Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 337
Offentligt
2724176_0001.png
Bilag 4
(til § 18 redegørelse geotermi)
Geotermi
Høringsnotat vedrørende forbedringsforslag til
ansøgningsmaterialet til tilladelser til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi
Kontor/afdeling
Center for Undergrund og
Beredskab
Dato
13. april 2022
J nr.
2021 - 15355
/mklh/lej/jnl
Energistyrelsen har i perioden 25.03. - 08.04.2022 gennemført en høring af
interessenter vedrørende forbedringsforslag i forbindelse med en opdatering af
Energistyrelsens nuværende invitationsmateriale til tilladelser til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi. Invitationsmaterialet består af en
invitationsskrivelse og en modeltilladelse med et modelarbejdsprogram.
Opdateringen af invitationsmaterialet har bl.a. til hensigt at lette
ansøgningsprocessen for ansøgere og forkorte sagsbehandlingstiden.
Opdateringen skal ligeledes gøre det mere klart for ansøgere, hvilken
dokumentation og hvilke oplysninger, der skal fremsendes til Energistyrelsen.
Derudover skal opdateringen mindske risikoen for arealreservation i forbindelse
med udstedelse af tilladelser.
Høringen er foretaget på baggrund af den suspenderede invitationsskrivelse, og
formålet med høringen var at give alle interesserede mulighed for at komme med
forbedringsforslag. Forbedringsforslag vil blive taget med i overvejelserne omkring
den igangværende opdatering af ansøgningsmaterialet.
Energistyrelsen har modtaget i alt to høringssvar i høringsperioden.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået, efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger. Indledningsvis
bemærkes, at Energistyrelsen, for at begrænse suspenderingsperioden for
ansøgninger om geotermitilladelser, har valgt ikke at foretage ændringer, der
forudsætter større analyser eller kræver lovændringer.
Indkomne høringssvar
Geoop A/S
har med e-mail den 30. marts 2022 fremsendt høringssvar til
Energistyrelsen, hvor selskabet konstaterer, at de kun har bemærkninger til
invitationsskrivelsen, og ikke til geotermimodeltilladelsen.
Geoop bemærker, at de mener, at ansøgningsmaterialet bør have fokus på
forbedringer, der sikrer en hurtigere sagsbehandlingstid for indkomne ansøgninger.
Selskabet bemærker derudover følgende i deres høringssvar:
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0002.png
a) Geoop opfordrer styrelsen til at genbesøge geotermianalysen
1
, således at
konkurrencen om at få en geotermitilladelse i højere grad drejer sig om at
have en aftale med et fjernvarmeselskab, og ikke om selve
arbejdsprogrammet. Geoop tilføjer i forlængelse heraf, at konkurrencen på
nuværende tidspunkt er sat ud af kraft, fordi tilladelser tildeles, inden der
overhovedet er en aftale med et fjernvarmeselskab.
b) Geoop fremfører, at invitationsskrivelsen også bør inkludere geotermi til
eksempelvis fjernkøling, drivhusopvarmning m.m., og ikke kun geotermi til
fjernvarme, som det er tilfældet nu.
c) At referencen til områder forsynet af centralt kraftvarmeværk bør udgå.
d) Fokus bør ikke være på forbedringer og præciseringer til de nuværende
udvælgelseskriterier teknisk og finansiel kapacitet. Man bør i stedet
fokusere på arbejdsprogrammet som tildelingskriterium blandt egnede
ansøgere, dvs. ansøgere, som har en aftale med et fjernvarmeselskab og
som opfylder kravene til teknisk og finansiel kapacitet. Krav og kriterier til
arbejdsprogrammet skal være tydelige, f.eks. antal boringer, som ansøger
forpligter sig til. På den måde vil man undgå situationer, hvor meget store
arealer bliver tildelt, som reelt aldrig bliver efterforsket og det vil medføre,
at flere aktører kan komme ind på markedet og bidrage til at skabe den
fornødne konkurrence på varmeforsyningsområdet.
e) Invitationsskrivelsen bør indeholde en tjekliste over krav til
arbejdsprogrammet, således at der er fuld transparens, som må formodes
at mindske sagsbehandlingstiden.
f)
Geoop opfordrer slutteligt Energistyrelsen til at tilføje i invitationsskrivelsen,
at der som udgangspunkt vil ske en opdeling af de områder, hvor der er
konkurrerende ansøgere, ligesom det er praksis i Nordsøen.
