Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 346
Offentligt
2726134_0001.png
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
Kontor/afdeling
Land og sol
Dato
06-06-2023
J nr.
2022 - 22157
/JBD
Et udkast til bekendtgørelse om VE-egenforbrugere blev sendt i ekstern høring den
30. september 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 4. november 2022.
Der er modtaget i alt 19 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 17 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (herefter ABF)
Cerius-Radius
Danmarks Almene Boliger (herefter BL)
Dansk Solcelleforening
Danske Havne
Danske Regioner
Energifællesskabet Avedøre
Forsyningstilsynet
Green Power Denmark (herefter GPD)
Kommunernes Landsforeninger (herefter KL)
Landbrug & Fødevarer
Læsø Kommune
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi (herefter VedvarendeEnergi)
N1
Konsulent Steen Hartvig Jacobsen (herefter Steen Hartvig Jacobsen)
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Forsker og rådgiver Ulrik Jørgensen (herefter Ulrik Jørgensen)
ABFs høringssvar er afgivet på vegne af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsen-
tation (ABF), Foreningen Bofællesskab.dk. og Landsforeningen Økosamfund. Ce-
rius-Radius og N1 har, ud over at have indsendt egne høringssvar, oplyst, at de bak-
ker op om GPDs høringssvar.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
FRI
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennem-
gået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne
Side 1/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0002.png
er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises
der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er §§ 2 og 3 i
udkastet til bekendtgørelsen erstattet af en ny § 2 med definitioner. §§ 4-6 er herefter
blevet til §§ 3-5. § 7 i udkastet til bekendtgørelsen er udgået. Der er desuden foreta-
get en række andre ændringer af mindre betydning, herunder lovtekniske og redak-
tionelle ændringer.
Indholdsfortegnelse
1. Anvendelsesområde og definitioner (§§ 1-3 i udkastet til bekendtgørelsen) ........ 3
1.1 Definitionen af VE-egenforbrugere .................................................................. 3
1.2 Anlæg ejet af tredjepart .................................................................................... 5
1.3 Hvem skal overholde bekendtgørelsens regler ............................................... 7
1.4 Anvendelsesområde i forhold til fiskale afgifter ............................................... 7
2. VE-egenforbrugeres rettigheder (§§ 4 og 5 i udkastet til bekendtgørelsen) ........ 8
2.1. De kollektive elforsyningsvirksomheders tariffer mv. ...................................... 8
2.2. Generelle bemærkninger ................................................................................ 9
2.3. Bemærkninger til § 4, nr. 4, i udkastet til bekendtgørelsen .......................... 11
2.4. Bemærkninger til § 5, nr. 1, i udkastet til bekendtgørelsen .......................... 11
2.5. Bemærkninger til § 5, nr. 2, i udkastet til bekendtgørelsen .......................... 12
2.6. Bemærkninger til § 5, nr. 3, i udkastet til bekendtgørelsen .......................... 13
2.7. Begreber ....................................................................................................... 13
2.8. Øvrig emner .................................................................................................. 14
3. Fællesskab af VE-egenforbrugere (§§ 6 og 7 i udkastet til bekendtgørelsen) .... 14
3.1 Definition af fællesskab af VE-egenforbrugere .............................................. 14
3.2. Deling inden for et fællesskab af VE-egenforbrugere ................................... 16
3.3. Hvem skal sikre rettighederne ...................................................................... 18
4. Klageadgang, tvistbilæggelsesmyndighed og tilsyn ............................................ 18
5. Sammenspil med øvrig lovgivning ....................................................................... 19
5.1. Bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber mv.
(bekendtgørelse nr. 1069 af 30. maj 2021) .......................................................... 19
5.2. Aktive kunder og egenproducenter, som ikke anvender VE-teknologier ...... 21
6. Øvrige emner og overordnede kommentarer ...................................................... 21
Side 2/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0003.png
1. Anvendelsesområde og definitioner (§§ 1-3 i udkastet til bekendtgørelsen)
1.1 Definitionen af VE-egenforbrugere
Bemærkninger om udvidelse af definitionen
En række høringsparter har afgivet bemærkninger vedrørende, at definitionen af
begrebet VE-egenforbruger er for snæver, og at definitionen bør udvides.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at de anser det for hensigtsmæssigt at udvide
begrebet VE-egenforbruger til også at omfatte aktører i VE-fællesskaber.
BL bemærker, at de anser definitionen af VE-egenforbruger i bekendtgørelsen og
elforsyningsloven for mere restriktiv end definitionen i VE-direktivet. BL bemærker
yderligere, at de savner en definition af begrebet ”forbruger” og en præcisering af
begrebet ”elkunde”. BL opfordrer til, at boligafdelinger sikres status som ”elkunde”.
BL opfordrer til, at bekendtgørelsen ændres, så det sikres, at grundejere har
mulighed for at føre strømmen fra egne VE-anlæg rundt på egne sammenhængende
matrikler uden at dette sker via det kollektive net, og bemærker at dette vil være
minimumsbetingelse for, at der etableres VE-anlæg lokalt.
Steen Hartvig Jacobsen opfordrer til, at en boligforening, herunder en boligafdeling,
sikres status som elkunde, og at den strøm, som produceres og anvendes internt i
boligafdelingen er egetforbrug.
Danske Havne mener ikke, at definitionen er tilstrækkeligt bred, da et havneområde
med de lejere og bygninger, som ligger på dette ikke kan defineres som en samlet
enhed af egenforbrugere. Danske Havne påpeger, at en sådan sammenslutning vil
kunne give et ekstra VE-bidrag i Danmarks energiuafhængighed og en enkelt
indgang for netselskaber m.v.
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi bemærker, at en
egenforbruger skal kunne råde over flere bygninger på en matrikel med
aftagernumre, og at dette ikke strider mod Energistyrelsens praksis, da
egenforbrugere med flere aftagenumre allerede findes i dag i forhold til
boligfællesskaber.
VE-
flere
VE-
bl.a.
Landbrug & Fødevarer forstår ved den nye formulering i bekendtgørelsesudkastet,
at man derved ændrer definitionen af VE-egenforbrugere, således at man fremover
kun kan godskrives som VE-egenforbruger (i afgifts og tarifmæssig sammenhæng)
ved etablering af en intern elektricitetsforbindelse, og ikke ved anvendelse af det
kollektive net. Landbrug & Fødevarer anfører, at dette er en markant ændring af de-
finitionen af egenforbrugere, og det vil efter Landbrug & Fødevarers vurdering være
i modstrid med definitionen i EU’s direktiv for vedvarende energi, hvor en intern elek-
tricitetsforbindelse ikke indgår som en forudsætning for kategoriseringen som VE-
Side 3/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0004.png
egenforbruger. Derudover finder Landbrug & Fødevarer det meget uhensigtsmæs-
sigt fra et samfundsøkonomisk perspektiv, hvis forbrugere med eget energiproduce-
rende anlæg nu skal etablere en separat kabelføring.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at elforsyningslovens hovedregel er, at
transport af elektricitet skal ske via det kollektive elforsyningsnet. Det fremgår af PtX-
aftalen af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer,
som blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, at dette fortsat skal være udgangspunktet.
Energistyrelsen har udviklet en praksis, der tillader brug af interne net (nu kaldet
interne elektricitetsforbindelser) som supplement til anvendelsen af det kollektive
elforsyningsnet. Denne praksis er blevet kodificeret med lov nr. 415 af 25. april 2023
om ændring af elforsyningsloven og bekendtgørelse nr. 438 af 27. april 2023 om
interne elektricitetsforbindelser.
Bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere afgrænser begrebet VE-egenforbruger i
overensstemmelse
med
reglerne
i
bekendtgørelsen
om
interne
elektricitetsforbindelser, således at en VE-egenforbruger er afgrænset til de
elkunder, der kan egetforbruge elektricitet via en intern elektricitetsforbindelse efter
reglerne i bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser.
