Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 262
Offentligt
2697135_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato: 25. april 2023
Kommissionens forslag til forordning, der reviderer forordning (EU) nr.
1227/2011 (REMIT-forordningen) og forordning (EU) nr. 2019/942 (ACER-
forordningen)
KOM (2023) 147
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. marts 2023 fremsat et forslag om revision af
forordningen om oprettelsen af Den Europæiske Unions Agentur for Samarbejde
mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) samt forordning om integritet og
gennemsigtighed på engrosenergimarkederne (REMIT). Forslaget er fremsat mhp.
at
forbedre
Unionens
beskyttelse
mod
markedsmanipulation
engrosenergimarkedet.
Forslaget giver bl.a. yderligere beføjelser til ACER i forhold til tilsyn med
markedsaktører samt nye beføjelser til de nationale regulerede myndigheder til at
håndhæve bestemmelserne i REMIT-forordningen. Derudover foreslås bl.a., at der
oprettes nye platforme til at indsamle og offentliggøre markedsdata, krav til
overvågningssystemer, som skal sikre, at algoritmehandel foregår forsvarligt og på
en gennemsigtig måde, samt forslag om mere koordination ift. datadeling mellem
ACER og relevante regulerende myndigheder i medlemsstaterne.
Forslaget vurderes at kunne medføre lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser samt mindre samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser for Danmark.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen finder dog, at der
bør tages hensyn til, at de foreslåede tiltag ikke har en afskrækkende effekt på
potentielle
markedsaktører
og
skaber
barrierer,
der
kan
påvirke
forsyningssikkerheden og hindre den grønne omstilling. Der bør derfor være fokus
på, at markedsaktørerne ikke udsættes for ikke-proportionale krav ift. efterlevelse af
REMIT. Det kan fx være administrativt tunge byrder ift. indsamling og udlevering af
data eller uanmeldte tilsyn fra ACER med risiko for suspendering af kritiske
virksomhedsaktiviteter. Endvidere er det centralt for regeringen, at der ikke indsættes
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0002.png
straffebestemmelser i forordningen, som giver anledning til forfatningsmæssige
betænkeligheder. Derudover finder regeringen, at der bør være løbende fokus på, at
fordelene ved de implementerede tiltag skal opveje både kortsigtede og langsigtede
administrative omkostninger for energisektoren og myndigheder.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 14. marts 2023 fremsat
forslag KOM(2023) 147 til Europa-Parlamentet og Rådet om en revision af
forordningen om oprettelsen af Den Europæiske Unions Agentur for Samarbejde
mellem Energireguleringsmyndigheder (2019/942) (ACER-forordningen) samt
forordningen om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
(1227/2011) (REMIT-forordningen).
Forslaget er fremsat som en del af Kommissionens ambition om at øge
forbrugerbeskyttelsen mod høje elpriser, øge stabiliteten og forudsigeligheden af
omkostningerne til energi, samt øge investeringerne i vedvarende energi og dermed
bidrage til at sikre den fremtidige forsyningssikkerhed på tværs af EU. ACER-
forordningens formål er at sætte rammerne for Den Europæiske Unions Agentur for
Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER). REMIT-forordningen
har til formål at sikre integritet og gennemsigtighed og forhindre
markedsmanipulation og insiderhandel på engrosenergimarkederne. Revisionen af
forordningerne bygger videre på RePowerEU-planen, herunder revisionen af VE-
direktivet (direktiv om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder),
samt revisionen af elmarkedsreguleringen.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2. Forslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse ved kvalificeret flertal. Forslaget er den 27. marts 2023 oversendt
til Rådet i dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre rammen for REMIT substantiel for at sikre mindre
markedsmanipulation og udvide ACERs rolle i håndhævelsen af dette. De vigtigste
elementer i forslaget beskrives herunder.
Yderligere beføjelser til ACER
Forslaget giver ACER yderligere beføjelser til at påbegynde egne undersøgelser i
forhold til markedsaktørenes overskridelse af REMIT-forordningen. Med forslaget vil
dette være muligt i de tilfælde, hvor markedsaktørerne har ageret
markedsmanipulerende eller er indgået i insiderhandler i mindst tre lande. I de
tilfælde, hvor den nationale regulerende myndighed ikke er skredet ind, kan ACER
påbegynde egne undersøgelser.
ACER’s nuværende beføjelser foreslås herudover udvidet med følgende:
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0003.png
Onsite inspektioner fra ACER:
ACER skal forberede og udføre kontrolundersø-
gelser på stedet i samarbejde med den pågældende medlemsstats relevante
myndigheder og efter underretning af den nationale regulerende myndighed.
