Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 274
Offentligt
2700832_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. maj 2023
J nr.
2022-848
Orientering om udstedelse af bekendtgørelse
Til udvalgets orientering fremsendes bekendtgørelse nr. 458 om et prisloft for
overskudsvarme udstedt den 3. maj 2023.
De nye regler for overskudsvarme, der følger af Opfølgende aftale ifm. klimaaftale
for energi og industri mv. om fremme af udnyttelse af overskudsvarme af
september 2021, trådte i kraft den 1. januar 2022. Reglerne indebærer, at der
fastsættes et prisloft på overskudsvarme. Prisloftet regulerer den maksimale pris,
som et fjernvarmeselskab, der modtager overskudsvarme, vil kunne viderefakturere
til forbrugerne.
Den 1. januar 2022 og igen den 1. januar 2023 udmeldte Energistyrelsen et
midlertidigt prisloft, fastsat på baggrund af de seneste data fra Energistyrelsens
Teknologikatalog for produktion af el og fjernvarme og Samfundsøkonomiske
Beregningsforudsætninger for energipriser og emissioner. Af den opfølgende aftale
fremgår det, at Energistyrelsen vil kunne fastsætte prisloftet, indtil de
lovgivningsmæssige rammer for Forsyningstilsynet er fastsat. Herefter er det
Forsyningstilsynet, der skal udmelde prisloftet. Forsyningstilsynets prisloft skal som
udgangspunkt fastsættes som et landsdækkende prisloft baseret på de
gennemsnitlige omkostninger til de billigste, eksisterende, alternative
varmeproduktionsanlæg, som anvender vedvarende energi.
Med nærværende bekendtgørelse er Opfølgende aftale ifm. klimaaftale for energi
og industri mv. om fremme af udnyttelse af overskudsvarme af september 2021
fuldt implementeret.
Forsyningstilsynets prisloft fastsættes på baggrund af en kombination af faktiske
omkostninger til varmeproduktion, anmeldt af varmeforsyningsvirksomhederne til
Forsyningstilsynet, samt varmeproduktionsomkostninger, opgjort med
udgangspunkt i de seneste data fra Energistyrelsens Teknologikatalog og
Samfundsøkonomiske Beregningsforudsætninger.
Bekendtgørelsen udmønter desuden fleksibilitetsmulighederne for prisloftet:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om prisloft for overskudsvarme
-
-
-
Overskudsvarmeleverandøren og fjernvarmeselskabet kan vælge at
fastlåse prisloftet.
Det vil være muligt at opnå et forhøjet prisloft i de første år af
overskudsvarmeprojektet mod en tilsvarende sænkning af prisloftet de
efterfølgende år.
Fjernvarmeselskabet har mulighed for i særlige tilfælde at få godkendt
et individuelt prisloft i en periode, såfremt fjernvarmeselskabet kan
dokumentere, at Forsyningstilsynets udmeldte prisloft ikke er en
relevant reference for det billigste alternative VE-baserede
varmeproduktionsanlæg i deres fjernvarmeområde.
Det nye, permanente prisloft træder i kraft d. 1. juli 2023, sådan at
Forsyningstilsynet har mulighed for i oktober 2023 at foretage høring over prisloft
gældende for 2024. Fleksibilitetsmekanismerne får virkning fra den 1. januar 2024.
Det, af Energistyrelsen udmeldte, prisloft for 2023 gælder til 31. december 2023.
Bekendtgørelsen var i høring fra den 20. september 2022 til den 25. oktober 2022.
Der fremsendes til udvalgets orientering høringsnotat, der sammenfatter
høringssvarene, som er modtaget i forbindelse med høringen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2