Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 27
Offentligt
2643938_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center for forsyning
Enhed
Vand og Affald
Dato
16. december 2022
J nr.
2022 - 21741
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om
afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder på kommunale
genbrugspladser og forslag til ny affaldsaktørbekendtgørelse
Bekendtgørelse om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder på kommunale
genbrugspladser og Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v.
(affaldsaktørbekendtgørelsen) blev sendt i ekstern høring den 3. oktober 2022 med frist for
afgivelse af høringssvar den 31. oktober 2022.
Grundet den parlamentariske situation vurderer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
ikke, at det er muligt at udstede bekendtgørelse om afsætning af genbrugsgenstande fra
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser. Besvarelse af høringssvar til og
udstedelse af denne bekendtgørelse udskydes derfor til et senere tidspunkt. Bekendtgørelse
om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder på kommunale genbrugspladser
vil således ikke træde i kraft pr. 1. januar 2022 som planlagt.
Affaldsaktørbekendtgørelsen vurderes at være kritisk, idet en konsekvens af manglende
udstedelse af nye regler vedrørende bl.a. opkrævning af markedspriser for visse
indsamlingsordninger for erhvervsafflad og kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse vil efterlade kommuner i et
juridisk tomrum. De foreslåede regler i affaldsaktørbekendtgørelsen vedrørende kommuners
deltagelse i aktiviteter forbundet med forberedelse med henblik på genbrug af affald, der er
indsamlet på genbrugspladser i kommunen, og regler om opkrævning af gebyrer for
aflevering af genbrugsgenstande på genbrugsområder er udtaget, hvorfor høringssvar til
disse ændringer ikke medtages i dette høringsnotat.
Der er modtaget i alt 18 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 18 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelserne:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
KL
Holbæk Kommune
Gentofte Kommune
Københavns Kommune
Vejle Kommune
Sønderborg Kommune
Affalds- og Ressourceindustrien (ARI)
Reno Djurs
Amager Ressourcecenter (ARC)
Dansk Affaldsforening (DAF)
ISOBRO
Proces- og Kemiteknik ApS
APPLia Danmark og Consumer Electronics Danmark
/ krsbh
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
-
-
-
-
-
Elretur
Folkekirkens Nødhjælp
Dansk Erhverv
Genvindingsindustrien
Forsyningstilsynet
Følgende 7 høringsparter har fremsendt bemærkninger til ændringerne i
affaldsaktørbekendtgørelsen, der ikke vedrører kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet
med forberedelse med henblik på genbrug eller opkrævning af gebyrer for aflevering af
genbrugsgenstande på genbrugsområder:
-
-
-
-
-
-
-
-
KL
Københavns Kommune
Sønderborg Kommune
Affalds- og Ressourceindustrien (ARI)
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Erhverv
Genvindingsindustrien
Forsyningstilsynet
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne relevante høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er
markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de
fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Generelle bemærkninger
Nr. 2: Farligt affald
Nr. 2: Markedspriser og regnskaber
Nr. 4: Tilsyn og registrering
Nr. 5: Standardregulativer
Nr. 6: Øvrige bemærkninger
Ad. nr. 1: Generelle bemærkninger
-
Der er modtaget en række generelle bemærkninger, der berører elementer i
affaldsaktørbekendtgørelsen, der ikke har været ændret eller som vedrører
allerede gældende ret.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at formålet med de ændringer til affaldsaktørbekendtgørelsen, der er
genstand for denne høring, har været at udmønte en række af de lovbestemmelser, der blev
vedtaget med L 898 af 21. juni 2022 om nye rammer for kommunal behandling af affald
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
2643938_0003.png
egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, og skærpet økonomisk tilsyn.
Dette høringsnotat omhandler derfor alene spørgsmål og bemærkninger i relation til disse
ændringer.
Ad nr. 2: Farligt affald
-
DAF spørger, om udgifter til indsamling af farligt affald skal gebyrfinansieres
eller om der skal opkræves markedspris. Det fremgår af den gældende
affaldsaktørbekendtgørelses § 18, stk. 2, at indsamling af deponeringsegnet
farligt affald stadig er gebyrfinansieret. Det er imidlertid sjældent, at
virksomheder udelukkende har deponeringsegnet farligt affald. Størstedelen
af tilfældene er der tale om blandet farligt affald.
Sønderborg Kommune bemærker, at det i affaldsaktørbekendtgørelsens § 12
og 13 er uklart, om benyttelsespligten for kommunal ordning for indsamling af
forbrændingsegnet affald også er ophævet for forbrændingsegnet farligt
affald.
-
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at de foreslåede ændringer til den gældende
affaldsaktørbekendtgørelse ikke indeholder ændringer i forhold til finansiering af indsamling
af det farlige affald.
