Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 337
Offentligt
REDEGØRELSE (FORTROLIG)
FOR GENÅBNING AF INDKALDELSE AF ANSØGNINGER
OM TILLADELSE TIL EFTERFORSKNING OG INDVINDING
AF GEOTERMI MED HENBLIK PÅ
FJERNVARMEFORSYNING
Kontor/afdeling
Center for undergrund
Dato
11-05-2023
J nr.
2021-15355
/lej/
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse efter
undergrundslovens § 18 a, stk. 2, til Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg
1.0 Indledning
Klima-, energi- og forsyningsministeren orienterede i 2022 Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget om, at den dagældende invitationsskrivelse fra 2013 om
indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk
energi var blevet utidssvarende og derfor ville blive suspenderet mhp. opdatering.
Denne opdatering er nu foretaget.
Efter undergrundslovens § 18 a, stk. 2, skal klima-, energi- og forsyningsministeren,
inden ansøgninger om eneretstilladelser til efterforskning og indvinding af geotermisk
energi indkaldes, forelægge en redegørelse for Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg om, hvilke områder der agtes udbudt, og de generelle vilkår,
hvorunder tilladelser agtes meddelt. I denne §18-redegørelse præsenteres
endvidere de væsentligste ændringer til invitationsskrivelsen.
Denne redegørelse og indkaldelse af ansøgninger vedrører alene tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi med henblik på
fjernvarmeforsyning.
Ifølge undergrundslovens § 18 a, stk. 2, er udvalgets medlemmer og andre, der måtte
være til stede under udvalgets drøftelser vedrørende denne redegørelse, forpligtet til
at bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget med hensyn til de vilkår, hvorunder
tilladelser agtes meddelt indtil det tidspunkt, hvor der foretages offentlig indkaldelse
af ansøgninger.
Til redegørelsen er vedlagt et kortbilag over eksisterende tilladelser samt
ansøgninger, der er under behandling (Bilag 1a), skematisk oversigt over og status
for geotermitilladelser i Danmark gennem tid (Bilag 1b), modeltilladelse
(standardtilladelsen som anvendes som grundlag for nye tilladelser) med bilag,
herunder modelarbejdsprogrammet (omfatter de arbejder, ansøger forpligter sig til
at udføre i et givent område i en given periode for at afklare mulighederne for
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0002.png
etablering af et geotermisk anlæg) (Bilag 2), Invitationsskrivelsen – indkaldelse af
ansøgninger (Bilag 3), samt høringsnotat (Bilag 4).
2.0 Overordnet om opdateringen af invitationsskrivelsen og offentlig høring
Opdateringen af invitationsskrivelsen omfatter bl.a., at dokumentationskravet til
ansøgninger er øget, at modeltilladelsens arbejdsprogram er skærpet, samt at der er
foretaget en række præciseringer i invitationsskrivelsen.
Opdateringen af dokumentationskravet og præciseringerne forventes at forbedre
ansøgningsprocessen og forkorte sagsbehandlingstiden, som resultat af, at
ansøgninger fremover forventes at indeholde den nødvendige information fra starten
af, og at denne ikke i betydeligt omfang skal efterspørges og tilvejebringes under
sagsbehandlingsprocessen, hvilket hidtil har resulteret i sagsbehandlingstider på
mere end et år
Med det skærpede modelarbejdsprogram forventes ansøgere at være længere med
de indledende arbejder på ansøgningstidspunktet, end hvad der tidligere har været
tilfældet. Det skyldes, at ansøgere som udgangspunkt vil skulle tilbyde forpligtende
arbejder, der typisk vil være mere investeringstunge end hidtil, f.eks. en boring eller
seismik, før der kan ansøges om tilladelse. Dette tilskynder ansøger til at have
afdækket så mange usikkerheder som muligt i relation til projektet, herunder
geologiske og afsætningsmæssige usikkerheder, før der ansøges om tilladelse.
