Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 308
Offentligt
2716710_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for
Energiadministration (VEA)
Dato
16-05-2023
J nr.
2022 - 23207
MUN / gtmd
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om tilskud til lokale energifællesskaber
og lokal forankring af klimaomstilling
Bekendtgørelse om tilskud til lokale energifællesskaber og lokal forankring af
klimaomstilling blev sendt i høring den 14. april 2023 med frist for afgivelse af
høringssvar den 12. maj 2023.
Der er modtaget i alt 11 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet:
Dansk Industri (DI)
SYNERGI (SY)
Tuse Næs Lokalforum (TN)
Termonet Danmark (TD)
Energifællesskabet Avedøre (EFA)
VedvarendeEnergi (VE)
Følgende eksterne høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesudkastet:
Dansk Arbejdsgiverforening
Danske Bygningskonsulenter
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger i kursiv for hvert emne.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0002.png
Det bemærkes, at der er foretaget en række ændringer af mindre betydning,
herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i bekendtgørelsen.
Indhold
G
ENERELT
................................................................................................... 2
T
ERMINOLOGI
............................................................................................... 3
P
ROJEKTORGANISATIONEN
........................................................................... 4
A
NSØGNINGERNE
......................................................................................... 5
S
UPPLERENDE DOKUMENTATIONSKRAV TIL FYLDESTGØRENDE ANSØGNINGER
. 6
I
NFORMATIONSPROJEKTER
........................................................................... 6
P
RIORITERING AF PROJEKTER
....................................................................... 7
Ø
VRIGE FORSLAG
......................................................................................... 9
K
LAGEADGANG
.......................................................................................... 10
Generelt
SY roser generelt, at bekendtgørelsen justeres på baggrund af den gennemførte
evaluering.
TN finder overordnet den reviderede bekendtgørelse stærkt forbedret i forhold til
den første version og udtrykker tilfredshed med, at kravet om fuldmagter fra
deltagerne i energifællesskabet erstattes af krav om en deltagererklæring.
TD er positivt indstillet overfor, at det nu eksplicit fremgår af bekendtgørelsen, at
energifællesskaber også omfatter varme og køling.
EFA finder generelt, at der er flere gode nye tiltag, der åbner op for bredere
projekter, med mulighed for at arbejde med både energi og grønne varmeløsninger
i samme projekt.
VE mener, at de foreslåede tilskud kan fremme energifællesskaber langt bedre ved
en række ændringer i bekendtgørelsen. VE finder desuden ikke, at puljen bør støtte
projekter med køling, da projekter herom i praksis ikke er relevante for
energifællesskaber.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig, at der generelt er opbakning til den gennemførte evaluering
og revision af bekendtgørelsen. Som anført i høringsbrevet er bl.a. ordet ”køling”
indarbejdet i hovedformålet og flere af del-formålene for større projekter med
henblik på at tydeliggøre, at puljen er teknologineutral.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0003.png
Terminologi
TN bemærker, at betegnelsen ’Større projekter’ forekommer uklar, idet der ikke
opereres med ’Mindre projekter’, men derimod ’Informationsprojekter’. TN finder
derfor behov for at afklare projektterminologien.
VE foreslår, at energifælleskaber defineres direkte i bekendtgørelsen, og at
definitionen udvides til at omfatte alle former for fællesskaber af borgere, som
samarbejder om at fremme vedvarende energi.
Ministeriets bemærkninger:
Betegnelserne ”Større projekt” og ”Informationsprojekt” anvendes konsekvent om
de to projekttyper.
Betegnelsen ”større projekt” anvendes, da det er den korteste, entydige måde at
identificere et projekt med deltagelse af et energifællesskab, som både opfylder
hovedformålet i bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 2 og mindst ét af del-formålene i
bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Et ”større projekt” kan således gennemføres med
henblik på en række forskelligartede formål.
I modsætning hertil kan et ”informationsprojekt” kun have til formål at udbrede
information, hvorfor denne projekttype er navngivet i overensstemmelse med
formålet.
