Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 318
Offentligt
2719789_0001.png
Juni 2023
— 18/2022
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Varmechecken
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
18/2022
Beretning om
varmechecken
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2023
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Klima-, energi- og forsyningsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i oktober 2023.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i
Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar
måned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2022, som afgives i februar 2024.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Stibo Complete lager og logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
http://www.stibocomplete.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-811-5
ISBN online 978-87-7434-812-2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om varmechecken
Udbetaling af varmechecken blev vedtaget ved lov af Folketinget i april
2022. Da der i august 2022 blev udbetalt ca. 2,4 mia. kr. til knap 405.000
husstande, var der både eksempler på husstande inden for målgruppen,
der ikke havde modtaget en varmecheck, og eksempler på husstande
uden for målgruppen, der havde modtaget varmechecken.
På den baggrund anmodede Statsrevisorerne om denne undersøgelse af
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets udmøntning af varmechecken
og omfanget af fejludbetalinger.
Det var en politisk prioritet, at udbetalingen af varmechecken skulle ske
hurtigst muligt. Folketinget besluttede derfor, at varmechecken skulle til-
deles automatisk på baggrund af registerdata og uden ansøgning, hvilket
rummede flere fejlkilder for udbetalinger uden for målgruppen.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet har dokumenteret risici og fejlkilder, før lov om
varmecheck blev vedtaget af Folketinget. Der har dog ikke været et
fagligt grundlag for at kvantificere andelen af fejl i Bygnings- og Bolig-
registret (BBR).
Statsrevisorerne finder det også tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet har udført en række relevante kontroller, efter
loven blev vedtaget.
Statsrevisorerne finder det imidlertid ikke tilfredsstillende, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets kontrol med beregningen af, om
husstandsindkomsten lå over den lovbestemte grænse, har været util-
strækkelig. Ministeriet vurderer således, at der ved en fejl er udbetalt
ca. 83 mio. kr. i varmecheck til ca. 13.800 husstande, fordi husstands-
indkomsten overskred grænsen.
1. juni 2023
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne konstaterer, at omfanget af fejludbetalinger uden for
målgruppen kan opgøres til i alt ca. 147 mio. kr., bestående af ca. 64
mio. kr. som følge af fejl eller mangler i data vedrørende 10.700 hus-
stande og ca. 83 mio. kr., der er udbetalt uberettiget.
Statsrevisorerne har derudover hæftet sig ved disse undersøgelsesresul-
tater:
Den største udbetaling på knap 1,5 mia. kr. er udbetalt til husstande
med individuelle gasfyr.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret risiciene
ved den valgte løsning, før loven blev vedtaget, men har ikke kvantifi-
ceret risiciene, herunder risici ved at bruge oplysninger fra BBR.
I marts 2023 blev der etableret en frivillig tilbagebetalingsordning og
en ansøgningsrunde for de husstande, der mente, at de var inden for
målgruppen, men ikke havde fået en varmecheck. Kun 2 husstande
har indtil maj 2023 tilbagebetalt varmechecken.
Ca. 34.500 husstande har i maj 2023 søgt om at få en varmecheck, for-
di de mener, at de er inden for målgruppen.
Fejludbetalingen på ca. 83 mio. kr. blev først opdaget af Klima-, Ener-
gi- og Forsyningsministeriet selv i forbindelse med ansøgningsrunden
i marts 2023. Fejlen i beregningen af husstandsindkomst blev hverken
opdaget i forbindelse med datataskforcens møder, gennemgangen af
metodebeskrivelsen på et møde på direktionsniveau mellem Energisty-
relsen og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, Energistyrelsens
compliancegennemgang eller Deloittes revisionsmæssige gennemgang.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
...........................................................................
6
2. Udmøntning af varmechecken
................................................................................................
8
2.1. Dokumentation af risiciene ved den valgte løsning og overvejelser om
andre datakilder
.................................................................................................................................
8
2.2. Etablering af relevante kontroller
............................................................................................
13
2.3. Omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe
...................................
16
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
.....................................................................................................
19
Bilag 2. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
20
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 29. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet.
I undersøgelsesperioden 1. januar 2022 - 10. maj 2023 har der væ-
ret følgende ministre:
Dan Jørgensen: juni 2019 - december 2022
Lars Aagaard: december 2022 -
Beretningen har i udkast været forelagt Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er af-
spejlet i beretningen.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2
|
Introduktion og konklusion.. Introduktion og konklusion
|
1.
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om udmøntningen af varmechecken. Varmechecken er et
engangstilskud til husstande, som var særligt udsatte for prisstigninger i fyringssæso-
nen 2021-2022.
2. Folketinget vedtog i april 2022
lov om engangstilskud til husstande med lav ind-
komst og varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen
2021-2022
(herefter lov om varmecheck). Det fremgår af loven, at varmecheckens til-
tænkte målgruppe er husstande med en årlig samlet indkomst på højst 650.000 kr.
og en varmekilde, der er særligt ramt af store prisstigninger. Det fremgår desuden af
loven, at varmechecken skal tildeles automatisk uden ansøgning og udelukkende på
baggrund af registerdata, der er opgjort på faste skæringsdatoer.
3. Der blev i august 2022 udbetalt en varmecheck på 6.000 kr. til knap 405.000 hus-
stande. Den samlede udbetaling udgjorde ca. 2,4 mia. kr. Det fremgår af lov om varme-
check, at det ikke er muligt at identificere alle i den tiltænkte målgruppe ved hjælp af
de tilgængelige datakilder. Der vil derfor både være tilfælde, hvor husstande
uden for
målgruppen får en varmecheck, og tilfælde, hvor husstande
inden for
målgruppen ik-
ke får en varmecheck. Det fremgår derfor også af loven, at der vil være en ansøgnings-
runde, hvor husstande kan søge om varmecheck, hvis de ikke har modtaget en varme-
check.
Der var efter udbetalingen en del opmærksomhed på, at en række husstande havde
modtaget en varmecheck, selv om de ikke var i den tiltænkte målgruppe. Derfor blev
det besluttet at etablere en frivillig tilbagebetalingsordning. Ordningen blev etableret
ultimo marts 2023. Energistyrelsen har den 10. maj 2023 modtaget 2 tilbagebetalinger.
4. Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen i september 2022 på baggrund af en an-
modning fra Statsrevisorerne, jf. bilag 1.
5. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet har haft en tilfredsstillende udmøntning af varmechecken.
Skæringsdato
Skæringsdatoer fastlåser tids-
punkterne for, hvornår data
udsøges, og afgrænser popu-
lationen af husstande, som er
berettigede til en varmecheck.
Ansøgningsrunde for
husstande, som ikke har
modtaget en varmecheck
Energistyrelsen åbnede en
ansøgningsrunde for varme-
checken den 14. marts 2023.
Ansøgningsfristen udløb den
10. maj 2023.
