Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 331
Offentligt
2722921_0001.png
Høringsnotat
Dato
12. juni 2023
J nr.
2022-468
Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
Bekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring den 30. september 2022 med frist for
afgivelse af høringssvar den 28. oktober 2022.
Der er i alt modtaget ni høringssvar i høringsperioden.
Følgende syv høringsparter har fremsendt bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet: Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Green Power Denmark,
TEKNIQ Arbejdsgiverne og VEKS.
Følgende to høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesudkastet: Byggeskadefonden og Dansk Arbejdsgiverforening.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået, efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger til hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Generelle bemærkninger
Dansk Industri, Forbrugerrådet TÆNK, Green Power Denmark og VEKS hilser
tiltaget velkommen, og ser positivt på beslutningen om at give kommunerne
mulighed for at se bort fra projektbekendtgørelsens samfundsøkonomikrav ved
lukning af affaldsforbrændingsanlæg.
Dansk Fjernvarme, FRI og TEKNIQ Arbejdsgiverne er kritiske over for forslaget, da
de ikke mener, at det er det rigtige tidspunkt at lukke affaldsforbrændingsanlæg, da
det enten vil medføre høje varmepriser for fjernvarmeforbrugerne eller en øget
CO
2
-udledning. Hele energisituationen kræver i en årrække, at man i højere grad
udnytter de fordele, der er ved affaldsforbrændingsanlæggene som fx muligheden
for fangst, lagring og anvendelse af CO
2
.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0002.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne udtrykker endvidere bekymring for, at forslaget vil fremme
brugen af biomasse i fjernvarmen, hvilket de mener er en fejl. De er bekymrede for
den politiske beslutning om at fravige kravet om samfundsøkonomiske
beregninger.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig bemærkningerne. Af Klimaaftale om grøn strøm og
varme af 25. juni 2022 fremgår det, at aftalepartierne er enige om at afskaffe
samfundsøkonomikravet i forbindelse med indførsel af et prisloft på
forbrugerpriserne på fjernvarme. Det følger endvidere af Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020, at kapaciteten i
affaldsforbrændingssektoren skal tilpasses svarende til de danske affaldsmængder.
For at sikre tid til implementering af Klimaaftale om grøn strøm og varme, men
samtidig understøtte den aftalte kapacitetstilpasning af
affaldsforbrændingssektoren i Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi, lægges der op til en justering af projektbekendtgørelsen, så en kommune
kan undtage fra samfundsøkonomikravet ved et projektforslag for lukning af
affaldsforbrændingsanlæg. Den foreslåede justering af projektbekendtgørelsen vil
dermed sikre hjemmel til at give kommuner mulighed for at undtage fra
projektbekendtgørelsens samfundsøkonomikrav ved et projektforslag for lukning af
affaldsforbrændingsanlæg.
Energistyrelsen bemærker, at den nye bestemmelse giver mulighed for, at
kommunalbestyrelsen, ved et forslag om lukning af et affaldsforbrændingsanlæg,
kan
undtage fra samfundsøkonomikravet forudsat, at det ikke påvirker
varmeforsyningssikkerheden og ikke giver urimelige økonomiske konsekvenser for
varmeforbrugerne, herunder høje prisstigninger. Der henvises til afsnittet
Forsyningssikkerhed og økonomiske konsekvenser.
For så vidt angår TEKNIQ Arbejdsgivernes bemærkning om, at forslaget vil fremme
brugen af biomasse i fjernvarme, bemærker Energistyrelsen, at eldreven
varmeproduktion, herunder varmepumper, også vil kunne erstatte varmeproduktion
fra et affaldsforbrændingsanlæg, ligesom affaldsforbrændingsanlæg også kan
medforbrænde biomasse. Energistyrelsen vurderer således, at muligheden for at
undtage fra samfundsøkonomikravet ved lukning af affaldsforbrændingsanlæg ikke
vil øge brugen af biomasse i fjernvarmen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forsyningssikkerhed og økonomiske konsekvenser
Dansk Fjernvarme angiver, at med bestemmelsen bliver der overladt et meget
vidtgående skøn til den kommunale forvaltning for, hvornår der er tale om urimelige
konsekvenser for varmeforbrugerne, og at det bør konkretiseres mere, hvad der
anses som en urimelig økonomisk konsekvens.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0003.png
Dansk Industri bemærker, at undtagelsen fra samfundsøkonomikravet i § 10 kan
skærpes og yderligere konkretiseres i forhold til kommunalbestyrelsens vurdering
af, hvorvidt lukningen af et affaldsforbrændingsanlæg ikke pålægger
varmeforbrugerne urimelige økonomiske konsekvenser. Herudover ser Dansk
Industri positivt på, at forsyningssikkerheden indskrives som et hensyn ved
godkendelse af lukning af affaldsforbrændingsanlæg.
Forbrugerrådet Tænk angiver, at de støtter forslaget. Det er dog centralt, at
kommunerne i deres vurdering af et projektforslag om lukning af et
affaldsforbrændingsanlæg har et stort fokus på, at en sådan lukning ikke forringer
varmeforbrugernes forsyningssikkerhed eller påfører varmeforbrugerne urimelige
økonomiske konsekvenser.
