Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2643977_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for forsyning
Dato
13. december 2022
J nr.
2022-21331
/ ANWL/TSA/JKBSN
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om
økonomisk regulering af systemoperatøren for gas eller den der varetager
systemansvarlig virksomhed for elektricitet m.v.
Bekendtgørelse om økonomisk regulering af systemoperatøren for gas eller den der vareta-
ger systemansvarlig virksomhed for elektricitet m.v., blev sendt i ekstern høring den 26. sep-
tember 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 28. oktober 2022.
Der er modtaget i alt syv høringssvar i høringsperioden.
Følgende to høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
-
-
Green Power Denmark
Dansk Fjernvarme
Følgende fem høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Forsyningstilsynet
Forbrugerrådet Tænk
Dansk Industri
Landbrug & Fødevarer
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets be-
mærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om sva-
renes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, der fremgår af Høringsportalen.
Høringen har givet anledning til justeringer i relation til pristalsregulering i bekendtgørelsens
§ 8. Derudover er der sket ændringer på baggrund af lovteknik.
Green Power Denmark
vil benytte lejligheden til at understrege vigtigheden af, at elforbru-
gerne får sikkerhed for, at tarifferne, de betaler til Energinets systemydelser, kun bliver brugt
på Energinets elsystemansvar, og omvendt, at gaskundernes systemtarif ikke bliver brugt på
opgaver vedrørende elsystemansvar. Det mener Green Power Denmark ikke, at bekendtgø-
relsen skaber sikkerhed for. Det foreslås, at transparensen eksempelvis kan sikres ved, at
selskabet udarbejder to reviderede regnskaber – ét for elsystemansvar og ét for gassystem-
ansvar.
Green Power Denmark anfører ligeledes, at bekendtgørelsens § 8 fastsætter, at pristalsre-
guleringen skal ske med et sammenvejet prisindeks på 50 pct. lønandel og 50 pct. materiale-
andel. Green Power Denmark ønsker at gøre opmærksom på, at de to foreslåede indeks
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskaber og bekendtgørelse om rådgivende interessentforum for Energinet
fra Danmarks statistik (ILON2 og PRIS10) er afsluttede, og kan derfor ikke anvendes til for-
målet. De danske netvirksomheder pristalsreguleres efter en lignende praksis, men her an-
vendes indeksene ILON12 og PRIS1115.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
noterer sig, at Green Power Denmark påpeger,
at der skal være klare regler for at undgå krydssub sidiering mellem systemansvar for hhv. el
og gas samt b ehovet for gennemsigtighed.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i dette hensyn og vil henvise til gældende §
12 i lov om Energinet, hvoraf det b l.a. fremgår, at Energinet og virksomhedens helejede dat-
terselskab er i deres interne regnskab sføring skal føre separate regnskaber for hver af deres
elektricitetsrelaterede og gasrelaterede aktiviteter med henblik på at undgå forskelsbehand-
ling, krydssub sidiering og konkurrenceforvridning.
Dette er videreført i lovforslaget, som b ekendtgørelsen har ophæng i. Det er formuleret, at
der skal udarb ejdes separate regnskaber for hhv. den varetager systemansvarlig virksomhed
på el og systemoperatør på gas.
Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at b egreb et transmissionsselskaber vil b live ændret til
transmissionssystemejer eller systemoperatør, at b egreb et aktivitet vil b live ændret til opga-
ver, og at reguleringsregnskaberne vil skulle være opdelt i forhold til aktiviteter, som er hen-
holdsvis elektricitetsrelaterede og gasrelaterede aktiviteter.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med b aggrunden for den foreslåede ændring, hvor-
efter Energinet vil samle systemansvar for gas og el i ét samlet datterselskab. Efter omorga-
niseringen vil der for det første være b ehov for, at b egreb et transmissionsselskaber ændres
til transmissionssystemejer eller systemoperatør og for det andet b ehov for, at der i regule-
ringsregnskaber holdes aktiviteter adskilt i forhold til elektricitetsrelaterede og gasrelaterede
aktiviteter for at undgå krydssub sidiering. Med den foreslåede ændring vil disse b ehov b live
tilgodeset.
