Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 329
Offentligt
2722518_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Undergrund
Dato
12. juni 2023
J nr.
2023-2195
Høringsnotat vedrørende udkast til ny bekendtgørelse om flaring
Udkast til ny bekendtgørelse om afbrænding af kulbrinter blev sendt i ekstern høring den 11.
april 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 10. maj 2023.
Følgende to høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelsen om
afbrænding af kulbrinter:
-
INEOS
-
TotalEnergies EP Danmark A/S
INEOS
anfører, at da bekendtgørelsens § 2 angiver i hvilke situationer, der lovligt vil kunne
afbrændes, bør det udtrykkeligt fremgå, at sikkerhedsflaring ikke er omfattet af
bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Formålet med bekendtgørelsen er at fastsætte regler for afbrænding af kulbrinter, herunder
overvågning af, hvor meget der flares. Dette inkluderer også sikkerhedsflaring.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen.
INEOS
anfører, at det foreslåede niveau for afrapportering i udkastets § 3 ikke er
proportionalt, ligesom den foreslåede forpligtelse til at afrapportere afbrændingshændelser,
der varer mere end 8 timer, ikke tager højde for mængden af kulbrinter, der afbrændes.
Afrapporteringsniveauet vil være stærkt ressourcekrævende både for operatøren og for
Energistyrelsen uden at dette tilfører nogen reel merværdi. INEOS foreslår på denne
baggrund, at der i stedet indfører en månedsvis afrapportering af flaringsniveauet
bagudrettet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der er allerede i dag en lignende forpligtelse til at indberette flaring. Det fremgår af
produktionsoplysningsbekendtgørelsens
1
§ 3, nr. 1, at rettighedshaver hver dag, skal
indberette oplysninger om produktion af kulbrinter, herunder angivelse af, hvor meget gas
1
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Bekendtgørelse nr. 1255 af 26. november 2019 om indsendelse af oplysninger
om indvinding (produktion) af kulbrinter fra Danmarks undergrund
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 329: Bekendtgørelse og høringsnotat om afbrænding af kulbrinter (flaring)
2722518_0002.png
der er forbrugt til flaring. Der er med den foreslåede bekendtgørelse ikke tale om en større
udvidelse af denne forpligtigelse. Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i udkastet
til bekendtgørelsen.
INEOS
anfører, at der i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, er henvist til ”stk. 1, litra B”, selvom der
ikke findes en sådan bestemmelse. Henvisningen bør formentlig være til § 2, stk. 1, nr. 2.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enige i, at den rette henvisning skal være til § 2, stk. 1, nr. 2. Udkastet til
bekendtgørelse tilrettes i overensstemmelse hermed.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at der bør skabes klarhed over kategoriseringen
af flaring, og at definitionerne af flaring bør følge internationalt anerkendte standarder som
Verdensbankens Global Gas Flaring Reduction (GGFR) initiativ.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enige i, at der kan skabes klarhed over kategoriseringen af flaring med for
eksempel Verdensbankens definitioner. Den kommende metanforordning lægger imidlertid
op til at følge en anden kategorisering af flaring. Da bekendtgørelsen vil blive afløst af
metanforordningen, når denne træder i kraft, har Energistyrelsen valgt at lægge sig så tæt
op ad denne som muligt. Høringssvaret giver derfor ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at det anbefales at inkludere
væsentlighedsbetragtninger i bekendtgørelsesudkastet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Den kommende metanforordning lægger op til et totalforbud mod rutinemæssig afbrænding
af kulbrinter (rutineflaring). Da bekendtgørelsen vil blive afløst af metanforordningen, når
denne træder i kraft, har Energistyrelsen valgt at lægge sig så tæt op ad denne som muligt.