Husstande, som var beretti-
gede til en varmecheck, men
som ikke kunne identificeres
automatisk
fx på grund af
fejl i datakilder, der ikke var
selvforskyldte
kunne søge
om en varmecheck i denne
ansøgningsrunde. Ligeledes
kunne berettigede husstande,
hvor det ikke var muligt at ud-
betale varmechecken på
grund af dødsfald eller mang-
lende NemKonto, søge om en
varmecheck i ansøgningsrun-
den.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0009.png
2
| Introduktion og konklusion
Hovedkonklusion
Automatisk løsning
Den automatiske løsning er
en løsning, som identificerer
modtagere af varmechecken
på basis af en datasamkøring
af registeroplysninger samt
øvrige eksisterende og tilgæn-
gelige datakilder ud fra en
række fastlagte betingelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret ministeriets
overvejelser om metode, datakilder, risici og fejlkilder i forhold til udbeta-
lingen af varmechecken. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende. Folke-
tinget blev, før lov om varmecheck blev vedtaget, gjort opmærksom på, at
den automatiske løsning til udbetaling af varmechecken rummede flere fejl-
kilder i forhold til identifikation af målgruppen. Ministeriet har i forbindel-
se med implementeringen udført en række relevante kontroller, men på
ét område, nemlig beregningen af husstandsindkomst, har kontrollen ikke
været tilstrækkelig. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende. Konse-
kvensen er, at flere husstande, som ikke var berettigede til det, har modta-
get en varmecheck.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret risiciene ved den valg-
te løsning og har overvejet andre datakilder, før lov om varmecheck blev vedtaget.
Undersøgelsen viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret for-
dele og ulemper ved mulige løsninger og valget af datakilder til at identificere de beret-
tigede husstande. Ministeriet har også dokumenteret risiciene ved de mulige løsninger
og valgte datakilder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har udført en række relevante kontroller
af den automatiske løsning, efter lov om varmecheck blev vedtaget. Ministeriet har
dog ikke sikret en tilstrækkelig kontrol af, at beregningen af husstandsindkomst er
i overensstemmelse med definitionen i lov om varmecheck.
Undersøgelsen viser, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, som har udviklet
den automatiske løsning for Energistyrelsen, har etableret en række relevante kontrol-
ler, da styrelsen udviklede den automatiske løsning, da styrelsen identificerede de be-
rettigede husstande, og da Arbejdsmarkedets Tillægspension udbetalte varmechecken.
Derudover har Energistyrelsen sikret, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
har udført kontrollerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har ikke sikret en tilstrækkelig kontrol med be-
regningen af husstandsindkomst. Ministeriet vurderer, at der er udbetalt ca. 83 mio. kr.
til ca. 13.800 husstande, hvor den samlede hustandsstandsindkomst lå over den lov-
fastsatte grænse for husstandsindkomst. Ministeriet har selv påpeget denne fejl over
for Rigsrevisionen.
Omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe.
Undersøgelsen viser, at Energistyrelsen har udarbejdet en analyse af omfanget af ud-
betalinger uden for den tiltænkte målgruppe. Rigsrevisionen vurderer, at analysen er
dækkende. Energistyrelsen har i analysen estimeret et øvre skøn for omfanget af ud-
betalinger uden for målgruppen på baggrund af fejl eller mangler i data til 10.700 hus-
stande ud af ca. 411.000 identificerede husstande til en varmecheck. Det svarer til en
udbetaling på ca. 64 mio. kr. Hertil kommer de ca. 83 mio. kr., der er udbetalt uberet-
tiget, jf. ovenfor.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0010.png
Introduktion og konklusion |
3
Energistyrelsen åbnede en ansøgningsrunde den 14. marts 2023, hvor husstande, som
mente, at de var berettigede til at modtage en varmecheck, men som ikke havde mod-
taget en varmecheck, kunne ansøge herom. Da ansøgningsfristen udløb den 10. maj
2023, havde Energistyrelsen modtaget ca. 34.500 ansøgninger. Energistyrelsen har
desuden etableret en frivillig tilbagebetalingsordning, hvor husstande har mulighed
for at betale varmechecken tilbage. Energistyrelsen har den 10. maj 2023 modtaget 2
tilbagebetalinger.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0011.png
2
|
Udmøntning af varmechecken.. Udmøntning af varmechecken
|
1.
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
Husstandsindkomst
Husstandsindkomsten omfat-
ter den samlede indkomst for
alle i husstanden. Den enkel-
tes indkomst er defineret som
personlig indkomst tillagt po-
sitiv nettokapitalindkomst.
Indtægter fra fx udlejning af
boliger og aktieavancer indgår
ikke i den samlede opgørelse
af husstandsindkomsten.
6. I februar 2022 indgik en række partier (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne)
”Aftale om målrettet varmecheck”. Aftalen fastlagde en grænse for husstandsind-
komsten på 550.000 kr. efter arbejdsmarkedsbidrag og angav, hvilke varmekilder
der var omfattet af aftalen. Det fremgik desuden af aftalen, at varmechecken skulle
udbetales automatisk og hurtigst muligt. I marts 2022 blev der indgået en tillægsaf-
tale, som hævede grænsen for den samlede husstandsindkomst til 650.000 kr. efter
arbejdsmarkedsbidrag.
7. Udbetalingen af varmechecken blev vedtaget af Folketinget i april 2022 med lov
om varmecheck. Det fremgår af loven, at husstande med følgende udvalgte varme-
kilder kunne få udbetalt en skattefri varmecheck:
Blokvarme
Blokvarme kommer fra en var-
me- eller kraftvarmecentral,
som er etableret i forbindelse
med et større byggeri, og som
forsyner brugerne med varme
i fx en etageejendom.
individuelle gasfyr
fjernvarme med en gasandel på mere end 65
%
eller områder baseret på kombi-
nationer af el og gas med tilsvarende gennemsnitlige prisstigninger
elvarme som primær varmekilde med et vist minimumforbrug af el
blokvarme forsynet af gas.
8. Tabel 1 viser, hvordan udbetalingen til husstandene er fordelt i forhold til varmekil-
der.
Tabel 1
Udbetaling af varmecheck fordelt på varmekilder
Varmekilde
Individuelle gasfyr
Fjernvarme med en gasandel på mere end
65
%
eller områder baseret på kombinatio-
ner af el og gas med tilsvarende gennemsnit-
lige prisstigninger
Elvarme som primær varmekilde med et vist
minimumforbrug af el
Blokvarme forsynet af gas
I alt
Antal husstande
247.524
98.230
Beløb
1.485.144.000 kr.
589.380.000 kr.
38.057
21.051
404.862
228.342.000 kr.
126.306.000 kr.
2.429.172.000 kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Det fremgår af tabel 1, at der er udbetalt i alt ca. 2,4 mia. kr. til knap 405.000 husstan-
de. Den største udbetaling er sket til de husstande, der har et individuelt gasfyr som
varmekilde.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
Organisering af arbejdet med den automatiske løsning til udbetaling
af varmechecken
9. Flere myndigheder og statslige selskaber har været inddraget i arbejdet med ud-
møntningen af varmechecken. Figur 1 viser, hvordan arbejdet med den automatiske
løsning har været organiseret, og hvor de enkelte trin behandles i beretningen.
Figur 1
Organisering af arbejdet med den automatiske løsning
TRIN 1
Afklaring forud for loven
TRIN 2
Identificering af husstande
TRIN 3
Udbetaling
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
departement, Energistyrelsen og Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur
Ansvarlige for at afklare:
datakilder
skæringsdatoer
mulighed for samkøring af data.
Styrelsen for Dataforsyning og Infra-
struktur
Ansvarlig for at:
udvikle en model til at identificere beret-
tigede husstande
samkøre data
foretage identificeringen.
Behandles i afsnit 2.2
Arbejdsmarkedets Tillægspension
Ansvarlig for at:
udbetale varmechecken på basis af
data modtaget fra Styrelsen for Data-
forsyning og Infrastruktur.
