Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 281
Offentligt
2703098_0001.png
CCS-alliancen, 8. maj 2023
Høringssvar
CCS-alliancen, som repræsenterer stort set samtlige danske virksomheder og
vidensorganisationer mv., der er en del af den danske CCS-værdikæde, værdsætter, at
Energistyrelsen på vegne af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har indledt en
markedsdialog, som giver alle relevante parter mulighed for at komme med input til det
kommende udbud om midler fra den såkaldte NECCS
1
-udbud vedr. CCS af biogent CO2 i den
danske undergrund.
Nogle af bemærkningerne har en relativ teknisk karakter, mens andre bemærkninger knytter sig
til den politiske aftale om CO2-fangst i Danmark mellem en Folketingets partier. Vi har derfor
udarbejdet et høringssvar, som vi både fremsender til Energistyrelsen og til ministeren og
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
I hovedpunkter vedrører vores svar vedr. NECCS-udbuddet følgende punkter:
CCS er fortsat et særdeles vigtigt klimaværktøj, som bør fremmes – både af hensyn til
klimaet og beskæftigelsen
Udkastets krav om, at fangst og lagring skal starte 1. januar 2025, er svært at nå,
vanskeliggør mulighederne for at danne nye byder-grupper og risikerer at udelukke en
række relevante punktkilder samt lede til lagring i udlandet frem for i Danmark og
derved at gøre vejen til at nå 2030-målet længere og ikke kortere
Virksomheder, som er underlagt Varmeforsyningsloven, har stadig en række uløste
problemer, der udgør en barriere for CCS i denne sektor
Endelig vurderer vi, at ministeriets ambition om at opnå en samlet lagring på 0,5
millioner tons CO2 om året vil være vanskeligt at nå med de afsatte støttemidler i
relation til den forventede pris pr. ton CO2.
Der er dog en også en række positive elementer i det foreløbige udbudsmateriale, som vi vil
kvittere for.
CCS er fortsat et særdeles vigtigt klimaværktøj, som bør fremmes – både af hensyn til klimaet
og beskæftigelsen
I Europa er bla. Norge, Holland og UK i gang med at etablere CCS-værdikæder, som vil starte
allerede i 2024. Danmark har gode muligheder for at komme med i næste bølge, og det styrkes
bla. Af EU-Kommissionens kortlægninger, som viser, at Danmark, og i øvrigt hele Nordsøen,
rummer et betydeligt CO2-lagringspotentiale, både absolut og i forhold til mulighederne andre
steder i Europa.
Det giver Danmark gode muligheder for både at bidrage til et grønnere Europa og til at lægge
grunden til et dansk erhvervs- og eksporteventyr. Dansk Metal har kortlagt mulighederne for
grønne jobs i den forbindelse og peger på et potentiale på mindst 3.000 nye, grønne CCS-jobs.
1
NECCS betyder Negative Emissions CCS og bruges synonymt med BECCS – Biogenic Emissions CCS
1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Henvendelse af 8/5-23 fra CCS Alliancen vedr. CCS-alliancens bemærkninger til det igangværende udbud om NECCS - dvs. fangst og lagring af biogen CO2
2703098_0002.png
CCS-alliancen, 8. maj 2023
Begge ting forudsætter imidlertid, at en række forudsætninger hurtigt bringes på plads.
Herunder hører ikke mindst at udbudsvilkårene for de forskellige støtteudbud er klare og gode,
hvilket ikke pt. er tilfældet.
Udkastets krav om, at fangst og lagring skal starte 1. januar 2025, er en udfordring
Efter CCS-alliancens vurdering er betingelsen om, at fangst og lagring skal starte januar 2025, en
udfordring.
Vi er opmærksomme på, at den politiske aftale om NECCS-udbuddet forudsætter fangst allerede
fra primo 2025 eller fra 2024, men vi vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt – både for
klimaet og erhvervs- og samfundsøkonomisk – at tage hensyn til, at der er gået en rum tid siden
indgåelse af den politiske aftale om CCS. Det gør det meget vanskeligt for virksomhederne at
fange og lagre CO2 allerede i 2025. Det korte vindue, sammenholdt med risikoen for bod, hvis
lagring-forpligtelser ikke opfyldes, skaber risiko for, at potentielle bydere enten ikke vil løbe
risikoen eller ikke kan danne byder-grupper.
