Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 268
Offentligt
2699803_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
27. april 2023
Tariffer på elområdet
Nærværende notits giver en generel beskrivelse af tariffer på elområdet. Notitsen
beskriver opgavefordeling ift. udviklingen og fastsættelsen af tariffer samt giver et
overblik over eksisterende tariffer og forventede ændringer i tarifferne.
Opgavefordeling ift. tariffer på elområdet
Tarifmodellerne udvikles af netvirksomhederne og Energinet. Den regulerende
myndighed, i Danmark Forsyningstilsynet, har til opgave at godkende tarifmeto-
der i overensstemmelse med elmarkedsforordningens artikel 18 og elforsyningslo-
vens § 73. Forsyningstilsynet har en enekompetence til at godkende tarifmetoder.
Metoderne for prisfastsættelsen af tarifferne skal ifølge elmarkedsforordningen
bl.a. afspejle omkostningerne, være gennemsigtige, tage hensyn til behovet for net-
sikkerhed og fleksibilitet samt anvendes uden forskelsbehandling. Kriterierne ind-
går i Forsyningstilsynets vurdering af, hvorvidt en tarifmetode kan godkendes og
tages i brug.
Folketinget kan imidlertid inden for rammer af EU-reglerne fastsætte nærmere
hensyn, der skal inddrages, når metoderne udvikles, men det skal understreges, at
der er tale om en meget snæver adgang. Et eksempel på hvor Folketinget fastsæt-
ter nærmere hensyn til tariferingen, er geografisk differentierede forbrugstariffer,
der netop blev muliggjort med L 37 om ændring af elforsyningsloven.
Her er det et overordnet politisk ønske om at beskytte mindre elkunder, der ligger
bag det gældende forbud mod geografisk differentierede forbrugstariffer. Det er
ligeledes dette hensyn, der gør, at det kun bliver muligt at differentiere forbrugsta-
riffen ift. til største elforbrugere. Dette vurderes at være i overensstemmelse med
både elmarkedsdirektivet og elmarkedsforordningen, samt på behørig vis tage
hensyn til Forsyningstilsynets skøn og enekompetence.
Ift. netvirksomhedernes udvikling af tarifmetoder bemærkes det, at Green Power
Denmark kan udarbejde standardiserede vejledninger (metoder) om fastsættelse af
tariffer for netvirksomhedernes ydelser. Forsyningstilsynet kan tage en sådan vej-
ledning til efterretning. Det er fortsat den enkelte netvirksomheds forpligtelse at
opnå en metodegodkendelse fra Forsyningstilsynet. Anvender netvirksomheden
imidlertid den metode, som Forsyningstilsynet allerede har taget til efterretning, er
det en enklere proces for netvirksomheden at opnå en metodegodkendelse.
Overblik over tariffer på transmissions- og distributionsniveau
Siden 1. januar 2023 betaler både elforbrugere og elproducenter tariffer, der skal
dække de omkostninger, de foranlediger på elnettet.
I Danmark har elmarkedet siden 2016 været indrettet med en såkaldt engrosmo-
del, hvor en elkunde modtager én samlet regning for levering af elektricitet. Det er
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Notits om tariffer på elområdet
2699803_0002.png
Side 2 af 5
således elleverandøren, der køber net- og systemydelser af netvirksomhederne og
Energinet og sælger elektricitet videre til forbrugeren som ét samlet produkt.
Nedenfor er angivet de forskellige typer af tariffer, der eksisterer på transmissions-
og distributionsniveau i Danmark,
jf. tabel 1.
En almindelig forbruger eller virk-
somhed betaler gennem elleverandøren nettarif til den lokale netvirksomhed, sy-
stem- og transmissionsnettarif til Energinet og balancetarif for forbrug.
Egenproducenter betaler rådighedstarif til netvirksomheden, mens både egenpro-
ducenter og producenter betaler indfødningstarif og balancetarif for produktion til
Energinet.
Tabel 1. Oversigt over forbrugs- og producenttariffer
Navn på tarif m.v.
