Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 34
Offentligt
2644122_0001.png
Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Erhvervsminister Morten Bødskov
Miljøminister Magnus Heunicke
Tornby, 6. januar 2023
Vedr.: Ja tak til borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
Først og fremmest et stort tillykke med udnævnelserne. Regeringen står foran et vigtigt arbejde med at
realisere den ambitiøse regeringsaftale – herunder ikke mindst den grønne dagsorden, hvor der er planer
om en betydelig udbygning af vedvarende energi og elnettet for at opfylde klimamålsætningerne. Der er
lagt op til udbygning i et højt tempo, men det er afgørende, at man i iveren for at gøre noget godt for
klimaet ikke destruerer naturværdier, da det kan have store langsigtede negative konsekvenser for fiskeri-
og turismeerhvervene og for almindelige menneskers oplevelse af landets unikke kystområder.
Selskabet European Energy A/S har den 1. juli 2022 – under åben dør-ordningen – ansøgt Energistyrelsen
om tilladelse til at gennemføre en forundersøgelse til projektet
Hirtshals Havn Syd:
en havvindmøllepark
med op til 49 vindmøller på op til 300 meters højde få kilometer fra kysten langs hele strækningen fra
Hirtshals i nord til Lønstrup i syd. Projektet er senest justeret til 33 møller med en kapacitet på op til 500
MW (se bilag nedenfor med kort og visualiseringer).
Ansøgningen har skabt en del furore blandt lokale beboere, erhvervsdrivende, fiskere, og sommerhusejere.
Som en konsekvens heraf har vi stiftet
GERNOK - Foreningen for Grøn Energi i Respekt for Kultur og Natur.
GERNOK går helhjertet ind for den grønne omstilling, men det skal ske i respekt for landets kultur- og
naturværdier. GERNOK har sit udspring i en konkret lokal sag, men forholder sig også til udviklingen andre
steder i Danmark, og
GERNOK ønsker at deltage i partnerskabet ”Sammen om klimaet”,
som er nævnt i
regeringsgrundlaget. Er der mulighed for at sende en formel ansøgning herom?
GERNOK har stor forståelse for behovet for at afkorte sagsbehandlingstiden for vedvarende energi, men er
samtidig bekymret for, at de mange projekter, der er ansøgt om over hele landet under åben dør-
ordningen, har ført til Wild-West-tilstande. Med Energistyrelsens egne ord er det ”først til mølle”, og ”det
kan være sekunder, der kan være afgørende for, hvilken ansøgning, der får fortrinsret." Taget i betragtning
at formålet med åben dør-ordningen er at muliggøre mindre og kystnære projekter, der kan samle lokal
opbakning, er det påfaldende, at stormløbet på ordningen op til sommerferien 2022 var domineret af
meget store projekter drevet frem af store professionelle selskaber og konsortier. Lokale initiativgrupper
synes ikke at være repræsenteret. Det virker heller ikke som om, at ansøgerne har forholdt sig til, om
projekterne er forenelige med det øgede behov for planlægning af arealanvendelsen på havet og i relation
til netudbygningen på land, der erfaringsmæssigt også medfører borgermodstand.
GERNOK ønsker indsigt i notater o. lign. om de overordnede planmæssige hensyn, inklusiv integration i
elnettet, som udarbejdes
for at understøtte klima-, energi- og forsyningsministerens beslutning om at
udstede tilladelser til eller give afslag til forundersøgelser til projekter, der er søgt om under åben dør-
ordningen siden januar 2022.
GERNOK anbefaler, at regeringen som led i det kommende arbejde med at etablere smidigere modeller
for udbygning med havvind genovervejer helt at lukke åben dør-ordningen.
Energistyrelsen vurderede i
Analyse af åben dør-ordningen,
at en afstandsbegrænsning til kysten kombineret med en kommunal
vetoret ville begrænse omfanget af meget store projekter. Det har vist sig ikke at holde stik. Tværtimod.
Projekterne er blevet endnu større. Dermed forstærkes ordningens udfordringer i relation til manglende
GERNOK
– Foreningen for Grøn Energi i Respekt for Natur og Kultur.
