Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 307
Offentligt
2716480_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
15. maj 2023
Kommissionens forslag til revision af forordning 2015/1188 om miljø-
venligt design af lokale rumopvarmningsprodukter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
Resumé
Europa-Kommissionen har den 25. april 2023 fremsat forslag til en forordning om
krav til miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter. Forslaget er en revi-
sion af en eksisterende forordning og hører under ecodesigndirektivet
(2009/125/EF). Produktgruppen er beregnet til opvarmning af indendørsarealer dér,
hvor varmebehovet er – f.eks. el-paneler og el-måtter til gulvvarme samt gasvar-
mere m.m. Anvendelsesområdet omfatter derfor ikke f.eks. gasfyr og varmepumper
- disse produktgrupper reguleres under en række andre ecodesign- og energi-
mærkningsproduktforordninger.
Ecodesigndirektivet regulerer energi- og ressourceeffektivitetskrav og informations-
krav. Hermed sikres et velfungerende europæisk marked for produkter af høj
energi- og ressourceeffektivitet, lige konkurrencevilkår for virksomheder samt mere
energi- og ressourceeffektive produkter til forbrugerne.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 30. maj 2023. Ikrafttrædelsestidspunktet er ikke specificeret, men retsaktens
bestemmelser forventes at finde anvendelse d. 1. juli 2025.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgifts-
provenu på gennemsnitligt 20 mio. kr. årligt fra 2025 (hvor det forventes regulerin-
gen finder anvendelse) frem til 2030. Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesni-
veauet i Danmark positivt. Kommissionen vurderer, at effekten af forordningen (fra
2025 og frem) vil give en energibesparelse på 23 TWh pr. år i EU fra 2030 og til-
svarende reduktioner af drivhusgasudledning på 1,8 millioner ton CO2-ækvivalen-
ter pr. år.
Regeringen er positiv over for forslaget og lægger vægt på, at ecodesignkravene
bidrager til EU's klima-, energi- og miljømål, ved at forbedre energi- og ressourceef-
fektiviteten for produktgrupperne.
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Rammenotat og komiténotat om miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter
2716480_0002.png
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 25. april 2023 fremsat forslag til revision af forord-
ning 2015/1188 om krav til miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EU om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af
energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet), som sammen med tilhørende ener-
gimærkningsregler fastlægger produktreguleringerne for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF, og det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning
på den Regulerende Komités møde den 30. maj 2023.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifice-
ret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende harmoniserende produktforordninger er et vigtigt
redskab til at
bidrage til bæredygtig udvikling ved at øge energieffektiviteten og mil-
jøbeskyttelsesniveauet af
produkter og apparater på det europæiske marked.
Formålet er at bidrage til EU's klima- og energimål og til de ressource- og effektivi-
tetsmål, der er fastsat i handlingsplanen for cirkulær økonomi 2020
.
Kommissionen vurderer, at lokale rumopvarmningsprodukter i EU forbrugte 200
TWh/år fra 2020, svarende til 1,7 pct. af EU’s samlede endelige energiforbrug og 4
pct. af det endelige energiforbrug i husstandene og i servicesektoren. Produkterne
er allerede omfattet af ecodesignregulering nr. 2015/1188. Revisionsstudiet har på-
vist, at den eksisterende regulering har bidraget betydeligt til reduktioner af energi-
forbrug og drivhusgasudledning, men at disse reduktioner stagnerer efter 2030 uden
videre tiltag. Derfor lægger revisionsforslaget op til 1) en udvidelse af anvendelses-
området for at fordre udvikling af teknologierne, som kan høste fremtidige energibe-
sparelsespotentialer og 2) en specificering af anvendelsesområdet, for at lukke ek-
sisterende smuthuller.
Den reviderede retsakt har til formål at højne energi- og ressourceeffektiviteten bl.a.
ved at stille krav til producenter, som fremmer produkter med styring og høj virknings-
grad. Desuden stilles krav til producenter, som fremmer reparerbarhed og vedlige-
hold gennem bl.a. informationskrav og tilgængelighed af reservedele med henblik
på, at produkterne kan holde i længere tid. Samtidig sikres en fortsat udvikling af
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Rammenotat og komiténotat om miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter
2716480_0003.png
produktområdet og dermed muligheden for at høste omkostningseffektive energi- og
ressourcebesparelser.
Reguleringen er målrettet producenter, importører og bemyndigede repræsentanter.
Harmoniserede produktkrav sikrer lige konkurrenceforhold for industrien og klare
rammer for tilsynsmyndighedernes markedstilsyn.
Foreslåede krav
Anvendelsesområdet omfatter lokale rumopvarmningsprodukter, som er defineret
ved, at de er beregnet til opvarmning af indendørsarealer dér, hvor varmebehovet er
(med begrænset varmeydelse til ét rum), herunder elvarmere samt olie- og gasvar-
mere. Anvendelsesområdet foreslås udvidet til bl.a. håndklædevarmere, elvarmere,
der sælges uden styring, samt større kommercielle produkter. Anvendelsesområdet
omfatter hverken klimaanlæg (luft-luft varmepumper) eller rum- og vandopvarm-
ningsprodukter, såsom gasfyr og varmepumper - disse produktgrupper reguleres un-
der en række andre ecodesign- og energimærkningsproduktforordninger.