Behandles i afsnit 2.1
Behandles i afsnit 2.2
Styregruppe
Datataskforce
Jurataskforce
Styregruppe
Datataskforce
Lov om varmecheck vedtaget den 12. april 2023
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Det fremgår af figur 1, at arbejdet med den automatiske løsning og udbetaling af var-
mechecken har været tilrettelagt i 3 trin. I det første trin havde Klima-, Energi- og For-
syningsministeriets departement, Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur (SDFI) fokus på at få afklaret datakilder, skæringsdatoer, og om det var
muligt at samkøre de valgte data. I det andet trin indhentede og samkørte SDFI data
for at kunne identificere de husstande, som skulle have varmechecken udbetalt. I det
tredje trin udbetalte Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) varmechecken.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
6
| Introduktion og konklusion
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet nedsatte i februar 2022 en styregruppe med
Energistyrelsen som formand. Styregruppen havde det overordnede ansvar for at af-
klare datakilder, fremdrift i planlægningen, udvikling af lovhjemmel og udvikling af en
model for udbetaling. Til at understøtte styregruppens arbejde blev der nedsat en da-
tataskforce og en jurataskforce. Datataskforcen havde bl.a. ansvaret for at undersø-
ge mulige datakilder og sikre, at de berettigede husstande blev identificeret ved den
automatiske løsning. Jurataskforcen havde ansvaret for at udarbejde et udkast til lov-
forslag og afklare løbende juridiske problemstillinger.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
10. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet har haft en tilfredsstillende udmøntning af varmechecken.
Revisionskriterier
11. For at besvare Statsrevisorernes spørgsmål har vi undersøgt følgende:
Har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet dokumenteret risiciene ved den valg-
te løsning og overvejet andre datakilder?
Har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sikret, at der er udført relevante kon-
troller af den automatiske løsning?
Hvad er omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe?
Det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, at Statsrevisorerne er opmærksomme
på, at lov om varmecheck regulerer en række forhold vedrørende den nærmere admi-
nistration af området, og at Folketinget blev gjort opmærksom på disse forhold, før lo-
ven blev vedtaget.
Kvalitetsdimensioner
Komplethed: Data er fuld-
stændige og har en høj
dækningsgrad.
Korrekthed: Data er blevet
valideret.
Aktualitet: Data er blevet
opdateret.
Genbrugelighed: Data kan
bruges til andre formål, end
hvad de oprindeligt var til-
tænkt.
12. Vores revisionskriterier er baseret på bemærkningerne til forslag til lov om varme-
check og på lov om varmecheck. Revisionskriterierne er desuden inspireret af Digita-
liseringsstyrelsens ”Vejledning til deklaration af datasæt med kernedimensioner”
fra
september 2021, der handler om 4 kvalitetsdimensioner (komplethed, korrekthed, ak-
tualitet og genbrugelighed), som man bør være opmærksom på, hvis man skal sam-
køre data.
Metode
13. Undersøgelsen er primært baseret på dokumenter fra Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets departement, Energistyrelsen og SDFI. Analysen af omfanget af ud-
betalinger uden for den tiltænkte målgruppe er baseret på Energistyrelsens analyse
heraf. For at understøtte revisionen har vi holdt møder med Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets departement, Energistyrelsen, SDFI og Vurderingsstyrelsen.
Revisionskriterierne og metoden er uddybet i bilag 2.
14. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 2.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Introduktion og konklusion |
7
Afgrænsning
15. Undersøgelsen omfatter perioden 1. januar 2022 - 10. maj 2023. I perioden januar-
august 2022 blev forslag til lov om varmecheck udarbejdet, og varmechecken udbe-
talt. Energistyrelsen offentliggjorde i februar 2023 en undersøgelse om udbetalingen
af varmechecken, og styrelsen åbnede en ansøgningsrunde den 14. marts 2023, som
var åben frem til den 10. maj 2023. Ansøgningsrunden var til husstande, som mente,
at de var berettigede til at modtage en varmecheck, men som ikke automatisk havde
modtaget en varmecheck i august 2022. Vi undersøger derfor ikke omfanget af mang-
lende udbetaling af tilskud til berettigede husstande, men undersøgelsen indeholder
dog en opgørelse af, hvor mange der har søgt om en varmecheck ved udgangen af
10. maj 2023, hvor ansøgningsfristen udløb.
16. Statsrevisorernes spørgsmål og angivelse af, i hvilke afsnit spørgsmålene bliver be-
svaret, fremgår af bilag 1. I bilag 2 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
8
| Udmøntning af varmechecken
2. Udmøntning af
varmechecken
17. Dette kapitel handler om, hvorvidt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har haft
en tilfredsstillende udmøntning af varmechecken. Vi undersøger først, om ministeriet
har dokumenteret risiciene ved den valgte løsning og har overvejet andre datakilder,
før lov om varmecheck blev vedtaget. Dernæst undersøger vi, om ministeriet har sik-
ret, at der er udført relevante kontroller af den automatiske løsning, efter lov om var-
mecheck blev vedtaget. Endelig afdækker vi omfanget af udbetalinger uden for den
tiltænkte målgruppe.
2.1. Dokumentation af risiciene ved den valgte løsning
og overvejelser om andre datakilder
18. Vi har undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret
risiciene ved den valgte løsning og har overvejet andre datakilder, før lov om varme-
check blev vedtaget. Vi har derfor undersøgt:
om ministeriet har dokumenteret fordele, ulemper og risici ved de mulige løsnin-
ger
om ministeriet har dokumenteret valg af datakilder samt risiciene ved de valgte
datakilder og skæringsdatoer.
19. Undersøgelsen viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumente-
ret risiciene ved den valgte løsning og har overvejet andre datakilder, før lov om var-
mecheck blev vedtaget.
Fordele, ulemper og risici ved de mulige løsninger
20. Undersøgelsen viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumente-
ret fordele, ulemper og risici ved de mulige løsninger.
21. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i oktober
2021
i lyset af de stigende varmepriser
begyndte at undersøge, hvordan konse-
kvenserne kunne afbødes. Ministeriet vurderede i januar 2022, at der var 2 mulige
løsninger. Den ene var udbetaling af en varmecheck ved en automatisk løsning, og
den anden var, at husstandene selv søgte om en varmecheck.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0016.png
Udmøntning af varmechecken |
9
22. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede, at den væsentligste fordel ved
den automatiske løsning var, at varmechecken kunne udbetales hurtigt og om muligt
allerede i sommeren 2022
eller senest ved udgangen af 2022. Med den ansøgnings-
baserede løsning risikerede man, at varmechecken først kunne udbetales i 2023. Et
centralt hensyn i ministeriets vurderinger var, at varmechecken skulle udbetales hur-
tigst muligt, hvilket efterfølgende også fremgik af ”Aftale om målrettet varmecheck”
og af bemærkningerne til forslag til lov om varmecheck.
Vores gennemgang viser, at det ikke nærmere var dokumenteret, hvornår i 2023 var-
mechecken kunne blive udbetalt med den ansøgningsbaserede løsning.
23. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede, at den automatiske løsning vil-
le ramme den tiltænkte målgruppe mindre præcist end den ansøgningsbaserede løs-
ning. I forslag til lov om varmecheck blev der gjort opmærksom på risikoen for udbeta-
linger uden for målgruppen ved den automatiske løsning, jf. boks 1.
Boks 1
Lovbemærkninger om risikoen ved den automatiske løsning
”De tilgængelige datakilder muliggør imidlertid ikke en præcis identifikation af alle i den
politiske tiltænkte målgruppe. Der vil derfor både være tilfælde, hvor personer, som ikke
er i den tiltænkte målgruppe, får engangstilskud, og tilfælde, hvor personer, som er i den
tiltænkte målgruppe, ikke får engangstilskud”.
