Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 300
Offentligt
2714877_0001.png
Præsentation fra
DeltagerDanmark
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0002.png
Borgerinddragelse ved
udbygningen af vedvarende
energi på land
Mulige greb for at løse fejl i beslutningskæden
Rune Baastrup
Direktør for ny sammenlagt organisation mellem
Teknologirådet og DeltagerDanmark
detafgoerendeaarti.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0003.png
Mit budskab
Der er velbelyste og forudsigelige årsager til modstand mod VE, som
kan overkommes ved rettidig omhu
Det skyldes fejl i beslutningskæden og en oplevelse hos borgerne af
ulige fordeling af byrder, goder og ansvar.
Gennem justeret kompensationsmodeller og styrket
borgerinddragelse, kan vi accelerere udbygningen og nå Folketingets
mål.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0004.png
Indhold
Hvem er vi og hvordan arbejder vi
med grøn omstilling?
Hvad er det
egentlig
for et problem
vi skal løse?
Hvordan opdaterer vi involveringen?
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0005.png
Sådan ser det ud,
når beslutningskæden bryder sammen.
Borgernes reaktion på
forslag om at opstille
39 nye vindmøller
nær Gram.
“Vi oplevede [i det gamle projekt] at blive informeret som
de sidste selvom vi bor tæt på projektet. Det var som om de
gik bag om ryggen på os.”
Beboer i nærheden af Kastrup-Tiset Enge
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0006.png
”Men det er jo kun 1-2% af Danmarks
samlede areal”
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0007.png
Det er meget mere end et teknologisk problem
Naboskabseffekte
n
Deltagereffekten
Det vi selv har været med til at skabe bliver
til ”vores”
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0008.png
Men vi skal dybere ned
Alt for ofte starter man her:
Problemet
Værdier,
følelser,
relationer &
identiteter.
Løsningerne
Hvorfor er problemet ikke løst?
Hvem har ressourcerne til at løse det?
Vision: Hvordan ville verden se ud, hvis
problemet var løst?
Forpligtelse: Hvem er klar til at
acceptere medansvar?
Hvad må gøres?
Og kan vi udvikle nye
løsninger ved at bygge på
indsigter og handlinger fra
alle interessenter?
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0009.png
Udtagning af lavbundsjorde
I virkelighedens verden skal vi løse
mange problemer på en gang
Mere vild natur
Løsningerne
Klimatilpasning
Problemet
Udfordrede lokalsamfund
Billigere grøn strøm lokalt
Skovrejsning
Drikkevandsbeskyttelse
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0010.png
Optimale borgerinddragelsesprocesser starter
med en "partnerskabs-fase" før planprocessen
Januar
Strategisk planlægning
• Kommunen er initiativtager
og udpeger mulige arealer
for hele kommunens
geografi
Oktober
Dialogmøder
• Kommunen skaber
fælles forståelse af,
hvad vi er ved at
finde en løsning på
sammen
Forpligtende
partnerskab
• Kommunen
Partnerskabs-fasen kan tilpasses processer
enes
hvor
inviterer alle
• Partnerskabet
interesserede
om principper for,
initiativet til de vedvarende
til at
energianlæg, opstår lokalt
indgå i et
hvordan
partnerskab
et
energiparker kan
fra lodsejere
omVE
udviklere
og
samlet mål for
indrettes så
relevante hensyn
imødekommes
Udformning af
principper og
hensyn
Udbyd af arealer
til VE opsætning
• Opdatering af
lokalplaner og
kommuneplan samt
en strategisk vision
for opsætning af VE
-
Lokale interessenters
ønsker til anlæg
-
Dialog om fordeling af
goder og byrder ved
anlæg
-
Hvordan skal lokale
involveres fremadrettet i
planprocessen?
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0011.png
Medvind til Energiparker på land
Anbefalinger til kommuner og staten (og opstillere)​
Anbefalinger til øget værdiskabelse
Større fokus på fordele for lokalsamfundet og lokal værdiskabelse
forbundet med vedvarende energianlæg.
Procesanbefalinger
Øget uddannelse og ressourcer til vindmølleplanlægningen i
kommunerne, der muliggør forbedring af borgerinddragelse i
planlægningsprocessen.
Større mangfoldighed i inddragelsesmetoder og formater - et
borgermøde med stolerækker er ikke nok. Mere dialog og større
lyttebøffer.
Acceptere at interessekonflikt er en naturlig del af demokratisk
dialog.
Styrkelse af kommunernes og projektmagerens kommunikation
med borgerne og timingen af denne.
Tilbageløbsmodel hvor en tiendedel af produktionsværdien tilbage
føres til lokalsamfund og kommune. Anbefales i samarbejde med
CONCITO.
Vi anbefaler en model, hvor midlerne fordeles via det partnerskab,
som dannes i den "forfase" – fx i en partnerstyret fond.
Vi drømmer om at skabe lokale kraftcentre,
der skaber mere resiliente lokalsamfund med øget handlekraft og
social kapital / fællesskaber.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0012.png
Hvad vil det koste at finansiere
en partnerskabsfase?
En partnerskabsfase kan styrke det demokratiske mandat og øge medvind fra borgere og lokale
interessenter, fordi de tages med på råd. Det er gennemprøvet og ikke raketvidenskab, men kræver
investeringer.
Et lokalt partnerskab i en kommune koster 500.000 - 2.000.000 kr. pr. energipark.
Med de rette greb kan finansieringen af et lokalt partnerskab påskrives som projektomkostning på
de sidenhen realiserede projekter.
