Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 350
Offentligt
2727684_0001.png
Eksternt høringsnotat i forbindelse med høring over forslag
til ændringer i Bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for
elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende
energikilder, Bekendtgørelse om oprindelsesgaranti for
elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion og
Bekendtgørelse om deklaration af elektricitet til forbrugerne
Kontor/afdeling
Nye grønne brændsler
Dato
29. april 2023
J nr.
2023 - 6834
/emqd, mkjs
Indledning
Forslag til ændringer i Bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder, Bekendtgørelse om
oprindelsesgaranti for elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion og
Bekendtgørelse om deklaration af elektricitet til forbrugerne blev sendt i ekstern
høring den 31. marts 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 28. april 2023.
Der er modtaget i alt 9 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til forslagene til
bekendtgørelserne:
- Better Energy
- Centralkommunernes Transmissionsselskab I/S (CTR)
- Dansk Fjernvarme
- Dansk Industri
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet:
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Erhvervsflyvningens Sammenslutning
- Forbrugerrådet Tænk
- Foreningen af Rådgivende Ingeniører
- Sekretariat for Danske Bygningskonsulenter
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar til forslagene til
ændringerne blive gennemgået efterfulgt af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er
markeret med kursiv.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. For
detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan findes på Høringsportalen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
Side 1/8
www.ens.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0002.png
Såfremt høringssvaret giver anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen,
vil det fremgå af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for hver
behandling af høringssvaret.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget
en række mindre ændringer, herunder af redaktionel og lovteknisk karakter, i
forslagene til bekendtgørelserne.
Høringssvarene behandles i det følgende hver for sig:
1. Better Energy
2. CTR
3. Dansk Fjernvarme
4. Dansk Industri
5. Øvrigt
1. Better Energy
Better Energy har afgivet bemærkninger til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets forslag til ændring af Bekendtgørelse om
oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende
energikilder.
1.1. Støttede VE-anlæg
Better Energy mener, at producenter af grøn energi ikke bør kunne modtage både
statsstøtte og oprindelsesgarantier. Dvs. der bør ikke kunne udstedes
oprindelsesgarantier til statsstøttede VE-anlæg.
Better Energy fremhæver i den sammenhæng, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet bør inkludere sætningen fra VE II-direktivet om, at
medlemsstaterne for at tage oprindelsesgarantiens markedsværdi i betragtning
bl.a. kan beslutte at udstede en oprindelsesgaranti til producenten og straks
annullere den. Better Energy fremhæver, at Tyskland til sammenligning har valgt at
implementere denne ordlyd i deres nationale lovgivning, hvorefter Tyskland ikke
udsteder oprindelsesgarantier til VE-produktion, som modtager finansiel støtte.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
EU-medlemsstater kan efter VE-II direktivet selv bestemme, om der inden for
medlemsstatens område kan udstedes oprindelsesgarantier til støttet VE-
produktion. I Danmark kan der udstedes oprindelsesgarantier både til støttet og
ikke-støttet VE-produktion.
Nærværende forslag til ændringer i bekendtgørelserne udspringer ikke af
overvejelser om at ændre mulighederne for at udstede oprindelsesgarantier til
støttet VE-produktion, og forslaget har derfor ikke til hensigt at ændre i reglerne
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0003.png
fsva. oprindelsesgarantier til støttet og ikke-støttet VE-produktion. Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet noterer sig dog Better Energy’s forslag om at overveje
mulighederne for oprindelsesgarantier til støttet VE-produktion.
1.2. Ønske om uddybning af § 12 a og formodningsreglen
Better Energy foreslår endvidere at § 12 a kan udbygges med flere detaljer, og
fremhæver, at bestemmelsen kan præciseres og uddybes for at opnå en bedre
gennemsigtighed om reglernes anvendelse. Better Energy mener, at det kan være
svært at vurdere for en producent, hvordan oprindelsesgarantiernes markedsværdi
i praksis tages i betragtning i niveauet for finansiel støtte.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Forslagets § 12 a i bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling gennemfører VE-direktivets krav om, at
oprindelsesgarantiers markedsværdi tages i betragtning på passende vis i de
relevante støtteordninger, når en producent modtager finansiel støtte.