Kilde:
Bemærkninger til forslag til lov om varmecheck.
24. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ikke foretog
en nærmere kvantificering af den samlede risiko for, at varmechecken blev udbetalt
til husstande uden for den tiltænkte målgruppe.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at det for den automatiske løsning
ikke var muligt at kvantificere risikoen for, at varmechecken blev udbetalt til husstan-
de uden for den tiltænkte målgruppe. Ministeriet havde først hjemmel til at kunne tilgå
datakilderne, da lov om varmecheck blev vedtaget i april 2022. Ministeriet har oplyst,
at Energistyrelsen har haft drøftelser med de enkelte dataejere om kvaliteten og kor-
rektheden af data. Det blev i den forbindelse vurderet, at der ikke kunne foretages en
kvantificering af risiciene.
Valg af datakilder samt risici ved de valgte datakilder og skæringsdatoer
25. Undersøgelsen viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret
valg af datakilder samt risici ved de valgte datakilder og skæringsdatoer.
Valg af datakilder
26. Tabel 2 viser, hvilke mulige datakilder Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vur-
derede, at den automatiske løsning kunne baseres på. Tabellen viser desuden skæ-
ringsdatoerne for de valgte datakilder.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0017.png
10
| Udmøntning af varmechecken
Tabel 2
Valgte og fravalgte datakilder og skæringsdatoer
Dataejer
Datakilde
Anvendelse
Skæringsdato
Ministeriets
vurdering af
datakvaliteten
God
Mindre god
God
Valgte datakilder
Skatteforvaltningen
Vurderingsstyrelsen
Indenrigsministeriet
Data om indkomst
Bygnings- og
Boligregistret (BBR)
Det Centrale
Personregister
(CPR)
Danmarks
Adresseregister
(DAR)
Forbrugsdata
for elvarme
Ledningsdata
Udtræk af data om årsindkomst
Udtræk af oplysninger om adresse,
varmekilde og varmeinstallation
Identificering af, hvilke borgere der
skal modtage varmechecken, og
hvilke borgere der indgår i opgørel-
sen af husstandsindkomst
Kobling af en bestemt bolig og
bestemte data i BBR ved hjælp af
CPR-oplysninger
Identificering af husstande med
elvarme
Identificering af gasdistributions-
ledninger for at sandsynliggøre,
om en bolig med blokvarme/fjern-
varme havde en gasforsyning
Vurdering af, om en bygning var
forsynet med fjernvarme eller
gasbaseret blokvarme
Indkomståret 2020
1. januar 2022
1. januar 2022
Styrelsen for Data-
forsyning og Infrastruktur
Energinet
1. januar 2022
God
December 2021,
og hvor forbruget er
over 1.500 kWh
25. marts 2022
God
Evida
God
Erhvervsstyrelsen
Plandata.dk
21. marts 2022
God
Fravalgte datakilder
Fjernvarmeselskaber
Evida
Evida
Forbrugsdata for
fjernvarme
Forbrugsdata for
gas
Frakoblingsdata
Identificering af fjernvarmekunder
Identificering af gaskunder
Identificering af gaskunder, der
havde skiftet fra gas til anden op-
varmning
Identificering af, hvilke bygninger
der havde hvilken varmecentral
Identificering af, om en installation
var gasfyr eller kogeblus
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke egnet
For komplekst
Boligforeninger
Sikkerhedsstyrelsen
Data om varme-
centraler
Data om gas-
installation
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Det fremgår af tabel 2, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet valgte 7 og fravalgte
5 datakilder til brug for den automatiske løsning.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0018.png
Udmøntning af varmechecken |
11
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at ministeriet valgte at anvende
nogle af de datakilder, som er en del af grunddataprogrammet. Dermed havde mini-
steriet sikkerhed for, at data kunne kobles entydigt til hinanden. Ministeriet havde en
dialog med Energinet og Evida, hvor det blev afklaret, at nogle af deres data kunne
kobles med de øvrige data. Ministeriet fravalgte 5 datakilder på grund af bl.a. kom-
pleksitet i forbindelse med mange datasæt og usikkerhed om sammenkoblingen med
data fra CPR, BBR og DAR.
Risici ved datakilder og skæringsdatoer
27. Vi har undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede kvaliteten
af de 7 valgte datakilder, dvs. om data var komplette, korrekte, aktuelle og genbruge-
lige. I de tilfælde, hvor der var usikkerhed om kvaliteten, har vi undersøgt, om ministe-
riet vurderede risikoen for, om nogle husstande uberettiget ville modtage en varme-
check. I forhold til skæringsdato har vi undersøgt, om ministeriet vurderede risikoen
for, om nogle husstande uberettiget ville modtage en varmecheck.
28. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet drøftede kva-
liteten af data med dataejerne, som vurderede, om data var komplette, korrekte, aktu-
elle og genbrugelige. Ministeriet vurderede, at der var usikkerhed i forhold til BBR, da
det er den enkelte boligejers ansvar at opdatere oplysningerne i BBR, hvilket giver ri-
siko for, at data ikke er korrekte og aktuelle.
29. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet undersøgte,
om BBR’s oplysninger om boligens opvarmningsform kunne verificeres ved hjælp af
frakoblingsdata, forbrugsdata for elvarme og data fra Plandata.dk. Ministeriet vurde-
rede, at forbrugsdata for elvarme og data fra Plandata.dk kunne anvendes, og data-
ene blev derfor brugt i den automatiske løsning.
Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ikke kvantifice-
rede risikoen ved at bruge oplysninger fra BBR. Ministeriet har oplyst, at der ikke var
et fagligt grundlag for at kvantificere andelen af fejl i BBR forud for vedtagelsen af lov
om varmecheck. Ministeriet har i bemærkningerne til forslag til lov om varmecheck
taget et forbehold for oplysningerne i BBR, jf. boks 2.
Grunddataprogrammet
Grunddataprogrammet inde-
holder bl.a. datakilderne CPR,
BBR og DAR. Datakilderne kan
med sikkerhed kobles med
hinanden. Et CPR-nummer kan
kobles entydigt til en adresse,
der kan kobles til en årsopgø-
relse i Skatteforvaltningen og
til en adresse i DAR, der kan
kobles til en bolig i BBR, som
er registreret med en konkret
opvarmningskilde.
Skæringsdato
Skæringsdatoer fastlåser tids-
punkterne for, hvornår data
udsøges, og afgrænser popu-
lationen af husstande, som er
berettigede til en varmecheck.
Boks 2
Lovbemærkninger om BBR
”Det er dog ikke i alle tilfælde, at BBR er tilstrækkelig til at identificere boligerne i mål
-
gruppen, og BBR foreslås derfor suppleret med andre oplysninger. […] Det betyder tillige,
at en bolig vil være omfattet af ordningen, hvis den i BBR den 1. januar 2022 var registre-
ret med en af de omfattede varmekilder (og de øvrige betingelser er opfyldt), også selv
om de faktiske forhold ikke svarede til registreringen, men ejeren af ejendommen ikke
havde indmeldt rettelsen til BBR. Hvor der i et sådant tilfælde er udbetalt engangstilskud,
vil der således ikke være tale om et uberettiget modtaget
beløb”.
Kilde:
Bemærkninger til forslag til lov om varmecheck.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0019.png
12
| Udmøntning af varmechecken
30. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fastlagde skæringsdatoer for de 7 valgte
datakilder. Vores gennemgang viser, at ministeriet vurderede risiciene for skærings-
datoerne for de 7 datakilder, og at ministeriet havde en række overvejelser om risiko-
en ved særligt 2 af datakilderne. Det drejede sig om valget af indkomståret 2020 samt
forbrugsgrænsen og tidspunktet for elforbruget. Ministeriet overvejede i den forbindel-
se skæringsdatoernes betydning for udvælgelsen af den tiltænkte målgruppe.
31. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet overvejede at
anvende indkomståret 2021 frem for 2020 for at bruge så aktuelle data som muligt.
Skattestyrelsen oplyste, at data for indkomståret 2021 ville kunne trækkes den 5. juli
2022, mens data for indkomståret 2020 var tilgængelige, da lov om varmecheck blev
vedtaget. Ministeriet fravalgte at anvende indkomståret 2021, fordi det ville betyde, at
varmechecken tidligst kunne udbetales i oktober 2022, dvs. med en forsinkelse på 2
måneder. Ministeriet afdækkede ikke, i hvilket omfang et senere indkomstår ville have
reduceret risikoen for, at der blev identificeret husstande, som ikke var berettigede til
varmechecken. Ministeriet har i bemærkningerne til forslag til lov om varmecheck op-
lyst betydningen af valget af indkomstår, jf. boks 3.
Boks 3
Lovbemærkninger om indkomstår
”Forslaget
betyder, at det er indkomstforholdene i indkomståret 2020, der lægges til
grund, også selv om personerne i husstanden eventuelt er gået væsentligt op eller ned i
indkomst efter indkomståret 2020”.
Kilde:
Bemærkninger til forslag til lov om varmecheck.
32. Vores gennemgang viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fastlagde
en grænse for elforbruget på mindst 1.500 kWh. Grænsen blev sat til et lavt niveau, da
ministeriet ville sikre, at også mindre boliger, som blev opvarmet med el, blev omfat-
tet. Elforbruget skulle ifølge ministeriet tage afsæt i december måned, da december
lå midt i fyringssæsonen, og husstandene derfor havde oplevet prisstigningerne på de
berettigede varmekilder i den overvejende del af fyringssæsonen. Valget af én må-
ned var også begrundet i, at det dermed var muligt at finde de husstande, som fx hav-
de skiftet til en varmepumpe i 2. halvår 2021 og derfor ville have et højt forbrug på må-
nedsbasis og ikke årsbasis. Ministeriet var opmærksom på, at det kunne betyde, at en
række husstande ikke ville modtage en varmecheck, hvis de havde sparet på elforbru-
get eller var bortrejst.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Udmøntning af varmechecken |
13
2.2. Etablering af relevante kontroller
33. Vi har undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sikret, at der er
udført relevante kontroller af den automatiske løsning, efter lov om varmecheck blev
vedtaget. Ved relevante kontroller mener vi kontroller, der sikrer, at den automatiske
løsning har de ønskede funktioner, og at løsningen identificerer de husstande, der er
defineret i loven. Det er Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI), der har ud-
viklet den automatiske løsning for Energistyrelsen. Derfor har vi undersøgt:
om SDFI har udført relevante kontroller af den automatiske løsning
om Energistyrelsen har sikret, at SDFI har udført relevante kontroller.
34. Undersøgelsen viser, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har udført en ræk-
ke relevante kontroller. Ministeriet har dog ikke sikret en tilstrækkelig kontrol af, at be-
regningen af husstandsindkomst er i overensstemmelse med definitionen i lov om var-
mecheck.
SDFI’s kontroller af den automatiske løsning
35. Undersøgelsen viser, at SDFI har udført en række relevante kontroller af den auto-
matiske løsning. SDFI har kontrolleret de enkelte datasæt i forbindelse med modtagel-
se og indlæsning. SDFI har også udført kontroller i forbindelse med samkøring og ud-
søgning af data. Endelig har SDFI udført kontroller i forbindelse med udbetalingen af
varmechecken.
36. Vores gennemgang viser, at SDFI har kontrolleret, at hvert datasæt, som SDFI har
modtaget og indlæst, var komplet. SDFI’s kontrol bestod af en dialog med dataejeren
og en kontrol af antallet af dataposter i hvert datasæt. SDFI har også foretaget en stik-
prøvekontrol for at undersøge, om CPR-datasættet og plandatasættet var korrekte.
Vores gennemgang viser, at SDFI har udført kontroller af samkøringen af de forskelli-
ge registre, kontroller ved udsøgningen af data og kontroller ved udbetalingen af var-
mechecken. SDFI anvendte en ekstern testmanager, som besluttede, hvilke kontroller
der skulle etableres, og som sikrede, at kontrollerne blev bestået, og at resultaterne
blev afrapporteret. Kontrollerne blev beskrevet i testrapporter, der er blevet samlet i
en metodebeskrivelse og afrapporteret til datataskforcen. Metodebeskrivelsen er
desuden blevet gennemgået på et møde på direktionsniveau mellem Energistyrelsen
og SDFI.
37. Kontrollen har på ét område, nemlig beregningen af husstandsindkomst, ikke væ-
ret tilstrækkelig. Energistyrelsen har i maj 2023 oplyst, at styrelsen i forbindelse med
ansøgningsrunden blev opmærksom på, at husstandsindkomsten er beregnet forkert.
Ifølge lov om varmecheck opgøres husstandsindkomsten som personlig indkomst til-
lagt positiv nettokapitalindkomst. Fejlen skyldes, at der i beregningen også indgår ne-
gativ nettokapitalindkomst.
Testmanager
En testmanager er en ekstern
konsulent, der har ansvaret for
kontroller under udviklingen af
en it-løsning. Ansvaret består
bl.a. i:
at planlægge, hvilke kontrol-
ler der skal gennemføres for
at sikre, at løsningen virker
at koordinere gennemførel-
sen af de planlagte kontrol-
ler
at sikre, at kontrollerne er
foretaget korrekt.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0021.png
14
| Udmøntning af varmechecken
Energistyrelsens sikring af SDFI’s kontroller
38. Undersøgelsen viser, at Energistyrelsen har sikret, at SDFI har udført en række re-
levante kontroller af den automatiske løsning. Kontrollen har på ét område, nemlig be-
regningen af husstandsindkomst, ikke været tilstrækkelig. Det er ministeriets vurde-
ring, at der på den baggrund er udbetalt ca. 83 mio. kr. til ca. 13.800 husstande, hvor
den samlede hustandsstandsindkomst lå over den lovfastsatte grænse for husstands-
indkomst.
Complianceanalyse
En complianceanalyse er en
analyse af, om fx et projekt
overholder loven. Energisty-
relsen har foretaget en vurde-
ring af, om
SDFI’s udvikling af
den automatiske løsning er i
overensstemmelse med gæl-
dende lovgivning, og hvilke ri-
sici der har været i forbindelse
med udviklingen af løsningen.
39. Energistyrelsen har vurderet
SDFI’s kontroller på 2 forskellige måder. For det før-
ste har Energistyrelsen fulgt udviklingen af den automatiske løsning via møder i data-
taskforcen og i styregruppen. For det andet har Energistyrelsen udarbejdet en com-
plianceanalyse.
40. Vores gennemgang viser, at Energistyrelsen og SDFI deltog i en datataskforce og
i en styregruppe under udviklingen af den automatiske løsning og ved udbetalingen af
varmechecken. I datataskforcen har Energistyrelsen fulgt udviklingen af den automa-
tiske løsning og gennemgået SDFI’s metodebeskrivelse og testrapporter. Indholdet
og omfanget af testrapporterne er også blevet diskuteret på en workshop med Ener-
gistyrelsen og SDFI. Endelig er metodebeskrivelserne og testrapporterne blevet god-
kendt af Energistyrelsen.