Denne afgrænsning er en videreførelse af gældende ret. Egetforbrug har således
også hidtil forudsat, at der var mulighed for at bruge en intern elektricitetsforbindelse.
Det er ikke hensigten med bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere at udvide
mulighederne for at egetforbruge elektricitet i forhold til gældende ret. Det bemærkes
hertil, at det er Energistyrelsens vurdering, at dette, herunder bekendtgørelsens
definition af VE-egenforbruger, er i overensstemmelse med VE-direktivet.
I forhold til yderligere besvarelse af de afgivne bemærkninger henvises der til
Energistyrelsens bemærkninger i afsnit 2.1 og 2.3 i høringsnotat af 18. april 2023
vedrørende udkast til bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelse, som
omhandler afgrænsning af rammerne for brugen af interne elektricitetsforbindelser.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Begrebet forbrug
Cerius-Radius påpeger, at der i § 2, stk. 1, i udkastet til bekendtgørelsen henvises til
”[…] vedvarende elektricitet til eget forbrug eller lagring […]”. Cerius-Radius
bemærker, at der i lovforslagets definition af en intern elektricitetsforbindelse er
indsat et ”og”. Herudover henvises til høringssvar til lovforslaget, hvor Cerius-Radius
bemærker, at det kan overvejes at lade ordet ”lagring” udgå eftersom forbrug også
vil dække over forbrug i form af lagring.
Side 4/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0005.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i at ordet ”lagring” skal udgå af definitionen af VE-
egenforbruger i bekendtgørelsens § 2, nr. 1, i udkastet til bekendtgørelsen, idet
begrebet forbrug omfatter forbrug i form af lagring. Med ordet ”forbrug” menes der
således alle situationer, hvor elektricitet ikke ledes ud på det kollektive net.
Det bemærkes, at dette også vil være en ensretning i forhold til definitionen af VE-
egenforbruger i lovforslaget, hvor ”eller lagring” heller ikke indgår i definitionens
ordlyd (da begrebet forbrug omfatter forbrug i form af lagring).
Energistyrelsen bemærker, at tilføjelsen af ”og lagring” i lovforslagets definition af en
intern elektricitetsforbindelse skyldes, at Energistyrelsen ønsker at tydeliggøre, at
definitionen også omfatter den situation, hvor elektricitet lagres og efterfølgende
ledes ud på det kollektive net.
Høringssvaret har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Kravet om identitet
GPD opfordrer kraftigt til, at det identitetskrav, som der lægges op til i udkastet til
bekendtgørelsens § 2, stk. 1’s definition af en VE-egenforbruger afklares. GPD
bemærker, at der i den forbindelse er behov for at afklare, hvordan ejendomme med
lejer, ejer og andele kan opfylde kravet som VE-egenforbrugere. Green Power
Denmark opfordrer til, at der ikke gøres forskel på forbrugeres mulighed for at blive
VE-egenproducent, på baggrund af, om der er tale om leje, eje, eller andel. GPD
henviser til sine bemærkninger til bekendtgørelsen om interne elektricitets-
forbindelser.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har udviklet en praksis, der tillader brug af interne net (nu kaldet
interne elektricitetsforbindelser) som supplement til anvendelsen af det kollektive
elforsyningsnet. Denne praksis er blevet kodificeret med bekendtgørelse nr. 438 af
27. april 2023 om interne elektricitetsforbindelser.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere afgrænser
begrebet VE-egenforbruger i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelsen om
interne elektricitetsforbindelser, således at en VE-egenforbruger er afgrænset til de
elkunder, der kan egenforbruge elektricitet via en intern elektricitetsforbindelse efter
reglerne i bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser.
I forhold til yderligere besvarelse af bemærkningerne henvises der til
Energistyrelsens bemærkninger i afsnit 2.1, 2.3, 3.2 og 3.3 i høringsnotat af 18. april
2023 vedrørende udkast til bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelse, som
omhandler afgrænsning af rammerne for brugen af interne elektricitetsforbindelser,
forholdene mellem §§ 3, 4 og 5 i bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser
og tredjeparts ejerskab af produktionsanlæg.
Side 5/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0006.png
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
1.2 Anlæg ejet af tredjepart
Energifælleskabet Avedøre og VedvarendeEnergi bemærker, at der ingen steder
fremgår, hvad det at være underlagt tredjeparts instrukser i realiteten omfatter, og at
dette skaber uklarhed og en deraf følgende usikkerhed for energifællesskaber. Det
bemærkes, at det er afgørende, at det sikres, at en tredjepart, som er et
energifællesskab, gerne må dele elproduktion med medlemmer af
energifællesskabet.
Energifælleskabet Avedøre bemærker yderligere, at kravet om instruktionsbeføjelse
kan skabe problemer for boligselskaber og virksomheder samlet i en enkelt ejendom,
som fælles ønsker at investere i et VE anlæg til egetforbrug. Det bemærkes, at det
fremstår uklart hvem der har gavn af restriktionen.
Dansk Solcelleforening anbefaler, at det skal være muligt for et fællesskab af VE-
egenforbrugere at gå sammen og eje VE-anlægget og de interne
elektricitetsforbindelser i fællesskab. Det bør være muligt for ejere at oprette et
selskab, hvorigennem omkostninger og vedligehold af interne elektriske linjer og
anlæg aftales parterne imellem.
GPD spørger, hvordan anlæg skal forstås i § 2, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen
og efterspørger, hvorvidt det skal forstås som forbrugsinstallation, VE-
produktionsenhed og/eller evt. lagringsenhed.
Cerius-Radius bemærker, at formuleringen i § 2, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen
om VE-egenforbrugere vedrørende anlæg ejet eller forvaltet af tredjepart, er
forskellig fra formuleringen af samme mulighed i bekendtgørelse om interne
elektricitetsforbrindelser.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det er hensigten med bekendtgørelsen om VE-
egenforbrugere at afgrænse begrebet VE-egenforbruger i overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser, således at en VE-
egenforbruger er afgrænset til de elkunder, der kan egetforbruge elektricitet via en
intern elektricitetsforbindelse efter reglerne i bekendtgørelsen om interne
elektricitetsforbindelser. Dette gælder også i forhold til under hvilke omstændigheder
produktionsanlægget kan ejes eller forvaltes af en tredjepart.
Energistyrelsen bemærker, at det er reguleret i § 3, stk. 1, nr. 2, litra b, og § 3, stk. 2
og 3, i bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser, under hvilke omstændig-
heder produktionsanlægget kan ejes eller forvaltes af en tredjepart.
Energistyrelsen har overvejet at ændre § 2, stk. 3, i udkastet til bekendtgørelsen om
VE-egenforbrugere, således at bestemmelsen ensrettes med reguleringen i
bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser. Energistyrelsen har imidlertid
Side 6/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0007.png
valgt i stedet at ændre bekendtgørelsen således, at § 2, stk. 3, i udkastet til
bekendtgørelse om VE-egenforbrugere er udgået, idet reguleringen i § 3, stk. 1, nr.
2, litra b, og § 3, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser i
forvejen er en del af definitionen af en VE-egenforbruger i kraft af definitionens
henvisning til reglerne i bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser, jf. § 2,
nr. 3, i den endelige bekendtgørelse om VE-egenforbrugere.
I forhold til yderligere besvarelse af de afgivne bemærkninger henvises der til
Energistyrelsens bemærkninger i afsnit 3.3, side 17-21, i høringsnotat af 18. april
2023 vedrørende udkast til bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelse, som
omhandler tredjeparts ejerskab af produktionsanlægget og tredjeparts forvaltning af
produktionsanlægget, herunder måling.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
1.3 Hvem skal overholde bekendtgørelsens regler
GPD bemærker, at bekendtgørelsen ikke fastsætter, hvem der er forpligtet til at sikre
VE-egenforbrugeren de rettigheder, der følger af bekendtgørelsen.