Bekendtgørelsen præciserer i § 2, stk. 3, at et energifællesskab skal forstås i
overensstemmelse med bekendtgørelse om VE-fællesskaber og
borgerenergifællesskaber
1
, der i §§ 3 og 4 indeholder definitioner på henholdsvis et
VE-fællesskab og et borgerenergifællesskab. Af vejledningen til retsgrundlaget for
udmøntningen af puljen i 2022
2
fremgik ligeledes, at ”energifællesskab” anvendes
som fællesbetegnelse for enten et VE-fællesskab eller et borgerenergifællesskab.
Lignende vil fremgå af vejledningen for 2023. Det falder uden for denne
bekendtgørelse at indføre en selvstændig definition af et energifællesskab, idet
bekendtgørelsen vedrørende puljen til lokale energifællesskaber udmøntes
indenfor rammerne af lov om elforsynings bestemmelser om
borgerenergifællesskaber samt VE-lovens bestemmelser om VE-fællesskaber,
herunder bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
1
Bek.
nr. 1069 af 30. maj 2021 - link:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1162
2
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Stoette_vedvarende_energi/vejledning_til_retsgrundlag_og_ansoegning
_-_version_23.09.22_0.pdf
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0004.png
Projektorganisationen
SY bemærker, at det er væsentligt, at puljen kan nyttiggøres til projekter i den
almene boligsektor og foreslår derfor, at det præciseres under § 2, stk. 3, at almene
boligforeninger indgår i den gruppe af aktører, som kan være indeholdt i
projektorganisationen.
TN efterspørger, hvad der forstås ved en ’projektorganisation’ og bemærker, at
beskrivelsen i bekendtgørelsens § 2, stk. 3, ikke forekommer afklarende.
TN efterlyser i tilknytning hertil en afklaring af roller og ansvar internt i
projektorganisationen, således at der er klarhed over, hvem der i virkeligheden
varetager rollen som projektejer, og hvem der varetager rollen som
projektadministrator.
TD finder det uhensigtsmæssigt, at det for større projekter er et krav, at der
etableres et energifællesskab og foreslår, at man lader det være op til projektets
resultater at afgøre, om energifællesskabet skal etableres.
VE bemærker, at det bør sikres, at projektorganisationen har en demokratisk
struktur uden at gå på kompromis med projektadministrators ansvar som
bevillingsmodtager.
Ministerierets bemærkninger:
Alle aktører nævnt i § 2, stk. 3, kan dels indgå i en projektorganisation, dels indgå i
enten et VE-fællesskab eller et borgerenergifællesskab, jf. bekendtgørelsen om
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber §§ 3 og 4, hvori de respektive
fællesskaber er defineret.
Almene boligforeninger er derfor ikke udelukket fra at søge tilskud fra puljen som
en aktør i projektorganisationen. Derimod opfylder almene boligforeninger ikke altid
kriterierne for at kunne indgå i et VE-fællesskab eller et borgerenergifællesskab,
hvorfor almene boligforeninger ikke specifikt nævnes i bestemmelsen.
Der gælder ikke særlige krav til sammensætningen af projektorganisationen,
udover at projektadministratoren skal kunne defineres som en virksomhed og at
projektorganisationen bag ansøgningen om tilskud til et større projekt skal have
deltagelse af minimum et allerede etableret energifællesskab eller en gruppe af
borgere og/eller virksomheder, som planlægger at etablere et energifællesskab.
Hvilke aktører, der konkret skal indgå i projektorganisationen, bestemmes af
projektorganisationen.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, at projektadministratoren har
ejerskabet over projektet. Ministeriet henviser herudover til muligheden for at
udarbejde en samarbejdsaftale til afklaring af den interne opgavefordeling i
projektorganisationen. Af vejledningen til retsgrundlaget for udmøntningen af puljen
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0005.png
i 2022
3
fremgik således at: ”Det er op til projektadministrator at sikre, at
aftalegrundlaget for projektet er fyldestgørende og bindende. Dette kan f.eks.
imødekommes ved, at der udarbejdes en samarbejdsaftale.” Lignende vil fremgå af
vejledningen for 2023.