Principperne er videreført i b ekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Green Power Denmarks b emærkning
om, at de to foreslåede indeks fra Danmarks statistik (ILON2 og PRIS10) er afsluttede, og
derfor ikke kan b ruges til formålet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet foretager juste-
ringer i b ekendtgørelsen på b aggrund heraf.
Dansk Fjernvarme
bemærker, at Dansk Fjernvarme i udgangspunktet er skeptisk overfor
om indtægtsrammeregulering af Energinet samlet set bidrager til bedre samfundsøkonomi,
men er positive overfor, at den eksisterende hvile-i-sig-selv regulering af Energinet viderefø-
res og så gerne, at det gjaldt for alle Energinets aktiviteter.
Dansk Fjernvarme bemærker hertil, at det flere steder fremgår, at systemoperatøren for gas
eller den der varetager systemansvarlig virksomhed for elektricitet, kan indregne forrentning
af kapital og at forrentningen skal fastsættes, så realværdien af nettoaktiverne fastholdes.
Det bør overvejes om systemoperatøren for gas eller den der varetager systemansvarlig
virksomhed for elektricitet overhovedet ejer nogle anlæg (nettoaktiver) og om det derfor giver
mening at opgøre forrentning som forudsat i § 4. Det bemærkes yderligere, at det fremgår af
§ 3, at Energinet kan indregne renteomkostninger til fremmedkapital i systemtariffen og at
forrentningen som beskrevet i § 4 umiddelbart derfor ikke er nødvendig.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskaber og bekendtgørelse om rådgivende interessentforum for Energinet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
noterer sig Dansk Fjernvarmes skepsis i forhold
til en indtægtsrammeregulering og ønsket om at videreføre den nuværende hvile-i-sig-selv
regulering. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker, at b ekendtgørelsen er en ud-
møntning af b emyndigelsesbestemmelser i lovforslaget om lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af b rint, omorganisering af Ener-
ginet og CO2-lagring m.v.). Hvile-i-sig-reguleringen b lev ændret ved lov nr. 2211 af 29. de-
cemb er 2020, til en indtægtsrammeregulering. Spørgsmålet om Energinet skal indtægtsram-
mereguleret b liver derfor ikke behandlet her, da det allerede følger af gældende ret. Dog skal
det fremhæves, at indtægtsrammereguleringen udskydes for systemansvarlig virksomhed på
b åde gas og el, herunder Datahub i b ekendtgørelsen, som er en udmøntning af lov om gas-
forsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning. Derudover skal det fremhæves, at det er
Forsyningstilsynet, som fastsætter de nærmere regler for indtægtsrammereguleringen for
transmissionsvirksomhed på b åde el og gas.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig endvidere Dansk Fjernvarmes b emærk-
ning om, at det b ør overvejes om systemoperatøren for gas eller den der varetager system-
ansvarlig virksomhed for elektricitet ejer anlæg (nettoaktiver), og om det derfor giver mening
at opgøre forrentning som forudsat i § 4. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet præciserer
i denne forb indelse, at nettoaktiver ikke isoleret set skal forstås som værende tekniske an-
læg (dvs. materielle anlægsaktiver), men dækker mere b redt og skal forstås som forskellen
mellem aktiver og forpligtelser, dvs. egenkapitalen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b ekræfter, at systemansvarlig virksomhed ikke p.t.
ejer tekniske anlæg (materielle anlægsaktiver), men at det findes rimeligt og hensigtsmæs-
sigt, at systemoperatøren kan få forrentet den egenkapital (dvs. nettoaktiverne), der til en-
hver tid måtte være, svarende til at realværdien heraf fastholdes.
Side 3/3