Bestemmelsen indeholder også en formodningsregel, hvorefter der er tre tilfælde,
hvor det formodes, at oprindelsesgarantiers markedsværdi er taget i betragtning på
passende vis.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at den foreslåede § 12 a har til
formål at synliggøre Danmarks implementering af VE II-direktivets krav om, hvornår
det formodes, at en oprindelsesgarantis markedsværdi er taget i betragtning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder formuleringerne i bekendtgørelsen,
som stemmer overens med formuleringerne i VE II-direktivet, tilstrækkelige. Det
skal ses i lyset af, at § 12 a er en forpligtelse, som påhviler myndigheden som
støttegiver. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder derfor ikke behov for
yderligere tekst i bekendtgørelsesbestemmelserne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal dog bemærke, at det fremgår af § 12
a, at markedsværdien af oprindelsesgarantier bl.a. formodes at være taget i
betragtning på passende vis, hvis støtten ydes via en udbudsprocedure. I
forbindelse med implementering af VE II-direktivet understregede Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet (høringsnotat 18. januar 2021), at fremadrettet støtte til
udbygning af ny VE-produktion først og fremmest skulle tildeles på baggrund af
udbud, hvorved markedsværdien af oprindelsesgarantier internaliseres i budprisen
og derved formodes at være taget i betragtning. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet bemærker, at kommende støtteordninger til bl.a. biogas og
PtX ligeledes vil være udbudsbaserede. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
bemærker, at oprindelsesgarantiers markedsværdi generelt anses for at være taget
administrativt i betragtning i niveauet af finansiel støtte på ikke udbudsbaserede
ordninger fx via overkompensationsvurderinger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet henviser i øvrigt til »Høringsnotat
vedr.
forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0004.png
støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte
havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)«
af 22. marts
2023, som i det væsentligste kommer omkring de samme emner. Høringsnotatet er
tilgængeligt på høringsportalen under overskriften ”Høring
over lovforslag til
ændring af lov om femme af vedvarende energi”
af 23. januar 2023.
2. CTR
CTR’s bemærkninger vedrører i det væsentligste ændringerne til bekendtgørelse
om oprindelsesgaranti for elektricitet fra højeffektiv kraftvarme. CTR efterspørger
en beskrivelse af bekendtgørelsens sammenhæng med bekendtgørelsen om
oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende
energikilder.
CTR spørger, om Energinet som systemansvarlig virksomhed, er myndighed for
oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion.
CTR anfører desuden, at der udestår svar på, hvem der skal administrere varme-
oprindelsesgarantier, som udstedes efter bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier
for elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion vedrører oprindelsesgarantier for elektricitet produceret med
højeffektiv kraftvarme. Det er altså oprindelsesgarantier for elektricitet, som
bekendtgørelsen regulerer. Forskellen på bekendtgørelsen om
oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv kraftvarme og bekendtgørelsen
om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra
vedvarende energikilder er, at der for bekendtgørelsen vedrørende højeffektiv
kraftvarme ikke stilles noget krav om, at elektriciteten er med anvendelse af
vedvarende energikilder. Det er med andre ord muligt at få udstedt en
oprindelsesgaranti, der blot dokumenterer, at en given mængde elektricitet er
fremstillet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion. Af oprindelsesgarantien fremgår i
dag ikke, hvilket input, som anvendes til højeffektive kraftvarmeproduktion og
dermed ikke noget om, hvorvidt der er tale om vedvarende energikilder. Med
forslaget kan oprindelsesgarantier for elektricitet, som er produceret med
højeffektiv kraftvarme, udstedes i medfør af bekendtgørelsen med angivelse af, at
elektriciteten kommer fra højeffektiv kraftvarmeproduktion med anvendelse
vedvarende energikilder, såfremt det er tilfældet.
Energinet er myndighed for oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion efter bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet
fra højeffektiv kraftvarmeproduktion, jf. bekendtgørelsens § 2, jf. lov om Energinet §
2, stk. 2.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0005.png
Bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion muliggør udstedelse af elektricitetsoprindelsesgarantier. Der
udstedes ikke varmeoprindelsesgarantier i medfør af bekendtgørelsen. Med
formuleringen i høringsbrevet, som CTR henviser til menes, at der er tale om én
oprindelsesgaranti for elektricitet, som specificerer dels, at der er tale om en
oprindelsesgaranti for elektricitet og dels, at elektriciteten kommer fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion med anvendelse af vedvarende energikilder. Forslaget
medfører dermed, at det vil fremgå af oprindelsesgarantierne for elektricitet fra
højeffektiv kraftvarmeproduktion, at der er tale om en oprindelsesgaranti for
elektricitet og, om den elektricitet, som oprindelsesgarantien vedrører, er
produceret fra kraftvarmeproduktion med anvendelse af vedvarende energikilder.