Anmodning om information:
En markedsaktør skal efter forespørgsel fra ACER
udlevere de efterspurgte oplysninger, der er nødvendige for at opfylde agentu-
rets forpligtelser. Markedsaktøren er fuldt ansvarlig for, at den leverede infor-
mation er fyldestgørende, korrekt og ikke misvisende. Hvis en aktør ikke udle-
verer den efterspurgte information, kan ACER drage konklusioner (f.eks. i form
af en meddelelse til markedet) i forbindelse med sin undersøgelse af markeds-
misbrug.
Guidelines og forslag:
For at sikre en effektiv tilsynsproces skal ACER, hvor det
er passende, udstede guidelines og anbefalinger til nationale regulerende myn-
digheder eller markedsaktører i forhold til de nye platforme for intern viden (IIP
- Inside Information Platform) og
de
registrerede indberetningsmekanismer
(RRM). ACER skal – hvor det er muligt – foretage offentlige høringer ifm. ud-
stedelsen. De nationale regulerende myndigheder skal efter bedste evne efter-
leve disse guidelines.
Tydeligere definition af ”markedsmanipulation”
Kommissionen foreslår at styrke definitionen af ”markedsmanipulation” ved at tilføje
yderligere kriterier for, hvornår en aktørs handlinger anses som
markedsmanipulation samt undtagelser for samme. Det anses ifølge forslaget for
markedsmanipulation, når en aktør giver misvisende signaler ift. udbuddet af,
efterspørgslen efter eller prisen på engrosenergiprodukter, eller hvis man som aktør
sikrer en pris på et kunstigt niveau, medmindre at der er legitime grunde for det, eller
det anses for accepteret markedspraksis. Hvis der anvendes en konstrueret enhed
til at udsende misvisende signaler ift. udbuddet af, efterspørgslen efter, eller priser
på energiprodukter, anses det også for markedsmanipulation.
Algoritmehandel
Kommissionen foreslår et øget fokus på aktører, som indgår i algoritmehandel. Det
vil sige finansielle handler, hvor en computeralgoritme i højere eller mindre grad
bestemmer parametre, såsom hvorvidt en handel skal indgås og til hvilken pris,
mængde og/eller på hvilket tidspunkt handlen skal foregå. Markedsaktører, som
anvender computeralgoritmer, skal fremadrettet sikre, at deres handelssystemer er
robuste, og at der er passende grænser for aktørens eksponering over for risikoen
ved handel med energiprodukter. Markedsaktører, som anvender algoritmehandel,
skal nu også meddele dette til den nationale regulerende myndighed samt ACER.
Den nationale regulerende myndighed må kræve, at markedsaktører regelmæssigt
indleverer en beskrivelse af deres algoritmehandelsstrategier, detaljerne i deres
handelsparametre samt deres risikohåndtering.
Oprettelse af IIP’er (Inside Information Platforms)
Med forslaget skal markedsdeltagerne offentliggøre intern viden ved hjælp af
platforme for intern viden (IIP).
Platformene har til hensigt at samle og offentliggøre
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0004.png
markedsdata fra markedsaktørerne til offentligheden, samt en vurdering af denne
data. Med forslaget vil ACER få ansvaret for at godkende og føre tilsyn med
platforme.
IIP’er
skal overholde en række krav, så der sikres en høj grad af legitimitet
og gennemsigtighed.
Godkendelse af og tilsyn med RRM (Registered Reporting Mechanisms)
Med forslaget vil ACER ligeledes få ansvaret for at godkende og føre tilsyn med
registrerede indberetningsmekanismer (RRM).
I henhold til den eksisterende REMIT-forordning skal markedsdeltagerne forsyne
ACER med en oversigt over transaktioner på engrosenergimarkederne, herunder
handelsordrer. De indberettede oplysninger skal omfatte en præcis angivelse af de
købte og solgte engrosenergiprodukter, den aftalte pris og mængde, datoerne og
tidspunkterne for gennemførelsen, transaktionsparterne og de begunstigede i følge
transaktionen samt enhver anden relevant oplysning. Med forslaget skal
oplysningerne fremsendes gennem registrerede indberetningsmekanismer
(RRM’er).
ACER’s overvågning af LNG-markedet
Som følge af den øgede efterspørgsel efter flydende naturgas (LNG) bliver ACER
ifm. forslaget pålagt at udføre prisvurderinger og beregne daglige LNG-benchmarks.
Disse vurderinger skal primært finde anvendelse i forhold til forordning (EU)
2022/2578 fra december 2022, som indfører en markedskorrektionsmekanisme for
gasprisen. Aktiveringen af korrektionsmekanismen vil delvist afhænge af det
beregnede LNG-benchmark. Derfor skal markedsaktører, som handler med LNG,
indsende markedsdata til ACER, der anvender oplysningerne i sine analyser af LNG-
benchmarken.