VEKS angiver, at de ikke ser nogen udfordringer med undtagelsen fra
projektbekendtgørelsens samfundsøkonomikrav ved et projektforslag for lukning af
affaldsforbrændingsanlæg, så længe der inden beslutning, skal foretages vurdering
af forsyningssikkerheden i fjernvarmesystemet og vurdering af økonomiske
konsekvenser for varmeforbrugerne. Samtidig ønsker VEKS, at
varmetransmissionsvirksomheder tilføjes til bestemmelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at det er et væsentligt hensyn at sikre
varmeforsyningssikkerheden. Energistyrelsen bemærker i den forbindelse, at det
fremgår af ordlyden til forslaget til den nye § 10, at kommunalbestyrelsen forud for
godkendelsen af lukningen af et affaldsforbrændingsanlæg skal sikre, at
varmedistributionsvirksomhedens forsyningspligt kan opretholdes. Heri ligger
dermed allerede en sikring af varmeforsyningssikkerheden.
Energistyrelsen er enig i, at der er behov for at skærpe forståelsen af begrebet
”urimelige økonomiske konsekvenser”. Energistyrelsen er enig i, at bestemmelsen
overlader et vist skøn til kommunerne i forhold til fortolkning af urimelige
omkostninger. Dette er i overensstemmelse med kommunernes rolle som
varmeplanlægningsmyndighed. Energistyrelsen vil som følge heraf, ved
næstkommende revision uddybe forholdet i vejledningen til projektbekendtgrelsen
for at skabe mere klarhed over, hvilke parametre kommunerne bør lægge vægt på i
deres vurdering. Energistyrelsen har herudover også mulighed for at udarbejde en
vejledende udtalelse eller lignende, såfremt der opstår tvivl om fortolkning af
reglerne. Energistyrelsen bemærker dog, at det altid vil afhænge af en konkret
vurdering af den enkelte sag.
For så vidt angår VEKS’ bemærkning om, at varmetransmissionsvirksomhed bør
omfattes af bestemmelsen, bemærker Energistyrelsen, at
varmetransmissionsselskaber ikke har slutkunder og dermed ikke er underlagt
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0004.png
forsyningspligt, jf. projektbekendtgørelsens § 8. Energistyrelsen vurderer derfor, at
varmetransmissionsvirksomheder ikke bør omfattes af projektbekendtgørelsens §
10.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Kommunernes behandling af projektforslag
Dansk Fjernvarme angiver, at kommunerne i dag er myndighed for at godkende
projektforslag, hvor de skal godkendes ud fra kravet om positiv samfundsøkonomi i
projekterne. Når kravet om positiv samfundsøkonomi bortfalder, skal et
projektforslag kun indeholde beskrivelse af bruger- og selskabsøkonomi. Dansk
Fjernvarme påpeger, at såfremt samfundsøkonomikravet afskaffes, vil godkendelse
af projektforslag være en administrativ byrde for både kommuner og
fjernvarmeselskaber, som forsinker den grønne omstilling. Derfor anbefaler Dansk
Fjernvarme, at ved et bortfald af kravet om samfundsøkonomi, bør hele
projektbekendtgørelsen og den kommunale godkendelsesproces bortfalde.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at den foreslåede ændring af projektbekendtgørelsen
ikke indebærer, at det samlede krav om positiv samfundsøkonomi bortfalder.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen
kan
undtage fra
samfundsøkonomikravet ved lukning af affaldsforbrændingsanlæg, forudsat, at
dette ikke giver urimelige økonomiske konsekvenser for forbrugerne, og at
forsyningssikkerheden fortsat kan opretholdes. Energistyrelsen bemærker derfor, at
projektbekendtgørelsen fortsat skal finde anvendelse, idet samfundsøkonomikravet
fortsat gælder for andre kollektive varmeforsyningsanlæg, samt at
projektbekendtgørelsen indeholder andre forudsætninger, der fortsat skal anvendes
ved godkendelse af projektforslag for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Energistyrelsen tager Dansk Fjernvarmes bemærkning med i det videre arbejde
med at implementere den politiske beslutning fra klimaaftale om grøn strøm og
varme om at ophæve samfundsøkonomikravet ved indførsel af et prisloft på
forbrugerpriserne på fjernvarme.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Kraftvarmekrav
Dansk Fjernvarme angiver, at det i Klimaaftalen for energi og industri mv. fra 2020
fremgik, at kraftvarmekravet skulle ophæves for alle fjernvarmeproducenter.
