Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 302
Offentligt
9. maj 2023
Et langsigtet og forøget CO2-fortrængningskrav med ILUC-regulering
Sammenfatning
Biogas Danmark foreslår, at CO2-fortrængningskravet i Danmark hæves samtidig med, at der tages højde for ILUC-
effekt ved at andelen af de fødevarebaserede 1. generations biobrændstoffer begrænses.
Forslaget fra Biogas Danmark vil sikre en teknologineutral og bæredygtig grøn omstilling af transportsektoren samt
levere et substantielt bidrag til de danske klimamål og EU-klimaforpligtigelser i ikke-kvotesektoren.
Der kan overvejes forskellige modeller for at begrænse 1. generations biobrændstoffer, for eksempel et meget lavt
loft eller en nedtrapning frem mod 2030 for anvendelsen af disse. Ifølge Biogas Danmark bør det som absolut
minimum besluttes, at 1. generations biobrændstoffer ikke må anvendes til at opfylde et forøget CO2-
fortrængningskrav.
Konkret foreslår Biogas Danmark:
•
•
•
At CO2-fortrængningskravet i Danmark hæves med 2 procentpoint fra 5,2 pct. til 7,2 pct. i 2025, til 8 pct. i 2028
og 9 pct. i 2030.
At forøgelsen af CO2-fortrængningskravet med 2 procentpoint ikke opfyldes med 1. generations
biobrændstoffer.
At el bør inkluderes i CO2-fortrængningskravet for den tunge transport. Hvis el inkluderes, bør CO2-
fortrængningskravet hæves med yderligere 1 procentpoint i 2025 og 3 procentpoint i 2030, da el i transporten
allerede er indregnet i klimafremskrivningen (KF2023).
Baggrund
Regeringen offentliggjorde den 19. april 2023
sit udspil ”Grøn
handling: Indfrielse af klimamålene og accelereret
udbygning af vedvarende energi”.
I udspillet er der nævnt flere tiltag, der skal indfri den forventede klimamanko i
2025 og de langsigtede danske klimamålsætninger i 2030 og 2045.
Biogas Danmark bakker fuldt op om, at man fra politisk side åbner forhandlingerne om et forøget CO2-
fortrængningskrav og begrænsningen af 1. generations biobrændstoffer, som det blev vedtaget med aftalen
”Grøn
omstilling af vejtransporten” fra december 2020.
Betydelige udfordringer med at indfri de danske klimamål og de danske EU-klimaforpligtigelser
Der er behov for hurtige og effektive tiltag, der løser både den kortsigtede 2025 klimaproblemstilling og den
langsigtede klimaproblemstilling med årlige reduktionskrav udenfor kvotesektoren frem til 2030.
I Klimarådets statusrapport og Energistyrelsens Klimastatus og - fremskrivning 2023 understreges det, at der er
udfordringer med at indfri det danske 2025 klimamål. Det påpeges desuden, at Danmark har markant større
udfordringer med at indfri de danske EU-klimaforpligtigelser. Selv hvis Danmark når 70 pct. målet i 2030, kan
Danmark med den nuværende politik ikke indfri sine EU-klimaforpligtigelser i den ikke-kvotebelagte sektor (biler,
boliger og bønder) samt LULUCF (skov og arealanvendelse).
Side 1 af 4