For delpuljen målrettet større projekter er det relevant med et krav om, at
projektorganisationen har deltagelse af et allerede etableret energifællesskab eller
en gruppe af borgere og/eller virksomheder, som planlægger at etablere et
energifællesskab, for at sikre, at puljens midler anvendes i overensstemmelse med
formålsbestemmelserne i bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 2 og stk. 2.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Ansøgningerne
EFA finder ikke, at det er gennemskueligt, hvor mange projekter, en
projektadministrator kan indgå i. EFA finder det desuden vigtigt at definere, om det
er selve det projekt, man søger, der ikke må være påbegyndt forud for meddelelsen
af tilsagn, jf. sletningen af den tidligere § 6, stk. 2.
VE ønsker, at ansøgninger modtaget efter ansøgningsfristen behandles løbende,
såfremt der ikke ved ansøgningsfristens udløb er indkommet kvalificerede
ansøgninger til hele den aktuelle pulje. VE anbefaler en ansøgningsfrist på 2
måneder, der udløber ultimo september 2023 med indkaldelse to måneder før.
Ministeriets bemærkninger:
En projektadministrator kan alene søge om tilskud til et projekt pr. finanslovsår, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 2.
Bekendtgørelsens tidligere § 6, stk. 2, er foreslået slettet, da betingelsen om, at der
ikke kan meddeles tilsagn om tilskud til projekter, der er påbegyndt forud for
meddelelse af skriftligt tilsagn tillige fremgår af henholdsvis § 14, stk. 1, nr. 2
(informationsprojekter) og § 14, stk. 2, nr. 2 (større projekter). Der er således ikke
tilsigtet nogen ændring, hvorfor betingelsen om at projektet ikke må være
påbegyndt, fortsat indebærer, at der ikke må være indgået aftaler om arbejder eller
leverancer, påbegyndt arbejder m.v. vedrørende projektet, inden modtagelsen af
det skriftlige tilsagn. Dette fremgik desuden af vejledningen til retsgrundlaget for
udmøntningen af puljen i 2022
4
, og lignende vil fremgå af vejledningen for 2023.
3
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Stoette_vedvarende_energi/vejledning_til_retsgrundlag_og_ansoegning
_-_version_23.09.22_0.pdf
4
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Stoette_vedvarende_energi/vejledning_til_retsgrundlag_og_ansoegning
_-_version_23.09.22_0.pdf
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0006.png
Såfremt ansøgninger modtaget efter ansøgningsfristens udløb skal tages i
betragtning, vil samtlige ansøgninger til større projekter skulle vurderes på ny, da
projekternes indbyrdes pointsum afgør prioriteringen af projekterne i forhold til
udmøntningen af puljens midler. Det prioriteres i stedet at meddele tilsagn om
tilskud inden finanslovsårets udgang, til de ansøgninger, der er modtaget inden
ansøgningsfristens udløb.
Det tilstræbes, at puljen er åben for ansøgning i 2 måneder. De nøjagtige datoer for
puljens åbning og lukning meldes ud i forbindelse med indkaldelsen via Statens-
tilskudspuljer.dk og Energistyrelsens hjemmeside, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Supplerende dokumentationskrav til fyldestgørende
ansøgninger
DI ønsker det præciseret, hvilken type af dokumentation, som Energistyrelsen kan
anmode ansøgerne om, ud over det som fremgår af ansøgningsportalen. DI
bemærker, at det kan opfattes som en ekstra – og muligvis fordyrende – byrde at
skulle fremskaffe. DI ønsker endvidere, at et muligt omfang præciseres i teksten.
Ministeriets bemærkninger:
Fyldestgørende ansøgninger vil alene blive anmodet om supplerende
dokumentation i det omfang det er nødvendigt for, at Energistyrelsen kan afgøre,
om ansøgningen opfylder betingelserne for at kunne modtage tilsagn.