Det vil udgøre en yderst marginal andel af de samlede anlægsomkostninger, der f.eks. også dækker
teknisk rådgivning. I Energistyrelsens teknologikatalog vurderes det, at de samlede omkostninger til
en landbaseret vindmøllepark er ca. 8 mio. kr./ pr. MW landvind.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0013.png
Præsentation fra CONCITO
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0014.png
Ny model for VE bonus
CONCITO
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0015.png
Hurtig udbygning giver større CO
2
reduktioner
Tidligt VE projekt
Fortrængning
(g/kWh)
Kulkraft
Senere VE projekt
”Bare at rykke
det ud på havet”
koster ekstra
udledninger
Gaskraft
Merudlednin
g
ved sen
start
Power-to-X
Tid
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0016.png
Landbaseret VE er billigst
40
35
30
øre/kWh
25
20
15
10
30 % besparelse
5
0
2020
2030
Landvind
Kilde: Energistyrelsens LCOE beregner
2040
Solceller
Havvind
2050
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0017.png
Ny model for VE bonus til naboer – landvind
Nuværende model for VE bonus.
Husejer A og B får begge hvad der svarer til produktionen
fra 6,5 kW, hvis de er inden for 8 x møllehøjde af projektet.
Det svarer til 6,5 kW/3.000 kW = 0,2 % af en vindmølles
produktion.
6,5 kW x 3.000 h/år x 0,25 kr./kWh = 5.000 kr./år
Ny model
B
A
Husejere får fx 0,2 % af produktionen fra det antal møller
der ligger inden for 10 x totalhøjde.
Husejer A får dermed VE bonus fra en vindmølle:
0,2 % x 3.000 kW x 3.000 h/år x 0,25 kr./kWh = 4.500 kr./år
Husejer B får VE bonus fra fire vindmøller:
4 x 4.500 kr./år = 18.000 kr./år.
Jo større visual og støjmæssig gene desto mere VE bonus.
Giver økonomisk fordel af at få møller tæt på.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0018.png
Ny model for VE bonus til naboer – solceller
Nuværende model for VE bonus.
Husejer A og B får begge hvad der svarer til produktionen
fra 6,5 kW, hvis de er inden for 200 m af projektet.
6,5 kW x 1.200 h/år x 0,25 kr./kWh = 1.950 kr./år
Ny model
Husejere får hvad der svarer til fx 1% af produktionen fra
det areal af solceller der er inden for fx 200 m fra deres
hus.
Husejer A får dermed VE bonus fra 5% af solcelleanlægget
(det lille grønne område):
1% x 5 % x 5000 kW x 1.200 h/år x 0,25 kr./kWh = 750 kr./år
Husejer B får VE bonus fra 70% af solcelleanlægget
(begge grønne områder):
1% x 70% x 5000 kW x 1.200 h/år x 0,25 kr./kWh = 10.500
kr./år
Jo større visuel gene desto mere VE bonus.
Giver økonomisk fordel af at få solceller tæt på.
B
A
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0019.png
VE bonus til kommuner
• Omkostninger til landvind er 30 % lavere ift. havvind iflg. ENS
teknologikatalog (17 vs. 25 øre/kWh)
• Fremtidig afregning til vindkraft afgøres af havvind
Giver økonomisk rum til at lokalsamfund får del i økonomisk fordel
ved landvind.
• Opstiller kan fx betale 10 % af produktionsværdi til kommune eller
lokal grøn fond.
• For en kommune, der godkender 100 MW vindkraft vil det betyde
100 MW x 3000 h/år x 250 kr./MWh = 7,5 mio. kr./år.
• I dag gives engangsbetaling på 8,8 mio.kr. for 100 MW.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0020.png
Fordele ved løbende udbetalinger
• Ingen finansieringsudfordring med elprisrisiko for projektejer
• Projektejer skulle ved betaling up front låne til relativt høj rente
• VE bonus giver penge til løbende drift af lokale initiativer og ikke
kun anlæg
• Projektejer og lokalsamfund er økonomisk i samme båd
• Hvis elprisen stiger vinder alle
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0021.png
Hovedbudskaber
• Behovet for grøn strøm vil stige betydeligt i de kommende år.
• I dag importerer vi dyr, sort strøm. Kan løses med øget
udbygning.
• Vi har gode forudsætninger for at eksportere grøn strøm til
fordel for klima og dansk økonomi.
• Det vi bygger tidligt har størst klimaeffekt
• Det er svært at bygge for meget
• Det er billigt at forberede, dyrt at bygge, men dyrest at mangle
grøn strøm.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0022.png
Præsentation fra KL
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0023.png
Borgerinddragelse
ved udbygning af
vedvarende energi på
land – et kommunalt
perspektiv
Karoline Amalie Steen,
kontorchef KL
Den 25. maj 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0024.png
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0025.png
Udfordringerne ved
opsætning af VE på land
Ulige gevinstfordeling og markant
borgermodstand
Uklarhed omkring rammer for
dialog om lokale gevinster
Usikkerhed om hvorvidt borgerne får
det de stilles i udsigt
Uudnyttet potentiale for ”tre-i-en-
kinderæg”-løsninger
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Præsentationer fra åbent ekspertmøde om borgerinddragelse ved udbygning af VE på land den 25/5-23
2714877_0026.png
Kommunernes bud på
løsningen
Bedre gevinstfordeling og blivende
værdier til hele lokalsamfundet
Tæt lokal inddragelsesproces
omkring afdækning af
lokalsamfundets værdiskabelse
Kommunen som garant for
realisering af både VE-anlæg og
lokalsamfundets ønsker
Modellen giver hastighed, sikkerhed
for investorer, lokal værdiskabelse
(billig lokal energi, bosætning, natur,
klimatilpasning mv.)