Høringssvaret giver derfor ikke anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at ordet ”uundgåeligt” bør udgå i § 2, stk. 1, nr. 2,
og § 2, stk. 2, nr. 10. De anfører, at kriteriet ”strengt nødvendigt” i sig selv udgør en skærpet
norm for, hvornår flaring kan være tilladelig, mens ”uundgåeligt” er en norm, der ikke kan
mødes idet al flaring teoretisk kan undgås, men ultimativt med voldsomme omkostninger
eller tab til følge.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 329: Bekendtgørelse og høringsnotat om afbrænding af kulbrinter (flaring)
2722518_0003.png
Der bliver i den kommende metanforordning brugt begreberne ”uundgåeligt og strengt
nødvendigt” i forbindelse med situationer, hvor afbrænding af kulbrinter er tilladt. Da
bekendtgørelsen vil blive afløst af metanforordningen, når denne træder i kraft, har
Energistyrelsen valgt at lægge sig så tæt op ad denne som muligt. Høringssvaret giver
derfor ikke anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at metan i ren form altid vil opfylde specifikationen
for metan, mens naturgas altovervejende er sammensat af flere komponenter, herunder
metan, som samlet set vil skulle holdes inden for givne specifikationer af hensyn til
transportsystemet eller kontraktlige krav. Det foreslås derfor, at ”metan” udskiftes med
”gassammensætning” i den foreslåede § 2, stk. 2, nr. 7. Ydermere anføres det, at ordet
”metan” i den foreslåede § 2, stk. 3, tilsvarende erstattes af ”naturgas” eller ”gas”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enige i, at begrebet ”metan” i ren form altid til opfylde specifikationen for
metan. Energistyrelsen imødekommer på denne baggrund delvist høringssvaret. Det
specificeres i bestemmelsen, at der er tale om gas der indeholder flere gasarter, derfor
ændres ”metan” til ”metanholdig gas” i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr.7. For så vidt angår
forslaget til ændring af ”metan” i den foreslåede § 2, stk. 3, har Energistyrelsen valgt også at
ændre dette i overensstemmelse med ændringen af § 2, stk. 2, nr. 7, således at ”metan”
ændres til ”metanholdig gas” i § 2, stk. 3.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at der ved vurderingen af, hvorvidt anden
anvendelse m.v. ikke er muligt, i den foreslåede § 2, stk. 3, bør kunne tages BAT- og
ALARP-betragtninger i anvendelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Den kommende metanforordning lægger op til et totalforbud mod rutinemæssig afbrænding
af kulbrinter (rutineflaring). Da bekendtgørelsen vil blive afløst af metanforordningen, når
denne træder i kraft, har Energistyrelsen valgt at lægge sig så tæt op ad denne som muligt.
Da der arbejdes med et totalforbud i metanforordningen, kan der ikke tages BAT- eller
ALARP-betragtninger i anvendelse, da der derved ikke vil være tale om en totalforbud.
Høringssvaret giver derfor ikke anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at der med den foreslåede § 3 lægges op til et
betydeligt rapporteringsregime, som vil omfatte såvel større som mindre tilfælde af flaring
uden for rammerne af den foreslåede § 2. De anbefaler, at rapportering kan ske på
månedsbasis for mindre tilfælde, mens afbrænding af større mængder skal indrapporteres
inden for 48 timer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 329: Bekendtgørelse og høringsnotat om afbrænding af kulbrinter (flaring)
2722518_0004.png
Der er allerede i dag en lignende forpligtelse til at indberette flaring. Det fremgår af
produktionsoplysningsbekendtgørelsens § 3, nr. 1, at rettighedshaver hver dag skal
indberette oplysninger om produktion af kulbrinter, herunder angivelse af, hvor meget gas
der er forbrugt til flaring. Disse oplysninger indsendes tillige månedligt, jf.
produktionsoplysningsbekendtgørelsen § 5 stk. 1. Der er med den foreslåede
bekendtgørelse ikke tale om en større udvidelse af denne forpligtigelse. Høringssvaret giver
ikke anledning til ændringer i udkastet til bekendtgørelsen.
Side 4/4