Cerius-Radius bemærker, at bekendtgørelsen ikke nævner netselskaber i sit
anvendelsesområde, hvorfor det er uklart, om Cerius-Radius som netselskab er
forpligtet efter bekendtgørelsen. Cerius-Radius undrer sig over, at det ikke fremgår
af bekendtgørelsen, hvem de enkelte bestemmelser retter sig mod.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere fastsætter
generelle regler om VE-egenforbrugeres rettighed med henblik på at implementere
VE-direktivets artikel 21, og at reglerne skal overholdes af dem, der har opgaver og
forpligtelser, som har betydning for VE-egenforbrugeres udøvelse af rettighederne.
Energistyrelsen er enig i, at det skal fremgå af bekendtgørelsen, hvem
bekendtgørelsen forpligter. Der er derfor indsat et nyt stykke 2 i den endelige
bekendtgørelses § 1, hvoraf det fremgår, at bekendtgørelsen finder anvendelse på
de kollektive elforsyningsvirksomheders og elhandelsvirksomheders opgaver og
forpligtelser i henhold til lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og regler
udstedt med hjemmel i disse love.
Det bemærkes hertil, at det følger af de almindelige forvaltningsretlige regler, at
bekendtgørelsens regler skal iagttages ved administrativ kontrol og tilsyn i
forbindelse med de kollektive elforsyningsvirksomheders og elhandelsvirksomhe-
ders opgaver og forpligtelser.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
1.4 Anvendelsesområde i forhold til fiskale afgifter
Side 7/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0008.png
Cerius-Radius bemærker, at det fremgår af § 1, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen
at den ikke finder anvendelse for fiskale afgifter. Cerius-Radius påpeger i den
forbindelse, at det fremgår af § 6, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen, at der ikke
fritages for betaling af bl.a. skatter i forbindelse med indbyderes deling. Cerius-
Radius opfordrer til, at det afklares, om § 1, stk. 2, bør slettes, og peger på, at der
ikke er samme afgrænsning i energifællesskabsbekendtgørelsen, hvilket vil skabe
usikkerhed om, hvad der menes med afgrænsningen.
BL bemærker, at de anser fiskale afgifter for kun at være afgifter, som udelukkende
har et provenumæssigt sigte. BL bemærker, at de finder det relevant, at det i relation
til § 1, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen præciseres med en udtømmende liste
over, hvilke afgifter bekendtgørelsen ikke finder anvendelse for.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at hensigten er, at §§ 4 og 5 i udkastet til
bekendtgørelsen (§§ 3 og 4 i den endelige bekendtgørelse) i overensstemmelse med
VE-direktivet skal finde anvendelse i forhold til tariffer og gebyrer, som ikke har fiskal
karakter, men ikke for skatter og afgifter (både afgifter som udelukkende tjener et
fiskalt formål, og afgifter som ud over et fiskalt formål også tjener andre hensyn), som
f.eks. elafgift.
Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt, at § 1, stk. 2, i udkastet til
bekendtgørelsen slettes, da den negative afgrænsning af bekendtgørelsens
anvendelsesområde i § 1, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen ikke er nødvendig,
og da den kan medvirke til uklarhed i forhold til bekendtgørelsens § 6, stk. 2. Som
påpeget kan den negative afgrænsning i § 1, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen
desuden bidrage til usikkerhed i forhold til bekendtgørelse nr. 1069 af 30. maj 2021
om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber og forholdet mellem VE-
fællesskaber og borgerenergifællesskaber og elhandelsvirksomheder og kollektive
elforsyningsvirksomhedersammenhæng. Energistyrelsen finder det således
hensigtsmæssigt, at der alene foretages en positiv afgrænsning af anvendelses-
området i §§ 3 og 4 i den endelige bekendtgørelse, og at bestemmelserne justeres
således, at det af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, litra a og b, og § 4, stk. 1, fremgår, at
bestemmelserne finder anvendelse i forhold til ”tariffer og gebyrer”.
Energistyrelsen finder det ikke hensigtsmæssigt, at det af bekendtgørelsen fremgår
hvilke aktuelle afgifter, bekendtgørelsen ikke finder anvendelse i forhold til. Det kan
hertil bemærkes, at det aktuelt kun er elafgift, som er relevant i forhold til egetforbrug
af elektricitet.
Høringssvaret har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 8/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0009.png
2. VE-egenforbrugeres rettigheder (§§ 4 og 5 i udkastet til bekendtgørelsen)
2.1. De kollektive elforsyningsvirksomheders tariffer mv.
Forsyningstilsynet anbefaler, at det forklares, hvad sammenhængen er mellem den
tarifopkrævning, der lægges op til i bekendtgørelsesudkastet, og det system for
metodegodkendelse af tariffer, der er Forsyningstilsynets kompetence.
GPD bemærker i forhold til § 5 i udkastet til bekendtgørelsen, at VE-direktivets artikel
21, stk. 3, omtaler medlemsstatens adgang til at opkræve gebyrer og afgifter, og
beder Energistyrelsen bekræfte, at bekendtgørelsen ikke påvirker netselskabernes
opkrævning. GPD påpeger, at såfremt § 5 vedrører netselskabernes opkrævning, vil
branchen ikke kunne nå at tilrette prismetoden til 1. januar 2023, da processen, ud
over branchens eget arbejde, forudsætter metodegodkendelse af Forsyningstilsynet,
der har en sagsbehandlingstid på 6-9 måneder.
Cerius-Radius beder Energistyrelsen om at bekræfte, at reglerne ikke påvirker
netselskabernes nuværende tarif set-up.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at de rettigheder for VE-egenforbrugere, der følger af VE-
direktivet, som implementeret ved denne bekendtgørelse, også gælder fsva. de
kollektive elforsyningsvirksomheders fastsættelse af priser og betingelser for
anvendelse af transmissions- og distributionsnettet, herunder tariffer.
Det følger af VE-direktivets artikel 21, som implementeret ved denne
bekendtgørelse, at VE-egenforbrugere fortsat kan opkræves ikke-diskriminerende
og forholdsmæssige tariffer og gebyrer, som afspejler omkostningerne i forbindelse
med den elektricitet, de forbruger fra eller tilfører nettet. Det følger endvidere at VE-
egenforbrugere ikke kan opkræves nogen tariffer og gebyrer i forbindelse med deres
egenproducerede elektricitet fra vedvarende energikilder, som forbliver inden for
deres forbrugssted, medmindre betingelserne i bekendtgørelsesudkastets § 5 er
opfyldt.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at der ikke er tale om ændringer i det
eksisterende system for metodegodkendelse af tariffer, hvor Forsyningstilsynet har
enekompetence. Det indebærer, at det er Forsyningstilsynet, der er den relevante
myndighed til at påse at direktivet overholdes fsva. tarifering af VE-egenforbrugere.
Det følger endvidere af Forsyningstilsynets enekompetence fsva. tarifering, at
Energistyrelsen ikke kan tage stilling til hvorvidt eksisterende tarifmodeller lever op
til VE-direktivets artikel 21, som implementeret ved denne bekendtgørelse.
Energistyrelsen ser det hensigtsmæssigt at præcisere at bekendtgørelsen også
finder anvendelse for tarifering.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 9/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0010.png
2.2. Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer bemærker, at de gerne vil advare mod at introducere store
usikkerhedselementer for de forbrugere, som ønsker at blive egenforbrugere, til gavn
for samfundsøkonomien i den grønne omstilling, da det kan afholde forbrugerne fra
at investere. Det bør derfor gøres klart, at man ikke fra den ene dag til den anden
kan blive pålagt nye gebyrer og afgifter, som kan trække tæppet væk under
investeringens økonomiske levedygtighed.