Energistyrelsen forventer, at det kun vil blive aktuelt i få tilfælde, f.eks. for at afklare
tvivl og uklarheder i ansøgningen. Ansøgerne vil derfor ikke blive pålagt at
fremskaffe dokumentation for nye forhold eller emner, medmindre ansøgernes
egne supplerende oplysninger giver anledning hertil.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Informationsprojekter
TD bemærker, at det forekommer uhensigtsmæssigt, at informationsprojekter
udelukkende kan opnå tilskud til annonceringsudgifter til skriftligt eller trykt
materiale, idet Energifællesskaber er svært stof, som i nogle tilfælde bedre kan
formidles gennem en informativ video. Derudover savner TD, at nogle af midlerne
kan bruges til at udarbejde informationsmateriale, enten via underleverandører eller
som timer brugt i projektet.
VE finder, at den øvre grænse for tilskud til informationsprojekter på 200.000 kr. er
for lav til en landsdækkende informationsindsats.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0007.png
VE foreslår, at der åbnes for flere anvendelsesmuligheder for støtten til
informationsprojekter, og at den øvre grænse for tilskud til informationsprojekter i
så fald hæves til 400.000 kr. Konkret foreslår VE, at der bør være mulighed for
støtte til informations- og formidlingsprojekter omhandlende udveksling af viden
mellem borgergrupper, der ønsker at starte energifællesskaber, tilbud om
indledende rådgivning og vejledning, og at de støtteberettigede omkostningstyper
skal omfatte løn til tilsagnshaver, teknisk rådgivning, juridisk rådgivning, formidling
og dokumentation.
Ministeriets bemærkninger:
Informationsprojekter kan søge om tilskud til annonceringsudgifter, forbundet med
at gennemføre en informationskampagne, der udbreder information, der bidrager til
udviklingen af vedvarende energiløsninger i lokalsamfundet. Der stilles ikke krav
om, at en informationskampagne skal være landsdækkende.
Projektadministrator skal kunne dokumentere, dels at indholdet af
informationskampagnen bidrager til udviklingen af vedvarende energiløsninger i
lokalsamfundet, dels at informationen er udbredt til lokalsamfundet. Der stilles
derfor krav om et blivende produkt, som udover skriftligt eller trykt materiale kan
være en video, forudsat at det kan dokumenteres, at denne video er udbredt til
lokalsamfundet, eksempelvis via tv-spots. Der er intet til hinder for, at
informationsmaterialet udarbejdes af underleverandører, herunder en grafiker eller
anden mediekonsulent, forudsat at udgiften hertil kan dokumenteres ved
regningsbilag, der opfylder kravene i bekendtgørelsens § 20. Der kan derimod ikke
opnås tilskud til lønudgifter internt i projektorganisationen for så vidt angår
informationsprojekter.
I forhold til informationsprojekternes afgrænsning anfører ministeriet, at delpuljen til
informationsprojekter alene tilgodeser informationskampagner. Delpuljen kan
søges af alle, herunder rådgivere. Såfremt der ønskes tilskud til bredere
informationsprojekter med egentlig rådgivning og vejledning til energifællesskaber,
kan dette ske ved at søge om tilskud til et større projekt, hvor tilskud kan være op til
750.000 kr. Større projekter kan også søges af grupper af borgere og/eller
virksomheder, der planlægger et etablere et energifællesskab.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Prioritering af projekter
EFA finder det uhensigtsmæssigt, at først til mølle-princippet medfører, at
ansøgningerne behandles i den rækkefølge, de modtages. EFA så hellere, at
projekter, der er de bedste fyrtårnsprojekter, prioriteres.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0008.png
EFA mener, at erklæringerne fra deltagerne i energifællesskabet bør vægte mindre
end 30 pct., idet de indsamlede erklæringer ikke altid vil være retvisende for, hvor
mange der efterfølgende vil være en del af energifællesskabet.
