Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 271
Offentligt
Notat l Energistyrelsen - Konsekvenser for termonet inden for og uden for VFL
24. april 2023
Konsekvenser for termonet inden for og uden for varmeforsyningsloven
De e notat er udarbejdet l Energistyrelsen for at anskueliggøre, hvilke konsekvenser det har, hvis
termonet fremover enten omfa es eller ikke omfa es af varmeforsyningslovens (VFLs) bestemmelser.
Termonet er kendt teknologi, der er sammensat på en ny måde. Der beny es uisolerede plas crør og
decentrale varmepumper, som almindeligvis dri'es af et forsyningsselskab e'er samme model som
(ernvarme.
Markedet for termonet i Danmark ret nyt. De første net kom i dri' i 00’erne, mens hovedparten er lavet i
slutningen af 10’erne og starten af 20’erne. Disse dligere net ligger alle under VFLs grænse på 250 kW. Der
vil fremover komme net, som ligger over VFLs grænse på 250 kW.
Det begrænsede kendskab l termonet og usikkerhed om hvorvidt, termonet fremadre et er omfa et af
varmeforsyningsloven, har dæmpet e'erspørgslen, der hid l primært har været at finde i nye udstykninger.
Som følge af energikrisen i 2022 har en lang række kommuner, landsbyer, rådgivere og forsyningsselskaber
imidler d nu fa et stor interesse for termonet, både i forhold l nye udstykninger og som muligt alterna v
l enten tradi onel (ernvarme eller individuelle lu'- l-vand varmepumper, i tyndt befolkede områder.
Kommunerne driver interessen med pres fra deres borgere
Det er kommunerne, som er ansvarlige for at opfylde lovkravet om at gøre varmeforsyningen ua3ængig af
fossile brændsler. Før 2022 var der begrænset kendskab l termonet i kommunerne og også blandt borgere.
I forbindelse med, at kommunerne i slutningen af 2022 skulle meddele borgerne, om de kunne blive
lslu et (ernvarme, opdagede mange, at der var en tredje vej. Termonet er i disse kommuners DK2020-
planer nævnt som et alterna v, der kan overvejes i områder, hvor der ikke kommer tradi onel (ernvarme.
Den s gende interesse indikeres derudover af følgende eksempler:
27 ud af 98 kommuner har meldt sig ind i Termonet Danmark
I Region Sjælland deltager 13 ud af 17 kommuner i projektet Grøn Oms lling Sjælland, hvor
termonet er et af de vig gste emner. Yderligere tre sjællandske kommuner arbejder med termonet.
I Region Hovedstaden har 15 kommuner henvendt sig l Gate 21 i forhold l termonet, og flere har
igangsat ak viteter. Regionen har derfor igangsat et projekt, der kan hjælpe udviklingen i gang i op
l 10 landsbyer, som skal generere viden og skabe gode eksempler l gavn for andre.
Region Syddanmark understø ede i 2021/2022 projektet TermoNetværk Region Syddanmark, der
faciliterede opstarten af især to større konverteringsprojekter.
Region Syddanmark er i øjeblikket deltager i EU-projektet CoHeat, hvor man bl.a. har undersøgt
poten alet for termonet i syv af regionens kommuner.
Region Midtjylland er medlem af Termonet Danmark og har givet stø e l landsbyer, der ønskede
at undersøge muligheder for termonet, ligesom regionen også har deltaget i det EU-finansierede
projekt COOLGEOHEAT (2021-2022).
I COOLGEOHEAT deltog også virksomheden Sustain Solu ons. I projektet udviklede Sustain en
forretningsmodel for termonet, der siden har ført l opgaver for flere kommuner med at screene
landsbyers poten ale i forhold l termonet.
Termonet Danmark har blandt sine medlemmer fem andre store rådgivningsvirksomheder: COWI,
Damgaard Rådgivende Ingeniører, NIRAS, PlanEnergi og WSP. Alle oplever s gende interesse for
termonet, og især PlanEnergi har lavet en del screeninger i forskellige kommuner
Side
1
af
7