Energistyrelsens bemærkninger
Ad a)
Energistyrelsen bemærker, at tildelingskriterierne fremgår af
undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra a (teknisk og finansiel kapacitet) og
litra b (de tilbudte efterforskningsarbejder). Inddragelse af yderligere
kriterier forudsætter, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
sådanne, jf. § 18 b, stk. 3. Uanset om ministeren fastsætter yderligere
1
Geotermianalysen giver et samlet indblik i, om geotermi er en konkurrencedygtig
varmeproduktionsteknologi med de daværende gældende rammevilkår. Analysen kan tilgås
på ens.dk (geotermianalyse.pdf (ens.dk))
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0003.png
kriterier, fremgår det af § 18 b, stk. 3, at eventuelle yderligere kriterier alene
finder anvendelse, hvis konkurrerende ansøgere i øvrigt står lige.
Det er Energistyrelsens vurdering, at en ændring af tildelingskriterierne
som Geoop foreslår, hvor konkurrencen om at få en geotermitilladelse i
højere grad drejer sig om at have en aftale med et fjernvarmeselskab, og
ikke om selve arbejdsprogrammet, ikke uden videre er forenelig med
undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra a og b.
Som konsekvens heraf, har Energistyrelsen ikke inddraget dette i det
opdaterede materiale.
Med det opdaterede ansøgningsmateriale lægges der op til en ændring af
praksis for meddelelse af eneretstilladelser til efterforskning og indvinding
af geotermisk energi. Hensigten er, at der ikke fremover vil blive meddelt
en eneretstilladelse, før ansøgeren kan tilbyde et arbejdsprogram med de
mere omkostningstunge, ubetingede arbejder som eksempelvis
dataindsamling fra undergrunden.
Hidtil er eneretstilladelser blevet meddelt med arbejdsprogrammer, der
omfattede en fase, hvor rettighedshaveren skal erhverve og vurdere
relevante eksisterende geologiske/geofysiske data samt undersøge
mulighederne for afsætning af geotermisk energi indvundet i
tilladelsesområdet. Samt på baggrund af resultaterne af dette arbejde skal
rettighedshaveren udarbejde en rapport, der beskriver det geotermiske
potentiale samt afsætningsmulighederne. De pågældende arbejder
beskrevet ovenfor kræver ikke tilladelse i medfør af undergrundsloven, og
kan udføres, inden der søges om en eneretstilladelse. For at sikre fremdrift
i tilladelserne, og for at undgå, at arealer bliver reserveret i længere tid end
nødvendigt, indeholder arbejdsprogrammerne ikke længere en fase hvor
rettighedshaveren skal erhverve og vurdere relevante eksisterende
geologiske/geofysiske data samt undersøge mulighederne for afsætning af
geotermisk energi indvundet i tilladelsesområdet.
Det er på den baggrund Energistyrelsens vurdering, at fremtidige ansøgere
vil have et incitament til at indgå forhandlinger med forsyningsselskaberne
mhp. indgåelse af en afsætningsaftale tidligere, før der søges om
eneretstilladelse til geotermi.
Energistyrelsen bemærker endelig, at de afgivne høringssvar fra hhv.
Geoop A/S og Innargi A/S (se nedenfor) giver udtryk for modsatrettede
holdninger i spørgsmålet, om det bør være en forudsætning at have en
aftale med et forsyningsselskab forud for ansøgning om geotermitilladelse.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0004.png
Ad b)
Energistyrelsen har fastholdt, at indkaldelsen sker med henblik på
anvendelse af geotermisk energi med henblik på fjernvarme.
Energistyrelsen noterer sig forslaget om brug af geotermisk energi til anden
anvendelse og kan ifm. en eventuel fremtidig ændring af udbuddet se på
mulighederne for at medtage forslaget, såfremt der fortsat er interesse
herfor.
Energistyrelsen bemærker, at kraftvarmekravet ikke længere er aktuelt ift.
geotermi. Kravet er skrevet ud af den opdaterede invitationsskrivelse.