Som følge af, at ansøgere forventes at være længere med de indledende arbejder,
og dermed vil have en højere grad af indsigt i mulighederne for efterforskning og
indvinding af geotermisk energi, forventes det, at der vil blive søgt mere målrettet i
de områder, som ansøgere anser som nødvendige for at realisere deres planer for
geotermiske anlæg. Samtidig vil det fortsat kun være i de områder, hvor der er
konkrete planer for arbejder, der kan gives eneretstilladelse til. Dermed mindskes
risikoen for reservation af store områder af undergrunden, der for eksempel skyldes,
at ansøgerne endnu ikke har lavet indledende dataanalyser af eksisterende data
over undergrundens egnethed på forskellige lokationer. Analyser, som således med
denne ændring ikke vil være tilstrækkelige til at opnå en eneretstilladelse til området.
Derudover forventes, at kravet om forpligtelse til egentlige arbejder (boring eller
seismik), vil medføre en større sikkerhed for, at der er tilstrækkelig fremdrift i området
ift. realisering af geotermiske anlæg herunder, beslutningen om boringer ikke
udsættes unødigt når der først er opnået eneretstilladelse.
Ifm. opdateringen af invitationsskrivelsen har Energistyrelsen foretaget en ekstern
høring for at indhente evt. forbedringsforslag fra interessenterne på området. Der
indkom to høringssvar fra hhv. Innargi A/S og Geoop A/S. Energistyrelsen har
udarbejdet et høringsnotat med de indkomne høringssvar, samt Energistyrelsens
bemærkninger hertil. Høringsnotatet er vedhæftet som bilag 4 til denne redegørelse.
Hvor det har været relevant og muligt inden for tidsrammen af opdateringen, er
indholdet af høringssvarene blevet imødekommet.
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0003.png
Det bemærkes, at en offentlig høring af den opdaterede invitationsskrivelse og
modeltilladelse ikke er mulig, da vilkårene for meddelelse af tilladelser til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi, ikke må offentliggøres før det
tidspunkt, hvor der foretages offentlig indkaldelse af ansøgninger, jf.
undergrundslovens § 18 a, stk. 4. Høringen er derfor sket over den suspenderede
invitationsskrivelse og modeltilladelse.
De væsentligste ændringer til invitationsmaterialet samt de to væsentligste forslag
fra høringen fremgår af afsnit 4.1 ”Invitationsskrivelsen” og 4.3
”Modelarbejdsprogrammet”.
3.0 Udbudsområde
I lighed med tidligere er det muligt at søge om eneretstilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning i hele Danmark. Der er ikke
fundet grundlag for at ændre på udbudsområdet.
Medmindre særlige forhold gør sig gældende, vil området for nye geotermiske
tilladelser som udgangspunkt blive afgrænset til arealer, hvor der allerede er
fjernvarmeforsyning, mindre arealer i tilknytning hertil, eller arealer, hvor der
planlægges etablering af nye fjernvarmenet.
Aktører med interesse i at opnå en tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi kan søge om en tilladelse, der omfatter arealer, der ikke er
omfattet af en eksisterende geotermitilladelse eller ansøgning om geotermitilladelse.
Tilbageleveres områder omfattet af en tilladelse eller opgives ansøgninger, frigives
området til udbudsarealet. Kort over området med tilladelser og ansøgninger bliver
løbende ajourført på Energistyrelsens hjemmeside.
I forbindelse med det seneste geotermiudbud fra 2013 blev der gennemført en
strategisk miljøvurdering af planen for udbud af områder til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi. Det opdaterede 2022 geotermiudbud kan rummes
inden for den eksisterende miljøvurdering.
4.0 Indkaldelse af ansøgninger, invitationsskrivelse, modeltilladelse og
modelarbejdsprogram
Der er to årlige ansøgningsfrister, hhv. 1. februar og 1. september. En ansøgning
kan indgives af såvel grupper af selskaber som enkeltselskaber. Invitationsmaterialet
omfatter invitationsskrivelse og modeltilladelse med bilag herunder et
modelarbejdsprogram.