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi bemærker, at det vil være en
hindring for den grønne omstilling at pålægge VE-egenforbrugere gebyrer og afgifter.
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi henviser til de ambitiøse mål for
udbygningen i Klimaaftalen om grøn strøm og varme 2022 og bemærker, at
muligheden for at pålægge gebyrer og afgifter efter 2026 kan vanskeliggøre disse
mål og er potentielt hæmmende for den grønne omstilling. Dertil bemærker
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi, at VE-egetforbrug og deling af
energi inden for energifællesskaber ikke belaster det kollektive net, men supplerer
det, så samfundet og forbrugere kan undgå en dyr og unødvendig udbygning af
elnettet, som alle elforbrugere skal betale for.
Ulrik Jørgensen bemærker, at § 5 i udkastet til bekendtgørelsen åbner for, at der kan
opkræves gebyrer og afgifter for egenproduceret elektricitet, og at dette viderefører
en på flere måder uheldig og arbitrær praksis, som blev etableret med
rådighedstarifferne. Ulrik Jørgensen henviser til, at Forsyningstilsynet har lagt op til
at udfase disse i forbindelse med Tarifmodel 3.0.
BL bemærker, at § 5 i udkastet til bekendtgørelsen, foruden yderligere retningslinjer,
kan virke stærkt hæmmende for den grønne omstilling, da de enkelte VE-
egenforbrugere ikke har indflydelse på eller overblik over den samlede kapacitet der
opsættes af andre VE-egenforbrugere. BL opfordrer derfor til, at det uddybes i hvilke
situationer der kan udløses afgifter og gebyrer efter bekendtgørelsen.
Dansk Solcelleforening peger på, at det er alarmerende og i værste fald kan få
betydning for tempoet i udbygningen af VE og den grønne omstilling generelt, at der
i § 5 i udkastet til bekendtgørelsen i princippet lægges op til at videreføre en
opkrævning af egenproducenter, der minder om rådighedstariffen, der ellers ophører
med udgangen af 2023. Dansk Solcelleforening anbefaler, at paragraffen på den
baggrund udgår eller omskrives. Dansk Solcelleforening mener, at
egenproducenter/forbrugere skal friholdes for omkostninger af den strøm, de selv
producerer og forbruger, og derfor kun bør tariferes for anvendelsen af det kollektive
elnet som øvrige forbrugere og producenter. Dansk Solcelleforening påpeger, at
andet vil være i strid med VE-II direktivets artikel 21, stk. 2.
ABF påpeger, at der med § 5 i udkastet til bekendtgørelsen gives mulighed for, at
der kan opkræves gebyrer og afgifter for egenproduceret elektricitet. De bemærker,
at der med pkt. 2 åbnes for en analyse af ”byrder”, der tænkes at komme i forhold til
elsystemets finansielle bæredygtighed hhv. den omkostningseffektive udnyttelse af
vedvarende energikilder. De mener i den forbindelse, at grænsen på 8 pct. i § 5, nr.
Side 10/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0011.png
2, virker arbitrær, og de mener ikke, at Forsyningstilsynet kan udføre opgaven
hensigtsmæssigt, da Forsyningstilsynet alene har en kontrolopgave i forhold til
elnettet og ikke til opgave at sikre elsystemets bæredygtighed som helhed. De mener
endvidere, at grænsen for anlæggets størrelse i § 5, nr. 3, vil være unødigt
begrænsende for mange boligfællesskaber. De påpeger, at den nye tarifmodel 3.0
har åbnet for en nye måde at sikre tarifformer, der kan sikre en fair og
omkostningsægte fordeling af netomkostninger på forskellige typer af elkunder, og
at § 5, nr. 3, i bedste fald er unødvendig og i værste fald begrænser udbygningen af
lokal VE.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der er tale om implementering af VE-direktivets artikel
21. De rettigheder VE-egenforbrugere tillægges samt mulighederne for at opkræve
ikke-diskriminerende og forholdsmæssige tariffer og andre gebyrer fra VE-
egenforbrugere i forbindelse med deres egenproducerede vedvarende elektricitet,
som forbliver på deres lokalitet er derfor blevet til igennem EU’s almindelige
lovgivningsprocedure, og dermed ikke et udtryk for Energistyrelsens skønsmæssige
fastsættelse. For mere om EU’s formål bag artikel 21 henvises til VE-II direktivets
præambel, særligt betragtning nr. 66-69.
Energistyrelsen bemærker fsva. rådighedstariffen, at Forsyningstilsynet har
enekompetence til at godkende tarifmetoder jf. også tidligere, og at Energistyrelsen
ikke kan tage stilling til tariffernes hensigtsmæssighed, omkostningsægthed mv.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at der ikke er tale om ændringer i det
eksisterende system for metodegodkendelse af tariffer og andre gebyrer, og der
gives således ikke hjemmel til at introducerer tariffer eller andre gebyrer med en
anden frist end der følger af det eksisterende system.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
2.3. Bemærkninger til § 4, nr. 4, i udkastet til bekendtgørelsen
BL foreslår, at hele ordlyden af VE-direktivets artikel 21, nr. 2, litra d, indarbejdes i
ordlyden af § 4, nr. 4, i udkastet til bekendtgørelsen. Ordlyden vil derefter være:
”at modtage betaling, herunder eventuelt gennem støtteordninger, for
egenproduceret vedvarende elektricitet leveret til nettet, der afspejler
markedsværdien og kan tage hensyn til dens langsigtede værdi for nettet, miljøet og
samfundet.”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen
bemærker,
at
forskellen
mellem
direktivet
og
bekendtgørelsesudkastet ikke har været tilsigtet. Høringssvaret har givet anledning
til ændring af bekendtgørelsen.
Side 11/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0012.png
2.4. Bemærkninger til § 5, nr. 1, i udkastet til bekendtgørelsen
GPD bemærker, at det er uklart, hvem der skal dokumentere kravet i § 5, nr. 1, i
udkastet til bekendtgørelsen, og at dette bør klarlægges.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen finder anvendelse på de kollektive
elforsyningsvirksomheders og elhandelsvirksomheders opgaver og forpligtelser i
henhold til lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og regler udstedt med
hjemmel i disse love, og det vil være disse aktører, der kan bruge mulighederne i
VE-direktivet og § 5, nr. 1–3, i udkastet til bekendtgørelsen for at opkræve ikke-
diskriminerende og forholdsmæssige tariffer og gebyrer fra VE-egenforbrugere i
forbindelse med deres egenproducerede vedvarende elektricitet, som forbliver inden
for deres forbrugssted.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
2.5. Bemærkninger til § 5, nr. 2, i udkastet til bekendtgørelsen
Dansk Solcelleforening bemærker, at der med § 5, nr. 2, i udkastet til
bekendtgørelsen skabes usikkerhed om rammebetingelserne for udbygning af
solenergi, idet det er svært gennemskueligt for solcellebranchen at vide, hvornår
grænsen på 8 pct. er nået.
Forsyningstilsynet anbefaler, at det tydeliggøres i høringsnotatet, hvordan man er
nået frem til tærskelværdien på 8 pct. i § 5, nr. 2, i udkastet til bekendtgørelsen.
Derudover opfordrer Forsyningstilsynet til, at begrebet ”deltagelsesbaseret proces”
præciseres.
KL foreslår at § 5 nr. 2, i udkastet til bekendtgørelsen ændres, hvorefter anlæg hvor
borgere – individuelt eller kollektivt – ejer fx minimum 50 % af anlægget undtages
fra bestemmelsen, da usikkerhed om en potentiel kommende regning kan risikere at
minimere opbakningen til VE-etableringen på land.
Energifællesskabet Avedøre bemærker, at bekendtgørelsen ikke angiver, om det
nuværende egetforbrug overstiger 8 % eller forventes at overstige 8 % i 2026, hvilket
Energifællesskabet Avedøre anser for meget beklageligt og gør det det uklart, om
denne type afgift vil blive aktuel.
