Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 271
Offentligt
2713306_0001.png
Notat
Sagsansvarlig
Pernille Aagaard Truelsen
Partner, advokat (H), ph.d.
Sagsbehandler
Asger Janfelt
Advokat
Advokatpartnerselskabet Energi & Miljø
Borggade 1, 2. tv.
8000 Aarhus C
CVR-nr. 41460830
+45 86 18 00 60
+45 25 29 08 43
[email protected]
www.eom.dk
Sagsnr. 15585
23. maj 2023
Vedr. termonet og varmeforsyningsloven
1.
Indledning
Sustain Solutions ApS har bedt Advokatfirmaet Energi & Miljø om en vurdering
af, om termonet administrativt vil kunne anses for kollektive varmeforsynings-
anlæg allerede inden for rammerne af den gældende varmeforsyningslov.
Baggrunden er, at Energistyrelsen til brug for klima-, energi- og forsyningsmini-
sterens besvarelse den 28. februar 2023 af spørgsmål 9 fra Udvalget for Land-
distrikter og Øer (Alm. del) har udtalt følgende (vores understregning):
”Varmeforsyningsloven regulerer kollektive varmeforsyningsanlæg, som fx
fjernvarme. Bestemmelserne i varmeforsyningsloven vurderes ikke at være
entydige ift., om løsninger som termonet må anses som individuel eller kollek-
tiv varmeforsyning i varmeforsyningslovens forstand. Dette skyldes bl.a., at
termonet er en forholdsvis ny varmeforsyningsform, og der derfor ikke tidligere
har været behov for regulering heraf.
Der arbejdes derfor på at afklare konsekvenser, herunder fordele og ulemper,
ved at løsninger som termonet henholdsvis omfattes og ikke omfattes af var-
meforsyningslovens regler. Uanset løsning vil det skulle indføres ved en æn-
dring af varmeforsyningsloven med henblik på den fornødne klarhed.”
Ligeledes fremgår det af Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, at der skal
tages stilling til,
”om løsninger som termonet bedst håndteres i varmeforsynings-
loven eller andre steder”.
side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 271: Materiale fra Termonet Danmark ifm. foretræde den 4/5-23 om kollektiv varmeforsyning i landdistrikterne
Spørgsmålet er, om den af Energistyrelsen forudsatte lovændring rent juridisk
er nødvendig, eller om den fornødne klarhed alternativt vil kunne tilvejebringes
ved, at styrelsen i en vejledende udtalelse mv. blot bekræfter, at kollektive var-
meforsyningsanlæg i varmeforsyningslovens forstand også omfatter termonet.
2.
Energistyrelsens tidligere udtalelser om spørgsmålet
Ved kollektive varmeforsyningsanlæg forstås efter varmeforsyningslovens § 2,
stk. 1, virksomhed, der driver visse nærmere angivne anlæg med det formål at
levere energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand, herunder
anlæg til fremføring af opvarmet vand og varmeproduktionsanlæg, jf. nr. 2 og 3.
Energistyrelsen har tidligere i en udtalelse af 12. maj 2016 (j.nr. 2016-6252) til
Dansk Fjernvarme bekræftet, at ”kold fjernvarme”, hvor vandets fremløbstem-
peratur i nettet reduceres til 5-10 grader, og der installeres en varmepumpe hos
hver enkelt forbruger, kan karakteriseres som et kollektivt varmeforsyningsan-
læg, jf. varmeforsyningslovens § 2, stk. 1. Styrelsen har i den forbindelse anset
det kolde fjernvarmevand som værende opvarmet. Det skyldes, at der skal til-
føres energi for at opretholde en konstant temperatur på 5-10 grader, da de
individuelle varmepumper ellers vil nedkøle fjernvarmenettet.
Efterfølgende har Energistyrelsen i høringsnotat af 30. november 2020 (j.nr.
2020-10897) til en ændring af projektbekendtgørelsen anført,
”at ledningsnet til
distribution af en vedvarende energikilde til individuel produktion af varme eller
køling (fx såkaldte termonet) ikke er omfattet af projektbekendtgørelsen, da det
ikke er et kollektivt varmeforsyningsanlæg”.
Udtalelsen er generelt formuleret
og ikke nærmere begrundet, men forekommer vanskelig at forene med den tid-
ligere udtalelse af 12. maj 2016, som styrelsen heller ikke ses at forholde sig til.