4.1 Invitationsskrivelsen
Invitationsskrivelsen indeholder de krav, der stilles til ansøger og til ansøgningen,
samt de kriterier, som ligger til grund for vurderingen af ansøger og ansøgningen.
Invitationsskrivelsen er vedlagt som bilag 3 til denne redegørelse.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0004.png
Ansøgere vil som hidtil blive bedømt og udvalgt på baggrund af de kriterier, der
fremgår af undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra a og b:
a) ansøgerens tekniske og finansielle kapacitet, og
b) de efterforskningsarbejder, som ansøgerne tilbyder at udføre, eller
måden, hvorpå ansøgerne har til hensigt at foretage indvinding i det
pågældende område.
Udvælgelseskriterierne indebærer, at en ansøger skal redegøre for og dokumentere,
hvorledes ansøgeren vil sikre en tilfredsstillende finansiel og teknisk kapacitet, til at
opfylde samtlige ubetingede forpligtelser iht. det ansøgte arbejdsprogram.
Herudover skal ansøger præsentere en troværdig plan for, hvordan den tekniske og
finansielle kapacitet vil blive tilvejebragt i de senere faser i tilladelsen.
Ift. de efterforskningsarbejder, som ansøgerne tilbyder at udføre lægges vægt på
arbejdsprogrammets omfang og kvalitet. Endvidere indgår den måde, hvorpå
ansøger har til hensigt at foretage indvinding i det ansøgte område i vurderingen af
en ansøgning. Ansøger skal beskrive et arbejdsprogram for området, og hvilke
arbejder ansøger tilbyder at udføre.
Ved vurdering af en ansøgning, kan der endvidere lægges vægt på, om ansøger har
udvist manglende effektivitet eller ikke har opfyldt forpligtelser i forbindelse med
lignende tilladelser, jf. § 18 b, stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan, under forudsætning af, at det ikke giver
anledning til forskelsbehandling, endvidere undlade at meddele tilladelse på
grundlag af de ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med udbudsrunden, jf.
§ 18 a, stk. 3.
Det skal endvidere fremgå af ansøgningen, hvem, ansøger ønsker, skal udpeges
som operatør. I tilfælde af uenighed om valg af operatør blandt selskaber, der
ansøger om en tilladelse, kan klima-, energi- og forsyningsministeren udpege
operatøren på grundlag af operatørens kvalifikationer, jf. undergrundslovens § 18 b,
stk. 6. Alene operatører, der vurderes at besidde den nødvendige tekniske og
finansielle kapacitet, kan udpeges som operatører, jf. undergrundslovens § 24 d, stk.
1, 2. pkt.
Hvis der er mere end én kvalificeret ansøger til samme område, vil der skulle
foretages en udvælgelse af den bedste ansøgning. Denne udvælgelse vil ske på
baggrund af de ovenfor beskrevne kriterier. Såfremt begge ansøgere har en
tilfredsstillende teknisk og finansiel kapacitet lægges der vægt på kvaliteten og
omfanget af det tilbudte arbejdsprogram, og måden, hvorpå ansøgerne har til hensigt
at foretage indvinding i det pågældende område. Der har været tre tilfælde med
konkurrerende ansøgninger, og der har i alle tre tilfælde kunnet udvælges én
ansøger, der har fået meddelt tilladelse.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0005.png
I forbindelse med Energistyrelsens sagsbehandling af tidligere ansøgninger har der
været behov for at anmode ansøgere om flere oplysninger og mere dokumentation,
end ansøgningerne hidtil har indeholdt. På den baggrund er der i den opdaterede
invitationsskrivelse tilføjet yderligere krav om oplysninger og dokumentation samt
præciseringer af kravene for bl.a. finansiel og teknisk kapacitet. Der er også foretaget
præciseringer af, hvad der lægges vægt på ift. kvaliteten og omfanget af det tilbudte
arbejdsprogram, ift. måden indvinding agtes foretaget, og ift. afgrænsning af det
ansøgte areal. Hensigten med disse opdateringer har dels været at tydeliggøre krav
og lette ansøgningsprocessen for ansøger, dels at lette Energistyrelsens vurdering
og dermed forkorte sagsbehandlingstiden; samt endelig at tilskynde til, at der søges
om mindre arealer.