Dansk Fjernvarme mener, at kravet fortsat fremgår af projektbekendtgørelsens §
16, stk. 1, nr. 10, og stk. 3. Dansk Fjernvarme opfordrer til, at man følger
klimaaftalen og fjerner kravet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0005.png
Der var ved indgåelsen af Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020
enighed om, at fjernvarmesektorens produktionsbindinger moderniseres for at give
fjernvarmeproducenterne et mere frit valg over egne investeringer. Der var således
enighed om at ophæve kraftvarmekravet og fastholde et justeret
samfundsøkonomikrav. Med ændringen af projektbekendtgørelsen, der trådte i
kraft den 1. januar 2021, blev ophævelsen af det såkaldte centrale kraftvarmekrav
implementeret. Tilbage er således kravet om, at kraftvarme skal anses som et
relevant alternativ i den samfundsøkonomiske analyse for produktionsanlæg over 1
MW. Dette krav følger af varmeforsyningslovens § 6, stk. 1, nr. 4. Det er
Energistyrelsens vurdering, at kravet om at anse kraftvarme som et relevant
alternativ i den samfundsøkonomiske analyse, ikke har konsekvenser for, hvilke
investeringer fjernvarmeproducenterne kan foretage. Energistyrelsen noterer sig
Dansk Fjernvarmes forslag og tager det med i det videre arbejde med ophævelsen
af samfundsøkonomikravet ved implementering af Klimaaftale om grøn strøm og
varme af 25. juni 2022
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Fritagelse af samfundsøkonomi ved lagerkapacitet
Dansk Fjernvarme angiver, at der er udfordringer ved at beregne positiv
samfundsøkonomi for lagerkapacitet. Dansk Fjernvarme anbefaler derfor, at
lagertanker mv. fremadrettet ikke anses som varmeføringsanlæg, men som
fleksibilitetsanlæg for det samlede energisystem.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har noteret sig Dansk Fjernvarmes bemærkninger. Dansk
Fjernvarmes anbefaling falder uden for den nuværende ændring af
projektbekendtgørelsen, men Energistyrelsen vil medtage bemærkningen i det
videre arbejde med
Klimaaftalen om grøn strøm og varme.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bemærkninger til § 8
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at den del af bekendtgørelsen, der giver mulighed
for at anvende naturgas, enten bør udgå af bekendtgørelsen eller tilrettes, så det
fremgår, at det alene er biogas eller lignende, der må anvendes i
fjernvarmesektoren.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at indholdet i bekendtgørelsens § 8 ikke foreslås
ændret ved høringen, hvorfor TEKNIQ Arbejdsgivernes bemærkninger til
bestemmelsen ikke behandles nærmere. Energistyrelsen bemærker i øvrigt, at
forslaget ligger uden for rammerne af den foreslåede ændring af
projektbekendtgørelsen på nuværende tidspunkt. Energistyrelsen vil tage
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0006.png
bemærkningerne med i det pågående arbejde med udfasningen af naturgas, hvor
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
skal implementeres.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bemærkninger til § 9
TEKNIQ Arbejdsgiverne ser ikke nogen teknologisk hindring i at etablere varme-
pumpeanlæg med en effekt på 1 MW eller derunder. Derfor bør bestemmelsen
ændres til, at kommunalbestyrelsen kun kan godkende projekter for etablering af et
biomassebaseret varmeproduktionsanlæg i de tilfælde, hvor en varmepumpe ikke
er et samfundsøkonomisk og brugerøkonomisk relevant alternativ.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at forslaget ligger uden for rammerne af den foreslåede
ændring af projektbekendtgørelsen på nuværende tidspunkt.
Energistyrelsen bemærker i den forbindelse, at der ikke er lagt op til en ændring af
bestemmelsen, men at ændringen alene udgør en sammenskrivning af § 9 og § 14
for at samle de bestemmelser, der vedrører undtagelserne fra
samfundsøkonomikravet i bekendtgørelsen.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bemærkninger til § 11
TEKNIQ Arbejdsgiverne angiver, at bestemmelsen bør begrænse brugen af fossile
brændsler. Derfor bør ordlyden ændres, så det fremgår at: ”kommunalbestyrelsen
kan ikke godkende fossile brændsler eller biomasse eller produkter, der anvendes
til fødevarer, herunder fiske- og rapsolie, overskudssmør, korn og lignende, som
brændsler til kollektive varmeforsyningsanlæg”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at indholdet i bekendtgørelsens § 11 ikke foreslås
ændret ved høringen, hvorfor TEKNIQ Arbejdsgivernes bemærkning til
bestemmelsen ikke behandles nærmere i dette regi. Energistyrelsen vil tage
bemærkningerne med i det fremtidige arbejde med udfasningen af fossile
brændsler, hvor Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 skal implementeres.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bemærkninger til § 12 og § 16
TEKNIQ Arbejdsgiverne angiver, at brugen af naturgas i fjernvarmen skal udfases.
Derfor bør bekendtgørelsen ikke give mulighed for dette. Derfor bør der alene
refereres til biogas eller elbaserede løsninger som kollektive varmepumper.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 331: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmforsyningsanlæg
2722921_0007.png
Energistyrelsen har noteret sig TEKNIQ Arbejdsgivernes bemærkning ift. ønsket
om, at brugen af naturgas i fjernvarme skal udfases. Energistyrelsen er i gang med
at udmønte Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022. I det omfang det er
nødvendigt, vil Energistyrelsen revidere projektbekendtgørelsen.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 7/7