TEKNIQ arbejdsgiverne bemærker at de anser det for uhensigtsmæssigt at § 5 i
udkastet til bekendtgørelsen skaber usikkerhed om fremtidige rammevilkår, hvorfor
det på forhånd bør beskrives, hvilken effekt en overskridelse af de 8 % vil få.
Cerius-Radius påpeger, at §§ 4-6 i udkastet til bekendtgørelsen stort set er afskrift
af VEII-direktivets artikel 21, hvilket gør læsningen vanskelig. Cerius-Radius
henviser i den forbindelse til, at det næppe kan være hensigten, at art. 21, stk. 3, litra
b (§ 5, nr. 2, i udkastet til bekendtgørelsen), skal gengives ordret, idet der er tale om
Side 12/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0013.png
en opfordring til, at medlemsstaterne kan opkræve gebyrer fra VE-egenforbrugere
fra 1. december 2026, hvis nogle givne parametre er til stede. Cerius-Radius mener
ikke, at en sådan ”huske-regel”, som allerede er sikret i medfør af elforsyningsloven,
egner sig til en ordret gengivelse i en bekendtgørelse, der fastsætter rettigheder og
forpligtelser i relation til netvirksomheder og VE-egenforbrugere.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker at grænsen er fastsat i VE-direktivet og at andelen af
anlæg til egetforbrug i dag ikke har betydning for bestemmelsen. Derudover
bemærkes det, at alle mulighederne i direktivets artikel 21 for at opkræve ikke-
diskriminerende og forholdsmæssige tariffer og andre gebyr fra VE-egenforbrugere
i forbindelse med deres egenproducerede vedvarende elektricitet, som forbliver
inden for deres forbrugssted, er medtaget for at undgå overimplementering af EU-
lovgivning, idet VE-egenforbrugeres rettigheder ellers ville være mere vidtgående,
end hvad der følger af VE-direktivets regler.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
2.6. Bemærkninger til § 5, nr. 3, i udkastet til bekendtgørelsen
Forsyningstilsynet anbefaler, at det tydeliggøres i høringsnotatet, hvordan man er
nået frem til grænsen på 30 kW i § 5, nr. 3, i udkastet til bekendtgørelsen.
Dansk Solcelleforening er uforstående over for grænsen på 30 kW i § 5, nr. 3, i
udkastet til bekendtgørelsen og mener, at den nye grænse indfører endnu en unødig
kompleksitet/regel i de lovgivningsmæssige rammer for egenproducenter, hvorfor
denne anbefales fjernet i bekendtgørelsen.
Landbrug & Fødevarer vil gerne anmode Energistyrelsen om en nærmere
redegørelse for, hvordan man er kommet frem til, at alle egenforbrugere med en
kapacitet over 30 kW uden videre skal kunne pålægges gebyrer og afgifter.
VedvarendeEnergi bemærker, at anlægsgrænsen på 30 kW svarer til VE-direktivet
men at dette vil være en begrænsning for boligforeninger og bør hæves til min 125
kW eller fjernes.
GPD og Cerius-Radius gør opmærksom på, at der ikke er hjemmel til at måle
produktionsanlæg under 50 kW og reglen i § 5, nr. 3, i udkastet til
bekendtgørelsesudkastet forudsætter en afklaring af det målersetup, som tiltænkes
benyttet for anlæg over 30 kW.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker at der er tale om implementering af VE-direktivets artikel
21. De rettigheder VE-egenforbrugere tillægges samt mulighederne for at opkræve
ikke-diskriminerende og forholdsmæssige tariffer og andre gebyrer fra VE-
egenforbrugere i forbindelse med deres egenproducerede vedvarende elektricitet,
Side 13/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0014.png
som forbliver inden for deres forbrugssted er derfor blevet til igennem EU’s
almindelige lovgivningsprocedure, og dermed ikke et udtryk for Energistyrelsens
skønsmæssige fastsættelse. For mere om formålet bag artikel 21 henvises til
direktivets præambel, særligt betragtning nr. 66-69.
Bekendtgørelsen vedrører ikke hjemmel til måling af elektricitet. Bekendtgørelsen
stiller heller ikke krav om, at muligheden for at opkræve ikke-diskriminerende og
forholdsmæssige tariffer og andre gebyrer fra VE-egenforbrugere i forbindelse med
deres egenproducerede vedvarende elektricitet, som forbliver inden for deres
forbrugssted for anlæg med en kapacitet over 30 kW udnyttes.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
2.7. Begreber
Cerius-Radius mener, at der er en uensartet anvendelse af begreberne netgebyrer,
gebyrer, afgifter og skatter, og opfordrer til, at dette ensrettes. Cerius-Radius
opfordrer til, at begrebet nettariffer anvendes i stedet for netgebyrer og andre
relevante gebyrer.
GPD påpeger, at de ikke er bekendt med indholdet af begrebet netgebyrer, som
anvendes i §§ 4 og 6 i udkastet til bekendtgørelsen, men ikke i § 5 i udkastet til
bekendtgørelsen. GPD bemærker, at begrebet skaber uklarhed om
anvendelsesområdet for bestemmelserne, og foreslår, at begrebet nettariffer
anvendes i stedet.
GPD spørger, hvorvidt der er tilsigtet en materiel forskel på ordlyden ”forbliver inden
for deres forbrugssted” i § 4, stk. 1, litra b, i udkastet til bekendtgørelsen og ”som
forbliver på deres lokalitet” i § 5 i udkastet til bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker at der ikke er tiltænkt nogen forskel mellem lokalitet og
forbrugssted, og anerkender ønsket om ensartet begrebsanvendelse fsva, afgifter,
tariffer, forbrugssted og gebyrer.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
2.8. Øvrig emner
BL bemærker, at § 4, stk. 1, nr. 1, litra b, i udkastet til bekendtgørelsen afviger fra
VE-direktivets art. 21, stk. 2, litra. a, nr. 2 ved at mangle ordet ”nogen”. BL bemærker,
at dette må antages som en fejl og foreslår at bestemmelsen bringes i
overensstemmelsen med bestemmelsen i VE-direktivet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker at denne forskel ikke har været tilsigtet. Høringssvaret
har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 14/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0015.png
3. Fællesskab af VE-egenforbrugere (§§ 6 og 7 i udkastet til bekendtgørelsen)
3.1 Definition af fællesskab af VE-egenforbrugere
Bemærkninger om udvidelse af definitionen
En række høringsparter har afgivet bemærkninger vedrørende, at definitionen af
begrebet fællesskab af VE-egenforbruger er for snæver, og at definitionen bør
udvides.
KL foreslår, at begrebet ”fællesskab af VE-egenforbrugere” udvides fra at omfatte
VE-egenforbrugere i samme bygning eller boligejendom til VE-egenforbrugere i
samme landsby eller lokalområde.
TEKNIQ arbejdsgiverne bemærker, at energifællesskaber og borgerenergifællesska-
ber bør indarbejdes i § 6 i udkastet til bekendtgørelsen og bør sidestilles med VE-
egenforbrugere i samme bygning.
Dansk Solcelleforening mener, at anvendelsesområdet for fællesskaber af VE-
egenforbrugere er for snævert defineret og bør udvides. Dansk Solcelleforening
mener ikke, at fællesskabet af VE-egenforbrugere skal være afgrænset til samme
bygning eller boligejendom. Det skal også gælde andre typer af aktører, og udvides
til at omfatte aktørkredsen for VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber,
herunder virksomheder og offentlige myndigheder.
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi bemærker, at det er deres
opfattelse at definitionen af fællesskab af VE-egenforbrugere er for smalt defineret.