Oprindelsesgarantier for fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
udstedes efter bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder, og af den myndighed, som
efter bekendtgørelsen har kompetence til det i det konkrete tilfælde. Som CTR
anfører, så er kompetencen delt mellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
og Energinet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det hensigtsmæssigt at specificere i
bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion, hvad der menes med ”begge karakteristika”, når der
udstedes oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv kraftvarme med
anvendelse af vedvarende energikilder dvs., at der er tale om en oprindelsesgaranti
for elektricitet og, at elektriciteten kommer fra højeffektiv kraftvarmeproduktion med
anvendelse af vedvarende energikilder, jf. ovenfor.
3. Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme gør opmærksom på en række forhold vedrørende
reguleringskomplekset for oprindelsesgarantier og forholdet til fjernvarme- og
fjernkølingsområdet, der har sammenhæng til høringen om forslag til ændring af
bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og
fjernkøling i efteråret 2022.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at store dele af
bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas fjernvarme og
fjernkøling fra vedvarende energikilder fsva. oprindelsesgarantier for varme og
køling og energikonvertering, som var i høring med ”Høring
over udkast til ændring
af bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for energi fra vedvarende energikilder”,
i efteråret 2022, ikke indgår i denne høring. Derfor er hovedparten af de ændringer,
som vedrører oprindelsesgarantier for varme og køling, ikke afspejlet i udkastet til
bekendtgørelsen i denne høringsrunde publiceret d. 31. marts 2023. Hertil
bemærkes, at ændringsforslag i begge høringer medtages i den endelige
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0006.png
bekendtgørelse. På baggrund af dialog med Dansk Fjernvarme afgrænses dette
høringsnotat, så Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ikke besvarer de dele af
Dansk Fjernvarmes høringssvar, som forholder sig til de bestemmelser, som
allerede har været i høring.
3.1. Sammenspillet mellem oprindelsesgarantiordningen,
fjernvarmedeklarering og afdækning af administrationsomkostninger
Dansk Fjernvarme efterspørger afklaring af sammenhængen mellem 1) udstedelse
og annullering af oprindelsesgarantier, 2) deklarering af brændselssammensætning
over for deres forbrugerne og 3) afdækning af administrationsomkostninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
En oprindelsesgaranti for varme kan kun udstedes til en varmeproducent, og kan
kun annulleres af et distributionsselskab med egne slutkunder/slutbrugere, som har
valgt at købe garantier for hele eller dele af deres forbrug. Det vil
altid være distributionsselskabet, som annullerer garantien, når deres
slutkunde/slutbruger har forbrugt en tilsvarende mængde varme. Således vil
distributionsselskabet, som skal deklarere en brændselssammensætning over for
deres kunder, altid være klar over hvilke af deres kunder, som skal have en
individuel deklaration og hvilke, som skal have en generel deklaration tilpasset efter
mængden af annullerede garantier i det pågældende fjernvarmenet.
Der kan i et fjernvarmenet ikke handles med garantier uden om de fysiske
leveringsled fra producent til distributør. Det vil i praksis sige, at varmeproducenten
anmoder om at få udstedt en oprindelsesgaranti, som transmissionsselskabet
køber og videresælger til distributionsselskabet, hvor distributionsselskabet
annullerer garantien for den kunde, som har udtrykt ønske for, at ville kunne påvise
et VE varmeforbrug. I tilfælde hvor varmen ikke leveres af et transmissionsselskab,
vil producenten videresælge garantien direkte til distributionsselskabet. Således vil
selskaberne uanset led i kæden, altid kunne sørge for at prissætte garantien
således, at de forbundne administrative omkostninger er afdækket. Formålet med
denne struktur er, udover at sikre afdækning af omkostninger, at selskaberne kan
prissætte garantierne med en merværdi og opnå en fortjeneste.
3.2. Formodningsreglen
Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at der kan være udfordringer ved at
fastsætte en markedspris på oprindelsesgarantier for fjernvarme og fjernkøling ift.
forslaget til ændring af bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder § 12 a om, at
markedsværdien af oprindelsesgarantier skal tages i betragtning i støtteordninger,
når en producent modtager finansiel støtte.