I de tilfælde, hvor SDFI har været i tvivl om de metodiske valg, har Energistyrelsen i re-
gi af datataskforcen og styregruppen vurderet, hvilke valg der stemte overens med
de kriterier for den automatiske løsning, der er beskrevet i lov om varmecheck. Ener-
gistyrelsen har også vurderet, hvilke kontroller SDFI kunne foretage uden at bryde lo-
ven. Boks 4 viser et eksempel på en kontrol, som ikke ville være relevant at etablere,
da det ikke ville have ændret på, at varmechecken blev udbetalt.
Boks 4
Eksempel på en kontrol, som ikke ville være relevant at etable-
re, da det ikke ville have ændret på, at varmechecken blev ud-
betalt
Det fremgår af lov om varmecheck, at det er informationen i registerdata, der afgør, om
en husstand er berettiget til en varmecheck. Det vil sige, at de identificerede husstande
har ret til en varmecheck
også selv om deres oplysninger i BBR er forkerte.
Formuleringen i loven betyder, at det vil være overflødigt for SDFI at etablere en kontrol
af, om de boliger
fx kollegier
der blev udsøgt til varmechecken, var registreret korrekt
i BBR. Det ville nemlig være i strid med loven, hvis varmechecken kun blev udbetalt til
husstande, hvor oplysningerne i BBR var korrekte.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0022.png
Udmøntning af varmechecken |
15
41. Energistyrelsen udarbejdede en complianceanalyse af arbejdet med den automa-
tiske løsning, inden varmechecken blev udbetalt. Energistyrelsen vurderede i analy-
sen, at SDFI’s metodebeskrivelser i forbindelse med indhentning af data og kontroller
af datakvalitet var forsvarlige. Som en del af analysen bad Energistyrelsen Deloitte om
en revisionsmæssig gennemgang
af bl.a. SDFI’s datametodebeskrivelser. Deloitte kon-
kluderede, at SDFI’s metoder var anvendelige til formålet, og at gennemgangen ikke
gav anledning til observationer eller anbefalinger.
42. Rigsrevisionen kan konstatere, at fejlen i beregningen af husstandsindkomst ikke
er blevet opdaget i forbindelse med datataskforcens møder, gennemgangen af meto-
debeskrivelsen på et møde på direktionsniveau mellem Energistyrelsen og SDFI, Ener-
gistyrelsens complianceanalyse eller ved Deloittes revisionsmæssige gennemgang.
Energistyrelsen og SDFI har udarbejdet en redegørelse for de uberettigede udbeta-
linger af varmecheck, herunder en beskrivelse af årsagerne til, at fejlen kunne opstå.
Det fremgår af redegørelsen, at ansvaret for fejlen er delt mellem Energistyrelsen og
SDFI. Det fremgår videre, at Energistyrelsen undersøger Deloittes rolle og ansvar, og
at der er påbegyndt en dialog med Deloitte herom.
43. Der er i lov om varmecheck og i bemærkningerne til forslag til lov om varmecheck
beskrevet en række kontroller, som henholdsvis SDFI og ATP har ansvaret for at ud-
føre under udviklingen af den automatiske løsning og ved udbetalingen af varme-
checken, jf. boks 5.
Boks 5
Lovbemærkninger om kontroller
”Stk.
3. Inden udbetaling foretages, kontrollerer Arbejdsmarkedets Tillægspension i Det
Centrale Personregister (CPR), om den berettigede er afgået ved døden.
I forbindelse med udsøgningen og samkøringen af de enkelte datakilder foretages kon-
troller af databehandlingen og selve registrene. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivi-
serings kontrol består af et tjek af data i forbindelse med modtagelse og indlæsning samt
i forbindelse med udsøgningen. Eksempler herpå er tjek af antal dataposter i forbindelse
med indlæsningen eller et tjek af, om den beregnede husstandsindkomst er ekstraordi-
nært høj i forbindelse med samkøringen. I forbindelse med udbetalingen foretager Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension kontrol af, at det enkelte personnummer ikke har fået
udbetalt et engangstilskud før. I forbindelse med behandling af ansøgninger efter § 11
foretages kontrol af, at der ikke tidligere er udbetalt et engangstilskud til en person fra
den pågældende husstand.
Det vil blive kontrolleret af Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering i forbindelse
med udsøgningen, om en berettiget person er afgået ved døden, og desuden af Arbejds-
markedets Tillægspension i forbindelse med udbetalingen, jf. forslaget til §
13, stk. 3”.
Note: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering skiftede navn til Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur den 7. juni 2022.
Kilde:
Bemærkninger til forslag til lov om varmecheck.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
16
| Udmøntning af varmechecken
Vores gennemgang viser, at Energistyrelsen har sikret, at alle de beskrevne kontroller
er blevet udført.
2.3. Omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte
målgruppe
44. Vores afdækning af omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe
er baseret på Energistyrelsens analyse ”Udbetaling af varmecheck 2022”
fra februar
2023. Vi har gennemgået analysen for at afklare, om analysen er dækkende i forhold
til at opgøre omfanget af udbetalinger, der skyldes fejl eller mangler i data.
Energistyrelsen har undersøgt omfanget af udbetalinger, som har været juridisk beret-
tigede, men hvor udbetalingen skyldtes fejl eller mangler i data. Udbetalingerne var så-
ledes ikke uberettigede i lovens forstand. Det skyldes, at retten til at modtage varme-
checken hviler på oplysninger i datakilderne og ikke på faktiske forhold, jf. lov om var-
mecheck. Derfor vil de pågældende modtagere af varmechecken heller ikke blive på-
lagt at betale varmechecken tilbage.
45. Rigsrevisionen vurderer, at Energistyrelsens analyse er dækkende. Energistyrel-
sen har i analysen estimeret et øvre skøn for omfanget af udbetalinger uden for den til-
tænkte målgruppe på baggrund af fejl eller mangler i data til 10.700 husstande ud af
ca. 411.000 identificerede husstande til en varmecheck. Det svarer til en udbetaling
på ca. 64 mio. kr. Hertil kommer de ca. 83 mio. kr., der er udbetalt uberettiget.
46. Energistyrelsen har vurderet, at naturgas er den varmekilde, hvor der er størst ri-
siko for fejlregistreringer. Husstande med naturgas er samtidig den største gruppe af
modtagere af varmechecken. Energistyrelsen har beregnet andelen af fejlregistrerin-
ger for naturgas i BBR. Beregningen er baseret på, at Vurderingsstyrelsen har samkørt
forbrugsdata for fjernvarme med alle parcelhuse, som er registreret med naturgas i
BBR. Dermed bliver det afdækket, om husstandens varmekilde er fjernvarme, selv om
husstanden har registreret naturgas som varmekilde. Beregningen opgør andelen af
fejlregistreringer til 1,9
%.
Energistyrelsen har på baggrund af en vurdering fra Vurde-
ringsstyrelsen antaget, at andelen af fejlregistreringer var den samme for andre bolig-
typer med naturgas.
Energistyrelsen har ikke kunnet foretage en tilsvarende beregning af andelen af fejl-
registreringer for de resterende varmekilder, dvs. fjernvarme, elvarme og blokvarme.
Det skyldes, at Vurderingsstyrelsen på undersøgelsestidspunktet ikke havde komplet-
te forbrugsdata for disse varmekilder, og dermed ville metodeusikkerhederne ved da-
takoblingen mellem forbrugsdata og stamdata blive for store.