Ministeriet bemærker, at benyttelsespligten ved kommunale ordninger for indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald ikke er ophævet for forbrændingsegnet farligt affald.
Ministeriet vil derfor præcisere dette i affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 3, ved at
henvise til affaldsaktørbekendtgørelsens § 13 omhandlende kommunalbestyrelsens
mulighed for efter ansøgning at meddele fritagelse for benyttelsespligten i § 12, stk. 1 for så
vidt angår farligt affald, der ikke er sorteret affald egnet til materialenyttiggørelse.
Ad nr. 3: Markedspriser og regnskaber
-
Københavns Kommune bemærker, at det ikke vil være muligt for Københavns
Kommune at opkræve markedspriser fra 1. januar 2023, sådan som det
kræves i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 48 a. De foreslår derfor, at
fristen udskydes til d. 1. juli 2023.
KL, Forsyningstilsynet og DAF bemærker, at kravet om fastsættelse af
markedspriser alene bør gælde de kommuner, der tilbyder én eller flere af de
ydelser, som kommunen har mulighed for at tilbyde virksomheder, og at
markedspris kun skal fastsættes for de ydelser, som faktisk tilbydes.
DAF foreslår, at ordlyden i den foreslåede § 23, stk. 1, til
affaldsaktørbekendtgørelsen ændres, så der er tale om en mulighed i stedet
for en pligt.
-
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
2643938_0004.png
-
ARI efterspørger en vejledning om fordelingen af omkostninger mellem
husholdninger og erhverv, da dette er udfordrende, når erhvervsaffald
indsamles som en integreret del af indsamlingen af husholdningsaffaldet . ARI
hjælper gerne med at udarbejde en sådan vejledning
Dansk Erhverv og Genvindingsindustrien påpeger, at markedspriser skal
fastsættes, så alle omkostninger dækkes samt et overskudstillæg, så
kommunernes aktiviteter kan sammenlignes med private aktører.
Gennemsigtighed i kommunernes økonomi og udgifter er derfor essentielt.
DAF bemærker, at det er omstændigt og tidskrævende at lave to forskellige
regnskaber for virksomheder og husholdninger for de samme ydelser. Den
foreslåede § 24 til affaldsaktørbekendtgørelsen fastslår, at der skal laves
særskilte regnskaber for de ydelser, som kommunen tilbyder virksomheder.
DAF foreslår, at kravet om særskilt regnskab udgår for så vidt angår ydelser
omfattet af affaldsordninger. DAF oplyser videre med henvisning til
betænkningen til lovforslag nr. L 153 (L 898), at det antages, at kommunerne
(som minimum det første år) fastsætter markedsprisen, så den svarer til det
gebyr, som husholdningerne opkræves plus et rimeligt overskud.
Københavns Kommune efterspørger en tydeliggørelse af, hvad et eventuelt
økonomisk overskud fra erhvervsordningen skal/kan bruges til.
Dansk Erhverv og Genvindingsindustrien påpeger, at der bør føres tilsyn med
fastsættelsen af markedspriser. Derfor bør den foreslåede § 56 (nu den
foreslåede § 55) til affaldsaktørbekendtgørelsen udvides, så
Forsyningstilsynet både fører tilsyn med, at kommunerne opkræver
markedspris, men også fastsættelsen af markedsprisen.
Forsyningstilsynet bemærker, at der opleves udfordringer med at modtage
regnskaber fra de kommunale behandlingsanlæg rettidigt i overensstemmelse
med affaldsaktørbekendtgørelsen § 42, stk. 4. Forsyningstilsynet foreslår
derfor, at det indsættes, at regnskaber skal fremsendes til Forsyningstilsynet
senest førstkommende 15. juli efter regnskabsårets afslutning.
-
-
-
-
-
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det ved L 898 af 1. juli 2022 blev fastsat, at kommuner pr. 1. januar
2023 skal opkræve markedspriser for de i miljøbeskyttelseslovens § 48 a, stk. 1
omhandlende aktiviteter (kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceres af virksomheder, der producerer affald, som i art og
mængde svarer til en husholdnings, kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse, kommunal behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse og
kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald). Ministeriet bemærker videre, at
kommunalbestyrelsen ikke har en pligt til at tilbyde de i miljøbeskyttelseslovens § 48 a, stk. 1
nævnte aktiviteter, men derimod har mulighed for at tilbyde sådanne kommunale
behandlings- og indsamlingsaktiviteter.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
På baggrund af de modtagne høringssvar til de foreslåede §§ 23 og 24 i
affaldsaktørbekendtgørelsen, indsætter ministeriet en præciserende ordlyd til §§ 23 og 24,
så det fremgår, at kravet i § 23 om fastsættelse af markedspriser i gebyrbladet for de nævnte
aktiviteter og kravet i § 24 om udarbejdelse af særskilte regnskaber for de nævnte aktiviteter
udelukkende er gældende, såfremt kommunalbestyrelsen tilbyder de nævnte aktiviteter.