Det bemærkes yderligere at begrebet ikke bør være begrænset til en bygning eller
boligejendom, men bør kunne bestå af VE-egenforbrugere i flere boliger i tilknytning
til hinanden, så en boligforening kan anses for en VE-egenforbruger.
Læsø Kommune bemærker, at der ved et fællesskab af VE-egenforbrugere forstås
mindst to VE-egenforbrugere, der befinder sig i samme bygning eller boligejendom.
Det ærgrer kommunen, at udkastet til bekendtgørelsen ikke åbner for, at man i de
afgrænsede geografiske områder, der følger af at være en ø, kan udnytte
mulighederne for, at elforbrugerne samlet kan etablere et større VE-anlæg. Læsø
Kommune bemærker endvidere, at det har en særlig vigtighed for de mindre øer at
være selvforsynende, og læsøboerne har tidligere oplevet at være afskåret fra
elektricitet fra fastlandet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at et fællesskab af VE-egenforbrugere
består af to eller flere selvstændige VE-egenforbrugere, f.eks. to elkunder, der ejer
hver deres solcelleanlæg. I forhold til indbyrdes deling af elektricitet medfører
reglerne ikke nye muligheder, bl.a. giver bestemmelserne ikke ret til at foretage
indbyrdes deling uden om det kollektive net.
Side 15/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0016.png
Energistyrelsen bemærker, at hensigten med bekendtgørelsens regler vedrørende
fællesskab af VE-egenforbrugere er at sikre implementering af VE-direktivets artikel
21, stk. 4. Energistyrelsen vurderer ikke, at det er hensigtsmæssigt at udvide
definitionen af et fællesskab af VE-egenforbrugere ud over, hvad der følger af
direktivet.
I øvrigt henvises til de forbedrede muligheder for lokal kollektiv tarifering, der blev
introduceret med lov nr. 415 af 25. april 2023 om ændring af elforsyningsloven. Lokal
kollektiv tarifering er en tarifløsning, der kan tage højde for sammenslutningers
samlede træk på det kollektive elnet, når de tariferes. En sammenslutning kan, ved
at producere og forbruge elektricitet samtidig, mindske belastningen af det kollektive
elnet. Dette kan danne grundlag for en reduceret tarifbetaling for f.eks.
energifællesskaber.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Er et fællesskab af VE-egenforbrugere en eller flere kunder?
GPD bemærker, at det er uklart, hvorvidt et fællesskab af VE-egenforbrugere er en
eller flere kunder.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at et fællesskab af VE-egenforbrugere består af to eller
flere selvstændige VE-egenforbrugere, f.eks. to elkunder der ejer hver deres
solcelleanlæg. Et fællesskab af VE-egenforbrugere er således ikke én kunde, men
består af selvstændige kunder.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Begrebet boligejendom
Cerius-Radius beder Energistyrelsen uddybe, hvad der skal forstås ved en
boligejendom, herunder om en sådan kan dække over flere bygninger. Såfremt VE-
egenforbrugere skal befinde sig i samme bygning, mener Cerius-Radius, at begrebet
boligejendom i §§ 3 og 6 i udkastet til bekendtgørelsen er indholdsløs, da det bør
være uden betydning, om der er tale om en boligejendom eller kontorejendom, så
længe VE-egenforbrugerne er i samme bygning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelserne i §§ 3 og 6 i udkastet til
bekendtgørelsen, der er affattet i overensstemmelse med ordlyden af VE-direktivets
artikel 2, nr. 15, og artikel 21, stk. 4, skal forstås således, at VE-egenforbrugerene
kan befinde sig i samme bygning eller i forskellige bygninger, der er en del af den
samme boligejendom.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 16/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0017.png
3.2. Deling inden for et fællesskab af VE-egenforbrugere
Deling af elektricitet
Cerius-Radius bemærker, at Cerius-Radius opfatter bestemmelsen i udkastet til
bekendtgørelsens § 6 som en gengivelse af allerede gældende ret, hvorefter alle har
ret til efter elforsyningsloven at blive tilsluttet til det kollektive elnet – naturligvis også
en VE-egenforbruger, der inde på sit forbrugssted producerer vedvarende
elektricitet. Og hvis denne VE-egenforbruger ønsker at dele sin VE med en anden
VE-egenforbruger, vil dette ske via det kollektive elnet, jf. elforsyningslovens § 20,
og betalingen herfor sker efter godkendte metoder fastsat i medfør af
elforsyningslovens § 73. Cerius-Radius bemærker hertil, at det forhold, at delingen
skal ske, via det kollektive elnet, følger af den lovfastsatte definition af en intern
elektricitetsforbindelse, hvorefter det er afgørende, at der alene er tale om én elkunde
– og dette krav vil ikke være opfyldt, hvis der er tale om flere VE-egenforbrugere i
samme bygning. Cerius-Radius finder på denne baggrund indholdet i §§ 6-7 i
udkastet til bekendtgørelsen uden betydning, da muligheden herfor allerede i dag vil
være bestemt af elforsyningslovens § 20.
GPD påpeger, at det interne net i en bygning pr. definition ikke er et kollektivt elnet,
og undrer sig derfor over, at § 6 i udkastet til bekendtgørelsen omtaler deling af
elektricitet via det kollektive elnet. GPD påpeger, at såfremt der menes, at strømmen
udveksles via det kollektive net, vil reelt § 6 være indholdsløs, da netsselskaber i
forvejen, jf. elforsyningsloven, er forpligtet til at tilslutte kunder til det kollektive elnet.
Dansk Solcelleforening ser positivt på, at fællesskaber af VE-egenforbrugere får
mulighed for at dele el inden for en bygning med selvstændige aftagenumre eller i
hele ejendomme via det kollektive elnet på samme vilkår som et lokalt
energifællesskab. Dansk Solcelleforening bemærker yderligere, at Dansk
Solcelleforening ikke mener, at netselskaberne skal foranstalte deling via aftale med
de individuelle VE-egenforbrugere, når strømmen ikke transporteres via det
kollektive net. Dansk Solcelleforening mener derimod, at netselskaberne bør
forpligtes til at oplyse et fælles tilslutningspunkt, der skal anvendes til det kollektive
elnet, når der er tale om en flerhed af VE-egenforbrugere, der gør brug af en intern
elektricitetsforbindelse.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at det er uforståeligt at deling af elektricitet i et
fællesskab af VE-egenforbrugere skal ske via det kollektive elnet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at hensigten med bekendtgørelsens regler vedrørende
fællesskab af VE-egenforbrugere er at sikre implementering af VE-direktivets artikel
21, stk. 4.
Det er ikke hensigten, at reglerne skal give et fællesskab af VE-egenforbrugere
særlige muligheder for deling af elektricitet. Strømmen skal således udveksles via
det kollektive net.
Side 17/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0018.png
Energistyrelsen er enig i, at en sådan deling af elektricitet via det kollektive net i
forvejen er reguleret tilstrækkeligt i lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og
bekendtgørelser udstedt i henhold til disse love. Energistyrelsen vurderer på denne
baggrund, at § 7 i udkastet til bekendtgørelsen er unødvendig, og bestemmelsen er
derfor slettet. § 6 i udkastet til bekendtgørelsen, som er § 5 i den endelige
bekendtgørelse, bibeholdes med henblik på at sikre implementering af VE-direktivets
artikel 21, stk. 4.
