Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 274
Offentligt
Høringsnotat - prisloftbekendtgørelse
Høring over udkast til bekendtgørelse om et prisloft for overskudsvarme
Udkast til bekendtgørelse om et prisloft for overskudsvarme blev sendt i ekstern
høring den 20. september 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 25. oktober
2022.
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
03-03-2023
J nr.
2022 - 21321
hlgt/mldh
Der er modtaget i alt 27 høringssvar, hvoraf følgende har fremsendt indholdsmæssige bemærkninger til
forslaget: Centralkommunernes Transmissionsselskab (CTR), Crossbridge Energy, Dansk Fjernvarme,
Dansk Industri (DI), Danske Advokater, Danske Tegl, Fjernvarme Fyn (FVF), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Green Power Denmark, HOFOR, Kredsløb, Københavns Kommune, VEKS og Ørsted.
Kredsløb henviser med få undtagelser generelt til høringsbemærkninger fra Dansk Fjernvarme, mens
Københavns Kommune henviser til HOFORS høringsbemærkninger.
Energistyrelsen takker for de modtagne høringssvar.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efterfulgt af
Energistyrelsens bemærkninger. Indkomne høringssvar, der alene bemærker at bakke op om ændringerne,
vil blive gengivet summarisk, men ikke kommenteret. Energistyrelsens bemærkninger er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som
kan ses på Høringsportalen.
Generelle bemærkninger om det foreslåede prisloft for overskudsvarme
DI, Dansk Fjernvarme, FVF, CTR og FRI udtrykker generelt forbehold over for nødvendigheden af et prisloft
på overskudsvarme. Ligeledes udtrykker høringsparterne skepsisover for, om prisloftets effekt i forhold til
hensigten om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme.
Dansk Fjernvarme m.fl. peger på, at et prisloft kan ses som dobbeltregulering, da fjernvarme produceret på
overskudsvarme allerede er underlagt en omkostningsregulering i Varmeforsyningsloven, så prisen ikke kan
være højere end billigste alternativ (substitutionsprisprincippet). Høringsparterne anser substitutionsprisen
for at være egnet som prisloft for overskudsvarme. Implementering af et prisloft på overskudsvarme, der
gælder ud over substitutionsprisprincippet, risikerer ifølge Dansk Fjernvarme både at mindske udbredelsen
af nye overskudsvarmeprojekter og modvirke de lavest mulige varmepriser for forbrugeren, herunder den
mest klimavenlige leverance. I de situationer, hvor prisen på overskudsvarme er højere end et prisloft, men
stadig lavere end substitutionsprisen, påpeges det, at fjernvarmeselskabet må ty til at producere dyrere
varme frem for at udnytte overskudsvarme.
Dansk Fjernvarme påpeger, at yderligere regulering, herunder prisloft på overskudsvarme, kan betyde et tab
af den tillid, der skal til, for at produktionsvirksomheder vil gå med i fremtidige overskudsvarmeprojekter.
Side 1/21