Rævskærvej 42, Tornby, 9850 Hirtshals
Læs mere på
gernok.dk
og følg os på
Facebook
1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0002.png
forudsigelighed og styring af vindenergi på havet og infrastrukturudbygningen på land. Kystnære havmøller
bør på lige fod med havmølleparker i statslige udbud indgå i en samlet overordnet koordinering for at sikre,
at udbygningen af vedvarende energi på havet sker under hensyntagen til samfundets samlede reelle
behov for: 1) hvor produktionskapaciteten skal placeres rent geografisk, 2) hvor stor kapaciteten af de
enkelte anlæg skal være, og 3) planerne for udbygningen af elnettet.
Endelig er åben dør-ordningen helt urimelig, fordi en mindre gruppe private aktører får stillet ganske
betydelige havarealer vederlagsfrit til rådighed. GERNOK støtter derfor regeringens overvejelser om at
indføre en koncessionsordning.
Regeringen bør som minimum sørge for, at åben dør-ordningen administreres i overensstemmelse med
den politiske aftale om ordningen, som et bredt flertal i folketinget står bag. For at sikre øget transparens
for borgere og projektopstillere bør ”små og mindre VE-anlæg” og ”lokal opbakning” i åben dør-ordningen
defineres tydeligt, så det er lettere at forhåndsvurdere, om en indgivet ansøgning er relevant eller ej.
Ligeledes bør Energistyrelsen pålægges en større rolle i relation til vejledning af kommuner i forbindelse
med høring om forundersøgelser, så det sikres at kommunerne lever op til ånden i ordningen, bl.a. ift. den
lokale opbakning til projekterne.
Hjørring Kommunes behandling af European Energy A/S’ ansøgning om
Hirtshals Havn
og
Hirtshals Havn
Syd
er desværre et godt eksempel på, at man ikke har levet op til ånden i åben dør-ordningen. Den
kommunale vetoret har til formål at øge den lokale opbakning, men Hjørring Kommune hastede midt i
sommerferien 2022 sin beslutning om ikke at gøre brug af vetoretten igennem byrådet uden at inddrage
borgerne og rakte kun selektivt ud til lokale interessenter, f.eks. Hirtshals Havn men ikke hoteller,
færgeselskaber eller borgere. På baggrund af dialog mellem Hjørring Kommune og European Energy A/S
søgte European Energy A/S med meget kort aftræk om at opstille møllerne i et nyt område,
Hirtshals Havn
Syd,
hvor der ifølge den nuværende havplan ikke må opføres vindmøller. Dette er i sig selv
bemærkelsesværdigt. Det forekommer endnu mere bemærkelsesværdigt, da man må have været vidende
om, at der i havplanen er et område beliggende sydvest for det ansøgte område, som rent faktisk er udlagt
til vedvarende energi (se bilag).
GERNOK opfordrer til, at den nuværende arealreservation af havbunden ud for strækningen mellem
Hirtshals og Lønstrup fastholdes, og at European Energy A/S ikke gives tilladelse til at igangsætte
forundersøgelse i det ansøgte område i
Hirtshals Havn Syd -
som rettelig burde benævnes: Området
mellem Hirtshals og Lønstrup.
GERNOK er bekendt med, at regeringen vil fremlægge en ny havplan, hvor
det forudsættes; ”... at der er sameksistens mellem havvind, fiskeri og de nødvendige hensyn til natur og
biodiversitet. ” Formanden for Hirtshals Fiskeriforening, Niels Kristian Nielsen har klart givet udtryk for, at
Hirtshals Havn Syd
vil få store negative konsekvenser for det kystnære bæredygtige fiskeri. Endvidere er
Hjørring Kommune landets sjette største turismekommune, hvor der årligt lægges mere en 2,5 mia. kr. i
turistindtægter og skabes flere tusinde helårsjobs. Kommunen fremhæver netop selv, at de mange turister,
der hvert år besøger kommunen ”... særligt tiltrækkes af strandene og naturen langs kysten”. Det er ikke
mindst strandene og naturen langs kysten fra Hirtshals til Lønstrup, der er et yndet turistmål, hvor den
unikke natur, de åbne vidder, fugletrækkene og den ubrudte horisont med bl.a. smukke solnedgange
bidrager betydeligt til områdets attraktionsværdi. Med henblik på at beskytte fiskerierhvervet i Hirtshals
samt sikre beboere, turister, andre besøgende og sommerhusejere den unikke naturoplevelse, bør der ikke
opføres vindmøller i det kystnære område mellem Hirtshals og Lønstrup.