Vi anbefaler derfor, at NECCS-udbuddet gennemføres hurtigst muligt - men at det tilrettelægges,
så det bliver en fordel, men ikke en betingelse, at lagre allerede i 2025 – og måske også i 2026.
Det bør også overvejes at indføre mulighed for catch-up, dvs. at forsinkelser i lagringen i et vist
omfang kan indhentes senere – ikke nødvendigvis mht. støtten, men mht. boden. Det bør også
overvejes med en fleksibilitet, så lagring af en mindre mængde biogen CO2 end man har budt
kan erstattes med fossil CO2 – ikke mht. støtten, men mht. boden.
Virksomheder, som er underlagt Varmeforsyningsloven, har stadig en række uløste problemer,
der udgør en barriere for CCS i denne sektor
En stor del af de virksomheder, som udleder biogen CO2, er kommunalt ejede
affaldsenergianlæg og kraftvarmeværker, der er underlagt Varmeforsyningsloven. Ved
overvejelser om investeringer i CCS står disse værker over for en række dilemmaer. På længere
sigt bør Danmark arbejde for, at EU´s kvotesystem indrettes, så BECCS ikke bare tæller negativt,
når Danmarks FN-forpligtelser opgøres, men også giver anledning til udbetaling af en negativ
kvotepris for de virksomheder, der gennemfører fangst og lagring. Tilsvarende bør der være
mulighed for udbetaling af en negativ CO2-afgift – dvs. et fast tilskud – når CO2-afgiftsaftalen
bliver implementeret.
Ministeriets ambition om at lagre 0,5 millioner tons CO2 pr år er vanskeligt at nå med de
afsatte støttemidler i relation til den forventede pris pr. ton CO2
Fra 2025 til 2032 er der afsat 319,9 mill. kr om året i 2023-priser – og ministeriets ambition er at
dette kan lede til fangst, transport og lagring af mindst 0,5 millioner tons om året. Det svarer til
en gennemsnitlig støtte på 640 kr pr tons CO
2
inklusive moms.
Axcelfuture har udarbejdet det seneste gennemarbejdede skøn for CCS-omkostningerne
2
, som
blev skønnet til 500-920 kr pr tons til fangst, 100-320 kr pr tons til transport og 100-450 kr pr
2
https://axcelfuture.dk/s/Finansiering-af-CCS.pdf
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Henvendelse af 8/5-23 fra CCS Alliancen vedr. CCS-alliancens bemærkninger til det igangværende udbud om NECCS - dvs. fangst og lagring af biogen CO2
CCS-alliancen, 8. maj 2023
tons til lagring. For alle tre dele af de samlede omkostningerne afhænger disse i høj grad af
skalaen. For transporten afhænger omkostningerne også af, om der er tale om rørtransport eller
skibs- og lastbiltransport, som er den dyreste. For lagringen afhænger omkostningerne af den
enkelte lagringsoperatørs prissætning.
Vi vurderer det derfor som tilfredsstillende, at det vil være muligt for de enkelte bydere at byde
på mindre mængder og med et højere støtteniveau end de 640 kr pr tons.
Kvittering for udbudsmaterialet
Vi vil afslutningsvist pege på en række positive elementer i udbudsmaterialet. Vi anser det for
en fordel, at der, i modsætning til de igangværende CCS-udbud, ikke er noget støtteloft. Det er
også en god ide, at det denne gang kan være alle typer virksomheder, og ikke bare udledere, der
kan søge.
Vi anser det også for yderst hensigtsmæssigt, at de vilkår, der gjaldt for det første CCS-udbud,
hvorefter ministeriet ville inddrage op til 90 pct. af eventuelle omkostningsbesparelser ved
effektiviseringer mv., hvorimod byderen selv skulle dække 100 pct. af meromkostningerne, er
fjernet. Vi støtter også udformningen af udbuddets force majeure-betingelser, hvorefter
virksomheder fx ikke skal betale en bod, hvis fangsten af CO2 falder, fordi værkets
varmeleverancer falder.
3