Indlevering og deling af data
Det forslås, at markedsaktører og markedsplatforme skal gøre en større mængde
data tilgængelig for ACER med henblik på overvågning og tilsyn med handler. Disse
data skal gøres tilgængelig via registrerede rapporteringsmekanismer (RRM), hvor
ACER ligeledes skal føre tilsyn ift. RRM’ernes sikkerhedsmekanismer. Det skal sikre
sikkerhed i relation til data, at de har tilstrækkelige ressourcer til at opretholde deres
services, og at de effektivt kan efterse transaktioner.
ACER skal samtidig oprette mekanismer til at sikre, at data effektivt kan deles mellem
ACER, de nationale regulerende myndigheder, nationale konkurrencemyndigheder
og kompetente myndigheder med indsigt i finansielle handler.
Bøder og straffe for overtrædelse af REMIT-bestemmelser
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at de nationale regulerende
myndigheder har ressourcer og hjemmel til at håndhæve bestemmelserne i REMIT-
forordningen. Dette indebærer, at de nationale regulerende myndigheder skal have
beføjelsen til at udstede forskellige administrative sanktioner, herunder påbud,
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0005.png
periodevise tvangsbøder, bøder i forskellige størrelsesordener samt stille krav om
tilbagebetaling af profitter opnået på baggrund af markedsmisbrug.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om
forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen bl.a. til, at forbrugere på tværs af lande har oplevet et fælles
problem i form af stigende energipriser. Dertil henvises til, at for at kunne bevare den
fortsatte funktionalitet i elsystemet og for at kunne accelerere den grønne omstilling
kræver det en tættere og fælles koordination mellem nationale aktører ifm.
overvågning og tilsyn.
Ifølge Kommissionen kan tiltagene i det fremsendte forslag kun implementeres
gennem handling på EU-niveau. Forslaget indebærer dermed ændringer i den
eksisterende forordning (EU) 1227/2011 (REMIT-forordningen) og forordning (EU)
2019/942 (ACER-forordningen).
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om en forordning, som gælder direkte og umiddelbart i dansk ret. Der kan
dog være love og bekendtgørelser, som muligvis er omfattet af de foreslåede
ændringer i forordningen om REMIT. Disse er oplistet nedenfor.
Lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse 984 af 12/05/2021 (med senere æn-
dringer)
Lov om Forsyningstilsynet, jf. lov nr. 690 af 08/06/2018 (med senere ændringer)
Lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse 1835 af 15/09/2021
Lov om straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1851 af 20/09/2021
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt forslaget vedtages i den nuværende udformning, vurderes det at medføre
behov for ændringer af en række love, jf. ovenfor under punkt 6, samt muligt behov
for at fastsætte nye love og bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser, sær-
ligt i forhold til forslagets straf- og tilsynsbeføjelser. De statsfinansielle konsekvenser
vil blive analyseret nærmere.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget pålægger markedsaktører en række strengere krav ift. kontroller og
dataudlevering, men det er ikke tiltag i et omfang, som forventes at påvirke
samfundsøkonomien i nævneværdig grad. Da forslaget indeholder tiltag ift.
markedsmanipulation, insiderhandel og tilsyn kan det forventes, at risikoen for
markedsmisbrug formindskes, hvilket vil være til gavn for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne medføre mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Dette skal ses i forbindelse med, at markedsaktører pålægges flere administrative
byrder ift. opsamling, kontrol og udlevering af handelsdata og forskellige typer af
kapacitetsdata. Dette inkluderer både en omstillingsbyrde samt løbende byrder. De
løbende byrder kan både have karakter af vedligeholdelse af implementerede
systemer, samt de administrative konsekvenser, der opstår ved at skulle organisere
og udlevere data i forbindelse med tilsyn fra ACER eller de nationale regulerende
myndigheder.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er den 14. marts 2023 sendt i høring i specialudvalget
for Klima, - Energi- og Forsyningspolitik med frist den 20. marts 2023. Der er
modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Green Power Denmark og Dansk
Fjernvarme.
Dansk Erhverv finder det vigtigt, at regler fra de finansielle markeder ikke kopieres
1:1 til finansiel handel på energimarkederne, men at kravene tilpasses. Dansk
Erhverv finder det ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, at markedsaktører skal
indberette mistænkelige ordrer, da det risikerer at medføre uhensigtsmæssigt store
administrative omkostninger for virksomhederne.
