Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 316
Offentligt
2719505_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 26. maj 2023 vedr. overflytning af
ansvaret for udarbejdelse af KF til departementet
Center
Center for samfundsøkonomi
og analyse
Dato
26. maj 2023
J nr.
2023 - 2717
/ SIRHO
Ministerens svartale:
Tak for de to spørgsmål, som jeg på bedste vis vil
forsøge at besvare i det følgende.
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg ikke anerkender
præmissen for spørgsmålene. Spørgeren er
tilsyneladende under det indtryk, at danske
ministeriers departementer er politiske sekretariater.
Det er ikke tilfældet.
Vi har
ikke
politiske departementer eller politiske
embedsmænd i Danmark.
Alle medarbejdere i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet er underlagt samme krav til
faglighed og saglighed, som resten af
embedsværket i Danmark.
Faglighed og saglighed står beskrevet i KODEKS
VII, som angiver de pligter embedsmænd har i
relation til rådgivningen til regeringen og dens
ministre.
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0002.png
Alle chefer og medarbejdere skal kende og
efterleve embedsmandens centrale pligter. Derfor
indgår Kodex VII i ministeriets koncernstrategi, og
derfor er det en helt integreret del af hverdagen i
ministeriet, at Kodex VII er det fundament, der
arbejdes på grundlag af.
For at sikre at alle medarbejdere og chefer kender
til og efterlever KODEKS VII, indgår undervisning i
KODEKS VII som et centralt element i introforløbet
for alle nye medarbejdere og chefer.
Og derfor har der bl.a. været holdt oplæg for
ministeriets medarbejdere om embedsmandspligter
ved en højesteretsdommer og om
Minkkommissionens rapport af en professor.
Kravene til beregninger og analyser, der laves i
departementet, vil således være de samme som de
krav, der er til beregninger og analyser, der laves i
fx Energistyrelsen.
Samrådsspørgsmål W
Jeg vil nu gerne besvare spørgsmål W vedr.
hvordan jeg forholder mig til, at ansvaret for
Klimastatus og –fremskrivning flyttes til Klima-,
energi- og forsyningsministeriets departement.
Jeg vil gerne understrege, at organiseringen af
ministeriets opgaver hører under
departementschefens ansvar.
Beslutningen om at flytte det overordnede ansvar
for udarbejdelsen af Klimastatus og –fremskrivning
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0003.png
fra Energistyrelsen til departementet er en
administrativ beslutning.
Jeg blev orienteret om beslutningen. Jeg blev
orienteret om udmeldingen. Og jeg tog begge dele
til efterretning.
Hertil vil jeg gerne understrege, at jeg selvfølgelig
ikke involverer mig i, hvor en konkret arbejdsopgave
udføres – eller hvor den udføres bedst.
Departementschefen har bl.a. oplyst mig, at
beslutningen om at flytte det overordnede ansvar
for udarbejdelsen af Klimastatus og –fremskrivning
til departementet skal ses som led i den løbende
optimering af ministerområdet.
Organisatoriske ændringer sker løbende i Klima-,
energi- og forsyningsministeriet samt på tværs af
centraladministrationen. Opgaver og
opgavefordeling i et ministerium er ikke en statisk
størrelse. De er derimod dynamiske.
Det ser jeg som en god ting. Udvikling af
ministerierne skal følge med tiden, tilpasse sig de
aktuelle forhold og organisatoriske hensyn. Det skal
de bl.a. for at kunne give den fagligt bedste
rådgivning til mig som minister og Folketinget.
Departementschefen har desuden oplyst mig, at
beslutningen skal ses som et naturligt led i
udviklingen af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0004.png
Klima-, energi- og forsyningsministeriet er i et
historisk perspektiv et relativt ungt ministerium. I sin
nuværende form har ministeriet i år fejret sin 15 års
fødselsdag. Det var således i 2007, at der for første
gang blev oprettet et Klimaministerium i
sammenhæng med Energiministeriet.
Det store politiske fokus på klimaområdet siden
2019 har betydet, at den tidligere
basisfremskrivning blev omdøbt til en Klimastatus
og –fremskrivning.
Basisfremskrivningen var en teknisk vurdering af
især udviklingsmulighederne i energisektoren under
forskellige antagelser. Klimastatus og –
fremskrivning er derimod regeringens, Folketinget
og ministeriernes styringsværktøj for realiseringen
af de danske, europæiske og internationale
klimamål.