Energistyrelsens aktuelle udtalelse til brug for ministersvaret af 28. februar 2023
forekommer i det lys mere nuanceret, idet varmeforsyningslovens bestemmel-
ser i relation til termonet som nævnt nu blot vurderes
”ikke at være entydige”.
3.
Vurdering og konklusion
Hvis varmeforsyningslovens bestemmelser som anført af Energistyrelsen ikke
er entydige i relation til, om termonet må anses for kollektive varmeforsynings-
anlæg efter lovens § 2, stk. 1, beror spørgsmålet på almindelig lovfortolkning.
De væsentligste af de faktorer, der indgår i fortolkningen, er ordlyden af den
pågældende bestemmelse, dens motiver, hidtidig domspraksis og administrativ
praksis, jf. Jens Garde m.fl., Forvaltningsret – Almindelige emner (6. udgave,
2016), s. 154f. Om administrativ praksis som udfyldende og fortolkende udsagn
skriver Niels Fenger i Forvaltningsret (1. udgave, 2018), s. 48:
side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 271: Materiale fra Termonet Danmark ifm. foretræde den 4/5-23 om kollektiv varmeforsyning i landdistrikterne
2713306_0003.png
”Den retskildemæssige karakter af myndighedens egen praksis fremstår ty-
deligt i de tilfælde, hvor myndigheden ønsker at fravige eller ændre den hidti-
dige praksis på et bestemt område. Må myndigheden påregne, at dens hidti-
dige praksis vil blive underkendt af prøvelsesinstanserne, kan den normalt
selv foretage de nødvendige tilpasninger. Også i øvrigt vil myndigheden som
udgangspunkt kunne foretage generelle ændringer af praksis, når retsgrund-
laget tillader det. Sådanne ændringer kan dog normalt kun ske for fremtiden,
og undertiden vil en vis varselsperiode være påkrævet, således at de berørte
har mulighed for at indrette sig efter den ændrede praksis […].”
Inden for rammerne af varmeforsyningsloven vil Energistyrelsen i sin admini-
strative praksis som udgangspunkt efter vores vurdering herefter fortsat kunne
lægge til grund, at termonet må anses for kollektive varmeforsyningsanlæg efter
varmeforsyningslovens § 2, stk. 1. Styrelsen vil i en vejledende udtalelse i givet
fald også kunne bekræfte, at den i 2016 etablerede praksis fortsat gælder.
Vi forudsætter herved, at ønsket om en lovgivningsmæssig afklaring vedrø-
rende termonet ikke beror på en rent hjemmelsmæssig vurdering af, om et gi-
vent fortolkningsresultat i forhold til de omfattede virksomheder, kommuner og
fjernvarmeforbrugere mv. generelt må anses for mere eller mindre indgribende.
Omvendt ændrer det naturligvis heller ikke ved, at der politisk set fortsat vil
skulle tages stilling til, hvordan løsninger som termonet lovgivningsmæssigt skal
håndteres inden for rammerne af Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022.
Det vil i givet fald ikke være første gang, at en lovgivningsmæssig uklarhed i
varmeforsyningsloven har været håndteret administrativt, indtil lovgivningen
blev præciseret. Til eksempel kan nævnes, da levering af procesvarme udtryk-
keligt udgik af varmeforsyningslovens prisregulering i 2012.
1
Baggrunden var,
at Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet) i en administrativ tilkendegivelse havde
lagt til grund, at procesvarme i praksis var omfattet af prisbestemmelserne.
Energitilsynet konkluderer imidlertid, at det var relevant at præcisere prisbe-
stemmelsernes anvendelsesområde, idet lovgrundlaget ikke var klart.
I det konkrete tilfælde vedrørende termonet vil en administrativ præcisering
eventuelt kunne ske ved, at Energistyrelsen i en generel vejledende udtalelse
bekræfter, at termonet må anses for kollektive varmeforsyningslovens anlæg
efter varmeforsyningslovens § 2, stk. 1. Udtalelsen bør i givet fald forholde sig
konkret til, hvorfor og efter hvilke (tekniske) kriterier termonet i de enkelte til-
fælde må anses for omfattet, ligesom det bør fremgå, at der er tale om en præ-
cisering i forhold til det tidligere anførte i høringsnotatet af 30. november 2020.
Aarhus, den 23. maj 2023
Asger Janfelt
1
Jf. lov nr. 577 af 18. juni 2012 om ændring af lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og
byggeloven.
side 3/3