4.2 Modeltilladelsen
Energistyrelsen har en standardtilladelse, den såkaldte modeltilladelse, som
anvendes som grundlag for nye tilladelser. Af modeltilladelsen fremgår vilkår,
hvorunder nye tilladelser agtes udstedt.
I forbindelse med meddelelse af en tilladelse eller godkendelse af konkrete aktiviteter
i tilladelsen, kan der endvidere knyttes vilkår. Sådanne vilkår kan medføre
begrænsninger for projektet for at beskytte og minimere generne for omgivelserne,
eksempelvis i forhold til mulige miljøpåvirkninger eller hensynet til andres rettigheder.
Der er ikke foretaget væsentlige ændringer af modeltilladelsen ifm. denne
opdatering. Modeltilladelsen er vedlagt som bilag 2 til denne redegørelse.
4.3 Modelarbejdsprogrammet
Til modeltilladelsen er knyttet et modelarbejdsprogram. Et arbejdsprogram skal
kunne udføres inden for efterforskningsdelen af tilladelsens løbetid, og omfatter de
arbejder, ansøger forpligter sig til at udføre i et givent område i en given periode for
at afklare mulighederne for etablering af et geotermisk anlæg. Der vil typisk være
tale om, at ansøgeren forpligter sig til dataindsamling fra undergrunden, f.eks.
seismiske undersøgelser eller en boring. Arbejdsprogrammet skal indeholde en
tidsplan for udførelse af disse arbejder. Det konkrete indhold af arbejdsprogrammet
aftales
nærmere
med
ansøger
pba.
modelarbejdsprogrammet.
Modelarbejdsprogrammet er et minimumsarbejdsprogram, hvilket betyder, at
ansøgers tilbudte arbejdsprogram som minimum skal indeholde arbejder, der giver
ansøger mindst lige så god eller bedre mulighed for at udnytte geotermisk energi,
som de arbejder, der fremgår af modelarbejdsprogrammet. Vurderer
Energistyrelsen, at de tilbudte arbejder ikke giver ansøger lige så god eller bedre
mulighed for at udnytte geotermisk energi, som de arbejder, der fremgår af
modelarbejdsprogrammet, vil Energistyrelsen afvise ansøgningen.
Den væsentligste ændring til modelarbejdsprogrammet ifm. denne opdatering af
invitationsmaterialet er en skærpelse af, hvilke ubetingede arbejder, der som
udgangspunkt skal tilbydes. Modelarbejdsprogrammet fremgår af bilag 2 til den
vedlagte modeltilladelse.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0006.png
Det reviderede modelarbejdsprogram indeholder i modsætning til tidligere ikke en
fase, hvor rettighedshavere skal udføre indledende vurderinger af undergrunden og
undersøge afsætningsmuligheder for geotermisk energi. Det forudsættes således, at
ansøgere har foretaget de indledende vurderinger af det pågældende område, inden
der søges om en geotermitilladelse. Som udgangspunkt skal ansøger dermed
allerede i første fase af arbejdsprogrammet tilbyde ubetingede arbejder i form af
dataindsamling fra undergrunden. Det betyder, at en ansøger først bør søge om
tilladelse, når ansøgeren har foretaget de indledende vurderinger af det ansøgte
areal, og er klar til at forpligte sig til f.eks. relevante seismiske undersøgelser eller
boringer.