Estimeringen af andelen af fejlregistreringer var derfor baseret på en risikovurdering
af, om fejlregistreringerne var lavere end, svarede til eller var højere end fejlregistrerin-
gerne for naturgas. Energistyrelsen har for fjernvarme med en gasandel på mere end
65 % antaget, at risikoen var lav, fordi husstandene ikke udskifter varmekilden, da
fjernvarme i de senere år har været en billigere varmekilde. For elvarme var risikoen
meget lav, fordi husstandene har en økonomisk interesse i, at varmekilden står korrekt
registreret i BBR, da det kan give en afgiftsreduktion. Desuden har Energistyrelsen sik-
ret, at husstande er registreret med el både i BBR og hos Energinet. For blokvarme
Forbrugsdata
Vurderingsstyrelsen modtager
forbrugsdata om forskellige
varmekilder fra forsyningssel-
skaberne.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0024.png
Udmøntning af varmechecken |
17
forsynet af gas var risikoen på niveau med naturgas, da de samme risici gør sig gæl-
dende her. Rigsrevisionen vurderer, at Energistyrelsens antagelser er velbegrundede.
Tabel 3 viser resultatet af Energistyrelsens vurderinger.
Tabel 3
Risiko, fejlrate og husstande med fejlregistreringer fordelt på varmekilde
Varmekilde
pr. 1. januar 2022
Individuelle gasfyr
Fjernvarme med en gas-
andel på mere end 65 %
eller områder baseret på
kombinationer af el og
gas med tilsvarende
gennemsnitlige prisstig-
ninger
Elvarme som primær
varmekilde med et vist
minimumforbrug af el
Blokvarme forsynet af
gas
Antal identificerede
husstande
1)
251.331
100.107
Vurderet risiko
for fejl i data
Moderat
Lav
2)
Skønnes at være
under 1,9 %
Estimeret fejlrate
for varmekilde
1,9
%
1,0
%
Estimeret antal
husstande med
fejlregistreringer
4.800
1.000
38.299
Meget lav
2)
Skønnes at være
tæt på 0 %
Moderat
2)
Skønnes at være
på niveau med
estimatet for naturgas
Moderat
2)
0,5
%
200
21.469
1,9
%
400
I alt
1)
411.206
1,6
%
6.400
2)
Antallet af identificerede husstande, som fremgår af denne tabel, er lidt højrere end antallet af husstande, som fik udbetalt en varmecheck, jf. tabel 1.
Forskellen skyldes, at det i nogle tilfælde ikke var muligt at udbetale varmechecken, da den ældste i husstanden ikke havde en NemKonto eller var
død, inden udbetalingen kunne finde sted.
Risikoen er vurderet i forhold til den estimerede fejlrate for husstande, som er registreret med naturgas i BBR.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Energistyrelsens
analyse ”Udbetaling af varmecheck 2022”.
Det fremgår af tabel 3, at Energistyrelsen vurderer, at det samlede estimat for fejlregi-
streringer blandt modtagere af varmechecken for de 4 varmekilder udgør ca. 6.400
husstande.
47. Vores gennemgang viser, at Energistyrelsen også har undersøgt, hvor mange der
modtog en varmecheck på baggrund af en skønnet årsindkomst. Energistyrelsen vur-
derer, at maks. 4.256 husstande kan have modtaget en varmecheck på baggrund af
en skønnet årsindkomst. Det vides ikke, hvor mange af disse husstande der i virkelig-
heden havde en højere husstandsindkomst end 650.000 kr. i 2020.
Energistyrelsen har dermed opgjort et samlet estimat for udbetalinger uden for den til-
tænkte målgruppe på baggrund af fejl eller mangler i data på mellem 6.400 og 10.700
(6.400 + 4.256) husstande ud af ca. 411.000 identificerede husstande, svarende til
mellem 1,6 % og 2,6 %. Det svarer til en udbetaling på mellem ca. 38 mio. kr. og ca. 64
mio. kr. De 10.700 husstande er et øvre skøn, fordi det antages, at en del af de 4.256
husstande med en skønnet årsindkomst vil ligge under indkomstgrænsen, når deres
årsopgørelse er afsluttet. Derudover kan der være et overlap mellem estimaterne for
Skønnet årsindkomst
Personer i husstanden, der
manglede en årsopgørelse for
2020 den 1. april 2022, fik fast-
sat en skønnet indkomst ud
fra kontanthjælpsindsatsen.
Indkomsten blev sat til
140.000 kr. for personer, der
den 1. januar 2022 var fyldt 30
år, til 90.000 kr. for personer,
der den 1. januar 2022 var fyldt
18 år, men endnu ikke var fyldt
30 år, og til 0 kr. for personer,
der den 1. januar 2022 endnu
ikke var fyldt 18 år.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Statsrevisorernes anmodning
|
1.
18
| Udmøntning af varmechecken
varmekilder og årsindkomst. Det vil sige, at en modtager af varmechecken både kan
have en fejlregistreret varmekilde og have fået en skønnet årsindkomst.
48. Vores gennemgang viser, at Energistyrelsen ikke har kunnet udtage stikprøver el-
ler yderligere samkøringer af registre, fordi styrelsen ikke har haft hjemmel til det. Det
skyldes, at en lovlig behandling af personoplysninger forudsætter en behandlingshjem-
mel, jf. databeskyttelsesforordningen. Rigsrevisionen har ikke grund til at antage, at
analysens samlede resultat ville være markant anderledes, hvis Energistyrelsen hav-
de udtaget stikprøver eller foretaget yderligere samkøring af registre.
49. Energistyrelsens analyse belyser ikke antallet af berettigede modtagere af varme-
checken, der ikke fik en varmecheck. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har op-
lyst, at årsagen er, at Energistyrelsen åbnede for en ansøgningsrunde den 14. marts
2023, hvor husstande, som mente, at de var berettigede til at modtage en varme-
check, men som ikke havde modtaget en varmecheck i august 2022, kunne ansøge
herom. Energistyrelsen har oplyst, at antallet af ansøgere var ca. 34.500 den 10. maj
2023.
Rigsrevisionen, den 22. maj 2023
Birgitte Hansen
/Claus Vejlø Thomsen
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
2719789_0026.png
2
|
Metodisk tilgang.. Metodisk tilgang
|
1.
Statsrevisorernes anmodning |
19
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Statsrevisorernes spørgsmål
Har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet dokumenterede overvejelser om, hvilke risici løsningen
med automatisk udsøgning indebærer, og hvilke andre digitale datakilder har der været overvejet?
Har Energistyrelsen etableret relevante kontroller i forbindelse med den automatiske udsøgning?
Hvor stort er omfanget af ”fejludbetalinger”, dvs. uberettigede udbetalinger af tilskud eller mang-
lende udbetaling af tilskud til berettigede modtagere?
Her besvares spørgsmålet
Afsnit 2.1.
Afsnit 2.2.
Afsnit 2.3.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
20
| Metodisk tilgang
Bilag 2. Metodisk tilgang
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet har haft en tilfredsstillende udmøntning af varmechecken. Derfor har vi undersøgt
følgende:
Har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet dokumenteret risiciene ved den valg-
te løsning og overvejet andre datakilder?
Har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sikret, at der er udført relevante kon-
troller af den automatiske løsning?
Hvad er omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe?
I undersøgelsen indgår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement, herun-
der Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI).
Undersøgelsen er udarbejdet på baggrund af Statsrevisorernes anmodning fra sep-
tember 2022.