Energistyrelsen har med opdateringen af invitationsskrivelsen bl.a. tilstræbt
at præcisere udvælgelseskriterier jf. undergrundslovens § 18 b, stk. 1, litra
a og b, og vurderingen af udvælgelseskriterierne. Der er ifm. opdateringen
ikke tilføjet krav om aftale med et fjernvarmeselskab. Se hertil ’ad a’
ovenfor. Energistyrelsen har præciseret materialet ift. arealer med henblik
på, at ansøgere begrænser størrelsen på de ansøgte arealer til at omfatte
de områder, som ansøger anser som nødvendige for at realisere deres
planer om geotermiske anlæg. Det er Energistyrelsens forventning, at
præciseringen ift. arealer i invitationsskrivelsen sammen med det ændrede
modelarbejdsprogram vil resultere i, at der vil blive søgt om mindre arealer,
og at dette vil give flere aktører mulighed for at komme ind på markedet.
Energistyrelsen har i opdateringen af invitationsskrivelsen beskrevet
kravene. Som i den tidligere invitationsskrivelse har den opdaterede
invitationsskrivelse et bilag med dokumentationskrav, som ansøger kan
bruge som en tjekliste ift. de oplysninger, krav og evt. formkrav
Energistyrelsen kræver ifm. ansøgning om geotermitilladelse.
Energistyrelsen bemærker, at praksis fastholdes ift. tildeling af
eneretstilladelser i konkurrence. Hvor der er flere ansøgere, der søger om
eneretstilladelse til det samme område, er praksis, at det undersøges, om
konkurrerende ansøgere ønsker at indgå som deltagere i samme
eneretstilladelse. På kulbrinteområdet er det normalt, at flere selskaber i
fællesskab deltager i en eneretstilladelse. Hvis ikke samtlige konkurrerende
ansøgere ønsker at samarbejde med de andre, vurderer Energistyrelsen
de pågældende ansøgninger. Såfremt alle ansøgere i øvrigt har
tilstrækkelig teknisk og finansiel kapacitet, får ansøgeren med det bedste
arbejdsprogram (størst omfang og kvalitet af de tilbudte arbejder), eller den
måde, hvorpå ansøger har til hensigt at foretage indvinding i det ansøgte
område, tilbudt en eneretstilladelse til det pågældende område.
Energistyrelsen bemærker, at opdeling af områder fremover i mindre grad
vil være relevant med den opdaterede invitationsskrivelse. Den opdaterede
invitationsskrivelse skal sikre, at ansøgere begrænser størrelsen på de
Ad c)
Ad d)
Ad e)
Ad f)
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0005.png
ansøgte arealer til alene at omfatte de områder, som ansøger anser som
nødvendige for at realisere deres planer for geotermiske anlæg.
Innargi A/S
har den 8. april 2022 med e-mail afgivet høringssvar til
Energistyrelsen. Innargi bemærker følgende:
a) En model, hvor det er en forudsætning, at der foreligger en aftale med et
fjernvarmeselskab inden tildeling af en tilladelse, vil betyde, at vurderingen
af de undergrundsfaglige kompetencer og omfanget af det tilbudte
arbejdsprogram bliver underordnet. Dette kan medføre, at
fjernvarmeselskaber indgår aftaler med selskaber, der ikke har de fornødne
undergrundsfaglige kompetencer, og planlægger arbejdsprogrammer med
betydelige risici. Innargi bemærker i samme ombæring, at det kun er en
teoretisk risiko, at geotermiselskaber reserverer tilladelser og afskærer
andre selskaber fra at byde sig til. Dette skyldes, at arbejdsprogrammerne
indebærer så store omkostninger for selskaberne, at ingen selskaber har
interesse i at sidde på tilladelser, hvis der ikke er udsigter til en kommerciel
aftale.
b) Invitationsskrivelsen er klar ift., hvad der skal oplyses i ansøgningen, og
hvilken dokumentation, der skal fremsendes. Det nuværende system
understøtter balancen mellem kvaliteten af det undergrundsarbejde, der
skal udføres, og hensynet til de kommercielle forhold, der gør sig
gældende.