Danmark har tradition for naturfredning og kystbevaring. Formålet med strandbeskyttelseslinjen og
klitfredningslinjen er at bevare de danske kystområder så uberørte som muligt og sikre de store natur- og
landskabsværdier, der er knyttet til kystzonen. I 2017 skrev Miljø- og Fødevareministeriet ifm. ændringen af
GERNOK
– Foreningen for Grøn Energi i Respekt for Natur og Kultur.
Rævskærvej 42, Tornby, 9850 Hirtshals
Læs mere på
gernok.dk
og følg os på
Facebook
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0003.png
Naturbeskyttelsesloven, at Danmarks smukke strande er ”et særkende” og ”en unik naturoplevelse”, som
alle skal kunne få gavn af. Et lignende fokus på kystområdernes værdi finder vi også i Havplanredegørelsen,
hvoraf det fremgår, at ”… Havplanen sikrer, at især mange kystnære arealer friholdes fra arealudlæg til nye,
større anlæg, så naturen fortsat kan nydes af mange mennesker”.
I lyset af ovenstående vil det være både besynderligt og selvmodsigende, hvis der gives tilladelse til at
opføre store havmøller i kystnære områder, hvor de uomtvisteligt skæmmer og ødelægger naturoplevelsen
og kulturelle værdier.
Hirtshals Havn Syd
er et eksempel herpå. Såfremt projektet realiseres, så vil Rubjerg
Knude Fyr - et af landets mest kendte vartegn og en af de største turistattraktioner i Nordjylland - ikke
længere være det dominerende element, når besøgende går tur på Løkken Strand og vender blikket op
langs kysten mod nord (se bilag). Den storslåede udsigt fra toppen af Rubjerg Knude Fyr og Hirtshals Fyr vil
selvsagt også blive voldsomt skæmmet.
I GERNOK mener vi, at de danske kyster udgør en meget væsentlig del af landets natur- og kulturarv, og at
de som en del af den danske identitet og vores fælles historie bør bevares til gavn for fremtidige
generationer.
GERNOK opfordrer derfor regeringen til at sikre, at hensynet til vores natur- og kulturarv og
danskernes fremtidige mulighed for at opleve landets smukke og unikke kystlandskab indgår med mindst
lige så stor vægt som økonomiske aspekter i bestræbelserne på at få mere grøn og vedvarende energi.
Vi ser frem til at modtage svar på ovenstående, til en konstruktiv dialog med myndighederne og til
forhåbentlig sammen med andre borgerdrevne foreninger at blive inddraget i partnerskabet ”Sammen om
klimaet”.
Med venlig hilsen
Susanne Fibiger
Formand
PS: En kopi af dette brev er sendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg. Det vil også blive lagt
op på GERNOKs hjemmeside:
www.gernok.dk
GERNOK
– Foreningen for Grøn Energi i Respekt for Natur og Kultur.
Rævskærvej 42, Tornby, 9850 Hirtshals
Læs mere på
gernok.dk
og følg os på
Facebook
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0004.png
Bilag – Kort og visualisering
European Energy A/S ansøger i
Hirtshals Havn Syd-projektet
om at etablere 33 vindmøller med de "nyeste
modeller" i område 2 angivet på kortet nedenfor. Med platforme som fx Vestas' V236-15 MW vil den
samlede effekt være næsten 500 MW. Vindmøllerne vil have en højde på op til 300 meter, og de vil blive
placeret meget tæt på land – nemlig 4 km fra kysten og Hirtshals Havn, hvilket er helt uhørt. Til
sammenligning er Danmarks p.t. største havvindmøllepark Kriegers Flak med en samlet kapacitet på 600
MW og møller på 188 meter placeret 14 km eller længere fra land. Horns Rev 3 med en samlet kapacitet på
godt 400 MW og møller på 187 meter er placeret 25 km eller længere fra kysten. Vindmøllerne i disse
parker er således meget mindre end de foreslåede møller til projektet
Hirtshals Havn Syd.
Den kommende Thor Havmøllepark vil få møller på samme højde som
Hirtshals Havn Syd.
