Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 295
Offentligt
2711136_0001.png
Til partierne bag aftalerne om varmecheck og regeringsordførerne, Klima-, Energi-
Ministeren
og Forsyningsudvalget, Finansudvalget og Statsrevisorerne
Dato
22. maj 2023
J nr.
2022 - 3524
Orientering om fejl i automatiske udsøgning og udbetaling af varmecheck
Kære ordførere
Jeg vil gerne orientere jer om, at Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur desværre har opdaget, at der ved udsøgningen og udbetalingen
af varmecheck er anvendt et indkomstbegreb, der afviger fra det indkomstbe-
greb, der er besluttet med varmecheck-loven. Dette er opdaget i forbindelse
med sagsbehandlingen i varmecheckens ansøgningsrunde, der har været åben
fra d. 14. marts til d. 10. maj 2023, og indebærer, at der er sket fejl i den auto-
matiske udbetaling.
Varmechecken følger af
Aftale om målrettet varmecheck
og
Tillægsaftale om
målrettet varmecheck
(S, SF, RV, EL, FG, ALT og KD) fra februar og marts
2022. Varmechecken blev målrettet varmekilder særligt udsat for prisstigninger i
fyringssæsonen 2021-2022 og indkomst under 650.000 kr. (efter AM-bidrag). I
Tillægsaftale om målrettet varmecheck
defineres indkomst ved
”personlig ind-
komst og positiv nettokapitalindkomst”,
som svarer til det indkomstbegreb, som
anvendes til beregning af topskat. Konkret indgår følgende indkomstdefinition i
varmecheck-lovens bestemmelser:
”Indkomsten opgøres som personlig indkomst med tillæg af positiv nettokapital-
indkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat efter personskattelovens
§ 7, dog før de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag.”
I den automatiske udbetaling har den anvendte opgørelse været personlig ind-
komst og nettokapitalindkomst (både positiv og negativ nettokapitalindkomst).
Dvs. hvis en hustand samlet set har haft en negativ kapitalindkomst, vil denne
være blevet fratrukket husstandens personlige indkomst. Dette er i uoverens-
stemmelse med varmecheck-loven.
Fejlen betyder, at der er udbetalt til 13.772 husstande, som – hvis husstandsind-
komst var blevet udsøgt korrekt jf. loven – ligger over varmecheckens indkomst-
grænse på max 650.000 kr. Knap 90 pct. ligger i spændet mellem samlet årlig
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 295: Orientering om fejl i automatiske udsøgning og udbetaling af varmecheck
2711136_0002.png
husstandsindkomst (personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst) på
650.000 og 700.000 (efter AM-bidrag) på årsopgørelsen for 2020. I alt er udbe-
talt 82,6 mio. kr. for meget.
Det følger af varmecheck-loven, at de pågældende husstande, der uberettiget
har fået udbetalt en varmecheck, ikke skal betale varmechecken tilbage.
Fejlen opstod, da Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
ikke i tilstrækkeligt omfang var opmærksomme på, hvordan lovens bestemmel-
ser for indkomst skulle afspejles i beregningsmetoden, som blev brugt til udsøg-
ning af indkomst. Deloitte, som foretog en revisionsmæssig gennemgang af da-
tametodebeskrivelsen, før udbetalingen blev godkendt af Energistyrelsen, opda-
gede ikke uoverensstemmelsen.
Hvis I har spørgsmål, vil Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og Infra-
struktur redegøre for forløbet på en teknisk gennemgang. I så fald må I gerne
henvende jer til fuldmægtig Peter Bang Jensen ([email protected], tlf. 2332
2774).
Statsrevisorerne bad i september 2022 Rigsrevisionen undersøge udmøntnin-
gen af varmechecken. Rigsrevisionen er orienteret om ovenstående. Statsrevi-
sorerne forventes at behandle Rigsrevisionens beretning på møde d. 1. juni
2023.
Jeg vil indkalde til en drøftelse i aftalekredsen bag varmechecken, når Statsrevi-
sorerne har behandlet Rigsrevisionens beretning.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2