfattet af projektlisten i
den langsigtede udviklingsplan, men at listen vil blive opdateret med projektet,
inden der sendes en eventuel § 4-ansøgning om et etableringsprojekt.
Tabel 1 tilvejebringer en oversigt over leverancer i modningsprojektet og imple-
menteringen af modningsprojektet.
Tabel 1
Energinets oplysninger om modningsprojektet og senere anlægsprojekt
Leverancer i modningsprojektet
Implementering af modnings-
projektet
Forslag til ledningstracé og basic de-sign
Forberedende miljø- og planproces
Brinttransportmarkedsregler og binden-de brugertilsagn
Samfundsøkonomisk business case for etableringsprojekt
Implementering af brint som forretningsområde i Energinet
Startdato – modning: Når modningsansøg-ning er godkendt
Slutdato – modning: + 18 måneder
Skønnet budget til etablering mio. DKK: >1.000
Skønnet omkostninger til denne modning mio. DKK: 80
Forventet etableringsperiode: 2025-2030
Kilde: Modningsansøgning – Brinttransmissionsinfrastruktur, 24. maj 2023
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 355: Godkendelse af Energinets modningsansøgning om et backbone
2728261_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer indledningsvist, at modnings-
projektet falder inden for Energinets ansvarsområde,
jf. lov om Energinet og 1.
delaftale: Ejerskab og drift af fremtidens danske, rørbundne brintinfrastruktur.
Det
er endvidere ministeriets vurdering, at Energinet har valgt at tage udgangspunkt
i et relevant scenarie, der understøtter et langsigtet behov for brintinfrastruktur til
at understøtte målet om 4 - 6 GW elektrolysekapacitet i 2030,
jf. politisk Aftale om
udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer.
Energinets scenarie under-
støtter også ambitionerne i den dansk-tyske hensigtserklæring,
jf. Joint Declartion
of Intent (…) on the cooperation on green hydrogen and the realization of a land-
based border crossing hydrogen pipeline between Denmark and Germany.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer også, at Energinet har redegjort
for proces- og tidsplanen for modningsprojektets vej til en endelig ansøgning om
§ 4-godkendelse, såfremt Energinet vurderer projektet skal overgå til etablering.
Der lægges ved vurderingen af modningsprojekter på tværs af el, gas og brint
vægt på følgende forhold i Energinets ansøgning om et modningsprojekt:
1. Beskrivelse af analysebehovet
2. Beskrivelse af procesplan og rationale for analyser og undersøgelser
3. Tidsplan for modningsprojektet
Ad 1) Analysebehov
Den gennemførte markedsdialog i 2022 viste en betydelig efterspørgsel efter
brintinfrastruktur fra kommercielle aktører. 96 pct. af projekterne annoncerede et
behov for brintinfrastruktur. Tilsvarende angav de potentielle brugere, at op mod
90 pct. af producenterne forventer hel eller delvis fokus på eksport, hvortil brint-
infrastruktur er en forudsætning. For at Energinet kan udvikle et infrastrukturpro-
jekt, der potentielt vil kunne imødekomme inputsene fra markedsdialog 2022, er
det nødvendigt at overgå til en modningsfase.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at Energinet bør gennemfører
modningsprojektet mhp. at undersøge muligheden for at etablere en samfunds-
økonomisk businesscase og tage stilling til realiseringen af et etableringsprojekt.
Ad 2 - 3) Proces- og tidsplan samt rationale
Foruden den gennemførte markedsdialog i 2022, har Energinet gennemført et
feasibility-studie for en brintinfrastruktur, som forbinder brintproduktions‐ og for-
brugsområder med et muligt brintlager i Ll. Torup og Tyskland. Feasibility-studiet
understøtter ambitionerne om 4 - 6 GW dansk elektrolysekapacitet i 2030 og un-
derstøtter mulighederne for brinteksport.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 355: Godkendelse af Energinets modningsansøgning om et backbone
2728261_0004.png
Feasibility-studiets formål har været at vurdere, hvorvidt der skulle igangsættes
et modningsprojekt. Feasibility-studiet viser - på tværs af scenarier - en sam-
fundsøkonomisk gevinst ved at etablere brintinfrastruktur ift. en situation uden
brintinfrastruktur og med indfrielse af de politiske ambitioner for udbygning af ved-
varende energi, herunder PtX. Energinets analyser viser endvidere, at værdien af
brintinfrastruktur afhænger af VE‐udbygningens realisering.
Rationalet for at gennemføre modningsprojektet er at etablere et grundlag for at
kunne fremlægge en samfundsøkonomisk businesscase og fremlægge en indstil-
ling om gennemførelse af et etableringsprojekt eller ej. Ansøgningen indeholder
også en proces- og tidsplan for modningsprojektet:
Tabel 2
Tidsplan for modningsprojektet
Aktivitet
Etape 1: Modningsansøgning godkendt
Etape 2: Opstart af teknisk design (FEED)
Etape 3: Opstart af proces for bindende tilsagn
Etape 4: Afslutning af proces for bindende tilsagn
Etape 5: Afslutning af designproces
Etape 6: Projektafslutning
Etape 7: Investeringsbeslutning
Tidspunkt
juni 2023
oktober 2023
februar 2024
oktober 2024
oktober 2024
december 2024
december 2024
Kilde: Modningsansøgning – Brinttransmissionsinfrastruktur, 24. maj 2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer derfor også, at den fremsendte
proces- og tidsplan giver et tilstrækkeligt overblik over modningsprojektet.
Godkendelse af udbygningen
Energinet skal ansøge klima-, energi- og forsyningsministeren om godkendelse
af større modningsprojekter
1
. Det ansøgte skal være belyst i den langsigtede ud-
viklingsplan (LUP'en). Dette har ikke været tilfældet i det konkrete projekt, idet
offentliggørelse af LUP 2022 er sket forud for reguleringen af brintinfrastruktur.
Kravet om, at projekterne skal indgå i LUP'en, kan således i det konkrete tilfælde
fraviges, idet der er tale om en opstartsfase af dansk brintinfrastruktur. Projektet
bør dog indarbejdes ved den næste offentliggørelse af LUP’en.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets godkendelse gives i henhold til § 4, stk.
3, i lov om Energinet,
jf. Lovbekendtgørelse nr. 271 af 9. marts 2023 om Energi-
net,
da modningsprojektet vurderes væsentligt for den grønne omstilling og de
politiske målsætninger, der er til udbygning af vedvarende energi.
1
I henhold til § 4, stk. 3, i lov om Energinet og bekendtgørelse om systemansvarlig virk-
somhed og anvendelse af gastransmissionssystemet § 15, stk.1, nr. 2, skal
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 355: Godkendelse af Energinets modningsansøgning om et backbone
2728261_0005.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der vil være behov for, at
Energistyrelsen på vegne af ministeriet følger projektudviklingen og efter behov
beder Energinet regne på projektalternativer mhp. at finde de mest egnede løs-
ninger for en dansk brintinfrastruktur.
Klagevejledning
Denne afgørelse kan i henhold til § 22, stk. 1, i Lov om Energinet indbringes for
Energiklagenævnet, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Klagen skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger efter afgørelsen er meddelt.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 5/5