Forslaget indeholder en række krav, der skal understøtte øget energi- og ressource-
effektivitet:
krav til minimal virkningsgrad (energieffektivitet) for hhv. husholdningsprodukter
og produkter, som er designet til at blive anvendt inden for erhvervet, samt pro-
dukter, der sælges uden styring,
krav til korrektionsfaktorer for forskellige styringsmekanismer, som påvirker
virkningsgraden (f.eks. bidrager til at efterleve minimumskravene), som f.eks.
termostater,
krav om tilgængeligheden af reservedele og reparations- og vedligeholdsin-
struktioner for hhv. professionelle reparatører og slutbrugere,
krav til den maksimale leveringstid for reservedele,
informationskrav vedr. reparations- og vedligeholdelsesinstruktionernes ind-
hold,
krav til, at softwareopdateringer ikke må forringe produkters ydeevne, der gør,
at produktet ikke overholder gældende lovgivning,
krav til, at produktdesignet hverken må ændre performance under test eller efter
en kort periode på markedet.
Effekt af reguleringen
Kommissionen vurderer, at effekten af forordningen (fra 2025 og frem) vil give en
energibesparelse på 23 TWh pr. år i EU fra 2030 og tilsvarende reduktioner af driv-
husgasudledning på 1,8 millioner ton CO2-ækvivalenter pr. år.
Ikrafttræden af krav og revision
Kravene introduceres på en sådan måde, at producenter har tid til at omstille deres
design og produktion. Ifølge forordningsforslaget vil nye krav finde anvendelse fra 1.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Rammenotat og komiténotat om miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter
2716480_0004.png
juli 2025 med undtagelse af bestemmelser angående softwareopdateringer og soft-
wares indflydelse på efterlevelse og test, som vil finde anvendelse på et nøjere spe-
cificeret tidspunkt efter reguleringens ikrafttrædelsestidspunkt.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
For overholdelse af nærhedsprincippet henvises til, at forordningsforslaget er udar-
bejdet med baggrund i Ecodesigndirektivet (2009/125/EF). Derudover er energief-
fektivisering og ressourceknaphed grænseoverskridende aspekter, hvor en koordi-
neret indsats på EU-niveau er nødvendigt. Det har klare fordele frem for selvstæn-
dig regulering i de enkelte medlemslande.
Derfor er det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i ecodesignloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 2166 af 29. november 2021 og ecodesignbekendtgørelsen, jf. bekendtgø-
relse nr. 1321 af 9. juni 2021, herunder indeholdende kontrol- og straffebestemmel-
ser.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i
dansk lovgivning. En vedtagelse af forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Effekt af reguleringen”, vil medføre et
mindreprovenu fra elafgiften. Det afledte mindreprovenu forventes i gennemsnit at
være ca. 20 mio. kr. årligt fra 2025 og frem til 2030. Fra 2025 til 2030 forventes
mindreprovenuet at stige fra ca. 10 til 25 mio. kr. årligt, i takt med at flere energief-
fektive produkter indfases på markedet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Regeringen vurderer, at forordningen vil medføre energi- og omkostningsbesparel-
ser til gavn for samfundet og forbrugere, herunder også fordi kravene sikrer bedre
mulighed for vedligeholdelse og reparation.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Rammenotat og komiténotat om miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter
2716480_0005.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forordningen vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forordningen skønnes at have positive konsekvenser for miljø- og
klimabeskyttelsesniveauet i Danmark, når lokale rumopvarmningsprodukter bliver
mere energieffektive og ressourcebesparende, herunder når de kan repareres og
dermed levetidsforlænges.
7. Høring
Forslaget har den 1.-9. maj 2023 været sendt i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsynings-, og Klimapolitik. Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Affaldsforening
Finder det positivt, at forordningen skal fremme både reparation og design for gen-
brugelighed af produkter, som ikke længere kan repareres. Dog adresserer forsla-
get ikke sidstnævnte:
I Bilag II pkt. 5(3) om tilgængelighed af reparations- og vedligeholdelsesinformation
Finder det uhensigtsmæssigt, at der kan opkræves en (rimelig) pris for at give repa-
ratører adgang til reparationsvejledninger.
I Bilag II pkt. 5(1) og 5(2) om krav til reservedele:
Finder det positivt, at reservedelskrav tilgængeliggør reservedele for reparatører i
mindst ti år efter produktets udgåelse af markedet. Støtter ligeledes krav tilgænge-
lighed af reparationsvejledninger, om leveringstid af reservedele på 15 dage samt
adskillebarhed med almindeligt værktøj.
8. Forhandlingssituationen
Det forventes, at et flertal af medlemslande vil være positive over for det fremlagte
forslag og vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet og øgede energibesparelser. Energi-
og miljøkrav til energirelaterede produkter sikrer dette, og medfører samtidig et la-
vere energi- og ressourceforbrug og en reduktion af CO
2
-udledningen for samfundet.
Samtidig bidrager forordningen til bindende EU-mål ift. klima og energieffektivitet.
Desuden opnår virksomhederne lige konkurrencevilkår, og forbrugerne får mere
energieffektive produkter, som er nemmere og mere omkostningseffektive at få le-
vetidsforlænget/repareret.
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Rammenotat og komiténotat om miljøvenligt design af lokale rumopvarmningsprodukter
2716480_0006.png
Regeringen støtter derfor, at ecodesignreguleringen for lokale rumopvarmningspro-
dukter revideres.
For at sikre en så effektiv regulering som mulig, og hvor der tages højde for den
nyeste teknologiske udvikling, vil regeringen på Den Regulerende Komite arbejde for
ambitiøse krav til energieffektivitet og ambitiøse krav til ressourceeffektivitet i form af
øget reparerbarhed, herunder øget tilgængelighed af reservedele. Desuden arbejdes
der for, at forordningens foreslåede anvendelsestidspunkt fastholdes og ikke udsky-
des.
Selv uden regeringens ændringer til forordningsforslaget vurderes det, at forslaget
vil medføre lavere energi- og ressourceforbrug og deraf følgende CO2-reduktion,
derfor agter regeringen at stemme for forslaget til gennemførelsesforordning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6