I øvrigt henvises til de forbedrede muligheder for lokal kollektiv tarifering, der blev
introduceret med lov nr. 415 af 25. april 2023 om ændring af elforsyningsloven. Lokal
kollektiv tarifering er en tarifløsning, der kan tage højde for sammenslutningers
samlede træk på det kollektive elnet, når de tariferes. En sammenslutning kan, ved
at producere og forbruge elektricitet samtidig, mindske belastningen af det kollektive
elnet. Dette kan danne grundlag for en reduceret tarifbetaling for f.eks.
energifællesskaber.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
§ 7 i udkastet til bekendtgørelsen
GPD opfordrer til, at § 7 i udkastet til bekendtgørelsen omskrives, så det fremgår
tydeligt, at netselskaber ikke handler med el, og at aftaler dermed vil knytte sig til
f.eks. måling, da handel med el er en opgave for en elhandelsvirksomhed. GPD
bemærker, at § 7 giver det indtryk, at et fællesskab af VE-egenforbrugere medfører
ændringer i kundernes tilslutning til det kollektive elnet og beder Energistyrelsen
afklare, om det forholder sig sådan.
Cerius-Radius bemærker, at efter § 7 i udkastet til bekendtgørelsen skal deling af
vedvarende elektricitet i et fællesskab af VE-egenforbrugere foranstaltes gennem en
aftale mellem de individuelle VE-egenforbrugere og det relevante netselskab. Det er
uklart hvad det er for en aftale der her er tale om, og hvad der her skal aftales andet
end tilslutningsforhold. Cerius-Radius bemærker, at netselskaberne ikke har nogen
aftale med netkunderne, bortset fra aftale om tilslutningen, og at det, der regulerer
forholdet mellem netselskaber og netkunden er, at de til enhver tid gældende
nettilslutningsbestemmelser, som gælder uden videre i det øjeblik en elkunde indgår
en elhandelskontrakt med en elleverandør om køb af strøm.
Energifællesskabet Avedøre og VedvarendeEnergi bemærker, at ifølge udkastet til
bekendtgørelsens § 7, så skal deling i fællesskab af VE-egenforbrugere foranstaltes
gennem en aftale med det relevante netselskab. Energifællesskabet Avedøre og
VedvarendeEnergi bemærker, at de anser det for vigtigt at netselskaberne pålægges
at samarbejde omkring dette, og at fællesskabet ikke bliver pålagt diskriminerende
afgifter og gebyrer pga. delingen eller bliver tvunget til at dele deres forbrug op
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 18/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0019.png
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen er enig med GPD og Cerius-Radius i,
at § 7 i udkastet til bekendtgørelsen er uklar i forhold til, om bestemmelsen medfører
ændringer i forhold til nettilslutning og netvirksomhedernes opgaver.
Hertil bemærkes, at hensigten med § 7 i udkastet til bekendtgørelsen ikke var at
ændre på gældende regler for deling af elektricitet via det kollektive net, herunder
reglerne vedrørende nettilslutning samt netvirksomheders og elhandelsvirksomhe-
ders opgaver.
Som anført ovenfor i afsnit 3.2 vurderer Energistyrelsen, at et fællesskab af VE-
egenforbrugeres deling af elektricitet via det kollektive net i forvejen er reguleret
tilstrækkeligt i lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og bekendtgørelser
udstedt i henhold til disse love. Energistyrelsen vurderer på denne baggrund, at § 7
i udkastet til bekendtgørelsen er unødvendig, og bestemmelsen er derfor slettet.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Brugen af begreberne vedvarende energi og vedvarende elektricitet
Cerius-Radius påpeger, at begrebet ”deling” af henholdsvis vedvarende energi og
elektricitet nævnes, og det er uklart hvilken forskel på deling, der er tale om.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen følger ordlyden i VE-direktivets
artikel 21, hvor der enkelte steder i bestemmelserne bruges ordet vedvarende energi,
uden at det er præciseret, at det omhandler elektricitet. Energistyrelsen bemærker
hertil, at bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere ligesom VE-direktivets artikel 21
kun omhandler elektricitet.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
3.3. Hvem skal sikre rettighederne
GPD bemærker, at det ikke er klart, hvem der skal sikre et fællesskab af VE-
egenforbrugere de rettigheder, som fremgår af § 6 i udkastet til bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til Energistyrelsens bemærkninger under afsnit 1.3
vedrørende hvem der skal overholde bekendtgørelsens regler, afsnit 3.2 vedrørende
deling inden for et fællesskab af VE-egenforbrugere og afsnit 4 vedrørende
klageadgang, tvistbilæggelsesmyndighed og tilsyn.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
4. Klageadgang, tvistbilæggelsesmyndighed og tilsyn
Side 19/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0020.png
GPD påpeger, at der mangler bestemmelser om klageadgang, herunder f.eks. som
følge af uoverensstemmelser i henhold til § 5, nr. 1, i udkastet til bekendtgørelsen.
Cerius-Radius undrer sig over, at det ikke fremgår af bekendtgørelsen hvem der er
klageberettiget og til hvilken myndighed, der evt. er klageadgang. Cerius-Radius
undrer sig desuden over, at det ikke fremgår, hvilken myndighed, der vil skulle føre
tilsyn med bekendtgørelsens indhold.
Forsyningstilsynet bemærker, at der ikke er udpeget en tvistbilæggelsesmyndighed
i tilfælde af en eventuel uenighed/tvist mellem de i udkastet til bekendtgørelsens § 7
nævnte parter.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der henvises til Energistyrelsens bemærkninger under afsnit 1.3, hvoraf det bl.a.
fremgår, at der er indsat et nyt stykke 2 i den endelige bekendtgørelses § 1, hvoraf
det fremgår, at bekendtgørelsen finder anvendelse på de kollektive
elforsyningsvirksomheders og elhandelsvirksomheders opgaver og forpligtelser i
henhold til lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og regler udstedt med
hjemmel i disse love.
Energistyrelsen bemærker samme sted, at det følger af de almindelige
forvaltningsretlige regler, at bekendtgørelsens regler skal iagttages ved administrativ
kontrol og tilsyn i forbindelse med de kollektive elforsyningsvirksomheders og
elhandelsvirksomheders opgaver og forpligtelser.
Det er Energistyrelsens vurdering, at der ikke er behov for bestemmelser om
klageadgang og tilsyn ud over, hvad der allerede følger af den gældende lovgivning
vedrørende de kollektive elforsyningsvirksomheders og elhandelsvirksomheders
opgaver og forpligtelser.
I forhold til Forsyningstilsynets bemærkning om, at der ikke er udpeget en
tvistbilæggelsesmyndighed i tilfælde af en eventuel uenighed/tvist mellem de i § 7 i
udkaste til bekendtgørelsen nævnte parter, henvises til Energistyrelsens
bemærkninger i afsnit 3.2, hvor det bl.a. fremgår, at Energistyrelsen vurderer, at et
fællesskab af VE-egenforbrugeres deling af elektricitet via det kollektive net i forvejen
er reguleret tilstrækkeligt i lov om elforsyning, lov om vedvarende energi og
bekendtgørelser udstedt i henhold til disse love. Energistyrelsen vurderer på denne
baggrund, at § 7 i udkastet til bekendtgørelsen er unødvendig, og bestemmelsen er
derfor slettet.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 20/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0021.png
5. Sammenhæng med øvrig lovgivning
5.1. Bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber mv.
(bekendtgørelse nr. 1069 af 30. maj 2021)
Sammenhæng mellem bekendtgørelserne
Cerius-Radius bemærker, at det er uklart, hvorledes bekendtgørelsen om VE-
egenforbrugere forholder sig til den nugældende bekendtgørelse om VE-
fællesskaber og borgerenergifællesskaber, herunder hvordan de to bekendtgørelser
skal fungere indbyrdes.
GPD påpeger, at § 6, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen fastsætter, at VE-
egenforbrugere ikke er fritaget for at betale gældende netgebyrer og andre relevante
gebyrer, afgifter og skatter, som påhviler hver enkelt VE-egenforbruger, i forbindelse
med indbyrdes deling via det kollektive elnet. GPD forstår bestemmelsen således, at
den gentager den retstilstand, som allerede gælder efter bekendtgørelse om VE-
fællesskaber og borgerenergifællesskaber, og mener at en sådan gentagelse skaber
uklarhed, når der ikke henvises til den pågældende bekendtgørelse om
borgerenergifællesskaber og VE-fællesskaber.