Dansk Fjernvarme sammenligner oprindelsesgarantier på fjernvarmemarkederne
med el- og gasmarkederne for oprindelsesgarantier og anfører, at der foretages
langt flere handler med oprindelsesgarantier for elektricitet og gas end
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0007.png
oprindelsesgarantier for fjernvarme, og at det derfor er vanskeligere at fastslå en
markedsværdi for oprindelsesgarantier for varme.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Formodningsreglen i VE-direktivet art. 19 skrives ind i bekendtgørelsen om
oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling for at synliggøre
reglens implementering i dansk ret som den gælder efter VE-direktivet. VE-
direktivets art. 19 gælder bredt for oprindelsesgarantier for energi fra vedvarende
energikilder og skelner ikke mellem forskellige typer af energi. Dvs. bestemmelsen
gælder også i dansk ret for fjernvarme fra vedvarende energikilder. Støtteordninger
til fjernvarmeproduktion skal således også leve op til de generelle regler i VE-
direktivet og dermed dansk lov, herunder formodningsreglen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker desuden, at det er den
relevante myndighed som i støtteordningen skal tage i markedsværdien i
betragtning. Hvordan markedsværdien for oprindelsesgarantier tages i betragtning
på passende vis i forbindelse med konkrete støtteordninger vil bero på en individuel
og konkret vurdering.
Der henvises i øvrigt til behandlingen af formodningsreglen i forbindelse med Better
Energy’s høringssvar under afsnit 1.2.
3.3. Kraftvarmeproduktion
Dansk Fjernvarme bemærker, at der kan opstå administrative udfordringer ved, at
der kun kan udstedes én oprindelsesgaranti for samproduktionen af el og
fjernvarme.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet formoder, at Dansk Fjernvarme refererer til
følgende bestemmelse i forslaget til ændring af bekendtgørelse om
oprindelsesgarantier for elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion:
» Stk. 6. Når elektricitet er produceret fra højeffektiv
kraftvarmeproduktion med anvendelse af vedvarende energikilder,
kan der kun udstedes én oprindelsesgaranti, der præciserer begge
karakteristika.”
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at ordlyden ”begge
karakteristika”
ikke forholder sig til samproduktion for henholdsvis el og varme, men
til VE-el produceret ved en højeffektiv kraftvarme proces. Således vil det være
muligt for et høj effektivt kraftvarmeværk at anmode om at udstede garantier som
påviser, at elektriciteten er VE, og er produceret ved høj effektiv kraftvarme.
Producenten kan således udstede så mange oprindelsesgarantier for elektricitet,
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 350: Orientering om ændringer i bekendtgørelser om oprindelsesgarantier
2727684_0008.png
som de har produceret, og tilsvarende udstede oprindelsesgarantier for varme for
den mængde varme som er produceret i samme proces. Altså kan garantierne
udstedes bilateralt med hver deres karakteristika. Der henvises i øvrigt til Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger til CTR under afsnit 2. ovenfor.
4. Dansk Industri
Dansk Industri anfører, at optimalt set bør oprindelsesgarantier kun udstedes til
ikke-støttet VE-elproduktion. Dansk Industri opfordrer til, at det undersøges, om en
potentiel ændring til kun at udstede oprindelsesgarantier til ikke-støttet VE-
elproduktion udgør ekspropriation af tidligere støttede VE-anlæg. Derudover ønsker
Dansk Industri en ændring i reglerne for mulighederne for CO2-afgiftsfritagelser
med oprindelsesgarantier i forbindelse med udmøntningen af grøn skattereform.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig bemærkningerne i Dansk
Industris høringssvar, der dog vedrører aspekter om oprindelsesgarantier, som
falder uden for nærværende høring henset til de konkrete forslag til ændringer.
Bemærkningerne behandles derfor ikke yderligere i nærværende høringsnotat,
men tages til efterretning i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Fsva. oprindelsesgarantier for støttet og ikke-støttet VE-produktion henvises til
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger til Better Energy under
afsnit 1.1.
5. I øvrigt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det af hensyn til at undgå uklarheder
hensigtsmæssigt at præcisere i forslagets § 12 a i bekendtgørelsen om
oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende
energikilder, at bestemmelsen gælder for nye og åbne støtteordninger dvs. nye
støttetildelinger. Hertil bemærkes, at VE II-direktivets specifikke krav om at
indregne markedsværdien for oprindelsesgarantier har været gældende for alle nye
og åbne finansielle støtteordninger, siden VE II-direktivets implementeringsfrist den
30. juni 2021, men skrives nu direkte ind i danske retsregler. Det bemærkes hertil,
at VE II-direktivets regler om støtte til VE gælder samtidig med almindelige
statsstøttelige regler, herunder forpligtelser til at foretage
overkompensationsvurderinger mv.
Side 8/8