Ministeriet bemærker, at det følger af den foreslåede § 24, stk. 2 til
affaldsaktørbekendtgørelsen, at man ved udarbejdelse af de særskilte regnskaber for
indsamling af de i § 24, stk. 1 i nævnte typer erhvervsaffald i videst muligt omfang skal
henføre indtægter og omkostninger til de enkelte ordninger. Hvis kommunalbestyrelsen
tilbyder virksomheder at være omfattet af en indsamlingsordning, der også omfatter
husholdninger, skal omkostningerne fordeles på hhv. husholdninger og virksomheder i
overensstemmelse med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis husholdninger og
virksomheder giver anledning til. I det omfang dette ikke er muligt, så skal omkostningerne
fordeles forholdsmæssigt på hhv. husholdninger og virksomheder med udgangspunkt i
affaldsmængder og affaldstyper.
Ministeriet henviser desuden til, at det er Forsyningstilsynet, der er regulator på området og
fører tilsyn med fastsættelsen af markedspriser. Forsyningstilsynet har på baggrund af dialog
med branchen har udarbejdet vejledning til fastsættelse af markedspriser, som kommunerne
kan orientere sig i. Forsyningstilsynet vil fortsat være i dialog med branchen, og det er
desuden forventningen, at Forsyningstilsynets afgørelser vil blive en rettesnor for, hvordan
kommuner fastsætter markedsprisen, herunder fordeling af omkostninger mellem erhverv og
husholdninger.
Ministeriet bemærker i forhold til DAF’s bemærkning vedrørende udarbejdelse af særskilte
regnskaber for husholdninger og erhverv, at formålet med den i affaldsaktørbekendtgørelsen
foreslåede § 24 omhandlende krav om udarbejdelse af særskilte regnskaber er at undgå
krydssubsidiering og skabe klarhed i fordelingen af omkostninger mellem husholdninger og
erhverv.
Ministeriet henviser til bemærkningerne til lovforslag nr. L 153 (L 898), hvor det fremgår, at
kommunalbestyrelsen skal opkræve en pris svarende til markedsprisen for kommunal
indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse hos virksomheder, der
producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, for kommunal indsamling
af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse,
for kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer
uden fast broforbindelse og for kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald.
Kommunalbestyrelsen skal undgå krydssubsidiering, hvorfor overskud fra ordningerne med
markedspris ikke må benyttes til at finansiere gebyrfinansierede affaldsordninger, som skal
hvile i sig selv. Et overskud vil derimod tilfalde kommunens skattefinansierede område.
Ministeriet bemærker, at den foreslåede § 56 til affaldsaktørbekendtgørelsen fastsætter, at
Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med, at kommunalbestyrelsen både fastsætter og
opkræver en pris svarende til markedsprisen for de i § 23 og § 25 omtalte kommunale
indsamlings- og behandlingsaktiviteter. Ministeriet henviser desuden til, at Forsyningstilsynet
har udarbejdet vejledning til fastsættelse af markedspris, som kommunerne kan orientere sig
i ved fastsættelse af markedspriser.
Ministeriet bemærker, at man på baggrund af Forsyningstilsynets kommentar vedrørende
indsættelse af frist for fremsendelse af regnskaber indsætter en præciserende sætning til
den gældende § 42 (den foreslåede § 46), stk. 4, så det fremgår, at regnskaber for de
særskilte aktiviteter skal fremsendes til Forsyningstilsynet årligt senest 30 dage efter, at de
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
2643938_0006.png
er revideret af revisor og godkendt af anlæggets ansvarlige ledelse og senest
førstkommende 15. juli efter regnskabsårets afslutning.
Ad nr. 4: Tilsyn og registrering
-
ARI bemærker, at kommunerne bør registrere hos hvem og hvor meget affald,
de henter ved de respektive virksomheder. Private indsamlere har siden 2010
været forpligtet til at lave sådan registrering og indberetning. Hvis
kommunerne ikke fører tilstrækkelig kontrol med hvilke mængder og typer af
affald, der afleveres af kommunens erhvervskunder, kan det være
konkurrenceforvridende, og der er risiko for krydssubsidiering mellem
husholdnings- og erhvervskunderne.
ARI foreslår, at der indføres vejning som redskab til at skabe overblik over
affaldsmængder. Særligt i forhold til de virksomheder, som får egen container
og bruger den kommunale ordning for indsamling af affald, men også ved
containere, hvor affald fra husholdninger og erhverv er samlet.