Dansk Erhverv finder det betænkeligt, at ACER får udvidede beføjelser ift. tilsyn og
håndhævelse af REMIT-bestemmelser, da det medfører mulighed for
”dobbeltundersøgelser” af samme case fra både ACER og en national myndighed til
stor byrde for virksomhederne. Samtidig indebærer det todelte undersøgelsessystem
risiko for, at virksomheden ikke sikres de retssikkerhedsmæssige rettigheder og
garantier, som de er sikret i national ret. En kontrolundersøgelse kan samtidig
betyde, at forretningsaktiviteterne hos virksomheden bliver sat på pause med deraf
følgende risiko for, at virksomheden ikke kan leve op til sine forpligtelser over for
modparter og systemansvarlige virksomheder (Energinet). Derudover vurderes det,
at det fastsatte bødeniveau i forordningen langt overstiger, hvad der er hjemmel til i
tilsvarende EU-lovgivning, herunder konkurrencelovgivningen.
Green Power Denmark (GPD) mener, at den nuværende REMIT-regulering fungerer
godt og ser ikke et behov for at foretage grundlæggende ændringer. GPD fremhæver
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0007.png
særligt tre ændringsforslag, der giver anledning til bekymring. GPD stiller sig kritisk
ift. ACER’s udvidede rolle som tilsynsmyndighed. GPD vurderer, at ACER’s tilgang
til guidelines og anbefalinger udspringer af den seneste tids regulatoriske initiativer
med baggrund i høje energipriser og medfører risiko for, at fremtidig regulering sker
på et mindre funderet grundlag og ikke er gennemtænkt tilstrækkeligt. GPD vurderer
også, at de foreslåede strafferammer er betydelig strengere, end hvad der kendes
fra dansk og andre landes lovgivning.
Dansk Fjernvarme støtter tiltag, der øger elmarkedets integritet og tillid til markedet
og støtter på den baggrund Kommissionens formål med at foreslå en ændring af
REMIT-forordningen. I forhold til ændringerne til REMIT-forordningen er det Dansk
Fjernvarmes opfattelse, at kravene strammes, og at der sikres mere tilsyn. I
forlængelse af ovenstående kan Dansk Fjernvarme ikke modsætte sig dette, om end
der fremlægges nogle bekymringer herved. Dansk Fjernvarme har opmærksomhed
på ACER’s beføjelser til at foretage uanmeldte tilsyn af markedsaktører. Dansk
Fjernvarme frygter langtrukne og ressourcetunge processer, som kan blive
omkostningsfulde for både ACER og aktører. Dansk Fjernvarme fremhæver, at der
bør være fokus på, at de strammere krav ikke medfører, at markedsaktører vil forlade
de organiserede markeder, hvorved en lavere likviditet kan forekomme. Desuden bør
det sikres, at den nye regulering ikke medfører, at aktører skal indberette eller
registrere flere steder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet set positiv over for forslaget. Set i lyset af den seneste
periode med meget svingende priser og øget fokus på forsyningssikkerhed,
prioriterer regeringen, at der er øget tillid til elmarkedet. Regeringen ser derfor positivt
på en justering af REMIT-forordningen, der har til formål at sikre integritet og
gennemsigtighed på engrosenergimarkederne.
Regeringen støtter generelt en harmoniseret og passende regulering og
myndighedsovervågning på det europæiske engrosmarked for energi. Regeringen
finder det positivt at styrke ACER som en tredjepart i grænseoverskridende
situationer. Regeringen vil analysere nærmere, hvorvidt den administrative byrde,
der pålægges markedsaktørerne, potentielt kan medføre, at markedsaktører ikke
ønsker at indgå på energimarkederne.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen sætter fokus på udbredelsen af
algoritmehandel på engrosmarkederne for energi. Med forslaget tilføjes artikler, der
omhandler regulering af algoritmehandel, og som tager højde for de særlige
udfordringer og risici, der er forbundet dertil. Regeringen støtter også initiativer, som
støtter informationsdeling mellem ACER, nationale myndigheder og markedsaktører,
f.eks. oprettelsen af
registrerede rapporteringsmekanismer (RRM)
og
Inside
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Grund- og nærhedsnotater om forslag om revision af EU’s elmarkedsdesign samt forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne
2697135_0008.png
Information Platforms (IIP).
Regeringen finder dog, at der bør være fokus på, at
markedsaktører ikke udsættes for ikke-proportionale krav, da dette kan føre til et
mindre incitament blandt aktører til at indgå på energimarkederne. Samtidig bør
revideringen af forordningerne tage hensyn til, at reguleringen kan rummes i de
enkelte medlemsstaters retssystemer.
Endelig er det centralt for regeringen, at Danmark med forslaget ikke forpligtes til at
skulle indføre administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til
forfatningsretlige betænkeligheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. marts 2023
forud for energirådsmødet den 28. marts.
Side 8/8