EFA vurderer, at kriteriet om projektperiodens længde vil give en skævvridning i de
projekter, der bliver valgt. Eksempelvis vil projekter, hvor varme indgår, generelt
tage længere tid, end mindre komplicerede løsninger, hvor der kun er tale om fx
solceller og batterier. EFA opfordrer derfor til, at der i højere grad end nu ses på
”fyrtårnspotentialet” i projekter.
EFA bemærker, at det virker meget tilfældigt, hvordan de nuværende projekter har
udregnet antallet af personer, som den mundtlige kommunikation planlægges at nå
ud til.
VE finder det foreslåede pointsystem dybt bekymrende, da det vil fremme
ansøgninger, der er i stand til at samle mange aktører om projektet uanset deres
kvalitet og relevans for de egentlige formål for puljen.
VE finder det endvidere problematisk at indføre et kriterie om, at et projekt skal
gennemføres på kortest mulig tid, da det kan forventes at føre til forhastede
projekter, der ikke får den kvalitet, de ellers vil kunne opbygge i en længere
projektperiode. VE anbefaler, at dette kriterie opgives, og at det i stedet
specificeres, at projektperioden skal være mellem 6 måneder og to år med
mulighed for forlængelse op til i alt tre år.
VE anbefaler, at den foreslåede pointmodel erstattes af et bevillingsudvalg, som
skal bevilge midler ud fra mål om at fremme energifællesskaber og derigennem
udviklingen af vedvarende energi. VE ønsker, at bevillingsudvalgets medlemmer
skal være kompetente og erfarne personer, der har arbejdet med lokale
vedvarende energiløsninger i de senere år, suppleret med et princip om habilitet i
forbindelse med behandling af enkeltprojekter, hvor der måtte forekomme
interessekonflikter.
Ministeriets bemærkninger:
Alle projekter vil blive vurderet individuelt og konkret for så vidt angår den
kvalitative opfyldelse af kravene til projektets formål, jf. bekendtgørelsens § 14.
Først til mølle-princippet anvendes alene ved den indbyrdes prioritering af
informationsprojekter, jf. bekendtgørelsens § 9. Større projekter, som flere steder i
bekendtgørelsen omtales som fyrtårnsprojekter, behandles ikke efter først til mølle-
princippet, men derimod efter en objektiv pointmodel, jf. bekendtgørelsens § 12.
Den indbyrdes rangering af de større projekter sker i forhold til en række kriterier,
som er udvalgt, fordi de er sammenlignelige, klare og gennemsigtige for
ansøgerne.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0009.png
At større projekter tildeles point for en bred opbakning i form af flere aktører i
projektorganisationen (kriterie nr. 1) og deltagelse af flere fysiske personer eller
virksomheder i energifællesskabet (kriterie nr. 2) skal ses i sammenhæng med
ønsket om, at puljen fremmer lokal forankring af klimaomstillingen. Usikkerheden
omkring deltagererklæringerne afspejles i, at dette kriterie vægter mindre end
antallet af aktører i projektorganisationen.
I forhold til bemærkningerne omkring det nye kriterie nr. 3, projektperiodens
længde, er behovet for at sætte et øvre loft over projekternes varighed indgået i
evalueringen af puljen. Ingen af de projekter, der opnåede tilsagn i 2022 havde en
varighed på under 6 måneder og ej heller over 2 år. Det er derfor ikke vurderet
nødvendigt at sætte nedre eller øvre grænser for projekternes varighed. Kriterie nr.
3 om projektperiodens længde er valgt som et alternativ, der ikke udelukker
projekter af længere varighed fra at søge, men som tilskynder, at projekterne ikke
trækker unødigt længe ud, således at erfaringerne fra projekterne hurtigst muligt
kan deles.
I forhold til bemærkningerne omkring det tidligere kriterie nr. 3, antal personer, som
den mundtlige kommunikation forventes at nå ud til, bemærkes, at kriteriet med den
foreslåede ændring, udgår af bekendtgørelsen til fordel for kriteriet om
projektperiodens længde.
