Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 304
Offentligt
2715276_0001.png
Oversigt over beretninger på Klima-, Energi- og
Forsynigsministeriets område i perioden 2018-2023
Titel på beretning og
ministerområde
Beretning om ministeriernes admi-
nistration af betalingskort i perio-
den 2015-2022
Alle ministerier
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
April 2023
Åben
Der har i gennemsnit været ca. 20.000 betalingskort blandt
ansatte i ministerierne årligt. Udenrigsministeriet, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og Erhvervsministeriet
har tildelt flest betalingskort i forhold til antal ansatte.
Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne generelt har ad-
ministreret betalingskort for ministre og ansatte i overens-
stemmelse med reglerne i perioden 2015-2022.
Statens brug af interne kompeten-
cer og eksterne konsulenter
Alle ministerier med undtagelse af Kir-
keministeriet og Statsministeriet
Februar 2023
Åben
Størstedelen af ministerierne har taget stilling til, om der er
typer af opgaver, som i højere grad end tidligere skal løses
af ministeriets egne medarbejdere. Herudover kan 16 af
de 18 ministerier dokumentere, at de har taget stilling til,
om der er typer af opgaver, som kræver eksterne konsu-
lenter. Ministerierne har dog kun i få tilfælde taget strate-
gisk stilling til deres brug af eksterne konsulenter på bag-
grund af et samlet overblik over deres opgaver.
14 af de 18 ministerier har retningslinjer, som understøtter,
at der i de enkelte indkøb bliver taget stilling til brugen af
eksterne konsulenter, mens 4 ministerier enten ikke har
retningslinjer eller delvist har retningslinjer.
Tilsynet med aftaler i forsynings-
sektoren
Februar 2023
Åben
Forsyningstilsynets tilsyn med, om forsyningsselskabernes
aftaler med koncernforbundne selskaber er indgået på
konkurrencelignende vilkår, er ikke tilfredsstillende. Konse-
kvensen er, at borgere og virksomheder kan have betalt
overpris for transporten af el, gas og varme.
Forsyningstilsynet har ikke et godt kendskab til gruppen af
selskaber, som skal kontrolleres, og igangsatte i perioden
2020-2021 betydeligt færre kontroller end i perioden 2018-
2019. De 2 områder, som tilsynet primært kontrollerede,
udgør en lille del af forsyningsselskabernes samlede om-
kostninger.
Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
April 2022
Åben
Ministeriet har samlet set ikke håndteret outsourcingen af
driften af den forsyningskritiske it-infrastruktur ansvarligt,
og Energinets beslutningsgrundlag og implementering af
outsourcingen har været kritisabel.
Energinet levede ikke op til forpligtelserne om at orientere
ministeriet rettidigt om væsentlige forhold. Ministeriet fik
dermed ikke mulighed for særskilt at vurdere Energinets
outsourcingprojekt, inden udbudsprocessen blev igangsat.
Energinet risikovurderede ikke outsourcingen tilstrækkeligt
i forhold til at sikre tilstrækkelig offentlig kontrol med forsy-
ningskritisk it-infrastruktur.
Side 1 | 4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Materiale ifm. teknisk gennemgang den 25/5-23 af beretning nr. 11/2022 om til synet med aftaler i forsyningssektoren ved Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
2715276_0002.png
Titel på beretning og
ministerområde
5 statslige myndigheders efterle-
velse af 20 tekniske minimumskrav
til it-sikkerheden
Finansministeriet, Justitsministeriet,
Sundhedsministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Januar 2022
Åben
Ingen af de 5 statslige myndigheder i undersøgelsen efter-
levede alle de tekniske minimumskrav til it-sikkerheden i
staten, på trods af at de trådte i kraft for 1-1�½ år siden.
Energistyrelsen er kunde hos Statens It og er derfor ikke
selv ansvarlig for at sikre, at styrelsen efterlever alle 20 mi-
nimumskrav. Energistyrelsen er selv ansvarlig for at sikre
efterlevelse af 7 ud af de 20 krav, men efterlevede kun 3 af
de 7. Ingen af myndighederne i undersøgelsen efterlevede
minimumskrav 13 om opdatering af mobile enheder, hvil-
ket har medført en øget risiko for cyberangreb og misbrug.