c) Det er vigtigt, at ansøgers tekniske kapacitet og geologiske/geotermiske
viden fortsat vægtes højt ved tildeling af tilladelser, ligesom Innargi finder
det vigtigt, at kvaliteten af det tilbudte undergrundsarbejde og ansøgers
indvindingsmåde i det pågældende område stadig er højt prioriteret.
d) Innargi foreslår, at der skiftes til at bruge UTM koordinatsystem for
afgrænsning af tilladelser, da dette system er den gængse standard, som
bl.a. bruges til lokalisering af fjernvarmenet og matrikler.
e) At den geotermiske ressource fremover også bør kunne bruges til
fjernkøling, da der i flere store byer opbygges fjernkølingsnet, hvor kold
geotermisk vand vil kunne bruges som ressource.
f)
Det anbefales, at det tillades, at tilladelsen kan række ud under havet,
således at kystnær indvinding af geotermisk energi kan foretages inden for
tilladelsens område. Indvinding af geotermisk energi på land og fra
reservoirer i dybder større end 1 km har ikke indflydelse på andre
aktiviteter på havet eller på havbunden.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0006.png
g) Innargi foreslår ligeledes, at det bliver tilladt at søge om flere enkeltstående
arealer (ikke sammenhængende) under samme tilladelse og
arbejdsprogram, når områderne ligger inden for samme geologiske
provins, og det geotermiske potentiale kan afdækkes via de samme
aktiviteter. På den måde undgås det, at store områder uden fjernvarmenet
indeholdes i tilladelsen.
h) Slutteligt opfordrer Innargi til, at arbejdet med opdatering af
ansøgningsmaterialet ikke indebærer et ophold i behandlingen af
ansøgninger.
Energistyrelsens bemærkninger
Ad a)
Energistyrelsen stiller ikke krav om en aftale med et forsyningsselskab ifm.
ansøgning om geotermitilladelse. Udvælgelseskriterierne følger fortsat
undergrundslovens § 18 b, stk. 1. Der henvises i øvrigt til Energistyrelsens
bemærkninger til Geoop’s høringssvar.
Energistyrelsen har tilføjet yderligere dokumentationskrav til ansøgning om
geotermitilladelse. Energistyrelsen har med erfaringer fra tidligere
ansøgninger fundet det nødvendigt at tilføje yderlige dokumentationskrav
mhp. og forventning om, at dette vil reducere sagsbehandlingstiden af
ansøgningerne.
Energistyrelsen bemærker, at der ikke lægges op til en ændring af praksis
for vurdering af den tekniske og finansielle kapacitet.
Energistyrelsen noterer sig forslaget om at ændre fra geografiske
koordinater til UTM koordinater, og kan ifm. fremtidige justeringer af
udbuddet medtage forslaget, såfremt det vurderes, at der fortsat er behov
herfor. Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen i visse tilfælde kan
være behjælpelig med omregning fra geografiske koordinater, men at de
geografiske koordinater i ED50 er gældende.
Energistyrelsen har fastholdt, at indkaldelsen sker med henblik på
anvendelse af geotermisk energi med henblik på fjernvarme.
Energistyrelsen noterer sig forslaget om brug af geotermisk energi til anden
anvendelse og kan ifm. en eventuel fremtidig ændring af udbuddet se på
mulighederne for at medtage forslaget, såfremt der fortsat er interesse
herfor.
Det er mellem Energistyrelsen og Søfartsstyrelsen afklaret, at geotermi
ikke skal indgå i havplanen på nuværende tidspunkt, og at det ikke er i strid
Ad b)
Ad c)
Ad d)
Ad e)
Ad f)
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Redegørelse vedrørende revideret invitationsskrivelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
2724176_0007.png
med havplanen at meddele tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi i havområder, såfremt anlæg og boringsaktiviteter
udelukkende finder sted på landarealer.
Ad g)
Energistyrelsen har i opdateringen af invitationsskrivelsen præciseret ift.
arealer, at hensigten er, at ansøgere begrænser størrelsen på de ansøgte
arealer til at omfatte det område, som ansøger anser nødvendige for at
realisere deres planer for geotermiske anlæg.
Energistyrelsen bemærker, at ansøgninger indkommet før suspenderingen
er under behandling og behandles iht. invitationsskrivelsen af oktober 2010
rev. februar 2013.
Ad h)
Side 7/7