Undersøgelsen omfatter perioden 1. januar 2022 - 10. maj 2023. I perioden januar-au-
gust 2022 blev forslag til lov om varmecheck udarbejdet, og varmechecken udbetalt.
Energistyrelsen offentliggjorde i februar 2023 en undersøgelse om udbetalingen af
varmechecken, og styrelsen åbnede en ansøgningsrunde den 14. marts 2023. Ansøg-
ningsfristen udløb den 10. maj 2023.
Undersøgelsen er primært baseret på dokumenter fra Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriets departement, Energistyrelsen og SDFI. Analysen af omfanget af udbeta-
linger uden for den tiltænkte målgruppe er baseret på Energistyrelsens analyse heraf.
For at understøtte revisionen har vi holdt møder med Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriets departement, Energistyrelsen, SDFI og Vurderingsstyrelsen.
Nedenfor beskrives vores kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring på
forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i Rigsre-
visionen med relevante kompetencer.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Metodisk tilgang |
21
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
udkast til forslag til lov om engangstilskud til husstande med lav indkomst og var-
mekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022
(lovforslag nr. L 158 af 1. april 2022) og den endelige lov (lov nr.445 af 12. april 2022)
sager fra regeringsudvalg
notater udarbejdet af Energistyrelsen
dagsordener til og referater fra styregruppen, datataskforcen og jurataskforcen
svar til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg, samrådsspørgsmål og
samråd
korrespondancer fra og mellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departe-
ment, Energistyrelsen, SDFI, Energinet, Evida, Erhvervsstyrelsen, Arbejdsmarke-
dets Tillægspension (ATP) og Skattestyrelsen
SDFI’s metodebeskrivelser
for modtagelse af hvert datasæt og kontroller i forbin-
delse med indlæsningen af data
SDFI’s testrapporter
Deloittes revisionsmæssige gennemgang af SDFI’s metodebeskrivelser og finan-
sielle risici og Deloittes revisionsmæssige gennemgang af
ATP’s finansielle risici
Energistyrelsens complianceanalyse, risikovurdering af metode og forretnings-
gange
Energistyrelsens analyse ”Udbetaling af varmecheck 2022” (februar 2022)
Energistyrelsen
og SDFI’s
redegørelse for forkerte udbetalinger af varmecheck
(14. maj 2023).
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at besvare undersøgelsens
revisionskriterier.
Afsnit 2.1. Dokumentation af risiciene ved den valgte løsning og over-
vejelser om andre datakilder
I afsnit 2.1 har vi undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumen-
teret risiciene ved den valgte løsning og har overvejet andre datakilder, før lov om var-
mecheck blev vedtaget.
Afsnittet er baseret på en gennemgang af sager, notater og mailkorrespondancer fra
og mellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement, Energistyrelsen,
SDFI, Energinet, Evida, Erhvervsstyrelsen, ATP og Skattestyrelsen. Derudover har vi
gennemgået materiale til og referater fra styregruppemøderne og taskforcemøderne,
svar til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og samråd om varmechecken.
Vi har undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har dokumenteret for-
dele og ulemper, herunder om det på et overordnet niveau er kvantificeret, hvilke risici
der var ved den automatiske løsning frem for andre løsninger. Vores revisionskriterie
for denne del af analysen er baseret på bemærkningerne til forslag til lov om varme-
check.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
22
| Metodisk tilgang
Vi har også undersøgt, om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har haft et over-
blik over mulige datakilder og har dokumenteret til- og fravalg af datakilderne, herun-
der afdækket risici ved de enkelte datakilder, datakildernes skæringsdato og samkø-
ring af registre og udbetaling. Vores revisionskriterie for denne del af analysen er in-
spireret
af Digitaliseringsstyrelsens ”Vejledning til deklaration af datasæt med kerne-
dimensioner” fra september 2021, der har fokus på 4 kvalitetsdimensioner:
komplethed, dvs. at data er fuldstændige og har en høj dækningsgrad
korrekthed, dvs. at data er blevet valideret
aktualitet, dvs. at data er blevet opdateret
genbrugelighed, dvs. at data kan bruges til andre formål, end hvad de oprindeligt
var tiltænkt.
Vi har lagt vægt på, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har været opmærksom
på disse 4 kvalitetsdimensioner i arbejdet med at identificere datakilder.
Afsnit 2.2. Etablering af relevante kontroller
I afsnit 2.2 har vi undersøgt, om Energistyrelsen har etableret relevante kontroller af
den automatiske løsning, efter lov om varmecheck blev vedtaget.
Ved relevante kontroller mener vi kontroller, der sikrer, at den automatiske løsning har
de ønskede funktioner, og at løsningen identificerer de husstande, der er defineret i lo-
ven. I analysen har vi særligt lagt vægt på kontroller i forbindelse med modtagelse og
indlæsning af data og kontroller i forbindelse med identificering og samkøring af data.
Afsnittet er baseret på en gennemgang
af SDFI’s
metodebeskrivelser og testrapporter,
Energistyrelsens complianceanalyse, Deloittes
gennemgang af SDFI’s metodebeskri-
velser samt dagsordener, referater og beslutningsnotater fra datataskforcen og styre-
gruppen. Hertil kommer Energistyrelsen
og SDFI’s
redegørelse for forkerte udbetalin-
ger af varmecheck fra 14. maj 2023.
Vi har undersøgt, om SDFI har gennemført relevante kontroller af den automatiske løs-
ning. Vores revisionskriterie for denne del af analysen er inspireret af Digitaliserings-
styrelsens
”Vejledning til deklaration af datasæt med kernedimensioner” fra septem-
ber 2021, der har fokus på de 4 kvalitetsdimensioner. Vi har lagt vægt på, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet har været opmærksom på kvalitetsdimensionerne
komplethed
og
korrekthed
i arbejdet med at modtage og indlæse data. Vi har ikke
lagt vægt på
aktualitet,
da det fremgår af lov om varmecheck, at identificeringen af
berettigede husstande skal foretages på baggrund af de data, der er til stede i hvert
register på den skæringsdato, der er fastsat i loven. Vi har heller ikke undersøgt
gen-
brugelighed,
da denne kvalitetsdimension blev undersøgt, inden udviklingen af den
automatiske løsning begyndte.
Vi har desuden undersøgt, om Energistyrelsen har sikret, at SDFI har udført relevante
kontroller. Vores revisionskriterie for denne del af analysen er baseret på Digitalise-
ringsstyrelsens ”Vejledning til deklaration af datasæt med kernedimensioner” fra sep-
tember 2021. Vores revisionskriterie er også baseret på bemærkningerne til forslag til
lov om varmecheck. Her har vi lagt vægt på, at Energistyrelsen har sikret, at de kon-
troller, der står beskrevet i lovbemærkningerne, også er blevet udført.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 318: Beretning om varmechecken
Metodisk tilgang |
23
Afsnit 2.3. Omfanget af udbetalinger uden for den tiltænkte målgruppe
I afsnit 2.3 har vi gennemgået
Energistyrelsens analyse ”Udbetaling af varmecheck
2022” fra februar 2023. Vi har gennemgået analysen for at afklare, om analysen er
dækkende.
Vi har undersøgt, hvordan Energistyrelsen har estimeret antallet af fejlregistreringer i
BBR for de 4 varmekilder. Vi har også undersøgt, hvordan Energistyrelsen har estime-
ret, hvor mange husstande der modtog en varmecheck på grund af en skønnet årsind-
komst for 2020 som følge af en manglende årsopgørelse for 2020 på skæringsdatoen
1. april 2022, der er fastsat i lov om varmecheck.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigs-
revisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).