Beskrivelse
2022-niveau
(øre/kWh)
Almindelig husholdningsforbrugere og virksomheder
Nettarif (netvirksomhe-
der)
Nettariffen dækker netvirksomhedens omkostninger
til anlæg, drift og vedligeholdelse af distributionsnet-
tet.
Tarifmodel 3.0:
Tarifmodel 3.0, der trådte i kraft den 1. januar 2023,
muliggør øget
tidsdifferentiering. Netvirksomhederne
overgår løbende til tarifmodellen.
For virksomhedskunder indføres ligeledes en mulig-
hed for en større betaling baseret på den maksimale
effekt i MW, som de trækker fra elnettet.
Systemtarif (Energinet)
Systemtariffen for forbrug dækker Energinets om-
kostninger til forsyningssikkerhed og elforsyningens
kvalitet herunder reservekapacitet, systemdrift m.v.
Transmissionsnettariffen dækker Energinets omkost-
ninger til anlæg, drift og vedligehold af det overord-
nede elnet.
2
6,75 øre/kWh
24,9 øre/kWh
1
Transmissionsnettarif
(Energinet)
7,25 øre/kWh
1
2
Distributionstariffen for en gennemsnitlig husholdningskunde i 2021.
Kunder med egne 132/150 kV transformere afregnes til en reduceret transmissionsnettarif (4,6 øre/kWh).
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Notits om tariffer på elområdet
2699803_0003.png
Side 3 af 5
Begrænset netadgang for
forbrug (netvirksomhe-
der)
Tilslutningsbetalingen er reduceret for forbrugeren til
gengæld for reduceret forsyningssikkerhed.
Muligheden for begrænset netadgang tilbydes kun til
erhvervskunder, der er tilsluttet mellemspændingsnet-
tet (10 - 60 kV). Det er derfor ikke en mulighed for
almindelige husholdninger.
Afhænger af net-
område.
Egenproducenter og producenter
Rådighedstarif for egen-
Rådighedstariffen dækker netvirksomhedens omkost-
producenter (netvirksom- ninger til egenproducenters rådighed af elnettet.
heder)
Balancetarif for produk-
tion (Energinet)
Tariffen dækker en andel af Energinets samlede om-
kostninger til systemydelser og håndtering af balance-
markedet.
Energinet og netvirksomhederne er begyndt at op-
kræve geografisk differentierede indfødningstariffer
og tilslutningsbidrag fra 1. januar 2023.
3
Afhænger af
kundekategori og
netområde.
0,160 øre/kWh
Producentbetaling (net-
virksomheder og Energi-
net)
Afhænger af geo-
grafisk placering,
kundekategori og
netområde.
Overblik over forventede ændringer i tarifferne
Både Green Power Denmark (på vegne af de netvirksomhederne) og Energinet
har offentliggjort planer om at ansøge om metodegodkendelse af tilpasninger af
de konkrete metoder for opkrævning af flere de ovenstående tariffer de kom-
mende år og nye tarifmetoder,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Oversigt over forventede kommende ændringer i tarifferne
Forventede kommende
ændringer
Energinets transmissi-
onsnettarif
Overordnet beskrivelse af ændringer
Indførsel af en fast kapacitetsbetaling
(DKK/MW/år), som samtidig reducerer kWh-
tariffen tilsvarende.
Status/Forventet
igangsættelse
Forventes tidligst an-
meldt til Forsynings-
tilsynet i 2024.
3
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/kef/bilag/74/2653375.pdf
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Notits om tariffer på elområdet
2699803_0004.png
Side 4 af 5
TSO-DSO Model: Ny tarifmodel, hvor Energi-
nets nettarif opkræves hos netvirksomhederne i
stedet for direkte hos slutkunderne i distributi-
onsnettene.
Tidsdifferentiering: Indførsel af en lavpriszone
om natten, som giver kunder et økonomisk inci-
tament til i højere grad at bruge nettet, når be-
lastningen er lav.
Begrænset netadgang: Giver mulighed til trans-
missionstilsluttede forbrugskunder at vælge af-
brydelighed til gengæld for en reduceret tarif.
Afventer en kom-
mende analyse fra
Energistyrelsen.