-
Dansk Erhverv og Genvindingsindustrien opfordrer til, at Forsyningstilsynets
tilsynsområder udvides med f.eks. tilsyn med fastsættelse af affaldsgebyrer
og tilsyn med øvrige aktiviteter, der er underlagt hvile-i-sig-selv-princippet.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at regler om registrering og indberetning af affaldsmængder er
reguleret i bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet. Bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet
er under Miljøministeriet, og ikke under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
ressortområde.
Ministeriet tager ARIs bemærkning om registrering og indberetning af affaldsmængder til
efterretning. En vurdering af behovet for vejning vil f.eks. kunne indgå i den aftalte evaluering
af ordningen for mindre virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til
en husholdnings.
Ministeriet bemærker, at Forsyningstilsynet i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsens § 55
overvåger affaldsgebyrerne. Hertil kan det nævnes, at forligskredsen bestående af
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet d. 30. august 2022 indgik en opfølgende aftale til
Klimaplanen. Heraf fremgår det, at der skal føres et styrket tilsyn med affaldsgebyret, og at
Forsyningstilsynet bl.a. skal fastsætte regler for opkrævning af gebyrer af den kommunale
affaldshåndtering, som sikrer transparens og omkostningsægte priser for borgerne.
Ad nr. 5: Standardregulativer
-
KL foreslår, at der i § 1 til bilag 4 i affaldsaktørbekendtgørelsen tilføjes
følgende:
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
2643938_0007.png
Hvis kommunalbestyrelsen har valgt at tilbyde den husstandsnære
indsamlingsordning for genanvendeligt affald til erhverv, der har
genanvendeligt affald, der i art og mængde svarer til en husstands, skal
bestemmelserne for denne ordning dog overholdes.
-
DAF bemærker med henvisning til afgørelse fra statsforvaltningen samt
højesteretsdom, at det er usikkert, om der er hjemmel til den foreslåede
overgangsbestemmelse i affaldsaktørbekendtgørelsens § 65 (nu den
foreslåede § 64) omhandlende opkrævning af markedspris for visse
kommunale indsamlinger og behandling af erhvervsaffald på trods af
manglende vedtagelse af regulativer. DAF foreslår, at det enten i
standardregulativ eller i affaldsaktørbekendtgørelsens bestemmelser
fastsættes, hvordan et erhvervsregulativ skal se ud, så kommuner lovligt kan
opkræve priser for de kommunale ydelser, som kan tilvælges af
virksomheder.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at man på baggrund af de modtagne høringssvar til
affaldsaktørbekendtgørelsen indsætter et nyt præciserende pkt. til § 1 i
affaldsaktørbekendtgørelsens bilag 4. Det nye pkt. skal beskrive den situation, hvor
kommunalbestyrelsen har valgt at tilbyde indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald i art og mængde
svarende til en husholdnings, indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse og indsamling af forbrændingsegnet
erhvervsaffald. I sådanne situationer skal ordningen for husholdningsaffald overholdes.
Ministeriet bemærker, at ministeren i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 48 a, stk. 4 kan
fastsætte nærmere regler om principper for fastsættelse og opkrævning af priser. Med den
foreslåede § 65 (nu den foreslåede § 64) til affaldsaktørbekendtgørelsen fastsattes der på
bekendtgørelsesniveau hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve
markedspris for de nævnte aktiviteter, selvom der ikke er vedtaget regulativer i henhold til
bekendtgørelsen. På tidspunktet for afsigelse af de domme, som DAF henviser til, fremgik
der ingen hjemmel på bekendtgørelsesniveau til en sådan opkrævning.
Ad nr. 6: Øvrige bemærkninger
-
Forsyningstilsynet er kommet med en række tekstnære kommentarer og hertil
forslag til at omplacering af de foreslåede ændringer af
affaldsaktørbekendtgørelsen. Forsyningstilsynet foreslår, at den foreslåede §
24, stk. 3 omhandlende udlevering af oplysninger om beregning af
markedspriser flyttes op som stk. 4 til den foreslåede § 23 i
affaldsaktørbekendtgørelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at den foreslåede § 24, stk. 3 fastslår, at kommunalbestyrelsen på
anmodning skal udlevere oplysninger om beregning af priser fastsat i medfør af den
foreslåede § 23, stk. 1. Bestemmelsen er placeret som stk. 3 til den foreslåede § 24, fordi
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
oplysningerne udleveres i forbindelse med tilsyn med de særskilte regnskaber, som skal
udarbejdes i henhold til den foreslåede § 24.
Side 8/8