ABF bemærker, at § 6 i udkastet til bekendtgørelsen tilsyneladende udelukker VE-
egenforbrugere fra at være medlemmer af borgerenergifællesskaber eller et VE-
fællesskab med de rettigheder, der følger heraf, idet det fremgår af § 6, at VE-
egenforbrugere alene kan dele el inden for én bygning og pålægges at betale alle de
tariffer, omkostninger, gebyrer, afgifter og skatter, som påhviler den enkelte af disse.
Ulrik Jørgensen bemærker at § 6 i udkastet til bekendtgørelsen kan læses som en
afgrænsning af VE-egenforbrugeres mulighed for at være medlemmer af
energifællesskaber.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelse om VE-egenforbrugere og bekendt-
gørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber regulerer to forskellige
ting, og at de to regelsæt ikke påvirker hinanden.
§ 6 i udkastet til bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere har således ikke til hensigt
at begrænse de rettigheder, som VE-egenforbrugere har til at indgå i et VE-
fællesskab eller borgerenergifællesskab. § 6 har alene til hensigt at regulere de
særlige rettigheder VE-egenforbrugere har i henhold til VE-direktivets artikel 21, stk.
4.
§ 6, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen (§ 5, stk. 2, i den endelige bekendtgørelse)
regulerer således udelukkende den deling VE-egenforbrugere foretager i henhold til
§ 6, stk. 1, i udkastet til bekendtgørelsen (§ 5, stk. 1, i den endelige bekendtgørelse).
Energistyrelsen er enig i, at ordlyden af § 6, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelsen er
uklar i denne henseende. Ordlyden er derfor blevet justeret i § 5, stk. 2, i den endelige
Side 21/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0022.png
bekendtgørelsen således, at sammenhængen tydeliggøres med en henvisning til §
5, stk. 1.
Høringssvarene har givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Forslag om at samle reglerne i samme bekendtgørelse
GPD og Cerius-Radius mener ikke, at det er klart, hvorfor der er behov for en særskilt
bekendtgørelse for VE-egenforbrugere, men bemærker, at regler om VE-
egenforbrugere med fordel kan samles i bekendtgørelsen om VE-fællesskaber og
borgerenergifællesskaber.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen finder det mere hensigtsmæssigt, at
reglerne for VE-egenforbrugere og VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber
reguleres i to forskellige bekendtgørelser, idet der er tale om regulering af forskellige
forhold.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
5.2. Aktive kunder og egenproducenter, som ikke anvender VE-teknologier
GPD bemærker, at der er sammenfald mellem begrebet VE-egenforbruger og
begrebet aktiv kunde i elforsyningsloven. Green Power Denmark mener, at det bør
fremgå af loven, hvis der er tiltænkt sammenfald af rettigheder og forpligtelser.
GPD bemærker desuden, at der mangler afklaring omkring egenproducenter, som
ikke anvender VE-teknologier og efterspørger afklaring omkring, hvilke regler der
skal gælde for egenproducenter, som ikke er VE-egenforbrugere
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der ikke er fuld sammenfald mellem begrebet VE-
egenforbruger og begrebet aktiv kunde, som i § 5, nr. 4, i lov om elforsyning er
defineret som en slutkunde eller en gruppe af slutkunder, som handler i fællesskab,
og som forbruger eller lagrer elektricitet, der er produceret på dennes lokalitet, eller
som sælger egenproduceret elektricitet eller deltager i fleksibilitetsordninger eller
energieffektivitetsordninger, forudsat at disse aktiviteter ikke udgør dennes primære
forretnings- eller erhvervsmæssige virksomhed.
Energistyrelsen bemærker, at hensigten med den særskilte regulering af VE-
egenforbrugere er at fastsætte særlige rettigheder for netop denne kreds af
elproducerende elkunder i overensstemmelse med VE-direktivets artikel 21, og
reglerne påvirker ikke reguleringen af andre elproducerende elkunder.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 22/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0023.png
6. Øvrige emner og overordnede kommentarer
Netvirksomhedernes mulighed for at lave målinger
GPD påpeger, at der fortsat mangler afklaring omkring netselskabernes mulighed for
at lave målinger i det kollektive net til at understøtte afregning af
borgerenergifællesskaber. Green Power Denmark mener, at denne usikkerhed
bæres med over i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der med lov nr. 415 af 25. april 2023 om ændring af
elforsyningsloven er blevet skabt en ramme for tariferings- og afregningsmodeller,
der muliggør at sammenslutningers tarifgrundlag kan dannes på baggrund af ét
målepunkt oprettet til formålet i Datahub. På baggrund af denne lovramme kan
netvirksomhederne i det konkrete tarifarbejde definere, hvordan disse målepunkter
kan bidrage til at dokumentere den fordel, som lokale sammenslutninger udgør for
elnettet.
Det kan som følge af den konkrete tarifløsning vise sig nødvendigt, at Energinet
tilpasser Datahub til at understøtte en lokal kollektiv tarifering, herunder en kollektiv
beregning af tariffen. Energinet har tilkendegivet, at de gerne ønsker at bidrage til
dette arbejde.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Deling af egenproduceret elektricitet
Steen Hartvig Jacobsen bemærker, at det er beklageligt at bekendtgørelsen alene
kodificerer eksisterende praksis. Steen Hartvig Jacobsen bemærker, at det har været
forventningen, at bekendtgørelsen ville gøre det lettere at dele egenproduceret elek-
tricitet på rimelige vilkår.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der henvises til Energistyrelsens bemærkninger i afsnit 1.1 og Energistyrelsens
bemærkninger i afsnit 2.1 og 2.3 i høringsnotat af 18. april 2023 vedrørende udkast
til bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelse, som omhandler afgrænsning
af rammerne for brugen af interne elektricitetsforbindelser.
Bekendtgørelsen bidrager til mere klare rammer
Danske Regioner vurderer, at bl.a. bekendtgørelsen om VE-egenforbruger sammen
med bekendtgørelserne om direkte linjer og interne elektricitetsforbindelser, gør ram-
merne for VE til egetforbrug mere klare.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig Danske Regioners høringssvar.
Side 23/24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om VE-egenforbrugere
2726134_0024.png
Lovtekniske bemærkninger
N1 bemærker, at bekendtgørelsen fremstår uklar og svært tilgængelig. N1 henviser
også til GPDs høringssvar for specifikke bemærkninger.
GPD mener ikke, at bekendtgørelsen følger de lovtekniske regler for opbygning af
en bekendtgørelse, hvor materielle krav behandles først og dernæst de processuelle
regler.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig N1 og GPD’s synspunkter.
Energifællesskaber
Steen Hartvig Jacobsen bemærker, at det er beklageligt at bekendtgørelsen ikke
behandler reglerne for energifællesskaber, da den uklare retstilstand i forhold til
energifællesskaber fortsætter. Steen Hartvig Jacobsen bemærker, at det dette kan
betyde at potentialet for lokal grøn elproduktion ikke vil blive udnyttet.
ABF bemærker, at revisionen af elforsyningsloven og bekendtgørelsen samlet tilføjer
nye barrierer i stedet for at virke befordrende for borgernes engagement i VE og
energifællesskaber. Det bemærkes, at dette risikerer at svække befolkningens
motivation og opbakning til udbygningen af VE og kan medføre øget behov for
udbygningen af det kollektive elnet.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at de ikke anser bestemmelserne om
energifællesskaber i elmarkedsdirektivet for implementeret korrekt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at formålet med bekendtgørelsen ikke har været at
regulere reglerne for borgerenergifællesskaber og VE-fællesskaber, som reguleres i
bekendtgørelse nr. 1069 af 30. maj 2021.
Side 24/24