Forventes tidligst an-
meldt til Forsynings-
tilsynet i 2024.
Anmeldt til Forsy-
ningstilsynet i 2020.
Afventer fortsat god-
kendelse.
Energinet har den 23.
juni 2022 anmeldt en
ændring i deres sy-
stemtarif med ønsket
implementering 1. ja-
nuar 2024 til Forsy-
ningstilsynets godken-
delse.
Energinet har den 23.
juni 2022 anmeldt en
ændring i deres sy-
stemtarif med ønsket
implementering 1. ja-
nuar 2024 til Forsy-
ningstilsynets godken-
delse.
Godkendt af Forsy-
ningstilsynet den 11.
april 2023.
Tariferingen påbegyn-
des pr. 1. januar 2024.
Energinets systemtarif
Der indføres en fast årlig betaling i form af et
abonnement på 180 kr.
Indførslen af den årlige faste betaling skal tilsva-
rende reducere den løbende systemtarif for alle
forbrugere. Ud over denne generelle reduktion
af den løbende systemtarif foreslår Energinet i
udkast til ny metode at reducere den marginale
systemtarif over et vist stort årligt elforbrug.
Øjeblikstarifering for
egenproducenter (Ener-
ginet)
Tariferingsgrundlaget for egenproducenter æn-
dres fra nettoforbrug til det faktiske forbrug le-
veret fra elnettet. Med ændringen bringer Ener-
ginet tariferingen af de nettoafregnede egenpro-
ducenter på linje med de principper, der fremgår
af både EU-retslige og nationale regler, samt den
tariferingsmetode som netselskaberne har fået
godkendt hos Forsyningstilsynet.
System- og balancetarif lægges sammen. Sam-
menlægningen påvirker ikke kundens betaling.
Balancetariffen (Energi-
net)
Forventes ikke at
kræve en metodean-
meldelse.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Notits om tariffer på elområdet
2699803_0005.png
Side 5 af 5
Geografisk differentie-
rede forbrugstariffer ved
og over 10 kV (netvirk-
somheder og Energinet)
Med lovforslag L 37 om ændring af elforsynings-
loven introduceres muligheden for differentiere
forbrugstarifferne for de største elkunder, dvs.
elkunder tilsluttet på 10-kv eller derover.
Energinet forventer at
anmelde en metode til
Forsyningstilsynet i
2024.
GPD forventer at an-
melde en metode til
Forsyningstilsynet ul-
timo 2023.
Ikke oplyst endnu af
GPD og Energinet
Lokal kollektiv tarifering
(netvirksomheder og
Energinet)
Med lovforslag L 37 om ændring af elforsynings-
loven forbedres rammerne for lokal kollektiv ta-
rifering.
Lokal kollektiv tarifering er en tarifløsning, der
kan tage højde for sammenslutningernes samlede
træk på det kollektive elnet, når de tariferes. En
sammenslutning kan, ved at producere og for-
bruge elektricitet samtidig, mindske belastningen
af det kollektive elnet. Dette kan danne grundlag
for en reduceret tarifbetaling for f.eks. energifæl-
lesskaber.
Direkte linjer ved og over Med lovforslag L 37 introduceres muligheden
10 kV (netvirksomheder
for at etablere direkte linjer. Der skal udvikles et
og Energinet)
tarifprodukt for ejere af direkte linjer, da direkte
linjer fortsat vil være tilsluttet det kollektive elnet
og dermed skal ejerne betale for, at elnettet står
til rådighed for dem. Denne rådighed skal lige-
som hos egenproducenter tariferes via f.eks. en
effektbetaling eller en løbende tarif.
Energinet og GPD
forventes at anmelde
to modeller til Forsy-
ningstilsynet medio
2023.
Rådighedstarifering af
egenproducenter (net-
virksomheder)
Forsyningstilsynet har pålagt GPD at se på me-
toden for rådighedstarif- og betaling for større
egenproducenter.
Rådighedstariffen og rådighedsbetaling dækker
netvirksomhedens omkostninger til egenprodu-
centers rådighed af elnettet.
GPD forventer at an-
melde en metode til
Forsyningstilsynet 3.
kvartal 2023.