Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 302
Offentligt
Biogas til transport - den effektive vej til at billig CO2e-reduktion
I 2025 skal Danmark reducere drivhusgasudledningen med 50-54 procent i forhold til 1990. Vi er på vej, men
når ikke vores målsætning uden et øget CO2-fortrængningskrav. Det er en hurtigt og effektiv vej til at reducere
udledning af klimagasser fra transporten med 300.000 tons i 2025. Det er endda til en væsentligt lavere pris
end den, som embedsmænd og de grønne interesseorganisationer regner med.
Vores løsning!
Sammen med Biogas Danmark foreslår vi, at transportens CO
2
-fortrængningskrav øges med yderligere 2%
fra 2025 og frem til 2030 med 2. generation eller avancerede biobrændstoffer. Det konkrete forslag er:
•
•
•
At CO
2
-fortrængningskravet i Danmark øges med 2 procentpoint fra 5,2 pct. til 7,2 pct. I 2025, til 8 pct. I
2028 og 9 pct. I 2030.
At dette øgede CO
2
-fortrængningskravet ikke opfyldes med 1. generations biobrændstoffer.
At el fra el-lastbiler bør inkluderes i CO
2
-fortrængningskravet mod at øge det samlede krav med
yderligere 1 procentpoint i 2025 og 3 procentpoint i 2030
1
Det er vores forudsætning, at det øgede krav på 2 procentpoint dækkes ligeligt af 2. generations
biobrændstoffer som affalds-HVO og biogas. Kun ustøttede biobrændstoffer
–
herunder biogas
–
kan
anvendes til at opfylde CO
2
-fortrængningskravet.
Under 10 øre per liter diesel
Vi kan i biogasbranchen levere ustøttet biogas til den tunge transport og sænke udledningen med 150.000
tons CO
2
e allerede i 2025 årligt, med en omkostning på maksimalt DKK 2,5 til 3,0 per kilo CO
2
e. Det svarer til
at forbrugerne skal betale under DKK 0,10 ekstra pr. liter diesel eller benzin per procentpoint øget
CO
2
fortrængningskrav. Dette er knap halvdelen af den udgift, som Concito forudsætter
2
på DKK 5/kg CO
2
e,
hvis vi vælger dyr affalds-HVO.
Regnestykket er simpelt:
CO
2
e-udledning pr. liter diesel (kg CO
2
e/liter)*
Øget reduktionskrav 1% (kg CO
2
e/liter)
Kostpris for lavere CO
2
-udledning ved 1% øget CO
2
-fortrængning (DKK/liter)*
2,664
-0,026
0,08
*Energistyrelsens standardfaktor for CO
2
e-udledning på 74 g CO
2
e er anvendt og der anvendes en kostpris for CO
2
e på
DKK 2,75 per kilo CO
2
e.
Realistisk kostpris på DKK 2,75/kg CO2e
Tyskerne har ambitiøse mål for begrænsning af klimagasser indenfor transporten. I 2023 ligger deres CO
2
-
fortrængningskrav på 8% og det endda med et loft på brug af 1. – og visse 2. generations-biobrændstoffer.
1
2
el i transporten allerede er indregnet i klimafremskrivningen (KF2023).
Klimamonitor 2. maj 2023