Ændringerne i modelarbejdsprogrammet skal begrænse risikoen for
arealreservation,
og
tilskynde
potentielle
ansøgere
til
at
afklare
afsætningsmulighederne for geotermisk energi, inden der søges om en tilladelse,
f.eks. ved at indlede forhandlinger om en afsætningsaftale med det lokale
forsyningsselskab. Det forventes, at denne ændring vil medføre, at der vil blive søgt
om mindre arealstørrelser i lyset af, at det indledende vurderingsarbejde vil være
foretaget, før der søges om tilladelse. Dette vil give andre aktører mulighed for at
søge om tilladelse i de frie arealer.
Det er desuden Energistyrelsens vurdering, at det opdaterede modelarbejdsprogram
er et reelt alternativ til at inkludere krav om, at der foreligger en afsætningsaftale,
inden der søges om en geotermitilladelse, som Geoop A/S har forslået i høringen, jf.
bilag 4. Risikoen for unødig arealreservation reduceres således, hvilket vurderes at
være et centralt forhold i Geoop’s høringssvar. Det bemærkes, at tilladelser til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi meddeles på grundlag af
tildelingskriterierne i undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra a og b, dvs. på grundlag
af ansøgernes tekniske og finansielle kapacitet og de efterforskningsarbejder, som
ansøgerne tilbyder at udføre, og måden, hvorpå ansøgerne har til hensigt at foretage
indvinding i det pågældende område. En ændring af tildelingskriterierne, hvor
konkurrencen om at få en tilladelse til geotermi i højere grad drejer sig om på forhånd
at have en aftale med et fjernvarmeselskab, og ikke om selve arbejdsprogrammet,
er således ikke uden videre foreneligt med undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra a
og b.
Når ansøgere fremadrettet vil skulle afholde omkostninger til indledende vurderinger
uden at have den sikkerhed, der ligger i at være i besiddelse af en eneretstilladelse
til at udvinde geotermisk energi i et område, er det væsentligt at vurdere, om dette
vil have negative konsekvenser for interessen for nye tilladelser. Vurderingen er, at
dette ikke vil være tilfældet.
Vurderingen beror på, at de indledende vurderinger, som fremover ikke vil være en
del af arbejdsprogrammet for en eneretstilladelse, er den del af det tidligere
modelarbejdsprogram, som er mindst økonomisk bebyrdende. De omkostninger,
som ansøger med det opdaterede modelarbejdsprogram må forventes at skulle
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0007.png
afholde, inden der kan søges om en tilladelse til geotermi, vurderes af
Energistyrelsen at være i størrelsesordenen få millioner kroner, og vurderes til at
udgøre få procent af det samlede budget for et geotermianlægsprojekt. Øvrige
omkostninger forbundet med arbejderne i et arbejdsprogram er typisk langt højere.
Det bemærkes videre, at vurderingen af undergrunden ifm. indledende arbejder må
forventes hovedsageligt at være baseret på undergrundsdata fra GEUS. Data som
er eller inden for de næste par år vil være tilgængelige gratis, hvilket sænker
omkostningerne for ansøger.
Det bemærkes, at ændringen i modelarbejdsprogrammet kan have betydning for nye
rettighedshaveres mulighed for at anvende statsstøtteordningen for geotermi
(risikoafdækningsordningen for geotermiboringer). Ordningen giver mulighed for at
begrænse den økonomiske risiko i forbindelse med geotermiboringer. Med den
foreslåede ændring af modelarbejdsprogrammet, vil det være mere sandsynligt, at
rettighedshaver indledningsvis forpligter sig til en boring. Dermed vil rettighedshaver
være afskåret fra at gøre brug af statsstøtteordningen for geotermi. Dette sker som
konsekvens af risikoafdækningsordningens opbygning, da det er en forudsætning for
at kunne anvende risikoafdækningsordningen, at ordningen reelt tilskynder til, at der
bliver foretaget boringer. Dette krav er ikke opfyldt, hvis rettighedshaver allerede i
arbejdsprogrammet har forpligtet sig til at foretage en boring. Det bemærkes dog, at
der ikke hidtil har været interesse for at anvende ordningen, og at en evaluering af
ordningen, herunder dens design, er undervejs.