For så vidt angår forslaget om, at pointmodellen for større projekter erstattes af et
udvalg, som skal bevillige puljens midler, vurderer ministeriet, at løsningen vil
fordyre administrationen. Uddelegering af udmøntningen af puljen til et
bevillingsudvalg kan betyde, at opgaven skal sendes i udbud, samt at der skal
udarbejdes separat lovhjemmel, da ministeriet vil skulle uddelegere en
myndighedsudøvelse. Derudover vil ministeriet stadig være ansvarlig for
bevillingen, herunder at puljen forvaltes økonomisk ansvarligt og i
overensstemmelse med god forvaltningsskik. Ministeriet vil derfor være forpligtet til
at føre tilsyn med et eventuelt bevillingsudvalg. Et bevillingsudvalg vil derfor tage
ressourcer fra puljen til udmøntning.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Øvrige forslag
TN finder det hensigtsmæssigt, at der anvendes ansøgningsskemaer og
skabeloner, herunder til deltagererklæringen fra deltagere i energifællesskabet.
EFA bemærker, at der endnu ikke findes modeller for lokal kollektiv tarifering,
hvorfor det er vigtigt, at der kan søges penge til at udvikle pilotprojekter på dette
område. Ligeledes er styring af deling af el og fleksibilitet et vigtigt formål.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 308: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse der udmønter pulje til støtte af lokale energifællesskaber.
2716710_0010.png
VE oplyser i forhold til bekendtgørelsens § 8, stk. 3, at i henhold til SKAT’s regler,
kan momsfri konsulentydelser op til 50.000 kr. honoreres, ligesom der kan indgås
aftaler om B-honorar, hvor særlige faglige, miljømæssige og sociale kompetencer
kan indgå under ansvar for projektadministratoren og iht. budget.
Ministeriets bemærkninger:
En ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes via en digital ansøgningsportal.
Alle ansøgere udfylder derfor den samme ansøgning, for at komme i betragtning til
tilskud til henholdsvis et informationsprojekt eller et større projekt. Brugen af
skabeloner er allerede et krav, jf. bekendtgørelsens §§ 8, stk. 2 og 11, stk. 2.
Energistyrelsens skabeloner offentliggøres inden ansøgningsrunden åbner.
Bekendtgørelsen vedrørende puljen til lokale energifællesskaber udmøntes
indenfor rammerne af lov om elforsynings bestemmelser om
borgerenergifællesskaber samt VE-lovens bestemmelser om VE-fællesskaber,
herunder bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber, der i §
15 stiller krav om, at netvirksomheder skal samarbejde med VE-fællesskaber og
borgerenergifællesskaber om at lette deling af elektricitet inden for VE-fællesskaber
og borgerenergifællesskaber. VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber kan
rette henvendelse til netvirksomheder om behov for konkrete tiltag for at lette deling
af elektricitet inden for det respektive VE-fællesskab og borgerenergifællesskab.
Den reviderede bekendtgørelse indeholder ikke en § 8, stk. 3. Bemærkningen
vedrørende momsfri ydelser og B-honorar antages at vedrøre bekendtgørelsens §
18, stk. 2, nr. 3 (informationsprojekter) og § 19, stk. 2, nr. 3 (større projekter). Disse
bestemmelser angiver begge, at det er en betingelse for udbetaling af tilskud, at
der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af
tilskudsberettigede opgaver for hvilke, der kræves betaling. Bestemmelserne er
videreført uændret fra den tidligere version af bekendtgørelsen. Der tilsigtes ingen
ændring i betingelserne for udbetaling af tilskud.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i udkastet til
bekendtgørelsen.
Klageadgang
Ministeriet er blevet opmærksom på, at bekendtgørelsens § 29 omhandlende
klageadgangen manglede skriftlighedskrav og klagefrist, som er normal kutyme og
ses i lignende bekendtgørelser. Derfor er bestemmelsen justeret i
overensstemmelse hermed, således der er krav om skriftlig klage inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt.
Side 10/10