Beretning om forvaltningen af olie-
og gasrettighederne i Nordsøen
Klima- Energi- og Forsyningsministe-
riet og Skatteministeriet
December 2021
Åben
Ministeriet har behandlet sager om overdragelse af licens-
rettigheder tilfredsstillende, idet Energistyrelsen har god-
kendt licensoverdragelserne i overensstemmelse med reg-
lerne i undergrundsloven. Ministeriets tilsyn med rettig-
hedshavernes anvendelse af undergrunden i Nordsøen
har ikke været tilfredsstillende:
- For 51 % af de fastsatte vilkår for 5 undersøgte felter fo-
religger der ikke dokumentation for, at Energistyrelsen har
fulgt op på, om vilkårene er blevet efterlevet.
- For 61 % af de planlagte tilsynsaktiviteter på de 5 felter i
2019 og 2020 foreligger der ikke dokumentation for, at til-
synsaktiviteterne er blevet gennemført.
Beretning om klimabistand til ud-
viklingslande
Udenrigsministeriet og
Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet
Januar 2021
Åben
Udenrigsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet har ikke i tilstrækkelig grad sikret en præcis opgø-
relse af, hvor mange midler Danmark bruger på klimabi-
stand til udviklingslande, og ikke i tilstrækkelig grad målret-
tet klimabistanden mod at skabe størst mulig effekt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har understøttet
målretning af den del af klimabistanden, som finansieres
via klimapuljen, og ministeriet har fulgt op på de klimarela-
terede resultater og effekter af bistand tildelt fra klimapul-
jen.
Indsatsen for at undgå statsansat-
tes besvigelser
Alle ministerier
December 2020
Åben
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet var et ud af 5 ud-
valgte ministerier i undersøgelsen, som ikke i tilstrækkelig
grad sikrede kontrol med styring af brugerrettigheder og
overvågning af brugeres aktiviteter i tilskudssystemet til at
understøtte betryggende funktionsadskillelse.
Ministeriet opdaterede i 2019 sine ministerieinstrukser
uden at medtage afsnit om intern kontrol og risikostyring.
Rigsrevisionen fandt ikke konkrete tilfælde af svig vedrø-
rende tilskud, indkøb og løn, men konstaterede en række
svage kontroller, som kunne have gjort det muligt for stats-
ansatte at begå svig uden at blive opdaget.
Side 2 | 4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Materiale ifm. teknisk gennemgang den 25/5-23 af beretning nr. 11/2022 om til synet med aftaler i forsyningssektoren ved Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
2715276_0003.png
Titel på beretning og
ministerområde
Beslutningsfasen i statslige it-pro-
jekter
Udenrigsministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Skatteministeriet,
Justitsministeriet, Forsvarsministeriet,
Udlændinge-og Integrationsministe-
riet, Sundheds- og Ældreministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet, Kulturmi-
nisteriet, Miljø- og Fødevareministe-
riet, Transport- og Boligministeriet,
Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet.
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
December 2020
Åben
De 96 undersøgte projekter er meget forskellige, og der er
ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor ministerierne når i
mål med nogle projekter, men ikke med andre. Projekterne
bliver ikke nødvendigvis succesfulde, fordi ministerierne fx
vælger en agil udviklingsmetode, egenudvikling eller bru-
ger mange penge eller lang tid på beslutningsfasen.
Ministerierne har i gennemsnit brugt ca. 9.8 mio. kr. og 17
måneder på at gennemføre beslutningsfasen for de under-
søgte projekter. Ministeriernes udgifter i beslutningsfasen
er stort set ens, uanset hvor dyrt projektet er samlet set.
Det tyder på, at uanset hvor dyrt det samlede projekt er,
har ministerierne nogle faste udgifter, bl.a. til projektle-
delse, analyser, kravspecificering og eventuelt udbud, ved
at gennemføre beslutningsfasen og tilrettelægge it-projek-
tet.
Ministeriernes
arbejde med FN’s
verdensmål i Danmark
Alle ministerier
(Forsvarsministeren, Kirkeministeren
og statsministeren afgiver ikke rede-
gørelse til beretningen)
Oktober 2020
Åben
Ministeriernes arbejde med verdensmålene har taget ud-
gangspunkt i deres vurdering af, at ministeriernes gene-
relle virke og politik var tilstrækkelige som Danmarks bi-
drag til realisering af verdensmålene på deres områder.
