Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 315
Offentligt
2718907_0001.png
1. juni 2023
Foretræde for
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Biogas Danmark og Bioman ApS
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0002.png
Klimastatus og -fremskrivning 2023
-
-
Danmark opfylder ikke 2025-målet!
Der er ikke vedtaget dansk politik til at indfri EU-
klimaforpligtigelserne!
*
* Note: Danmark vurderes i KF 2023 at have mulighed for at reducere mankoen under byrdefordelingsaftalen (ESR)
med ca. 12 mio. ton CO2e ved brug af fleksibilitetsmekanismer og kreditter.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0003.png
Et langsigtet og højere teknologineutralt
CO2-fortrængningskrav med ILUC-regulering
- En effektiv metode til at sikre hurtige klimareduktioner i transporten!
Der stilles krav om, at brændstofleverandørerne skal reducere deres CO
2
-
udledning fra brændstoffer leveret til alt transport.
Et teknologineutralt CO2-fortrængningskrav medfører, at markedet finder
de bedste og billigste klimaløsninger – hvad enten det er el, biogas, brint
eller andre drivmidler.
Det kan indfri klimamankoen i 2025 og bidrage til EU-klimaforpligtigelserne.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0004.png
Forslag fra Biogas Danmark
- Et øget CO2-fortrængningskrav, der tager højde for ILUC
CO2-fortrængningskravet i Danmark hæves fra 5,2 pct. til 7,2 pct. i 2025, til 8 pct. i 2028
og 9 pct. i 2030.
Forøgelsen af CO2-fortrængningskravet kan ikke opfyldes med 1. generations
biobrændstoffer for at tage højde for ILUC-effekt.
El inkluderes i CO2-fortrængningskravet for den tunge transport. Hvis el inkluderes, bør
CO2-fortrængningskravet hæves med yderligere 1 procentpoint i 2025 og 3 procentpoint
i 2030, da el i transporten allerede er med i klimafremskrivningen (KF2023).
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0005.png
Betydelig klimaeffekt ved et forøget CO2-fortrængningskrav
- Klima- og provenueffekt
Udspil fra Biogas Danmark
CO2 reduktion (samlet mio. tons)
Provenutab (samlet mio. kr.)
Difference mellem forslaget fra
Biogas Danmark og det nuværende krav
(CO2 mio. ton)
Difference mellem forslaget fra Biogas
Danmark og det nuværende krav
(provenutab mio. kr.)
2025
1,5
1.029
0,82
2024-2030
11,0
7.436
5,5
679
3.936
* Note: Biogas Danmarks beregninger af effekten af adfærdsændringer er baseret på Finansministeriets opgørelser i forbindelse med
forhandlingerne af transportaftalen i 2020.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0006.png
CO2-fortrængningskravet kan kun opfyldes med ny
ustøttet biogas!
- Der er rigelige bioressourcer og biogas til transportsektoren!
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0007.png
CO2-fortrængning Danmark - Tyskland
- Tyskland er mere ambitiøs og et øget tysk CO2-fortrængningskrav sikrer grøn
omstilling!
*Tyskland
Nuværende reduktionskrav:
I 2025 på 1o,5 %, men forslag om ændring til
9,25 % i 2025.
Sker med udfasning af afgrødebaseret
biobrændstoffer fra 4,4 % til 2,2 % i 2025.
Skaber øget konkurrence mellem
avancerede biobrændstoffer, el og PtX.
Nederlandene er på vej med samme krav fra
2025.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0008.png
Sådan sikrer vi billigst omstilling
af dansk transport!
Prisen på diesel stiger med 8 øre pr. liter, når fortrængningskravet øges med 1 %
Til
Til sammenligning svarer KM-afgiften til 3 kr. pr. liter for de tunge lastbiler
Vi har gjort det før – 4 biogas-tankanlæg og 100 biogaslastbiler på ca. 12 måneder
2 % øget CO2-fortrængningskrav kræver 1.000 til 1.500 nye gaslastbiler på
landevejene frem mod 2025 (ca. 15 % af det årlige nysalg)
Der er et stort potentiale i at levere ny og ustøttet biogas til den tunge transport
Vi kan reducere 150.000 ton CO2 i 2025 – men det kræver politisk handling
NU
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0009.png
Næste vigtige skridt
Undgå en kortsigtet forøgelse af CO2-fortrængningskravet for at indfri 2025 målet!
Bliver dyrt!
Giver ikke varig grøn omstilling af transportsektoren!
Indfrier ikke vores langsigtede EU-klimaforpligtigelser!
Politisk skal der fokuseres og regnes på de løsninger, som varigt og effektivt kan bidrage
til de danske klimamål og danske EU-klimaforpligtigelser!
Et teknologineutralt CO2-fortrængningskrav skal øges alle år mod 2030 med regulering
af 1. generations biobrændstoffer (ILUC).
Den reelle økonomiske kostpris og det CO2e-reducerende potentiale ved avancerede
brændstoffer som fx biogas skal beregnes og indgå i de kommende forhandlinger.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 315: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23 om et langsigtet CO2-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren
2718907_0010.png
Tak for opmærksomheden
Henrik Høegh, formand Biogas Danmark,
[email protected],
M: 3012 3972
Frank Rosager, direktør Biogas Danmark,
[email protected],
M: 4055 1014
Birger Parsberg Olesen, Head of Green Gases, Bioman ApS,
[email protected],
M: 5156 4683
Esben Tranholm Nielsen, PA-chef Biogas Danmark
[email protected],
M: 5127 0139
Læs mere:
www.biogas.dk
Hent Biogas Outlook 2023 her:
https://www.biogas.dk