I forlængelse af det store politiske fokus på
klimaområdet er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets departement vokset
betragteligt. I 2015 var der knap 100 årsværk i
departementet, mens der i dag er ca. 250. I samme
periode er Energistyrelsen vokset fra ca. 330
medarbejdere til over 800 medarbejdere.
Som det fremgår af den oversendte redegørelse til
Folketinget om overflytningen, er beslutningen om
overflytningen bl.a. et hensyn til det store
koordinationsbehov til en lang række øvrige
ministerier. Klimapolitikken påvirker mange
ressortområder, og udarbejdelsen af Klimastatus og
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0005.png
–fremskrivning er således både et fagligt arbejde
samt et større koordineringsarbejde.
Ministeriet har vurderet, at en overflytning til
departementet vil styrke den tværministerielle
koordinering samt konsistensen til fremskrivninger,
effektvurderinger og provenuberegninger på tværs
af centraladministrationen.
Hertil vil jeg dog lige for en god ordens skyld
fremhæve – som ministeriet også har redegjort for -
at udarbejdelsen af Klimastatus og –fremskrivning
fortsat vil være et samarbejde, hvor Energistyrelsen
bl.a. skal modellere og vurdere det fremtidige
energiforbrug og -produktion. Det ændrer
overflytningen ikke på. I forbindelse med
overflytningen er det besluttet at flytte lønsum i
2023 svarende til seks årsværk og to årsværk varigt
fra Energistyrelsen til departementet. Der er
således tale om, at der ifm. overflytningen af
ansvaret for Klimastatus og –fremskrivning flyttes
under 1 pct. af Energistyrelsens årsværk til
departementet.
Dertil synes jeg også, at vi lige skal huske på, at der
ikke er noget nyt eller odiøst i, at centrale
beregninger og fremskrivninger i embedsværket er
placeret i departementer. Fx udføres de
mellemfristede fremskrivninger og
holdbarhedsberegninger i Finansministeriets
departement og provenufremskrivninger udføres i
Skatteministeriets departement.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0006.png
Nogen kunne faktisk fristes til at mene, at
Klimastatus og –fremskrivning indtil nu har været
placeret i en styrelse frem for et departement har
været en undtagelse fra det generelle billede i
centraladministrationen.
De øvrige bevæggrunde for min administrations
beslutning om at flytte det overordnede ansvar for
udarbejdelsen af Klimastatus og –fremskrivning til
departementet fremgår af den redegørelse, som jeg
har oversendt til folketinget.
I redegørelsen redegøres der desuden for
processen omkring udarbejdelse af Klimastatus og
–fremskrivning 2023, kritikken i medierne og der er
vedlagt yderligere dokumentationsnotater om
effekter på de områder, som nævnes i artiklen.
Samrådsspørgsmål X:
Nu vil jeg gerne gå videre til spørgsmål X om
arbejdsdelingen mellem styrelser og departementer
– på et mere generelt plan.
Jeg synes – ligesom spørgeren – at det er
afgørende, at embedsværket i alle henseende giver
en faglig og saglig rådgivning med den
dertilhørende armslængde til det politiske niveau.
Departementet og Energistyrelsen udfører begge
dagligt en lang række faglige vurderinger og
analyser med armslænge til det politiske niveau.
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 316: Talepapir fra åbent samråd den 26/5-23 om Klimastatus og -fremskrivning (samrådsspm. W og X)
2719505_0007.png
Det mener jeg er et grundvilkår for et velfungerende
demokrati.
Der vil således også fremover være præcis samme
armslængde til det politiske niveau, transparens og
faglighed i udarbejdelsen af Klimastatus- og
fremskrivningen, som der har været indtil nu.
Mit ministerium har oplyst mig, at der således ikke
vil blive ændret på, at Klimastatus og –fremskrivning
sendes i ekstern høring samt at data og
forudsætninger bliver offentliggjort.
Dét er jeg som minister glad for. Jeg mener, at
transparens er helt central for den demokratiske
debat.
Så for at svare direkte på spørgsmålet, så er
arbejdsdelingen mellem departementer og styrelsen
noget, der skal besluttes i de enkelte ministerier, og
lader sig ikke besvare generelt, da
arbejdsopgaverne varierer på tværs af ministerier.
Tak for ordet.
Side 7/7