5.0 Tilladelsens varighed samt sanktioner i relation til misligholdelse af forpligtelser
Tilladelser meddeles i medfør af undergrundslovens § 5. Som udgangspunkt vil der
blive meddelt nye tilladelser med en efterforskningsperiode på op til 6 år, jf.
undergrundsloven § 18 c, stk. 1, med ret til forlængelse med henblik på indvinding
og produktion af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning. Forlængelse vil kun blive
meddelt for områder, hvor indvinding planlægges iværksat, jf. undergrundsloven §
18 c, stk. 2. Forlængelse med henblik på indvinding vil i udgangspunktet svare til
perioden for indvindingsanlæggets forventede levetid dog højst 30 år eller indtil
indvindingen fra området har været opgivet eller indstillet i mere end 1 år, hvis
sidstnævnte tidspunkt indtræffer først. Herefter vil tilladelsen eventuelt kunne
forlænges.
Tilladelsen udløber og ophører, hvis ikke rettighedshaver på de fastsatte tidsfrister i
tilladelsen forpligter sig til tilladelsens næste fase i arbejdsprogrammet, f.eks.
forpligtiger sig til at udføre en boring eller anlægge et geotermianlæg. Når en
tilladelse ophører, vil andre have mulighed for at ansøge om tilladelse i det
pågældende område.
Hvis rettighedshaver ikke udfører arbejder, som rettighedshaver er forpligtet til, skal
rettighedshaver til statskassen betale et beløb svarende til, hvad opfyldelsen af
forpligtelserne ville have kostet, medmindre Energistyrelsen meddeler dispensation
herfra, jf. § 20 i Modeltilladelsen og § 32 i undergrundsloven.
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724177_0008.png
6.0 Betaling
Til dækning af administrative omkostninger opkræves et ansøgningsgebyr på 25.000
kr. for hver ansøgning, uanset om ansøgningen fører til udstedelse af en tilladelse.
Dette følger af § 2, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 419 af 2. juni 2005 om betaling af
gebyrer i forbindelse med visse tilladelser efter lov om anvendelse af Danmarks
undergrund. Rettighedshaver skal desuden refundere myndighedernes udgifter til
sagsbehandling, herunder tilsynet med tilladelsen. Dette følger af § 1 i
bekendtgørelse nr. 661 af 1. juni 2018 om refusion af udgifter ved myndighedernes
sagsbehandling i forbindelse med kulbrinteaktiviteter m.v.
7.0 Proces for indkaldelse af ansøgninger
Når udvalget har afsluttet sin behandling af denne redegørelse, vil Energistyrelsen i
henhold til undergrundslovens § 18 a, stk. 1, og § 18 b, stk. 7, indkalde ansøgninger
første gang ved offentliggørelse af en meddelelse herunder på udbud.dk mindst 90
dage før udløb af førstkommende ansøgningsfrist. Det er hensigten, at frist for
ansøgning efter genåbning bliver snarest muligt og herefter følge de hidtidige
ansøgningsfrister hver den 1. februar og 1. september.
Det tilstræbes, at tilladelser kan meddeles et halvt år efter, at en ansøgning er fuldt
oplyst. Energistyrelsen vil som hidtil drøfte indkomne ansøgningers geologiske
forudsætninger med De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS) og foretage høring af berørte myndigheder, før der tages stilling til
meddelelse af en tilladelse.
Inden meddelelse af nye tilladelser vil udvalget få forelagt en redegørelse om, hvilke
tilladelser der agtes meddelt, jf. undergrundslovens § 6, stk. 1.
Bilag
Bilag 1a – Kortbilag til § 18 redegørelsen
Bilag 1b – Oversigt over geotermitilladelser gennem tid
Bilag 2 – Modeltilladelse med bilag herunder modelarbejdsprogrammet
Bilag 3 – Invitationsskrivelsen
Bilag 4 – Høringsnotat
Side 8/8