Data i ministeriernes fremdriftsrapportering er i mange til-
fælde utilstrækkelig til at måle fremdriften i arbejdet med
verdensmålene og rapporteringen skaber ikke klarhed om,
hvor vidt der har været fremdrift i realisering af målene i
Danmark.
Ministerierne bruger ikke arbejdsklausuler i alle deres kon-
trakter inden for de brancher, hvor der er størst risiko for
brud på arbejdsklausuler, og fører ikke den nødvendige
kontrol med, om leverandørerne overholder arbejdsklausu-
lerne i kontrakterne.
12 departementer/styrelser, svarende til 19 %, har ført
kontrol med overholdelsen af arbejdsklausuler. Bl.a. har
Miljø- og Fødevareministeriet udført en fælles kontrol på
kantineområdet sammen med 4 andre departementer.
Statens brug af og kontrol med ar-
bejdsklausuler
Alle ministerier
Juni 2020
Åben
Outsourcede data
Alle ministerier
Maj 2020
Åben
Myndighedernes styring af databehandlere, som opbeva-
rer følsomme eller fortrolige persondata har været meget
utilfredsstillende. Dette er på trods af, at krav om at udar-
bejde risikovurderinger, indgå databehandleraftaler og føre
tilsyn med databehandlere har været gældende siden
2000.
Myndighederne har ikke haft kendskab til alle underdata-
behandlere for 24 % af de systemer, hvor der benyttes un-
derdatabehandlere. Det betyder, at underdatabehandlere i
praksis har behandlet følsomme eller fortrolige persondata
uden myndighedernes forudgående viden
Transaktionsomkostninger ved ud-
bud i staten
Forsvarsministeriet, Børne- og Social-
ministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Undervisningsministeriet, Miljø- og Fø-
devareministeriet og
Energi-, Forsy-
nings og Klimaministeriet.
Juni 2019
Åben
De samlede transaktionsomkostninger for ministerierne og
alle tilbudsgiverne ved nogle af ministeriernes udbud ud-
gør mere end 50 % af indkøbets værdi.
Ministerierne bør i højere grad overveje at afdække marke-
det og have dialog med leverandører, før de udbyder en
opgave. Derudover bør ministerierne særligt ved udbud af
tjenesteydelser have mere fokus på, at udbudsmaterialet
og kravspecifikationen ikke indeholder unødvendige krav
eller detaljer. 2 af de 6 ministerier koordinerer ikke deres
udbud og indkøb på tværs af ministerområdet, og 2 mini-
sterier udarbejder ikke indkøbsplaner, som de skal i hen-
hold til cirkulære om indkøb i staten. Det medfører en ri-
siko for, at ministerierne ikke får samlet deres udbud og
dermed ikke får nedbragt transaktionsomkostningerne ved
at foretage et samlet udbud.
Side 3 | 4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Materiale ifm. teknisk gennemgang den 25/5-23 af beretning nr. 11/2022 om til synet med aftaler i forsyningssektoren ved Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
2715276_0004.png
Titel på beretning og
ministerområde
Åbne data
Alle ministerier
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Marts 2019
Åben
Beretning med fokus på læring/god praksis. Rigsrevisio-
nens anbefalinger:
1. At staten placerer et entydigt ansvar for det tværministe-
rielle arbejde med åbne data, og at de bevillingsmæssige
barrierer afklares, så der bliver mulighed for at indføre et
”open by default”-princip
for statens data.
Princippet indebærer, at alle ministerier bør åbne deres
data, medmindre gode grunde taler imod, fx at data ikke
forventes at føre til merværdi.
2. At Finansministeriet med udgangspunkt i Rigsrevisio-
nens kortlægning i samarbejde med relevante parter over-
vejer at udvide Datasætkataloget, så det giver brugerne en
fyldestgørende oversigt over alle åbne data på tværs af
staten.
3. At Finansministeriet overvejer at udnytte den bemyndi-
gelse, der findes i PSI-loven, til at gøre det obligatorisk, at
de enkelte ministerier løbende opdaterer oplysninger om
egne datasæt i Datasætkataloget.
Side 4 | 4