Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 302
Offentligt
2714963_0001.png
Biogas til transport - den effektive vej til at billig CO2e-reduktion
I 2025 skal Danmark reducere drivhusgasudledningen med 50-54 procent i forhold til 1990. Vi er på vej, men
når ikke vores målsætning uden et øget CO2-fortrængningskrav. Det er en hurtigt og effektiv vej til at reducere
udledning af klimagasser fra transporten med 300.000 tons i 2025. Det er endda til en væsentligt lavere pris
end den, som embedsmænd og de grønne interesseorganisationer regner med.
Vores løsning!
Sammen med Biogas Danmark foreslår vi, at transportens CO
2
-fortrængningskrav øges med yderligere 2%
fra 2025 og frem til 2030 med 2. generation eller avancerede biobrændstoffer. Det konkrete forslag er:
At CO
2
-fortrængningskravet i Danmark øges med 2 procentpoint fra 5,2 pct. til 7,2 pct. I 2025, til 8 pct. I
2028 og 9 pct. I 2030.
At dette øgede CO
2
-fortrængningskravet ikke opfyldes med 1. generations biobrændstoffer.
At el fra el-lastbiler bør inkluderes i CO
2
-fortrængningskravet mod at øge det samlede krav med
yderligere 1 procentpoint i 2025 og 3 procentpoint i 2030
1
Det er vores forudsætning, at det øgede krav på 2 procentpoint dækkes ligeligt af 2. generations
biobrændstoffer som affalds-HVO og biogas. Kun ustøttede biobrændstoffer
herunder biogas
kan
anvendes til at opfylde CO
2
-fortrængningskravet.
Under 10 øre per liter diesel
Vi kan i biogasbranchen levere ustøttet biogas til den tunge transport og sænke udledningen med 150.000
tons CO
2
e allerede i 2025 årligt, med en omkostning på maksimalt DKK 2,5 til 3,0 per kilo CO
2
e. Det svarer til
at forbrugerne skal betale under DKK 0,10 ekstra pr. liter diesel eller benzin per procentpoint øget
CO
2
fortrængningskrav. Dette er knap halvdelen af den udgift, som Concito forudsætter
2
på DKK 5/kg CO
2
e,
hvis vi vælger dyr affalds-HVO.
Regnestykket er simpelt:
CO
2
e-udledning pr. liter diesel (kg CO
2
e/liter)*
Øget reduktionskrav 1% (kg CO
2
e/liter)
Kostpris for lavere CO
2
-udledning ved 1% øget CO
2
-fortrængning (DKK/liter)*
2,664
-0,026
0,08
*Energistyrelsens standardfaktor for CO
2
e-udledning på 74 g CO
2
e er anvendt og der anvendes en kostpris for CO
2
e på
DKK 2,75 per kilo CO
2
e.
Realistisk kostpris på DKK 2,75/kg CO2e
Tyskerne har ambitiøse mål for begrænsning af klimagasser indenfor transporten. I 2023 ligger deres CO
2
-
fortrængningskrav på 8% og det endda med et loft på brug af 1. – og visse 2. generations-biobrændstoffer.
1
2
el i transporten allerede er indregnet i klimafremskrivningen (KF2023).
Klimamonitor 2. maj 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 302: Materiale fra Biogas Danmark og Bioman ApS ifm. foretræde den 1/6-23
2714963_0002.png
Markedsprisen i Tyskland for CO2e-reduktion er i det sidste år faldet fra ca. DKK 3,25 til ca. DKK 1,5 per kg
CO
2
e, primært baseret på avancerede biobrændstoffer som affaldsbaseret HVO, biogas og elektricitet. Den
tyske lovgivning sikrer samtidig konkurrence mellem fremtidens drivmidler, hvorved de altid opnår den
laveste pris på reduktion af klimagasser fra transporten.
Kostpris for CO2e-fortrængning i Tyskland
Kilde: S&P Global
DKK/ton CO2e (THG-kvote)
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
Vi mener, at ustøttet dansk biogas baseret på bioaffald og halm har en realistisk kostpris på DKK 2,75 per kg.
CO
2
e og det er både et billigt og realistisk alternativ for omstillingen af transporten frem mod 2035, hvor der
kommer flere ellastbiler jf. Energistyrelsens Klimastatus & -fremskrivning 2023.
Indfri hurtigt 150.000 tons CO
2
-reduktion i 2025
I 2021 åbnede Bioman 4 biogastankanlæg på tværs af Danmark, der i dag bidrager til at reducere CO
2
-
udledningen fra transporten årligt med ca. 25.000 tons. På mindre end 9 måneder var tankanlæggene i drift
og kunne servicere over 100 biogaslastbiler.
Allerede i 2024 kan Bioman tage 8 – 10 nye tankstationer i brug og bidrage med yderligere op til 60.000 tons
CO
2
-reduktion, forudsat fortrængningskravet øges. Sammen med konkurrerende biogastankanlæg (både
komprimeret og flydende biogas) mener vi derfor, at det er realistisk at opnå 150.000 tons CO
2
reduktion i
2025 i transporten. Det kræver faktisk kun at 1.000 til 1.500 gaslastbiler kommer på landevejene frem mod
2025 og svarer kun til ca. 15% af det årlige nysalg på ca. 4.500 lastbiler (jf. Energistyrelsens Klimastatus & -
fremskrivning 2023).
Det kræver dog politisk handling og et øget CO2-fortrængningskrav på 2% i alle år mod 2030.