Møllerne er dog
placeret mindst 20 km fra land. Der er med andre ord tale om et meget stort og meget kystnært projekt,
som European Energy A/S ansøger om at etablere ved Hirtshals under åben dør-ordningen.
Bilag s. 1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0005.png
European Energy A/S har ikke som del af sin ansøgning udarbejdet en visualisering af projektet. Det er
skammeligt, da forudsætningen for en oplyst debat om kystnær havvind bl.a. er en grundig belysning af
hvordan møllerne påvirker naturoplevelsen. På grundlag af egne analyser vurderer landmåler Henrik Ussing
Lynge eksempelvis, at et af landets mest kendte vartegn Rubjerg Knude Fyr i fremtiden ikke længere vil
være det dominerende element, når fastboende og besøgende i Løkken vender blikket op langs kysten mod
nord.
1
GERNOK har derfor selv udarbejdet en række visualisering, der anskueliggør, hvordan havmøller vil
dominere udsigten fra klitlandskabet og kysten. Det er reel destruktion af kystlinjens naturværdi.
Nedenfor ses kystlandskabet fra ”Kanonudsigten” ved Tornby Strand. Visualiseringen viser tydeligt, hvordan
de meget høje vindmøller 4 km fra land vil dominere udsigten. I visualiseringen er møllerne opstillet på en
lang række. Hvis de bliver opstillet i flere på hinanden følgende rækker – som vi kender det fra andre
havvindmølleparker – vil de komme til at dominere udsigten endnu mere, hvilket de følgende eksempler
viser.
Kysten set fra ”Kanonudsigten” ved Tornby Strand 26 meter over havet (Matr.nr. 159 Sdr. Tornby By, Tornby). Vindmøllerne er 300m i tiphøjde, 175m i navhøjde og 250
m i rotordiameter. Der er en afstand på 750 m mellem vindmøllerne. Afstand til møllerne fra Kanonudsigten er 4,8 – 5,3 km. Visualisering: BY+LAND
1
https://nordsoeposten.dk/lokal-landmaaler-har-analyseret-visuel-effekt-af-havvindmoellepark/
Bilag s. 2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0006.png
Nedenfor ses det, hvordan vindmøller opstillet i flere rækker vil fylde i landskabet. Møllernes enorme
størrelse er tydelig set fra strandniveau og understreges, når man opdager den påfaldende lille person, som
går tur på stranden (i den røde firkant) på det efterfølgende billede. Da solen året rundt går ned bag
møllerne, vil beboere, turister og sommerhusejere i området komme til at lide under den såkaldte ”flicker
effect”.
Bilag s. 3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0007.png
Som det kan ses på nedenstående satellitbillede, vil hele kyststrækningen fra Hirtshals til Lønstrup blive
påvirket.
Beboere, turister, andre besøgende og sommerhusejere i området risikerer desuden at blive negativt
påvirket af lavfrekvente støjgener og af "wake effect" fra havmøllerne, der pga. den kystnære placering i
den dominerende vindretning må forventes at danne kunstig tåge indtil flere kilometer bag ved møllerne.
2
Et fænomen, der på samme måde som havgus kan forvandle en sommerdag i resten af landet til en kold og
tåget oplevelse.
2
Illustration baseret på DTU-studie ”wake effect” ved
Horns Rev 2:
https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/56779608/Wind_Farm_Wake.pdf.
Bilag s. 4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0008.png
Der vil også være visuelle gener i form af lysforurening, når det er mørkt, da vindmøller med totalhøjde på
150 meter eller over skal afmærkes med højintensivt lys.
Illustrativt billede fra Alpha Ventus Offshore Wind Farm.
Bilag s. 5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af henvendelse af 6/1-23 til 3 ministre fra GERNOK (Foreningen for Grøn Energi i respekt for natur og kultur) om borgerrettet samarbejde om udbygning med havvind
2644122_0009.png
Som nævnt, findes der i Havplanen et område (se den røde firkant) som allerede er udlagt til udbygning af
VE-projekter i Jammerbugten.
Det foreslåede område til
Hirtshals Havn Syd
er placeret i udviklingszone til råstofindvinding mellem to
natur- og miljøbeskyttelsesområder ved Hirtshals og Lønstrup – den omtrentlige placering er det røde
parallelogram vist på kortet nedenfor.
Bilag s. 6